Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Producentbesök i Cognac

Jaja, inte vin kanske, men utöver Bordeaux, Loire och Champagne så passerar jag ev Cognac i sommar. Är det nån som har tips på bra producent att besöka? Kan tänka mig nån av de stora firmorna också. Tämligen okunnig på området. 😇

Bastardo

Medlem
Jaja, inte vin kanske, men utöver Bordeaux, Loire och Champagne så passerar jag ev Cognac i sommar. Är det nån som har tips på bra producent att besöka? Kan tänka mig nån av de stora firmorna också. Tämligen okunnig på området. 😇
Wow! Vad trevligt. :)
Jag känner inte till detta personligen, men jag har norska FB-vänner, som jag kan fråga, de brukar åka dit lite då och då.
Som de flesta vet, är konjak mycket större och mer populär i Norge, i och med att det finns flera så kallade ”norska” konjakhus.
Skippa helst de fyra, fem största producenterna och sök efter riktiga hantverksmässiga producenter, gärna sådana som odlar även sina egna viner och gör allting från grunden i sitt eget hus. De får högst beröm av konjakkännare och som sagt, jag har god kontakt på ett par olika konjakforum, där jag kan fråga lite runt, men mest litar jag på norska konjakforumet, där finns det enormt mycket kunskap i ämnet.
Drycken behöver all publicitet de bara kan få och jag har svårt att tro att någon skulle vägra ta emot besökare, bara man frågar i god tid innan. Med undantag för vissa småproducenter, som jobbar i så liten skala att de normalt har ingen chans att ta emot besökare. Som sagt, jag återkommer i ämnet, för det intresserar mig själv också, fast jag kommer förmodligen aldrig åka dit. För mig räcker att jag får kunskap vilka producenter gör den godaste konjaken och vilka buteljeringar man ska sikta sig in på. 🥰

Last edited:

Bastardo

Medlem
Det här svaret fick jag alldeles nyss:
”Delamain, Voyer, Grosperrin, Vallein Tercinier, Montifaud, Maxime Trijol, Jean Fillioux, Pasquet og Bertrand er noen hus å vurdere. Bache har også et bra opplegg.”

Per Stade

Lege artis
Också många år sedan.
När jag var på den här Cognacs-provningen så berättade mannen närmast till vänster med glasögon att han varit på besök i Cognac.
Jag kommer inte ihåg om det var flera gånger.
Inta hans namn heller.
Men jag har aldrig glömt med vilken entusiasm han prisade Hors d’Âge från det lilla cognacshuset Michel Forgeron.
Man kan inte påstå att priset är speciellt högt med tanke på åldern.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Också många år sedan.
När jag var på den här Cognacs-provningen så berättade mannen närmast till vänster med glasögon att han varit på besök i Cognac.
Jag kommer inte ihåg om det var flera gånger.
Inta hans namn heller.
Men jag har aldrig glömt med vilken entusiasm han prisade Hors d’Âge från det lilla cognacshuset Michel Forgeron.
Man kan inte påstå att priset är speciellt högt med tanke på åldern.
Wow! Den provningen heter duga.
Michel Forgeron är en mycket uppskattad producent av cognac och deras Hors d’Âge har fått höga betyg. Man kan vattna den en aning, pga. hög ABV.
”Michel Forgeron Hors d'Age Grande Champagne Cognac är en verkligt exceptionell blandning av eaux-de-vie från förstklassiga terroirer. Denna mycket gamla konjak erbjuder en sublim smakupplevelse och kommer att uppskattas av såväl konjakentusiaster som nybörjare. Den har lagrats i över fyra decennier djupt nere i husets källare och har genom en naturlig avdunstningsprocess, utan tillsats av vatten, fått nå en alkoholhalt på 50 %.”
Källa:
cognac-expert.com/
Den säljs fortfarande på sina ställen, t.ex. just hos cognac-expert och priset är €181, vilket är mycket bra. TIll den summan kommer frakt och eventuell spritskatt, om man vill betala in den. (Jag skulle inte våga köpa annars, för det svider fortfarande, när ens flaskor frös inne … trots att jag hade även en försäkring mot sånt, men den var helt värdelös.)
Översättning: DeepL

Last edited:
Toppen