Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningsbedömningsprioriteringar?

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Poletten ramlade ned för ett par dagar sedan:
Hustrun och jag har väldigt lika smak. Oftast. Hon är dock ej förtjust i varken sött eller bubbel.
Hustrun är allergisk mot klena mid-palates.
Jag är allergisk mot korta avslutningar.
Hustrun bekommer sig inte av korta viner.
Jag har inget särskildt otalt med med tunna mid-palates.

Detta förklarar rätt bra varför vi tycker så olika om viner som tex unga italienare, CF från Loire, Madiran och tex många torra vita viner.

Detta föranledde en intressant dialog kring om man vid bedömning av vin bör se olika på en gles mitt-gom (vaffan kallar ni mid-palate på svenska?) och kort slut. Är det ena felet eller företrädet mer värt än det andra ur en strikt objektiv synvinkel? Bör jag tex bli mer kritisk mot glesa mittgommar?

Hur resonerar du?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som jag tror att nämnt tidigare så är längd för mig hur smaken bär hela vägen till slutet. En tom mitt blir för mig ett kort vin, lika mycket som att bli snuvad i förtid under eftersmaken. Smaken skall inte tappa vid mitten eller bli avbruten i förtid, om den skall upplevas lång för mig.

"Mitt" eller "mittsmak" tycker jag funkar som översättning av mid-palett, men jag vet inte riktigt.

Svårt det här med längd :(

Men du, jag inser att jag bara gissar, någon annan vet nog bättre, men jag tycker mittsmaken är viktigare än eftersmaken. DET vet jag ;) Gillar inte när vinet känns ihåligt.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Som nybörjare så har jag fortfarande svårt för att förstå de kronologiska begreppen attack, mitt, slut, längd etc. När kommer slutet, bara en tidsfråga eller är det när man sväljer (eller, gud förbjude, spottar). Hur kan man lära sig sån't här, eller ska man bara låssas att man begriper o_O
Jag har alltså svårt att svara StefanAkiko eftersom jag inte riktigt förstår vad han frågar...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Eftersom jag lär ut hur du kan bli starkare i kendo då jag är i Swerige, så kanske jag kan prova lära ut hur du kan bli starkare som vinprovare?
Träning är en grundförutsättning för all utveckling. (Så nu tränar jag på att lära ut.)
Under träning så uppnår du ingenting långsiktigt stärkande om du inte har korrekt fokus.

Först ett teoripass:
Allt som händer efter du svalt (eller gubbe-vars: spottat) är finish, slut eller avslutning. "Eftersmak" är för mediciner och allt som är räligt.

Övning:
Undersök hur 20 röda, 20 söta vita och 20 torra vita viner förändras från intag till genomslag via "mittgommen". Om du fokuserar på enbart detta, så landar du i ngt liknande det nedan. Varken komplett eller korrekt, men se det som en ledtråd vad att leta efter vid din kalibrering:

Rött o vitt torrt
Entre: frukt och primära aromer
Mittgom: syrahalt, frukt, aromer från druvor/mognad (dvs alla aromer som man bör/brukar hitta), fyllnad
Avslutning: tannin, syra, avslutning mognadsaromer (dvs oftast alla tidigare samt sådana som inte avslöjar sig tidigare), mineralitet

Sött
Entré: sötma och primära aromer, ibland mineralitet
Mittgom: sötma-syra-balans, alla aromer
Avslutning: attraktivitet, längd, balans och mineralitet i princip alltid (då den finns)

Nästa vecka går vi genom underbara saker med Röd Bordeaux och Mosel-Riesling. Veckan därpå önskar jag själv en sensei i ämnena: Gamay och PN.
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Tusan vet om inte Kendo är enklare...
Men tack för lektionen StefanAkiko-san, jag ska börja träna ordentligt nu :)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Meh!
Dumma svenskar :mad:
Låt oss kämpa tillsammans!
Förolämpa er kan jag ju göra på svenska, om det skulle behövas :p

Den 1 mars kör vi fö en vinmiddag i Umeå. Kom dit vettja! Ca 1000-lappen per person, trevligt folk, flera helt ignoranta, alla glada osv.
 

Vino fino

Medlem
Mitten eller slutet viktigast?

Balansen. En självklarhet kanske men delarna måste hänga ihop, korrespondera. Kan acceptera lätta viner, utan långt slut, om helhetsintrycket är lätt och ledigt. Och vice versa när det gäller tyngd och komplexitet: den måste slå igenom ända ut i slutet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Mitten eller slutet viktigast?

Balansen. En självklarhet kanske men delarna måste hänga ihop, korrespondera. Kan acceptera lätta viner, utan långt slut, om helhetsintrycket är lätt och ledigt. Och vice versa när det gäller tyngd och komplexitet: den måste slå igenom ända ut i slutet.
Om vi nu skall se över hela kvalitetsbegreppet så håller jag med om att balansen är absolut viktigast, men det är också den parameter där vi har lättast att bli oense. Balansen ihop med komplexiteten värderar jag högst, därefter längd och intensitet, vilka dock inte alltid bör vara så "höga som möjligt" beroende på vinstil.

Ja, allehanda japanska kampsporter är förmodligen bra mycket enklare än att beskriva upplevelsen av kvalitet i ett vin. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som nybörjare så har jag fortfarande svårt för att förstå de kronologiska begreppen attack, mitt, slut, längd etc. När kommer slutet, bara en tidsfråga eller är det när man sväljer (eller, gud förbjude, spottar). Hur kan man lära sig sån't här, eller ska man bara låssas att man begriper o_O
Jag har alltså svårt att svara StefanAkiko eftersom jag inte riktigt förstår vad han frågar...
Jag tror faktiskt att många låtsas begripa, eller bildar sig sin egen uppfattning.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Som ett litet tillägg till diskussionen; kan du tycka att ett vin är av hög kvalitet trots att du tycker det smakar apa?

Med detta menar jag, går det enligt er att bedöma ett vin på helt objektiva grunder och i så fall hur gör du bedömningen?

Intensitet (volymen/styrkan på upplevelsen), komplexitet (hur mycket nyanser där finns), typicitet (hur smakar vinet utifrån stil, region m.m) och längd (hur detta nu mäts), kan vi säkert bedöma till viss del utan att ens gilla vinet, men hur mycket värde ligger det i en sån bedömning :confused:
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Apa brukar inte bekomma mig, men det är svårare när de inte smakar just någonting mer än utspädd hallonsaft...
 
Toppen