Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning av 2004 BdB Champagne

Elvis

Medlem
Sju provare varav minst sex är medlemmar i forumet deltog igår i en halvblind provning av åtta blanc de blancs från 2004. Vinerna vi provade var:

Hatt et Söner Le Grand-Père 2004 (899 kr)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004 (750 kr)
Deutz blanc de blancs 2004 (525 kr)
Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2004 (525 kr)
Guy Charlemagne Mesnillésime 2004 (399 kr)
David Leclapart l'Amateur 2004 (395 kr)
André Jacquart Millésime Experience 2004 (389 kr)
De Saint Gall Blanc de Blancs 2004 (299 kr)

Jag är säker på att vintomas och/eller Anders Landström fyller på med provningsanteckningar (själv lyckades jag tappa bort mina) men topp-3 blev:
1. De Saint Gall (!!!)
2. André Jacquart (!)
3. Pierre Peters

De två billigaste la alltså beslag på plats 1 och 2 på provningen. Fyra av oss hade de här tre som topp-3 och utöver dessa var det bara Leclapart som fick ett par ströröster.

Kvällens klart sämsta vin var Hatt et Söner. Fem av sju hade den som sämsta vin och övriga två som näst sämsta.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Elvis skrev:
Sju provare varav minst sex är medlemmar i forumet deltog igår i en halvblind provning av åtta blanc de blancs från 2004. Vinerna vi provade var:

Hatt et Söner Le Grand-Père 2004 (899 kr)
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004 (750 kr)
Deutz blanc de blancs 2004 (525 kr)
Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 2004 (525 kr)
Guy Charlemagne Mesnillésime 2004 (399 kr)
David Leclapart l'Amateur 2004 (395 kr)
André Jacquart Millésime Experience 2004 (389 kr)
De Saint Gall Blanc de Blancs 2004 (299 kr)

Jag är säker på att vintomas och/eller Anders Landström fyller på med provningsanteckningar (själv lyckades jag tappa bort mina) men topp-3 blev:
1. De Saint Gall (!!!)
2. André Jacquart (!)
3. Pierre Peters

De två billigaste la alltså beslag på plats 1 och 2 på provningen. Fyra av oss hade de här tre som topp-3 och utöver dessa var det bara Leclapart som fick ett par ströröster.

Kvällens klart sämsta vin var Hatt et Söner. Fem av sju hade den som sämsta vin och övriga två som näst sämsta.

Rätt ordning (skrev in i vilken ordning vinerna var ordnade)

1. De Saint Gall (tre 1:a platser, två 2:a platser, två 3:e platser) (vin nummer två)
2. Pierre Peters (två 1:a platser, två 2:a platser, två 3:e platser) (vin nummer sex)
3. André Jacquart (två 1:a platser, en 2:a plats två 3:e platser) (vin nummer sju)
4. David Leclapart (två 2:a platser , en 3:e plats) (vin nummer 5)

6c82012121456b949.jpg


Kommer skriva lite anteckningar senare idag tillsammans med lite bilder och annat. Det var en väldigt trevlig kväll och att få prova åtta BdB från samma år visade hur svårt denna typ av provning är. Viner som jag väntade mig skulle komma ut bättre, som Diebolt-Vallois lyckades inte alls och det faktum att ett vin för 299 SEK från ett kooperativ kom ut som nummer ett med röster från alla deltagarna är väldigt intressant.
 

Magikern

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Har länge letat efter en riktigt bra champagne till lågt pris. De Saint Gall Blanc de Blancs 2004 är en av de absolut bästa i sin prisklass på systemet just nu antar jag eller? :)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Magikern skrev:
Har länge letat efter en riktigt bra champagne till lågt pris. De Saint Gall Blanc de Blancs 2004 är en av de absolut bästa i sin prisklass på systemet just nu antar jag eller? :)

Ja, garanterat!
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Håller med ovanstående. Mycket bra för priset. Och det säger jag inte bara för jag älskar BIB.
 

chambertin

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Jimmy Forsman skrev:
Håller med ovanstående. Mycket bra för priset. Och det säger jag inte bara för jag älskar BIB.
BlB= Blanc le Blanc då antar jag ?

Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

chambertin skrev:
BlB= Blanc le Blanc då antar jag ?

Sent from my BlackBerry 9860 using Tapatalk

Tänkte mer att jag skulle ge Anders någon lätt att hugga på. Han behöver det. ;)
 

Jos

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Saint Gall har jag inte prövat ännu men håller med om 04 Experience som jag fyllt på med, - riktigt bra.
 

jocke

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Har ratat De saint Gall tidigare pga kooperativet och lusten att prova den men kanske får prova den nu iallafall. De har ju Orpale i sitt koorperativ så de kan ju göra champagne och har bra druvor för det
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Tydligen har De Saint Gall blivit prissänkt från 400 kronor ner till 299 per den 1 oktober.

Från den svenska leverantörens, janake wine group, facebooksida:
Champagne De Saint Gall Brut Blanc de Blancs Millésime 2004 har från och med idag bytt pris från 400 kronor till 299 kronor.

De Saint Gall Brut Blanc de Blancs Millésime 2004
Artikelnummer: 7878-01
Pris: 299 kr
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

jag vågar sätta en ovikt femma på att samtliga som deltog i provningen i går drar en lättnadens suck när de läser Anders inlägg ovan.

Äntligen är vi uppe över BIB-nivå prismässigt igen. ;)
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

magnum skrev:
Det blir ofta otippade vinnare när det provas blint! ;D

Absolut men det oväntade med den här provningen tycker jag var hur överens vi var om topptrion. Vi provade ändå åtta blanc de blancs från samma årgång, viner som på papperet bör vara ganska lika varandra. Ändå hade fyra personer av sju exakt samma topptrio och övriga tre hade Leclapart plus två viner ur topptrion.

För mig var det väldigt jämnt mellan Saint Gall, André Jacquart och Pierre Peters. Jag hade kunnat kasta om ordningen hur som helst. Sedan var det, för mig, ett stort hopp ner till min fyra, Fleur de Passion.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Elvis skrev:
För mig var det väldigt jämnt mellan Saint Gall, André Jacquart och Pierre Peters. Jag hade kunnat kasta om ordningen hur som helst. Sedan var det, för mig, ett stort hopp ner till min fyra, Fleur de Passion.

I stort sett samma för mig, hade till sist samma topptrio men tvekade om jag skulle sätta FdP som 3:a eller 4:a, så det var ingen stort hopp där. Hade den haft tydligare syra hade den kvalat in på topp tre för mig. Tvekade också mellan Hatt et Söner och Guy Charlemagne som sämst eller näst sämst, men det stod absolut mellan dessa två eftersom det sedan var ett hopp upp till mittgruppen.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Ett nytt champagnemärke och till råga på allt, ett svenskägt. Det är klart att det kittlar provningsnerven hos många av oss. Speciellt med tanke på den omfattande informationskampanjen och kanske mest den högt prissatta prestigen som producenten Hatt et Söner släppt. Det här inspirerade mig att köpa en flaska 2004 Hatt et Söner Le Grand-Père Prestige på Systembolaget för att dra ihop en provning av denna champagne mot sju andra Blanc de Blancs från året 2004.

För de som inte orkar läsa hela inlägget är den korta summeringen: Köp 2004 De Saint Gall Millésime. och undvik 2004 Hatt et Söner Le Grand-Père Prestige

1192012120834c04c.jpg

2004 Hatt et Söner Le Grand-Père Prestige

Deltagare på provningen, vilken tog plats på Grappe, var förutom undertecknad:

Andreas
Mesnil
Vintomas
Elvis
Winepunker
Jimmy

Några av deltagarna har ju egna bloggar (med länkar ovan) och det kommer nog att komma upp anteckningar om provningen även där, så om intresse finns följ gärna med på deras sidor .

Vi tog alla med oss flaskor som följde vissa kriteria:
  • Priset skulle vara lika med eller under 900 kronor
  • En blandning av stora hus, kooperativ och odlare
  • Blanc de Blanc årgång 2004

För att bäst bedömma de olika vinerna så beslöt vi att provningen skulle ske halvblint, dvs de som deltog visste vilka viner som skulle serveras men inte i vilken ordning. Grappes sommelier hällde därför upp de åtta vinerna i för provningsdeltagarna okänd ordning. Under tiden provade vi en Mumm de Cramant (tack Elvis) för att ställa in smaklökarna. Detta mycket trevliga vin som är en Crémant de Cramant (korrekt Tomas) är väl urtypen för Cramant, krämig, trevlig mousse som balanseras av den tydliga syran och mineraliteten. Det lägre trycket gör nog moussen än mer krämig och förutom priset i Sverige så är det ett vin som klart rekommenderas.

Med alla viner upphällda satte vi oss ner och startade provningen. En kort summering per vin samt min ranking är som följer

Vin 1: En inital något jästig doft som sedan utvecklas med lite mineralitet och citrus. Krämig mousse med trevlig syra. Något kort eftersmak. Facit: Diebolt-Vallois. Plats 5 på min lista

Vin 2: Rostad ton med mineraler och begynnande mognad. Bra frisk syra. Koncentrerat med fin eftersmak. Hänger kvar på ett trevligt sätt. Facit: De Saint Gall. Plats 1

Vin 3: Lite fetare, mineralton med antydan till sötma i doften. Helt korrekt vin om än något tråkigt. Lämnar inget större avtryck. Facit: Deutz, plats 6

Vin 4: Spretig doft som med tiden blir svagt instängd, viss brödighet. Bra syra som dock mynnar ut i en stjälkig beska. Obalanserat och kort eftersmak. Inte speciellt gott avslutar min anteckning .Facit: Hatt et Söner, plats 8

Vin 5: Skönt mineralig, söta limefrukter. Riktigt bra bett i syra, mer mineraler. Mognadstoner med honung och lite äpplen. Det vassaste vinet i provningen. Facit: David Leclapart, plats 3

Vin 6: Mognadstoner med söta frukter och honung som vilar på en mineralbädd. Bra mousse och syra. Fin eftersmak men vinet känns inte färdigt. Bör lagras. Facit: Pierre Peters, plats 4

Vin 7: Det mest exotiska vinet med mycket tropiska frukter och honung. Bra rundad smak där ändå syran finns med och borgar för en fin utveckling framåt. Tillsammans med vin 6 det mest komplexa. Facit: André Jacquart, plats 2

Vin 8: Väldigt konstig ospecifik doft. Finns viss mineralitet men den döljs i något annat. Syran finns där men inte så mycket mer. Sötman är inte integrerad och det känns som sockret flyter lite ovanpå. Flygplatschampagne var ett epitet som gavs vilket jag kan hålla med om, Inget man blev glad över att dricka. Facit: Guy Charlemagne, plats 7

0892012121016914b.jpg

2004 De Saint Gall Millésime

Den gemensamma bedömningen av vinerna gav De Saint Gall en förstaplats vilken var också den placering det fick av mig. Jag bedömde inte vinernas möjlighet till utveckling utan gick enbart på hur jag upplevde vinet denna kväll. Röstningen gick till så att varje deltagare rankande de tre bästa och det sämsta vinet. De Saint Gall lyckades med att komma på topp tre listan hos alla deltagarna. Tvåan Pierre Peters fick sex av sju deltagares röster. På klar sista plats kom vin nummer fyra, Hatt et Söner Le Grand-Père där totalt fem av deltagarna hade det som det sämsta vinet och de andra två (i senare diskussion) som det näst sämsta vinet. Vad som är mest överraskande i provningen är svårt att bestämma sig för! Är det att De Saint Gall kommer ut som nummer ett eller att Hatt er Söners vin visar sig var just så dåligt. Båda vinerna kommer från kooperativ och egentligen borde ha samma förutsättningar.. Prisskillnaden på 600 kronor går dock aldrig att förklara.

Vinernas rankning, alla deltagares sammanräknade röster

1. 2004 De Saint Gall Millésime. 299 SEK.
2. 2004 Pierre Peters Cuvée Spéciale Les Chetillons 525 SEK ,
3. 2004 André Jacquart Millésime Experience. 399 SEK.
4. 2004 David Leclapart l'Amateur 395 SEK.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5. 2004 Diebolt-Vallois Fleur de Passion. 750 SEK. Årgång 2005 är nedsatt till 599 SEK.
5. 2004 Deutz Blanc de Blancs . Inköpt för 525 SEK. Dagens pris för årgång 2007 är 599 SEK.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
7. 2004 Guy Charlemagne Mesnillésime Grand Cru. 429 SEK.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
8. 2004 Hatt et Söner Le Grand-Père Prestige . 899 SEK.

(Pris är antingen Systembolagets pris eller i det fall vinet inte finns tillgängligt, pris då det lanserades eller pris på tidigare årgång)

Som konklusion på provningens ursprungliga avsikt måste avslutningsvis Hatt et Söner Le Grand-Père Prestige rankas som en av de minst prisvärda champagnerna på Systembolaget idag och en rekommendation att INTE köpa detta vin är på sin plats. Vill också passa på att ge lite idéer till de som efter läst det här inlägget fortfarande söker:
  • Koppling till Sverige: Prova en flaska från Thierry Perrion som ligger i Grand Cru- byn Verzenay
  • Godkännande från omgivningen: Lägg på 300 kronor och köp en Dom Perignon. Gott och alla vet vad det är
  • Har 900 kronor över: Köp de två bästa vinerna från den här provningen. Du får till och med växel.

Edit: 2012-11-10. Uppdaterat inlägget med länkar till Elvis och Vintomas samt Winepunk blogginlägg om provningen
 

perpro

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Kul provning. Är ni förvånade över att Fleur de Passion inte kom högre - trodde det var en favorit, Anders?

Verkar ju som att De Saint Gall, André Jacquart Millésime Experience och David Leclapart är riktigt bra köp mao (hur är det, man får inte säga prisvärda här va?). Om jag läser noteringarna rätt är de avnjutningsbara redan nu dessutom?

För övrigt är det här med hemleverans på Systembolaget ett nytt irritationsmoment. Nu kan man inte beställa till sin butik på vissa viner. Gah!

best%C3%A4ll%20hem.jpg
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

perpro skrev:
Kul provning. Är ni förvånade över att Fleur de Passion inte kom högre - trodde det var en favorit, Anders?

Verkar ju som att De Saint Gall, André Jacquart Millésime Experience och David Leclapart är riktigt bra köp mao (hur är det, man får inte säga prisvärda här va?). Om jag läser noteringarna rätt är de avnjutningsbara redan nu dessutom?

Naturligtvis är jag förvånad att Diebolt-Vallois inte kommer kom ut som en av mina toppviner. Vi hade den diskussionen efteråt och många av oss upplever att FdP blivit lite ojämn på sistone.

För dricka nu rekommenderar jag De Saint Gall och Andre Jacquart samt David Leclapart om du har dem i källaren, tror inte det går att få tag i helt lätt.

För lagring Pierre Peters.
 

Silenos

Medlem
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

För någon som gillar champagne, men som trots allt prioriterar annat högre, så är sådana här tester av rimligt prissatta prylar fin-fina. Tack till de medverkande och för rapporterna.
 
SV: Provning av 2004 BdB Champagne

Silenos skrev:
För någon som gillar champagne, men som trots allt prioriterar annat högre, så är sådana här tester av rimligt prissatta prylar fin-fina. Tack till de medverkande och för rapporterna.

Kul att du gillade den. Drog ju ihop provning pga att Hatt et Söner gjort mycket PR för deras champagne. Se till at du läser de andra bloggarna också. De är länkade ovan.. Winepunker och Vintomas har också sytt ihop hela historien på ett bra sätt.
Får se vilken nästa provning som vi kan sätta ihop. Har du idéer eller önskemål så lägg in dem på vår önsketråd

http://www.finewines.se/ovrigt/finewines-onsketraden/
 
Toppen