Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning röda viner från Langhe - tips och hjälp

Jos

Medlem
Har nog mest att göra med att våra kära munskänkar ska känna att det är hyfsat enkelt att skaffa dom, alltför många (inklusive mig själv) har ännu inte tagit steget ut från bolagets trygga famn :nagelbitare:

Vad bra, så säkrar vi att det bara dricks det Stora Satan bestämmer att vi ska dricka. Inget annat. ;)

No offense men att som vinnörd se en annan vinnörd vara helt fast och begränsad till utbudet på Systembolaget är lite tragiskt... :(
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har nog mest att göra med att våra kära munskänkar ska känna att det är hyfsat enkelt att skaffa dom, alltför många (inklusive mig själv) har ännu inte tagit steget ut från bolagets trygga famn :nagelbitare:
Håller fullständigt med här. Om man blir väldigt intresserad av något av vinerna man testar på en sådan provning så är det väldigt trevligt om man relativt smidigt kan skaffa en butelj på "Svensson-vis". Mer pedagogiskt rätt, tycker jag. E-handel får var och en själva utforska i takt med att intresset ökar.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Vad bra, så säkrar vi att det bara dricks det Stora Satan bestämmer att vi ska dricka. Inget annat. ;)

No offense men att som vinnörd se en annan vinnörd vara helt fast och begränsad till utbudet på Systembolaget är lite tragiskt... :(
Offense blev det. Jag får väl helt enkelt konstatera att jag inte är en riktig vinnörd, vilket kanske dessutom inte är ett stort problem för mig.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Håller fullständigt med här. Om man blir väldigt intresserad av något av vinerna man testar på en sådan provning så är det väldigt trevligt om man relativt smidigt kan skaffa en butelj på "Svensson-vis". Mer pedagogiskt rätt, tycker jag. E-handel får var och en själva utforska i takt med att intresset ökar.
Tack för stödet @Matlen :)
 

chambertin

Medlem
Den heter Bricco delle Viole (http://www.systembolaget.se/90688), men nu är det 2009 som gäller (kanske, man vet aldrig med SB). Har inte provat och har heller ingen klar uppfattning om vad som principiellt skiljer 2008 och 2009 i Barolo. Men tack för tipset!
Ja det var Bricco del Viole jag tänkte på. Tack !
Har inte provat 2009 själv men det man kan läsa sig till är att det var ett mkt varmt år och att det märks generellt i många viner.
Samma sak har sagts om 2007 men har druckit en del gott från bl.a Erbaluma (Carlo Merolli i Dk).

Här fanns en räcka Barolo -09 som Decanter provat bl.a:
http://www.decanter.com/wine/labels...3/barolo-2009-panel-tasting-results#slideshow

Har nog mest att göra med att våra kära munskänkar ska känna att det är hyfsat enkelt att skaffa dom, alltför många (inklusive mig själv) har ännu inte tagit steget ut från bolagets trygga famn :nagelbitare:

Håller fullständigt med här. Om man blir väldigt intresserad av något av vinerna man testar på en sådan provning så är det väldigt trevligt om man relativt smidigt kan skaffa en butelj på "Svensson-vis". Mer pedagogiskt rätt, tycker jag. E-handel får var och en själva utforska i takt med att intresset ökar.

Varför inte både och ?
Har haft gott om provningar där jag blandat och gett från SB, näthandlare i Sverige och butiker utanför tryggheten.
Enkelheten med SB för dom som vill ha en flaska är ju lite svår att matcha för en Europeisk leverantör men kommer man in på lite bättre och lagringskrävande viner som man dessutom provat så brukar inte någon veckas väntan vara ngt problem för de flesta. Är man dessutom flera som vill ha några flaskor så kan man ju köpa ihop och dela på frakten och vips så blir det ganska enkelt och smidigt.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Efter att enbart hållit några små enkla provningar för arbetskamrater så väntar nu en ny utmaning till hösten. Tanken är att jag ska leda en provning för Munskänkarnas Tyresö-sektion där både jag och frugan är medlemmar sedan några år tillbaka. Vi försöker hitta professionella provare/föredragshållare, men det är inte alltid lätt att hitta och många kostar också en del att anlita. Därför vill sektionen nu att åtminstone några provningar hålls av egna medlemmar med ett lite extra intresse och mod :oops:
Nåväl, jag angav mig själv som frivillig, med visst stöd av frugan. Temat blir naturligtvis Piemonte, närmare bestämt Langhe och enbart röda viner. Medlemmarna i vår sektion är inte jätte-avancerade så jag tänkte angripa frågan ganska brett. Vi provar nästan alltid 6 viner samt har ett matvin till den efterföljande måltiden. Vinerna brukar kosta i snitt 250kr, matvinet brukar ligga kring hundringen.
Jag tänkte följande typviner
  • Dolcetto d'Alba eller Langhe Dolcetto
  • Barbera d'Alba eller Langhe Barbera
    Langhe Rosso (exempelvis blandning av de tre vanliga druvorna)
  • Barolo från västra delen, La Morra eller Barolo, av den lite mer lättilgängliga stilen
  • Barolo från östra delen, Castilgone eller Serralunga, gärna vingårdsbarolo med mognad
  • Barbaresco med bra typicitet (?)
Som matvin kanske Briccotondo kan fungera.
Så, överös mig med bra tips som jag kan testa under sommaren :cool:
Vinerna bör finnas på SB, ordinarie eller BS.
Jag är ett billigt proffs som bara kostar 1000 kr, viner för en afton och resan tor. Om man tajmar väl blir resan fr Umeå. Tajmar man sämre (eller befinner sig på lämpligare geografi) så blir resan från Yokohama.
Just saying! :cool:
One nuerd to another niördo.
 

sunqan

Vinös
Själv är jag förtjust i Roagnas viner. Den finns hos sb (tror i både bs och i ordinarie ) där bristly är importör, och från atatomwine.dk (godkänd distanshandlare) som har något annorlunda urval, bla en del vecchie vigne. Priserna är någorlunda lika.
 

kayaker

Cyklist

Jos

Medlem
Offense blev det. Jag får väl helt enkelt konstatera att jag inte är en riktig vinnörd, vilket kanske dessutom inte är ett stort problem för mig.
Varför tar du illa upp? Menar absolut inte att DU är tragisk. Tycker däremot att det är trist att genuint vinintresserade människor har SS som enda inköpskanal när det finns oändligt med andra ute i världen! Dessutom massvis med "lagliga" alternativ som betalar alkoholskatten åt dig om man är för lat för att pröjsa in skatten själv :)

För inte är det väl att ni är så törstiga att ni måste kunna ha samma vin i handen dagen efter en provning?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ingenting. Det är ju en bugg.
Stor humor :)
-En bugg som får oproportionerligt stora konsekvenser på ett vinforum *asg*
:eek:
I övrigt gillar jag Paolo Scavino Langhe Nebbiolo mycket, kan vara värt att prova även om det nu är 2012:eek:r som jag inte provat... Än...
 

sunqan

Vinös
Det är inte avancerade sexleksaker vi pratar om alltså...
Distanshandel är rättframt och enkelt för konsumenten.
Privatinförsel däremot är tillkrånglat och svårgenomträngligt.
Framförallt är skillnaden obegriplig dvs vad är vad? När blir distanshandel Privatinförsel? Klarar e-handlarna av att hantera att kunden vill göra privatinförsel så som beskrivet i eu:s punktskattedirektiv?
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Distanshandel är rättframt och enkelt för konsumenten.
Privatinförsel däremot är tillkrånglat och svårgenomträngligt.
Framförallt är skillnaden obegriplig dvs vad är vad? När blir distanshandel Privatinförsel? Klarar e-handlarna av att hantera att kunden vill göra privatinförsel så som beskrivet i eu:s punktskattedirektiv?
Nu börjar den här tråden handla om helt andra saker än tänkt från början, men det är ju inte helt ovanligt på FW :)
En fundering på det nya temat, med vilken rätt kräver skatteverket att privatimporterad alkohol ska punktskattas en gång till när den förvisso redan är skattad i inköpslandet? Är det just den frågan som punktskattedirektivet hanterar, eller har Sverige som vanligt lite egna tolkningar...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det är inte avancerade sexleksaker vi pratar om alltså...
Jag tycker att man skall minska barriärerna så mycket som möjligt när det gäller att få folk intresserade av vin. Den som väl har utvecklat ett genuint intresse har sedan inga problem att anstränga sig lite extra för att få tag på det lilla extra i vinväg. Själv är jag just där nu, men var det inte för bara något år sedan. Minns så väldigt väl hur irriterad jag blev på de provningsledare som hade med sig massa viner som jag därefter "inte kunde få tag i". Dessa lektioner glömdes därmed snabbt bort då det kändes som att det krävdes väl mycket för att få tag i de viner man fattat tycke för. Pedagogiskt en dålig idé alltså. Detsamma upplevde jag det när ledare hade med lokalt inköpta viner som varken går att läsa om på internet eller ens köpa via nätet. Ofta var det viner av låg objektiv kvalitet dessutom, men med stort affektionsvärde för den som varit på plats under festliga förhållanden.

Men visst tusan kommer vi kunna få bort monopolet så småningom, men i så fall behöver vi bli fler vinnördar i Sverige som bryr sig. Om vi skall bli fler så måste vi inspirera och få andra att upptäcka nöjet med vin. Göra det enkelt och lättsamt att utveckla ett nördigt intresse, därefter löser sig det mesta av sig självt.

Jag tror @Larseman har fattat grejen. :)
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Men jag kan ju hålla med om att det innebär ganska starka begränsningar och stor frustration att bara leta på SB. Det knepigaste vinet att välja lär bli en idag drickbar Barolo från Serralunga eller Castiglione Falletto, gärna vingårdsbetecknad och med lite ålder. Bara att leta på SB hemsida gör att man börjar gråta :neej:. Man kan söka på alkoholhalt och förslutning men inte på årgång :vägg:
Ett (!) intressant alternativ dök upp, Paolo Manzone Barolo Serralunga från 2006, vilket lär vara en rätt bra årgång. Visserligen inte vingårdsvariant men... Ingen mer information dock eftersom det är BS och hos leverantören (Samplex) står det 2004 som årgång...
Så visst håller jag med om (ping @Jos) att man nog behöver vidga sina vyer utanför SB om man ska fortsätta att utveckla sitt intresse :)
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen