Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Med tanke på den fina tråden som Mattias dragit igång så behöver vi också ha en plats där vi kan lägga upp olika möjligheter till provningar där uppdraget är mer "officiellt", om ordet ursäktas.

Här lägger vi ut diverse olika inbjudningar som kommer in till forumet. Är du intresserad av att prova, svara här och citera vilken provning det gäller.

Mer info kommer garanterat att fyllas på här, ett arbete som i högsta grad pågår.

//Jimmy
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var: Stockholm, Restaurang Gondolen.
När: Fredag 2 oktober, 12-14
Vad: Provning och lunch med Dog Point, en av Nya Zeelands främsta producenter.

Kommer att bli grymt. :) Någon sugen?
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Kan ju vara bra att ha följande i åtanke innan man hoppar på med huvudet före:

Att deltaga på denna typ av provningar är dock inte kravlöst. Forumet vill såklart få chansen att läsa en rapport från provningen efteråt, det vill säga, kostnaden för att vara med är att rapportera sina intryck här på forumet så utförligt som möjligt (oavsett om man gillar vinerna eller ej).

Den som är intresserad, läs gärna mer om syftet och bakgrunden till aktiviteten här.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Testade Dog Point på Systemets skribentprovning 24/9 (blint). Bland det värsta jag nångonsin provat. Stank av brända sopor...
Snacka om att jag blev taggad att prova nu. På riktigt! Hoppas att vi kan få lite rapporter på detta, det låter ju klart udda och kul. :)

Synd att det är i Stockholm. :(
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Testade Dog Point på Systemets skribentprovning 24/9 (blint). Bland det värsta jag nångonsin provat. Stank av brända sopor...
Då håller vi inte med varandra. Gillar producenten och produkterna skarpt. Med den brasklappen att jag inte har provat den nuvarande årgången. Ser fram mot att göra det på fredag.
 

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Var: Stockholm, Restaurang Gondolen.
När: Fredag 2 oktober, 12-14
Vad: Provning och lunch med Dog Point, en av Nya Zeelands främsta producenter.

Kommer att bli grymt. :) Någon sugen?
Djävlar! Skulle vara riktigt härligt. Dock kommer jag inte vara i stan då utan ha en fiskehelg "hemma i Värmland" (låter lite konstigt när jag så...) med Niclas och Erik.
 

Per Stade

Lege artis
Testade Dog Point på Systemets skribentprovning 24/9 (blint). Bland det värsta jag nångonsin provat. Stank av brända sopor...

Nu tar du väl ändå i Hans!
Jag skriver aldrig anteckningar, eftersom jag inte provar vin, jag dricker. Men jag kommer mycket väl ihåg att jag köpte en låda med tre olika vita från Dogpoint på den tiden Jimmy jobbade för ett företag, som hette "Fine Wine Society". Det billigaste var det som föll mig mest i smaken, de andra hade lite för mycket vanillinsötma från ekfaten. Om jag inte minns fel så hade en flaska dessutom efterjäst, så det var lite pärlande.
Som en sammanfattning, lite överprissatta viner, som inte var upphetsande men inte heller en sådan katastrof, som du skriver.
Med reservation för att jag drack dem för 5-6 år sedan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Nu tar du väl ändå i Hans!
Jag skriver aldrig anteckningar, eftersom jag inte provar vin, jag dricker. Men jag kommer mycket väl ihåg att jag köpte en låda med tre olika vita från Dogpoint på den tiden Jimmy jobbade för ett företag, som hette "Fine Wine Society". Det billigaste var det som föll mig mest i smaken, de andra hade lite för mycket vanillinsötma från ekfaten. Om jag inte minns fel så hade en flaska dessutom efterjäst, så det var lite pärlande.
Som en sammanfattning, lite överprissatta viner, som inte var upphetsande men inte heller en sådan katastrof, som du skriver.
Med reservation för att jag drack dem för 5-6 år sedan.

Håller med i det mesta. Överprisat där, absolut. Vi arbetade med med muppmarginaler. Var tvungen att kämpa som en dåre att få dem att inse att vi inte kunde slaska på hur mycket som helst på grejerna. Sen gick det som det gick till slut. Chardonnayvinet var nog det av produkterna som jag tyckte var svagast, SB insteg var, och är (sist jag provade den) fantastisk, så även section 94. Gillar också pinoten även om den kan ha en ganska tydlig årgångsvariation. Eller hade då. Det var ett tag sedan jag jobbade med dem. Närmare bestämt fem år sedan.

Jag ser fram mot att prova dem igen på fredag. Kommer dock inte skriva någonting om vinerna den här gången då jag har en koppling till producenten och importören (det är en polare som importerar och jag hjälper henne med att få fram lite folk till provningen, dock utan att få betalt, ska tilläggas.)
 

kayaker

Cyklist
Var: Stockholm, Restaurang Gondolen.
När: Fredag 2 oktober, 12-14
Vad: Provning och lunch med Dog Point, en av Nya Zeelands främsta producenter.

Kommer att bli grymt. :) Någon sugen?
Intressant, men väldigt dålig timing eftersom jag ska vara på Arlanda kl 14.15... :(
I.o.f.s. inte alltför synd om mig eftersom jag åker till Barcelona.

Jag får väl beställa några provexemplar själv.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Som biased kan jag bara säga att jag är imponerad. Sedan jag började arbeta med prod. så har de stramat upp både chard och pinot. Section 94 är fortsatt ett jävligt kul vin. Men om man inte har provat det förut (en ekfatsjäst SB som legat 18 månader på fällningen) så undrar man vad fan det är.

Blev glatt överraskad, sen var det såklart sjukt kul att träffa folk.:)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Testade Dog Point på Systemets skribentprovning 24/9 (blint). Bland det värsta jag nångonsin provat. Stank av brända sopor...
Ärliga omdömen, även när de är negativa, är väl något som det finns för lite av i Vinsverige. (Kontrollfråga: antar att SB hade sin provning på huvudkontoret som vanligt och inte på en sopförbränningsstation?) Dock ett fascinerande omdöme när man tänker på hur mycket BiB, tetror, 69 kr-viner, italienskatorkadedruvkopiormedpatetiskanamnviner, sprit-o-syltviner med tillsatt träflis, och övriga kändisviner du måste ha blivit utsatt för på SB:s skribentprovningar under åren!?

Min minnesbild av Dog Point är att de är helt OK. Senaste gången jag provade många NZ-viner var på Matter of Taste-mässan i London 28 februari i år, då jag fokuserade på Pinot Noir:erna. Då följde Dog Point Pinot Noir 2011 med, ser jag i mina anteckningar. Omdömet jag skrivit i mässkatalogen börjar med "körsbär", följs av några oläsbara kråkfötter och slutar med "rel. ung 89-90(+) p".
 
Ärliga omdömen, även när de är negativa, är väl något som det finns för lite av i Vinsverige. (Kontrollfråga: antar att SB hade sin provning på huvudkontoret som vanligt och inte på en sopförbränningsstation?) Dock ett fascinerande omdöme när man tänker på hur mycket BiB, tetror, 69 kr-viner, italienskatorkadedruvkopiormedpatetiskanamnviner, sprit-o-syltviner med tillsatt träflis, och övriga kändisviner du måste ha blivit utsatt för på SB:s skribentprovningar under åren!?

Min minnesbild av Dog Point är att de är helt OK. Senaste gången jag provade många NZ-viner var på Matter of Taste-mässan i London 28 februari i år, då jag fokuserade på Pinot Noir:erna. Då följde Dog Point Pinot Noir 2011 med, ser jag i mina anteckningar. Omdömet jag skrivit i mässkatalogen börjar med "körsbär", följs av några oläsbara kråkfötter och slutar med "rel. ung 89-90(+) p".
Borde ha preciserat: Dog Points "sopviner" var de två vita (speciellt Section 94), inte Pinot Noiren. Om den skrev jag blint: "enkel 'källare', sötma, 'utländsk' PN..." Okej, men inget jag köper.

BiBs och petra hoppar jag. Går bra även för en blindbock då de ju särskiljer sig via förpackningarna...
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Som en perfekt avslutning på arbetsveckan bjöd PhilipsonSöderberg in till en lunchprovning med producenten Dog Point Vineyard från Marlborough, Nya Zeeland. De har sedan 2002 producerat vin i eget namn och druvorna tar de från sina egna gårdar i regionen Wairau Valley där de fogar över c:a 300 hektar. Exakt antal hektar som används för druvodling framgick inte. De båda grundarna Ivan Sutherland och James Haley har förflutet från Cludy Bay och om jag förstod det hela rätt så säljer Dog Point en del av sin skörd till just Cloudy Bay. Det odlas uteslutande organiskt, druvors skördas för hand och större mängden av odlingsmarken är certifierad.

2015-10-02%2014.10.03.jpg

Representanter från Dog Point på plats var Matt Sutherland och Murray Cook som både gick igenom vinerna och sedan aktivt deltog i följande lunch med diskussioner rörande bra mycket mer än bara deras egna viner. Mycket uppskattat.

Först ut var 2014 Dog Point Sauvignon Blanc, ett ståltankslagrat vin med fokus på rena fruktiga toner. En hel del exotiska inslag, melon, grape och krusbär. En tydlig syra som övergår i en svag beska på slutet. Enkelt, korrekt och anonymt. Jag tyckte mig höra att man blandar 20% vildjäst vin, vad det skulle tillföra fick jag inte klarhet i.
2015-10-02%2014.10.38.jpg


Efterföljande 2013 Dog Point Section 94 Sauvignon Blanc är ett stort kliv uppåt på intresseskalan. Vildjäst, ligger på gamla franska fat 18 månader och genomgår ingen malolaktisk jäsning. C:a 30000 flaskor tillverkas. En tydlig rökighet av rostade fat, bränt hår, undervegetation, krusbär och citrus finns i doften. Smakmässigt är det främst rökigheten som hänger kvar tillsammans med syran och en släng av kalk. Torrt och riktigt gott, speciellt till förrätten bestående av sparrissoppa och ägg. Utan ägget tog vinet över för mycket men med ägget blev det en skön balans. Bör hållas kallt, vid värme började det spreta rejält.
2015-10-02%2014.10.59.jpg


2013 Dog Point Chardonnay påminner en hel del om ovanstående med betoning på rökighet/fat. Den stora skillnaden är att det är fruktigare med melon, gula äpplen och en lätt nötighet i doften. Referenserna finns kvar i smaken med en aning päron på slutet, avslutningsvis jobbar syran fram saliven. Något fet och en bra längd. Klarar av att bli varmare, ändrade karaktär något men inte så att det tappade balansen. Satt fint till laxen. Tillverkas med malolaktisk jäsning och omrörning av jästfällningen, 18 måndare på franska fat varav 15% nya (40% enligt infoblad).
2015-10-02%2014.10.16.jpg


Sista vinet för dagen var 2013 Dog Point Pinot Noir gjord på 6 olika kloner, 100% vildjäst och med 15% hela klasar. Urlakning dker under 21-28 dagar varefter lagring på franska fat (osäker på mängden nya) sker i 18 månader. Uttaget ligger på 35hl/ha. Det är en stor, fruktig doft med i huvudsak röda bär och inslag av pepparkorn. Torr men i mitt tycke för diskret smak med en bra syra och lagom mjuka tanniner. Det kommer fram viol, mer peppar och lakrits efter ett tag i glaset men så värst mycket händer inte. Hänger kvar länge. En nedtonad Nyzeeländsk PN skrev jag i mina noteringar, som en blandning mellan nya och gamla världen.
2015-10-02%2014.10.25.jpg


Sammanfattningsvis så finns det en solkar vinnare vad det gäller intresse kring smak och doft och det är Section 94 som jag gärna dricker igen. Samtliga viner kommer att finnas tillgängliga på Systembolaget under oktober och november i det tillfälliga sortimentet.
2014 Dog Point Sauvignon Blanc (93009) 185:-, 6 november, 2400 flaskor
2013 Dog Point Section 94 (99267) 269:-, 16 oktober, 360 flaskor
2013 Dog Point Chardonnay (92095) 269:-, 16 oktober, 360 flaskor
2013 Dog Point Pinot Noir (99252) 349:-, 16 oktober, 480 flaskor

Tack till PhilipsonSöderberg för en mycket bra, underhållande och inte minst lärorik provning. Tack även till Matt och Murray från Dog Point som bjöd på en hel del fakta även utanför Dog Point. Sist men inte minst tack till Jimmy Forsman som gav mig tillfället att få delta.
 
Toppen