Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning röda viner från Langhe - tips och hjälp

Larseman

Medlem
Efter att enbart hållit några små enkla provningar för arbetskamrater så väntar nu en ny utmaning till hösten. Tanken är att jag ska leda en provning för Munskänkarnas Tyresö-sektion där både jag och frugan är medlemmar sedan några år tillbaka. Vi försöker hitta professionella provare/föredragshållare, men det är inte alltid lätt att hitta och många kostar också en del att anlita. Därför vill sektionen nu att åtminstone några provningar hålls av egna medlemmar med ett lite extra intresse och mod :oops:
Nåväl, jag angav mig själv som frivillig, med visst stöd av frugan. Temat blir naturligtvis Piemonte, närmare bestämt Langhe och enbart röda viner. Medlemmarna i vår sektion är inte jätte-avancerade så jag tänkte angripa frågan ganska brett. Vi provar nästan alltid 6 viner samt har ett matvin till den efterföljande måltiden. Vinerna brukar kosta i snitt 250kr, matvinet brukar ligga kring hundringen.
Jag tänkte följande typviner
  • Dolcetto d'Alba eller Langhe Dolcetto
  • Barbera d'Alba eller Langhe Barbera
    Langhe Rosso (exempelvis blandning av de tre vanliga druvorna)
  • Barolo från västra delen, La Morra eller Barolo, av den lite mer lättilgängliga stilen
  • Barolo från östra delen, Castilgone eller Serralunga, gärna vingårdsbarolo med mognad
  • Barbaresco med bra typicitet (?)
Som matvin kanske Briccotondo kan fungera.
Så, överös mig med bra tips som jag kan testa under sommaren :cool:
Vinerna bör finnas på SB, ordinarie eller BS.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Efter att enbart hållit några små enkla provningar för arbetskamrater så väntar nu en ny utmaning till hösten. Tanken är att jag ska leda en provning för Munskänkarnas Tyresö-sektion där både jag och frugan är medlemmar sedan några år tillbaka. Vi försöker hitta professionella provare/föredragshållare, men det är inte alltid lätt att hitta och många kostar också en del att anlita. Därför vill sektionen nu att åtminstone några provningar hålls av egna medlemmar med ett lite extra intresse och mod :oops:
Nåväl, jag angav mig själv som frivillig, med visst stöd av frugan. Temat blir naturligtvis Piemonte, närmare bestämt Langhe och enbart röda viner. Medlemmarna i vår sektion är inte jätte-avancerade så jag tänkte angripa frågan ganska brett. Vi provar nästan alltid 6 viner samt har ett matvin till den efterföljande måltiden. Vinerna brukar kosta i snitt 250kr, matvinet brukar ligga kring hundringen.
Jag tänkte följande typviner
  • Dolcetto d'Alba eller Langhe Dolcetto
  • Barbera d'Alba eller Langhe Barbera
    Langhe Rosso (exempelvis blandning av de tre vanliga druvorna)
  • Barolo från västra delen, La Morra eller Barolo, av den lite mer lättilgängliga stilen
  • Barolo från östra delen, Castilgone eller Serralunga, gärna vingårdsbarolo med mognad
  • Barbaresco med bra typicitet (?)
Som matvin kanske Briccotondo kan fungera.
Så, överös mig med bra tips som jag kan testa under sommaren :cool:
Vinerna bör finnas på SB, ordinarie eller BS.
Kul att du får chansen att agera lite provningsledare, tror du kommer att hantera det bra! Har inga bra tips att bjuda på dock, inte mer än att undvika att lägga ord i munnen på vad deltagarna borde tycka om vinerna. Ett väldigt vanligt misstag även bland mer erfarna ledare anser jag. Det känns dock inte som du är den typen.

Edit: Jo, en sak till. Håll teorin på en underhållande nivå, de flesta vill testa vin främst, inte ha en geografilektion och massa statistik. Teori rörande vinerna brukar dock uppskattas.

Lycka till!
 
Last edited:
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Edit: Jo, en sak till. Håll teorin på en underhållande nivå, de flesta vill testa vin främst, inte ha en geografilektion och massa statistik. Teori rörande vinerna brukar dock uppskattas.

Lycka till!
Bra synpunkt! Risken finns att jag fastnar i kartor (jag älskar kartor) och DOC/DOCG-teori. Har en förhoppning om att kunna ha med vår vingård Cascina Sant'eufemia på skype för att lätta upp och få lite riktiga Langhe-vibbar :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra synpunkt! Risken finns att jag fastnar i kartor (jag älskar kartor) och DOC/DOCG-teori. Har en förhoppning om att kunna ha med vår vingård Cascina Sant'eufemia på skype för att lätta upp och få lite riktiga Langhe-vibbar :)
Lite geografi och appellationsteori kommer man nog inte ifrån, men överdrifter brukar inte uppskattas. Ett bra tecken är ju om en och annan nickar till, det har hänt mig, och då ser jag mig ändå som en pragmatisk och lättsam föreläsare. ;)

Men om man har något att dricka under föreläsningen så går det ju lite lättare för de flesta att lyssna. o_O
 

gece

Man vänjer sig.
Bra synpunkt! Risken finns att jag fastnar i kartor (jag älskar kartor) och DOC/DOCG-teori.
Kommunicera visuellt (dvs inga "jag önskar jag fick skriva en roman istället"-slides), definiera klart och tydligt i huvudet vad du vill ha fram med det du säger och sätt en tidsgräns för hur lång tid du får prata så blir nog alla nöjda :)
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Provade Mauro Molinos standard-barolo (2009) och deras Vigna Conca (2008) i lördags, båda platsar väl i den västra kategorin.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Så här långt, mer tips om själva framförandet än lämpliga viner, förmodligen en lämplig prioritering för att uppnå maximal framgång :rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så här långt, mer tips om själva framförandet än lämpliga viner, förmodligen en lämplig prioritering för att uppnå maximal framgång :rolleyes:
Tyvärr har jag bara ett vintips att komma med som är relevant...o_O
image.jpg

...det var gott också. :)
 

chambertin

Medlem
2008 av GD Vajras vingårdsbetecknade Barolo (minns inte namnet just nu ) dracks för ett tag sedan och den föll mig väl på läppen. Samma kan jag inte säga om GD Vajras övriga viner
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Provade Mauro Molinos standard-barolo (2009) och deras Vigna Conca (2008) i lördags, båda platsar väl i den västra kategorin.
Jag håller med, även jag provade dessa. För provningen så skulle jag personligen rekommendera standardbarolon, bättre pris och inte så stor skillnad just nu.

Ett annat alternativ är en av mina favoriter, Paolo Scavino Langhe Nebbiolo, men den verkar vara slut på SB, eller Viettis Perbacco.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Och jag upptäcker just att jag inte läst dina önskemål korrekt vilket betyder att mina rekommendationer var helt uppåt väggarna.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
2008 av GD Vajras vingårdsbetecknade Barolo (minns inte namnet just nu ) dracks för ett tag sedan och den föll mig väl på läppen. Samma kan jag inte säga om GD Vajras övriga viner
Den heter Bricco delle Viole (http://www.systembolaget.se/90688), men nu är det 2009 som gäller (kanske, man vet aldrig med SB). Har inte provat och har heller ingen klar uppfattning om vad som principiellt skiljer 2008 och 2009 i Barolo. Men tack för tipset!
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Och jag upptäcker just att jag inte läst dina önskemål korrekt vilket betyder att mina rekommendationer var helt uppåt väggarna.
Mina önskemål är inte huggna i sten! Jag är öppen för andra angrepps-sätt, kanske en renodlad Nebbiolo-provning o_O är ett alternativ.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Varför? Blir ju betydligt enklare om du har i princip obegränsat utbud... Två hederliga gubbar som lätt fixar det du behöver är ju Carlo och Stefan, bara att mejla och be om tips så har du flaskorna inom några dagar.
http://www.carlomerolli.dk/
http://www.barolobrunello.de/
Har nog mest att göra med att våra kära munskänkar ska känna att det är hyfsat enkelt att skaffa dom, alltför många (inklusive mig själv) har ännu inte tagit steget ut från bolagets trygga famn :nagelbitare:
 
Toppen