Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning av Selosse

CH

Medlem
En fantastisk lördag med Eriksbergs Vinsällskap där vi fick äran att prova en väldigt unik uppställning av viner från Jacques Selosse som matchades av en enastående 11-rätts meny av Stefan Karlsson från Restaurang Fond
(Jag förde inga anteckningar utan skriver av från minnet så vissa korrigeringar kan göras i efterhand på beskrivningen av maten eller champagnerna)


Intial deg. 2011-04-29
Grand Cru Brut deg. 2001-10-15
8pl61Vdh.jpg


Tartar på råräka och hälleflundra smaksatt med basilika, grädde och citron.
Rhode island sås och tomater långsamt bakade i ugn med olivolja
w48QWQph.jpg


_____________________________________________

V.O deg. 2010-11-29
Grand Cru Extra Brut deg. 2003-11-18
pAgdwBih.jpg


Fint tärnad ryggbiff penslad med talg smaksatt med calvados, olivolja, salt och peppar
Silverlöksreduktion med olivolja och vinäger
Råstekta toppar av grönsparris och en sallad på hyvlat äpple och rå sparris och en äppelsenap till
ZYl2CkUh.jpg


_____________________________________________

Substance deg. 2012-06-29
Substance deg. 2003-09-24
hgj12nvh.jpg


Knorrhane och råstekt havskräfta
Mandelpotatiscrème med en curryvinägrett till
q8jxHnNh.jpg


_____________________________________________

Les Carelles deg. 2012-04-20
Chemin de Châlons deg. 2012-05-09
Le Chantereniers deg. 2012-05-09
OkYgJZJh.jpg


Ugnsbakad långarygg tillsammans med bröderna Perssons löjrom
Mjölksyrad creamfraiche och en gurksoppa i botten med lite chilipeppar
P9nj3Tqh.jpg

_____________________________________________

La Côte Faron deg. 2012-10-31
Le Bout du Clos deg. 2012-04-16
Sous le mont deg. 2012-01-25
jywfx91h.jpg


3 typer av ärtor till ugnsbakad sjötunga
Champagnesås på skrovet från kräftorna och sjötungan samt lite initial.
gfYpVoPh.jpg


Mellanrätt
Bröst och sprängt lår från fransk pärlhöna.
Ragu av stjälk från vit sparris
Toppar av vit sparris och buljong gjort på pärlhönan
ckotN9Mh.jpg


_____________________________________________

Rose deg. 2012-01-23
Rose (saknar deg.datum på äldre flaskor men inköpt sep 2003)
wEvtsCSh.jpg


Kalv innerfilé och första svenska morötterna samt små lökar
Kalv och dillsås och kalvbräss
KjjT9cRh.jpg


_____________________________________________

Lubie (Coteaux Champenois Ambonnay Rouge 2002)
xv8ccSLh.jpg


Halstrad anklever, anksky och hallon
EKnp8LDh.jpg


_____________________________________________

2002 deg. 2012-05-22
1999 deg. 2009-01-19
1995 deg. 2003-02-14
1992 deg. 2000-09-14
ncblBtyh.jpg


Hjortsadel och svensk shiitake
Ugnsbakade jordärtskocka och bakat äpple
Rödvinssky på kalvsvans och rosmarin
shFQGvXh.jpg


_____________________________________________

il était une fois (saknar deg.datum)
GcakK8Nh.jpg


Mandel och yoghurt shibust
Sorbe på råmixade rabarber
Ugnsbakad rabarber
Svenska jordgubbar och jägarsnus
05JM8xCh.jpg


Varm chokladbakelse med råflamberad ananas, smörsås och kokossorbe
Xa2tl9Sh.jpg
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Provning av Selosse

Personligen har jag nog inte riktigt smällt intrycken eller all maten ännu men ska försöka sammanfatta det.

Maten höll enorm hög klass och för er som inte provat Fond så gör det!
Alltid en stor ära att prova mat gjort av en guide Michelin kock men att få honom att komma ut till vår vinkällare och tillaga all mat enbart för oss höjer det hela en nivå.

Champagnen höll även den väldigt hög nivå och alla flaskor levererade. Man är ju rädd att det ska dyka upp en defekt eller platt flaska men alla var riktigt bra.
Det diskuterades en del om den äldre rosen möjligtvis var lite för oxiderad men utöver det så var det snarare förvånande hur ungt allt fortfarande var.

Av Initialen och V.O. var det svårt att känna åldersskillnaden och blint hade man aldrig trott det skiljde så mycket som det gjorde mellan den yngre och äldre.
Förvånansvärt nog hade de flesta den yngre av båda som sina favoriter i vardera omgång men när Substance kom fram så visade Anselme vilken mästare han är och här märktes åldersskillnaden desto tydligare och det var inget snack om att den äldre var den alla föredrog.

På Lieux Ditsen så märktes det att det kommit lite fler årgångar i blandningen av de som varit ute ett tag och den mogenhet som de tidigare degogeringarna visat har ersatts av en betydligt komplexare och yngre champagne som verkligen behöver lagras.
Av bdb så var Les Carelles den som var klart bäst och det är spännande att känna hur den blir yngre och yngre för varje släpp. Första gången jag provade den när det endast fanns 2003 i soleran (hur man nu gör en solera på en årgång?) så var den väldigt mogen och såg inte riktigt varför den skulle lagras när den var så bra redan.
Av bdn så var det samma sak med Cote Faron som med Les Carelles men denna omgångens vinnare var faktiskt Sous le mont som kommer vara den jag kommer jaga framöver. Inte samma bredd och djup som Cote Faron men med en enorm potential. Le Bout de Clos har tidigare gånger underpresterat men detta var den klart bästa jag provat men fortfarande ett steg bakom sina andra bdn-syskon.

Roseerna var båda bra men i den äldre fanns en ton som inte riktigt föll mig i smaken och jag tyckte den passerat sin topp men vissa andra deltagare tyckte det var ett av kvällens bästa viner.

Sedan dök ett bonusvin upp som var okänt för alla inklusive mig själv. Ansleme gör en Coteaux Champenois som heter Lubie (har på senare tid även släppt en rose på samma druvor som också heter Lubie) inte är till försäljning men en av deltagarna hade lyckats komma over den och tyckte detta var ett bra tillfälle att öppna den på. Vi andra höll med och det var väldigt spännande att prova. En enormt koncentrerad ton av viol och det är nästa omöjligt att hitta något annat.

Av årgångarna stod 99 ut väldigt tydlig direkt och är utan tvekan den bästa 99an av alla champagner jag provat. Gräddig kola toner som charmar alla. 02 naturligtvis väldigt ung men med en potential som troligtvis kommer göra det till det bästa vinet när den väll når sin topp. 95 var bra men kom i skymundan av de andra årgångarna och desto mer luft och värme som 92 fick, desto bättre blev det.

En stor afton där vi antagligen drog på för stort för att verkligen kunna uppskatta allt som det förtjänas. Allt höll extremt hög klass och det fanns aldrig på tal att rösta fram bästa vin för det var så många som var bra.
För mig så var det 6 viner som verkligen stod ut och det var 99, 92, Sous le Mont, Cote Faron, Les Carelles och den äldre Substance.

På det hela en fantastisk kväll som jag är enormt glad att ag fick vara med på.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Provning av Selosse

Keen skrev:
Vi har redan sett bilderna, omdömen tack! :mad:

Lugna ner dig nu hjärtat.
Tar ju lite tid att få ner allt på papper, speciellt när man stavar så illa som jag gör.
 

Keen

slan
SV: Provning av Selosse

CH skrev:
Lugna ner dig nu hjärtat.
Tar ju lite tid att få ner allt på papper, speciellt när man stavar så illa som jag gör.

:-*
 

Jos

Medlem
SV: Provning av Selosse

CH skrev:
Personligen har jag nog inte riktigt smällt intrycken eller all maten ännu men ska försöka sammanfatta det.

Maten höll enorm hög klass och för er som inte provat Fond så gör det!
Alltid en stor ära att prova mat gjort av en guide Michelin kock men att få honom att komma ut till vår vinkällare och tillaga all mat enbart för oss höjer det hela en nivå.

Champagnen höll även den väldigt hög nivå och alla flaskor levererade. Man är ju rädd att det ska dyka upp en defekt eller platt flaska men alla var riktigt bra.
Det diskuterades en del om den äldre rosen möjligtvis var lite för oxiderad men utöver det så var det snarare förvånande hur ungt allt fortfarande var.

Av Initialen och V.O. var det svårt att känna åldersskillnaden och blint hade man aldrig trott det skiljde så mycket som det gjorde mellan den yngre och äldre.
Förvånansvärt nog hade de flesta den yngre av båda som sina favoriter i vardera omgång men när Substance kom fram så visade Anselme vilken mästare han är och här märktes åldersskillnaden desto tydligare och det var inget snack om att den äldre var den alla föredrog.

På Lieux Ditsen så märktes det att det kommit lite fler årgångar i blandningen av de som varit ute ett tag och den mogenhet som de tidigare degogeringarna visat har ersatts av en betydligt komplexare och yngre champagne som verkligen behöver lagras.
Av bdb så var Les Carelles den som var klart bäst och det är spännande att känna hur den blir yngre och yngre för varje släpp. Första gången jag provade den när det endast fanns 2003 i soleran (hur man nu gör en solera på en årgång?) så var den väldigt mogen och såg inte riktigt varför den skulle lagras när den var så bra redan.
Av bdn så var det samma sak med Cote Faron som med Les Carelles men denna omgångens vinnare var faktiskt Sous le mont som kommer vara den jag kommer jaga framöver. Inte samma bredd och djup som Cote Faron men med en enorm potential. Le Bout de Clos har tidigare gånger underpresterat men detta var den klart bästa jag provat men fortfarande ett steg bakom sina andra bdn-syskon.

Roseerna var båda bra men i den äldre fanns en ton som inte riktigt föll mig i smaken och jag tyckte den passerat sin topp men vissa andra deltagare tyckte det var ett av kvällens bästa viner.

Sedan dök ett bonusvin upp som var okänt för alla inklusive mig själv. Ansleme gör en Coteaux Champenois som heter Lubie (har på senare tid även släppt en rose på samma druvor som också heter Lubie) inte är till försäljning men en av deltagarna hade lyckats komma over den och tyckte detta var ett bra tillfälle att öppna den på. Vi andra höll med och det var väldigt spännande att prova. En enormt koncentrerad ton av viol och det är nästa omöjligt att hitta något annat.

Av årgångarna stod 99 ut väldigt tydlig direkt och är utan tvekan den bästa 99an av alla champagner jag provat. Gräddig kola toner som charmar alla. 02 naturligtvis väldigt ung men med en potential som troligtvis kommer göra det till det bästa vinet när den väll når sin topp. 95 var bra men kom i skymundan av de andra årgångarna och desto mer luft och värme som 92 fick, desto bättre blev det.

En stor afton där vi antagligen drog på för stort för att verkligen kunna uppskatta allt som det förtjänas. Allt höll extremt hög klass och det fanns aldrig på tal att rösta fram bästa vin för det var så många som var bra.
För mig så var det 6 viner som verkligen stod ut och det var 99, 92, Sous le Mont, Cote Faron, Les Carelles och den äldre Substance.

På det hela en fantastisk kväll som jag är enormt glad att ag fick vara med på.

Ja jag förstår. Skönt att man inte var med då så man slapp den missen.
 
Toppen