Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Projekt: Vinkällare

EuphoniC

Medlem
Jag tänkte att jag startar en ny tråd för mitt lilla vinkällarprojekt så kan jag samla mina funderingar, framsteg och förmodligen också några tabbar i en och samma tråd.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

En första fundering är luftfuktigheten. Nu är det förhållandevis svalt ute vilket göra att det är mindre fuktigt även i källaren. Under den senaste veckan har den relativa luftfuktigheten legat på 50% men vad jag läst mig till så är det att rekommendera 60-80% i en vinkällare.

Frågan är om 50% - förmodligen ännu längre under vintermånaderna men det får framtiden avslöja - kan räknas som direkt skadligt för korken och om det är så att jag måste räkna in en luftfuktare i ekvationen redan nu?
 

anders

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Frågan är om du inte borde kunna komma undan betydligt billigare genom att ställa in en hink med grus som du häller vatten över med jämna mellanrum. Detta är i princip samma koncept som man använder i en humidor. Prova någon vecka och se.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Bra tips, jag ska prova redan ikväll - det blir intressant att se vad det gör för skillnad.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

1 dygn nu med en hink fylld med makadam och vatten men det har inte gett något utslag på hygrometern - överhuvudtaget.
 

anders

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

EuphoniC skrev:
1 dygn nu med en hink fylld med makadam och vatten men det har inte gett något utslag på hygrometern - överhuvudtaget.

På ett dygn lär det inte synas någon skillnad, väggar etc suger åt sig fukten. Sedan beror det också på hur välventilerat utrymmet är. Bra drag ger förlust av fuktigheten.
Att använda makadam är som att använda en hink med rent vatten. Det borde ge jämnare vätskeavgivning med sand eller grus.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Appropå ventilationen så bör tilläggas att det är tämligen väl ventilerat med en väggventil utan reglade. Med andra ord 15x15 cm rakt ut. Det kommer att hamna på andra sidan av den avskiljande väggen som ska byggas. Det blir en justerbar ventil till den andra delen så det blir inte lika mycket kontakt med utomhusluften på gott och ont.

Allt jag gör nu är egentligen bara galet lattjo eftersom förutsättningarna kommer att förändras på pass mycket :)
 

anders

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

För att det ska vara verklig ventilation måste du ha två hål. Ska det vara helt och hållet korrekt ska ett hål sitta högt upp och gå ut utomhus. Tvärs över på diagonalen ska du ha ett hål vid golvet (alternativt en glipa under dörren). Har du bara ett hål i rummet får du ingen cirkulation.
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Nej, det är sant, men det finns ingen dörr på källaren och utanför går en trappa upp till garaget och där finns förstås också ventilation :)
 
Trådskapare
E

EuphoniC

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Fråga.

Jag har en matkällare i källaren på ~2,4m^2 (135x175) också som är helt integrerad med huset i övrigt om en tanke slog mig att det hade varit betydligt trevligare att göra om den till vinkällare än att behöva dra mig ut i "grovutrymmet" för att komma åt vinerna.

Eftersom det är integrerat med huset betyder det gipsväggare varav en vätter ut mot jord (källarvåningen) och de andra in mot huset.

Då luftfuktigheten ska vara relativt hög, ~70% så känner jag mig osäker om isolering och ytskikt då det absolut sista man vill är få fuktskadade vägger/tak. Golvet är klinker som i övriga källaren men utan värme så det är ganska naturligt kallt där inne.

Isolering? Vad för isolering bör man använda om jag skulle göra om det här rummet till vinkällare? Glas-/mineralull läste jag att det inte är speciellt bra eftersom fukt gärna stannar i materialet. Andra fabrikat eller kanske till och med något som är gjort för ändamålet? Vad använder man normalt?

Kondensspärr läste jag någonstans att man också skulle ha - vad? Bara plast utanpå isoleringen eller något annat?

Jag antar att man isolerar taket på exakt samma sätt som väggarna.
 

CH

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Jag tillsamman med en vän har det angenäma problemet att vi har slut på lagringsplats. Istället för att hyra ytterligare fack eller köpa en till vinkyl så funderar vi på att omvandla ett rum i min källare till vinkällare. Det är ca 2x2m med en takhöjd på 2.20. Det finns inga fönster och det ligger helt under mark. Väggarna är minst 50cm betong som sedan har grovputsats. Dörren som sitter där nu måste bytas ut till en isolerad och framförallt låsbar.

Två frågor har dykt upp under mina funderingar.
1. Behöver jag isolera och 2. pga. väggarnas tjocklek så går det inte att montera ett kylaggregat på annat ställe än i dörren, skulle detta funka?
 

v_skogh

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

CH skrev:
Jag tillsamman med en vän har det angenäma problemet att vi har slut på lagringsplats. Istället för att hyra ytterligare fack eller köpa en till vinkyl så funderar vi på att omvandla ett rum i min källare till vinkällare. Det är ca 2x2m med en takhöjd på 2.20. Det finns inga fönster och det ligger helt under mark. Väggarna är minst 50cm betong som sedan har grovputsats. Dörren som sitter där nu måste bytas ut till en isolerad och framförallt låsbar.

Två frågor har dykt upp under mina funderingar.
1. Behöver jag isolera och 2. pga. väggarnas tjocklek så går det inte att montera ett kylaggregat på annat ställe än i dörren, skulle detta funka?

Äntligen ::)
 
SV: Projekt: Vinkällare

CH skrev:
Du trodde väll inte att jag menade dig?
Du, vän? ???
Skönt med raka puckar.

Vad gäller svaret på din fråga, Eniro brukar vara en guldgruva när det gäller sådana frågor. De kan ju svara på allt, om inte annat så bör de väl ha koll på en bra hantverkare som kan sådant (det är där jag brukar hamna! "Jag, skruvmejsel? Hur tänkte någon nu????")
 

CH

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Hanteverkare är fusk. Ska det göras ska jag göra det själv.
 

anders

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

I första hand kan du fundera på att isolera taket eftersom jag antar att någon bor ovanför och kör med värme. Sedan kan du kolla hur utrymmena runt omkring är värmemässigt. Det man ska ha klart för sig är att isoleringen är till för att hålla kylkostnaderna nere. Å andra sidan kostar isoleringen i sig en del så det är till att försöka uppskatta de två.
Enklaste är att limma cellplast på väggarna och därefter limma gipsskivor utanpå.

Vad gäller håltagning är det inte några problem. Antingen hyr du en maskin eller kanske hellre hyr in någon som gör detta. Sök på betongsågning på Eniro.
Det finns en färdig dörr som innehåller kylning men jag vill minnas att den kostar i storleksordningen 30 lax, och då får ni ändå troligen problem med inbrottssäkerhet. Kolla efter säkerhetsdörr hos t ex http://www.daloc.se/
 

v_skogh

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

CH skrev:
Du trodde väll inte att jag menade dig?
Du, vän? ???

Haha, nu har du höga tankar om dig själv. Naturligtvis vet jag att det inte handlar om mig, är inte vän med dig.
Reflekterade mest över att det har tagit dig över ett år att förstå vad jag försökt säga till dig.

;D
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Projekt: Vinkällare

v_skogh skrev:
Haha, nu har du höga tankar om dig själv. Naturligtvis vet jag att det inte handlar om mig, är inte vän med dig.
Reflekterade mest över att det har tagit dig över ett år att förstå vad jag försökt säga till dig.

;D

That you lööööööööööve him?
 

v_skogh

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

Krug skrev:
That you lööööööööööve him?

Att han ska sluta med suspekta sexlekar i källaren och bygga om den för vin...
Betänk att CH bara har sex med sig själv.
 

Lando

Medlem
SV: Projekt: Vinkällare

v_skogh skrev:
Att han ska sluta med suspekta sexlekar i källaren och bygga om den för vin...
Betänk att CH bara har sex med sig själv.

Sex med sig själv är i alla fall sex med någon man älskar.
 
Toppen