Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provning röda viner från Langhe - tips och hjälp

Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Varför inte en Barolo från Cannubi? Om jag inte minns fel så var det en artikel i tidningen Munskänken i början av detta år så där finns en del att hämta idéer ifrån. Finns en 2004 för nätta 372:- ;) http://www.systembolaget.se/85734
Cannubi känns coolt, den mest legendariska vingården av alla, men den får då representera västra sidan. Återstår en rivig Serralunga eller dylikt och där känns det svårare... Kanske skulle välja en lite mer basic Serralunga (typ Fontanafreddas std-barolo) men det känns lite trist.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Varför inte en Barolo från Cannubi? Om jag inte minns fel så var det en artikel i tidningen Munskänken i början av detta år så där finns en del att hämta idéer ifrån. Finns en 2004 för nätta 372:- ;) http://www.systembolaget.se/85734
Leverantör av Borgogno är Oenoforos enligt SB, men märkligt nog finns varken vinet eller leverantören på Oenoforos hemsida. Får nog ringa till Oenoforos och kolla...
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Två förslag från Serralunga och båda borde vara drickbara (o7 är ju ett relativt tillgängligt år)...
http://www.systembolaget.se/72754
http://www.systembolaget.se/92110
Fontanafredda Lazzarito '96 känns spännande, har själv provat '04 och den var mer än OK, men tyvärr tror jag den går bort av budgetskäl.
'07 Ceretta från Giovanni Rosso ska jag kolla närmare på, läsa lite TNs på CT och kanske köpa och prova. Tack för tipsen!
 

Oggy

Medlem
Fontanafredda Lazzarito '96 känns spännande, har själv provat '04 och den var mer än OK, men tyvärr tror jag den går bort av budgetskäl.

Besökte Fontanafredda i Piemonte för ett par veckor sedan. Sedan några år tillbaka tillverkar dem viner under en ny etikett - Mirafiore - med viner som ska vara mer traditionella i stilen (bara botti). Deras Lazzarito tillverkas numera endast under det namnet och årgång 2007 var förvånande bra, faktiskt ett av de bästa vinerna under hela resan.
 

sunqan

Vinös
Nu börjar den här tråden handla om helt andra saker än tänkt från början, men det är ju inte helt ovanligt på FW :)
En fundering på det nya temat, med vilken rätt kräver skatteverket att privatimporterad alkohol ska punktskattas en gång till när den förvisso redan är skattad i inköpslandet? Är det just den frågan som punktskattedirektivet hanterar, eller har Sverige som vanligt lite egna tolkningar...

http://www.finewines.se/threads/koe...mbolaget-regler-transporter-och-butiker.1463/ är en bra tråd.
Vad gäller skatt:
Om konsument köper en vara på distans, där säljaren ordnar frakt är säljaren skyldig att betala moms i destinationslandet om säljarens totala försäljning dit överstiger ett visst belopp, typ 30000 euro. momsen betalas bara i ett land. Skulle man handla av samma handlare och ordna frakten själv betalar säljaren momsen i sitt eget land. Sedan finns det undantag, och en del av dem är reglerade i punktskattedirektivet. Vid distansförsäljning av alkohol ska moms och punktskatt betalas o mottagarlandet från första kronan, och bara dit. Vid privatinförsel (dvs där köparen ordnar transporten), betalar säljaren moms och alkoholskatt i sitt lamk, och köparen betalar alkoholskatt i sitt. sedan är det upp till köparen att kräva återbetalnimg av alkoholskatten som är betald i säljarens land (man vänder sig toll uppbördsmyndigheten där). Inte konstigare än så.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besökte Fontanafredda i Piemonte för ett par veckor sedan. Sedan några år tillbaka tillverkar dem viner under en ny etikett - Mirafiore - med viner som ska vara mer traditionella i stilen (bara botti). Deras Lazzarito tillverkas numera endast under det namnet och årgång 2007 var förvånande bra, faktiskt ett av de bästa vinerna under hela resan.
Vigna La Rosa och Vigna Lazzarito var de två Barolos som öppnade mina italienska ögon under mitten av 80-talet. Jag minns med stor nostalgisk glädje hur de med violpastiller nästan slog in käften på mig. Två av mina kompisar slutade prova vin efter den bekantskapen. Strävt var bara förnamnet... Tror det kan ha varit av årg 1976? 1978?
Blir alltid lite extra sugen bara jag ser deras namn...
 

Skrutt

Medlem
Du har väl provat marsnyheten 23071? Mycket bra, balanserad barbera. Jag brister dock i erfarenhet och kan inte bedöma hur druvtypiskt det är.
 

Oggy

Medlem
Du har väl provat marsnyheten 23071? Mycket bra, balanserad barbera. Jag brister dock i erfarenhet och kan inte bedöma hur druvtypiskt det är.
Jag tycker att Vajras barbera ligger någonstans i mittfåran i fråga om tradition och modernitet. Sen handlar det ju om hur man vill ha sin barbera - syrlig och okonstlad (som jag vill) - eller mer "seriös" (som jag har hört en del kalla det), vilket den tydligen blir genom att man tillför en massa ny ek (men enligt min mening avtar det druvtypiska).
 
Last edited:
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Jag tycker att Vajras barbera ligger någonstans i mittfåran i fråga om tradition och modernitet. Sen handlar det ju om hur man vill ha sin barbera - syrlig och okonstlad (som jag vill) - eller mer "seriös" (som jag har hört en del kalla det), vilket den tydligen blir genom att man tillför en massa ny ek (men enligt min mening avtar det druvtypiska).
Jag har inte druckit Vajran, men igår drack vi 2011 Cascina Corte Langhe Barbera som nog får klassas som traditionell. 6 månader på stora ekfat (tonneaux, 500liter?) ger en ganska diskret fatton där fukten får dominera. Vad som sedan är druvtypiskt för Barbera återstår för mig att utröna. Båda dessa blir väl svåra att få tag på till hösten, men det är definitivt den traditionella stilen jag är ute efter.
 

Skrutt

Medlem
Båda dessa blir väl svåra att få tag på till hösten, men det är definitivt den traditionella stilen jag är ute efter.
Observera dock att vajran är en nyhet och inte små partier. Eftersom det fortfarande finns gott om flaskor nu efter mer än tre månader så kan det nog finnas framöver också.
 
Trådskapare
Larseman

Larseman

Medlem
Observera dock att vajran är en nyhet och inte små partier. Eftersom det fortfarande finns gott om flaskor nu efter mer än tre månader så kan det nog finnas framöver också.
Aha, bra där! Ska nog prova den i sommar, tack för tips :)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Besökte Fontanafredda i Piemonte för ett par veckor sedan.
Jamen!
Eftersom ni alldeles säkert hade det alldeles fantastiskt och underbart, var är en beskrivning av vad ninåt och drack och såg och träffade på?
Jag menar: för vad är väl en bal på slottet?
 

Oggy

Medlem
Jamen!
Eftersom ni alldeles säkert hade det alldeles fantastiskt och underbart, var är en beskrivning av vad ni åt och drack och såg och träffade på?
Får se vad jag kan hitta på... kanske en sammanfattning av de största intrycken, de bästa vinerna och den godaste maten?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Får se vad jag kan hitta på... kanske en sammanfattning av de största intrycken, de bästa vinerna och den godaste maten?
Jo, det blir nog bra. Men skynda!
Bästföredatum är kort för nyanserade intryck...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det får väl duga att du delar med dig av din svartvita värld då resten av oss förtvivlat försöker leva med Technicolor :(
 
Toppen