Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på SB

Sörplarn

Medlem
Här måste man skilja på de olika sortimenten. För viner i ordinarie sortimentet är SB en mycket stor inköpare i ett internationellt perspektiv. För TSE är det helt andra förhållanden. Inte ens SB köper några enorma mängder av t.ex. Te Muna Road. Vill SB pressa priserna för mycket, så säljer Craggy Range till någon annan istället. Här har inte SB någon enorm 'purchasing power', de får helt enkelt köpa till marknadspris.

Det här bör vara besvarat med min tidigare kommentar till Vino Fino.

Jodå det besvarade "lathunden", så tackar för det, skadar aldrig att få lite insyn, forts.

Det kan jag garantera att de INTE gör, långt därifrån.

Handlar inte om botten priser utan vart går smärt gränsen om någon lyckas få ett inköp till exemplet med nämnda firma lyckats med Te Muna, absolut faller detta under leverantör och inte SBs fasta sortiment angående detta vin, var lite mer Vino Finos fråga om dom verkligen bryr sig och vad man har för kunskaper, men så här stora prisband är underliga, och bevisar även vem som är bra och dåligt på inköp, även leverantör som kan påverka via till exempel högre påslag på inköp, vi vet ej, men priset säger sitt.

Då volymer avgör fasta sortimentet slut pris pga storlek på ordern, så är det inga bekymmer för en inköpare att få ner priset, här mäts inte kunskap och skicklighet om jag ska vara ärlig, många viner i det fasta håller likadant pris som utlandets små butiker, som inte alls handlar i samma volymer.

INC Vat på 208,92 SEK (20%), INK Moms 219,37 SEK, (25%) dagens växel kurs, om vi leker med Te Muna, 319 SEK i BS.

Då vi inte har fri-marknad blir sånt här ett återkommande bekymmer.

Betänk att Sveriges enda Master of Wine Ulf Sjödin är sortimentschef (har jag för mig att hans titel är) på SB. Nu är naturligtvis inte han med på alla offertprovningar, men han är en av dem som mycket väl kan vara med där. Skulle inte han kunna känna skillnad på YTPM och ett kvalitetsvin för 199 kr?

Måste bara även tillägga och detta kan ju endast Ulf eller någon annan med titeln MoW försvara för egen del, bara för man kan vin behöver inte betyda att man besitter kunskaper om affärer inom inköp eller aktiehandel för den delen heller. MoW eller någon annan av SBs blind-förare testar vinets egenskaper, visst hjälper det inköparen om råd, men avgörande beslut måste väl hamna hos inköparen och de regler de skall följa.
 
INC Vat på 208,92 SEK (20%), INK Moms 219,37 SEK, (25%) dagens växel kurs, om vi leker med Te Muna, 319 SEK i BS.
Inte för att ta Divine i försvar, men tyvärr så är det så att beställningssortimentet medför så höga tillkommande kostnader för framför allt logistik och lagerhållning, att det är svårt att ha produkter i BS som blir konkurrenskraftiga jämfört med priser i butik utomlands. Te Muna 2011 har ju funnits i TSE tidigare, då för 249 kr, nu finns det i BS (samma årgång) och kostar då 319 kr. Det illustrerar tydligt skillnaden i kostnader mellan de olika sortimenten. 249 kr är väl för övrigt hyfsat jämförbart med vad man får ge för vinet i UK, 30 kr är knappast någon jättestor skillnad.

Måste bara även tillägga och detta kan ju endast Ulf eller någon annan med titeln MoW försvara för egen del, bara för man kan vin behöver inte betyda att man besitter kunskaper om affärer inom inköp eller aktiehandel för den delen heller. MoW eller någon annan av SBs blind-förare testar vinets egenskaper, visst hjälper det inköparen om råd, men avgörande beslut måste väl hamna hos inköparen och de regler de skall följa.
Här har du missförstått processen. Jag har förklarat den tidigare i den här tråden. Den kommersiella processen är en sak, och själva provningen är en helt annan. Orsaken till att jag nämnde att Ulf är MW, är att det ifrågasattes om Systembolaget överhuvudtaget har kompetens att prova vin blint. Den saken finns knappast anledning att på allvar ifrågasätta.
 

Sörplarn

Medlem
Inte för att ta Divine i försvar, men tyvärr så är det så att beställningssortimentet medför så höga tillkommande kostnader för framför allt logistik och lagerhållning, att det är svårt att ha produkter i BS som blir konkurrenskraftiga jämfört med priser i butik utomlands. Te Muna 2011 har ju funnits i TSE tidigare, då för 249 kr, nu finns det i BS (samma årgång) och kostar då 319 kr. Det illustrerar tydligt skillnaden i kostnader mellan de olika sortimenten. 249 kr är väl för övrigt hyfsat jämförbart med vad man får ge för vinet i UK, 30 kr är knappast någon jättestor skillnad.

Nej absolut inte, endast på total volym man ska fylla på källaren med, sen är ju kostnader för UK redan med, en UK butik borde ju ha likvärdiga kostnader utöver lägre Moms, men är ju faktorer som avtal med NZ även transporter kostnader då det kan gå en hel del direkta transport-fartyg till och från o.s.v.

Taxation - UK Excise Duty
Rates per bottle from 19 March 2014
(excluding VAT @ 20%)
(Figures are approximate due to rounding up - from 19.04.14)
Wine £2.05 per 75cl
Sparkling Wine Exceeding 5.5% but not exceeding 8.5% abv£1.98 per 75cl
Sparkling Wine Exceeding 8.5% but not exceeding 15% abv£2.63 per 75cl
Fortified Wines £2.73 per 75cl
Spirits (37.5% abv)£7.41 per 70cl
Spirit based RTDs (5.5%)£0.43 per 27.5cl
Cider/Perry (up to 7.5%)£0.23 per pint
Beer (4%)£0.43 per pint
Rates per 100 litres (HL) from 19 March 2014
(Set by the March 2014 Budget - from 19.04.14)
Wine £273.71 per HL
Sparkling Wine Exceeding 5.5%, not exceeding 8.5% abv £264.61 per HL
Sparkling Wine Exceeding 8.5%, not exceeding 15% abv £350.07 per HL
Fortified Wines Exceeding 15%, not exceeding 22% abv £364.37 per HL
Spirits and spirit-based RTDs £28.22 for every 1% of strength per HL
Cider/Perry Up to 7.5% abv£39.66 per HL
Beer£18.74 for every 1% of strength per HL
Källa här.

Då SB borde ju få ner inköp per flaska pga stora volymer för det fasta sortimentet än enskild butik, skatter är inte helt olika som du kan se ovan, även andra punktskatter finns likt Sverige.

Här har du missförstått processen. Jag har förklarat den tidigare i den här tråden. Den kommersiella processen är en sak, och själva provningen är en helt annan. Orsaken till att jag nämnde att Ulf är MW, är att det ifrågasattes om Systembolaget överhuvudtaget har kompetens att prova vin blint. Den saken finns knappast anledning att på allvar ifrågasätta.

Nja frågasätter inte deras kunskap att testa ett vin ordentligt utan hur ofta det verkligen sker, men du påpekar att det skall alltid göras enligt egen upplevelse det har jag redan läst, är inne på inköp och att få oss som konsument som är låsta till ett antal monopol-butiker och ombud enligt lag få ett rättvist pris och har man dåliga inköpare, ja inte vinner vi på ett monopol då.

Dessutom är mer lite inne på om SB verkligen bryr sig att få ner ett pris i sitt fasta sortiment, då volymer avgör en prislapp per vara.
Tror vi når lite vägens ende här, eller vet du @Robert Rask vinhandel hur många flaskor av en sort i det fasta sortimentet, gärna det lägsta antalet och det högsta antalet, då du har lite mer koll som leverantör och inte jag, kommer det siffror in så kan man ju laborera med även göra en separat offert förfrågan själv för att testa om SB är guda gåva till svenska folket.

Huruvida kompetensen finns är ointressant om den inte används. Kan någon bevisa att det är så?

Jättesvårt om man inte vet hur många flaskor av en viss typ av vin SB köper in till det fasta, men går att bevisa om man har siffror.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Har importören sänkt priserna eller är det jag som inbillar mig? Nu ligger de mellan 326:- och 445:-.
Nä det va jag som över drev euro till jämn 10 krona.
Men tex Dhondt-Grellet Selection tar importören 371kr för och i butik i frankrike kostar den 16€ vilket blir ca 144kr så det är bra med påslag ändå om man jämnför. Sen har vi nackdelen att bara sälja dom i kolli om 6 st. Vilket antagligen ingen kommer köpa för en i sverige okänd producent.
 

Wish-IT AB

Leverantör
Ibland undrar jag om importörerna vill få sina varor sålda eller om de enbart vill ha namnet liggande i prislistan? Gott om knäppa priser. Det skulle vara intressant att veta om dessa viner säljer något överhuvudtaget.
Ja, en importör som vill dela sitt intresse för kvalitets viner vill ha dem sålda för man kan inte bjuda på alla;) Man måste hålla sin starka vilja för en förbättring och acceptera ta risker. Risk att vara ensam som erbjuder viner från Franska Berry som inte är mainstream, risk att satsa på beställningssortiment per flaska, risk att köra egen distribution och erbjuda privat import på allt samt försöka ordna det hela på ett rimligt sätt så att produkten (producenters arbete) respekteras och kvaliteten hålls (genom bra lagring) och priserna fortfarande är rimliga trots små mängder säljs. Franska cavistes tjänar på 40% i brutto marginal, här mycket mycket mindre när man satsar på något gott och affordable (ordet prisvärt exkluderas här på forumet om jag minns) för fraktkostnader och skatter slår hårt. Flera små importörer som jobbar på det sättet bidrar till ett bra okänt läge och gör så att alla har råd att köpa i det enorma utbud av beställningssortiment men kunderna saknar information om möjligheten. Vissa vill ha det på hyllan men det är inte möjligt att ha allt på hyllan, helt enkelt.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nu har ja hittat en annan importör i utlandet som är villig att sälja mig Dhont-Grellet till halva priset SB och importören tar iaf. Livet leker. nu är det bara köpstoppet som skall hävas på något sätt...:cool:
 
Toppen