Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

Mattias Schyberg

Administratör
Som en perfekt avslutning på arbetsveckan bjöd PhilipsonSöderberg in till en lunchprovning med producenten Dog Point Vineyard från Marlborough, Nya Zeeland. De har sedan 2002 producerat vin i eget namn och druvorna tar de från sina egna gårdar i regionen Wairau Valley där de fogar över c:a 300 hektar. Exakt antal hektar som används för druvodling framgick inte. De båda grundarna Ivan Sutherland och James Haley har förflutet från Cludy Bay och om jag förstod det hela rätt så säljer Dog Point en del av sin skörd till just Cloudy Bay. Det odlas uteslutande organiskt, druvors skördas för hand och större mängden av odlingsmarken är certifierad.

2015-10-02%2014.10.03.jpg

Representanter från Dog Point på plats var Matt Sutherland och Murray Cook som både gick igenom vinerna och sedan aktivt deltog i följande lunch med diskussioner rörande bra mycket mer än bara deras egna viner. Mycket uppskattat.

Först ut var 2014 Dog Point Sauvignon Blanc, ett ståltankslagrat vin med fokus på rena fruktiga toner. En hel del exotiska inslag, melon, grape och krusbär. En tydlig syra som övergår i en svag beska på slutet. Enkelt, korrekt och anonymt. Jag tyckte mig höra att man blandar 20% vildjäst vin, vad det skulle tillföra fick jag inte klarhet i.
2015-10-02%2014.10.38.jpg


Efterföljande 2013 Dog Point Section 94 Sauvignon Blanc är ett stort kliv uppåt på intresseskalan. Vildjäst, ligger på gamla franska fat 18 månader och genomgår ingen malolaktisk jäsning. C:a 30000 flaskor tillverkas. En tydlig rökighet av rostade fat, bränt hår, undervegetation, krusbär och citrus finns i doften. Smakmässigt är det främst rökigheten som hänger kvar tillsammans med syran och en släng av kalk. Torrt och riktigt gott, speciellt till förrätten bestående av sparrissoppa och ägg. Utan ägget tog vinet över för mycket men med ägget blev det en skön balans. Bör hållas kallt, vid värme började det spreta rejält.
2015-10-02%2014.10.59.jpg


2013 Dog Point Chardonnay påminner en hel del om ovanstående med betoning på rökighet/fat. Den stora skillnaden är att det är fruktigare med melon, gula äpplen och en lätt nötighet i doften. Referenserna finns kvar i smaken med en aning päron på slutet, avslutningsvis jobbar syran fram saliven. Något fet och en bra längd. Klarar av att bli varmare, ändrade karaktär något men inte så att det tappade balansen. Satt fint till laxen. Tillverkas med malolaktisk jäsning och omrörning av jästfällningen, 18 måndare på franska fat varav 15% nya (40% enligt infoblad).
2015-10-02%2014.10.16.jpg


Sista vinet för dagen var 2013 Dog Point Pinot Noir gjord på 6 olika kloner, 100% vildjäst och med 15% hela klasar. Urlakning dker under 21-28 dagar varefter lagring på franska fat (osäker på mängden nya) sker i 18 månader. Uttaget ligger på 35hl/ha. Det är en stor, fruktig doft med i huvudsak röda bär och inslag av pepparkorn. Torr men i mitt tycke för diskret smak med en bra syra och lagom mjuka tanniner. Det kommer fram viol, mer peppar och lakrits efter ett tag i glaset men så värst mycket händer inte. Hänger kvar länge. En nedtonad Nyzeeländsk PN skrev jag i mina noteringar, som en blandning mellan nya och gamla världen.
2015-10-02%2014.10.25.jpg


Sammanfattningsvis så finns det en solkar vinnare vad det gäller intresse kring smak och doft och det är Section 94 som jag gärna dricker igen. Samtliga viner kommer att finnas tillgängliga på Systembolaget under oktober och november i det tillfälliga sortimentet.
2014 Dog Point Sauvignon Blanc (93009) 185:-, 6 november, 2400 flaskor
2013 Dog Point Section 94 (99267) 269:-, 16 oktober, 360 flaskor
2013 Dog Point Chardonnay (92095) 269:-, 16 oktober, 360 flaskor
2013 Dog Point Pinot Noir (99252) 349:-, 16 oktober, 480 flaskor

Tack till PhilipsonSöderberg för en mycket bra, underhållande och inte minst lärorik provning. Tack även till Matt och Murray från Dog Point som bjöd på en hel del fakta även utanför Dog Point. Sist men inte minst tack till Jimmy Forsman som gav mig tillfället att få delta.
Mycket trevlig rapport, precis så här vill vi ha det när det gäller provningspatrullen!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Två nya skarpa uppdrag för provningspatrullen är inplanerade.

På onsdag denna vecka så kommer medlemmarna @Fredrik L och @thunberg prova Cavistes nya låda, denna gång med italiensk prägling. Låter oerhört spännande och vi ser framemot lite rapporter här på forumet så småningom. Provningen sker på Grappe i Stockholm.

Utöver detta så besöker KA Import Göteborg på lördag förmiddag (24/10 kl 14:00) för att presentera lite blandat smått och gott. Det är blint så vi har ännu inte koll på vad det blir. Vi kommer att hålla till på Göteborgs Vinkällare. De finns fem platser varav enbart jag har anmält mitt intresse ihop med @Magnus L. Är det någon annan sugen göteborgare så är det med andra ord bara att ryta till, men anmäl gärna ert intresse här så att ni även finns med i rullarna för framtida provningar.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var: Stockholm, Aveqia Matlagningsstudio, Tulegatan 11.
När: Tisdag 27 oktober, 18:00
Vad: Matlagning och vinprovning tillsammans med Alvaro Palacios exportchef Arnau Roca gå in på djupen kring vinerna. Han kommer gå igenom i vilka lägen druvorna har växt. Hur vinet producerats och vilken filosofi som ligger bakom. Det sker som en aktiv matlagning där man lagar mat tillsammans och sedan sitter ned och äter maten och provar med vinerna.

"Välkommen till en specialkväll med viner från Alvaro Palacios på AVEQIA den 27:e oktober. Vi har tillsammans med vinhuset satt ihop en specialmeny för att matcha vinernas storhet. Värt att nämna är att Palacios hålls som en av världens 30 främsta vinmakare av Decanter och vinerna alltid får toppbetyg. Några exempel följer här: Villa de Corullón, Pétalos del Bierzo och Les Terrasses Velles Vinyes. Robert Parker hyllar exempelvis vinerna Pétalos del Bierzo 2012 som det mest prisvärda i hela Spanien."

Finewines.se har fått två platser till detta event (pris för andra 1495 p/p). Först till kvarn gäller. Dra ett PM till mig så får ni mailadressen för att anmäla er.

Som vanligt förväntar vi oss utförliga beskrivningar av kvällen, vinerna, maten och era upplevelser. :)

//Jimmy
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag var på provning av Cavistes nästa släpp, CAV0048, som denna gång bryter alla barriärer och packar lådan full med godsaker från Piemonte, Italien. Det är från producenten Ferdinando Principiano som tre viner finns för försäljning idag. Från att tdigare producerat "publikvänliga" viner som mer eller mindre saknat specifik områdeskarraktär beslutade sig Ferdinando att byta till en mer traditionell stil. Nu med fokus på ekologisk odling, större ekfat, naturlig jäst och minimalt med svavel. Allt för att låta druvan och området tala för sig själv.

2015-10-21 15.38.02.jpg

2013 Dolcetto d’Alba Sant’ Anna (105kr)
Ungt och väldigt ren frukt men också något endimensionell. En del körsbär, svarta vinbär, lättare tanniner, ok syra. Jag är ingen större dolcetto fantast men kan trots det skönja en viss kvalitet i sin enkelhet, ett mycket bra "vardagsdricka". Om jag uppfattade det hela rätt så har det legat på ståltank i 10 månader, ingen fatkontakt alls.
2013 Barbera d’Alba Laura (135kr)
Fruktig, körsbär, svagt jordig, något kort. Mindre syra och mer fruktighet, lättsam, klunkbar. En ren och ärlig barbera helt enkelt. 10 månader på ståltank.

2011 Barolo Serralunga (255kr)
Druvorna kommer från ett 3,5 hektar stort område och skördas i början av oktober. Efter vinifiring ligger vinet i 24 månader på fat (20 + 40 hektoliter).
Kraftig doft av röda bär, rosor, lavendel och en del fat. Bra balanserad i smaken, hettar till något i slutet dock. Mycket gott och fullt drickbar redan nu men kommer säkert vinna på lagras ett tag.

2015-10-21 15.17.15.jpg

Det som är gemensamt för vinerna är att de inte får någon tillsatt jäst eller svavlas vid vinifiering. Finns att beställa från och med idag 22 oktober från klickan 14:00 på www.caviste.se. Ett sexpack med två viner vardera kostar 990:-. Detta är ett riktigt bra första paket från Italien av Caviste vilket bådar gott för eventuella framtida lådor.

Som en extra bonus fick jag även ett smakprov av Principianos 2008 Barolo Boscareto. Vilket makalöst trevligt vin! Tack för det Martin!
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Var: Stockholm, Aveqia Matlagningsstudio, Tulegatan 11.
När: Tisdag 27 oktober, 18:00
Vad: Matlagning och vinprovning tillsammans med Alvaro Palacios exportchef Arnau Roca gå in på djupen kring vinerna. Han kommer gå igenom i vilka lägen druvorna har växt. Hur vinet producerats och vilken filosofi som ligger bakom. Det sker som en aktiv matlagning där man lagar mat tillsammans och sedan sitter ned och äter maten och provar med vinerna.

"Välkommen till en specialkväll med viner från Alvaro Palacios på AVEQIA den 27:e oktober. Vi har tillsammans med vinhuset satt ihop en specialmeny för att matcha vinernas storhet. Värt att nämna är att Palacios hålls som en av världens 30 främsta vinmakare av Decanter och vinerna alltid får toppbetyg. Några exempel följer här: Villa de Corullón, Pétalos del Bierzo och Les Terrasses Velles Vinyes. Robert Parker hyllar exempelvis vinerna Pétalos del Bierzo 2012 som det mest prisvärda i hela Spanien."

Finewines.se har fått två platser till detta event (pris för andra 1495 p/p). Först till kvarn gäller. Dra ett PM till mig så får ni mailadressen för att anmäla er.

Som vanligt förväntar vi oss utförliga beskrivningar av kvällen, vinerna, maten och era upplevelser. :)

//Jimmy
Vi har en plats kvar på denna. Ta den, det är skitkul att laga mat och prova vin. :)
 

Fredrik L

Medlem
Också jag hade tillfälle att för finewines räkning prova släppet från Caviste. Grundfaktan har ju @thunberg redan redogjort för, så jag kompletterar bara med extra info som jag snappade upp.

Jag passade på att höra mig för om Martin tänker expandera verksamheten in i Italien, och fick då svaret att Principiano nog snarare är att se som ett återkommande gästspel. Om jag förstod det rätt har han inga vittomfattande planer på att knyta till sig mängder av producenter i Italien, men uteslöt inte helt möjligheterna till fler italienska släpp om han dyker på en producent som känns rätt.

Årgången 2013, som barberan och dolcetton är hämtade från, är tydligen ett toppår. Dessa två kommer, om jag förstod Martin rätt, från bra lägen i södra Monforte, vilket är ovanligt, då många producenter har ryckt upp sina rankor till förmån för nebbiolo. @thunberg har uppfattat det helt rätt att båda vinerna har behandlats på samma sätt med 10 månader på ståltank.

2013 Dolcetto d'Alba Sant'Anna
Enkel och lättdrucken vardagsdricka med fräschör som präglas av körsbär, röda vinbär och mineraler. Hög syra, lite tanniner. Gott och läskande.

2013 Barbera d'Alba Laura
Barbera brukar inte direkt ta mig med storm, och inte heller denna gör det. I min mun upplever jag det som väl snipigt. Körsbär och någon liten blommighet antecknar jag. Kan säkert fungera fint till rätt mat dock.

2011 Barolo Serralunga
Druvorna kommer från Boscareto-läget, men från yngre stockar, vilket gör att Principiano inte vill sälja vinet som vingårdsbetecknat. Det är ett årgångstypiskt vin som därmed är tillgängligt redan nu, med fin doft av blommor, plommon och bär. I munnen är det välbalanserat, men har som @thunberg redan har påpekat en viss alkoholhetta som kommer fram på slutet - inget som stör nämnvärt dock. I slutet smyger också en viss mineralitet fram, vilket jag tror att Martin hänförde till att druvorna kommer från en jordmån med mycket kalksten i (här hann jag inte riktigt med i resonemangen, så jag kan ha fel). Detta är ett vin som jag bara vill fortsätta dricka av direkt efter att glaset är urdrucket.

2008 Barolo Boscareto (extravin, ej i lådan)
Fottrampas och jäses sedan med stjälkarna kvar enligt gammal metod. Djup doft av jordgubb och andra röda bär. Seriös, välbalanserad, finkorniga, men kännbara tanniner. Frukt som mullrar igång och trevlig mintighet. Förstås skitgott och skulle väl betinga ett pris på en bit över 600 kr/flaska om jag förstod det hela rätt.

Principiano.jpg


Verkligen kul med italienska viner från Caviste! Stilen känns tydlig om man har druckit en del av de tidigare vinerna som firman har lanserat: friska, mineralrika och rena.
 
Last edited:

Fredrik L

Medlem
Rinaldi fanns som referensvin för den som ville. Jag hade bråttom, och hann inte dricka av det, utan koncentrerade mig på Cavistes grejer.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag fick en skvätt Rinaldi dolt som jämförelse och det var helt klart ett bra snäpp upp i kvalité men kommer säkert bli riktigt bra om ett gäng år för den som orkar vänta.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på uppdrag för forumets räkning igår eftermiddag. Importören @KA Import (www.ka-import.se) presenterade lite viner på Göteborgs Vinkällare och det var extra kul att inse att det handlade om lite mer udda varianter och regioner, speciellt då provningen skedde helblint förutom när det gällde första vinet där vi visste att det handlade om Champagne. Alla smaknoteringar och poängsättning är med andra ord min blinda och oredigerade uppfattning om vinerna jag fick testa med endast lite konstnärlig renskrivningstouch. Som vanligt så bör poäng tas med en stor nypa salt och mer ses som en indikation med utgångsläge från min uppfattning där och då.

Om ni vill veta mer om mannen bakom KA Import så kan ni läsa mer under spoilertaggen...

KA Import är förresten jag, Karl-Johan Arto i Karlshamn. 44 år och har haft alla papper klara för att importera vin ca 1 år nu. Drivs av intresse och viljan av att kunna erbjuda restauranger något eget och speciellt för att kunna förhöja upplevelsen för kunden. Och förhoppningsvis gör jag det så bra att jag inom kort kan göra enbart detta..
Har börjat bygga upp min verksamhet med bas hör i Blekinge där fler och fler restauranger har mina viner i sortimentet. Jobbar också parallellt med att få in viner på SB's släpp och den 22/1 kommer ett Freisa 2012 från Piemonte, Langhe. Vingården heter 499 (för de ligger 499 meter över havet) och de gör viner på Freisa och Muscado. Jag lanserar då också deras vita Muscado-vin på BS. Pris på Freisa blir 145:- ca och det vita kommer att kosta strax därunder.

Vi var endast tre på plats exklusive Karl-Johan själv och det var endast jag som var där på uppdrag att rapportera, så ni lär inte få läsa fler intryck än mina mest troligt, vilket är synd.


image.jpg

2008 Cuvée Probvs á Vertus Premier Cru BdN (enligt producenten Serge Jumel så är det dock 50 % Chardonnay och 50 % Pinot Noir) Har för tillfället skickats in till SB som offert och skulle nog kosta runt 320-350 kr om det tas in.

Välgjort bubbel med det mesta man kan önska sig av en hygglig Champagne, men det var inget med det som fick mig upp i brygga och brista ut i sång (vilket inte lär förvåna den som känner till mina vinpreferenser). Trots detta så är det svårt att hitta något att direkt klaga på. Syran känns möjligen lite skarp och kartig, men inte så det stör. Intensiteten är bra. Klassiska markörer av citrus, gula mogna äpplen, bröd och kofta med lite känsla av mineral som påminner om kalk och en lätt krutighet. Lite skön grapefruktsbeska i avslutet. Bra mousse med krämig känsla. Klart godkänd Champagne som absolut kan försvara ett pris på runt 300 kr, även om jag personligen kan tycka att man borde få mer för såpass mycket pengar, men Champagne är Champagne. Borde klara av lite lagring och kommer säkert bli bättre med lite mer mognadstoner. 88p


image.jpg

Domaine Martin, Monnières-Saint Fiacre, Muscadet Sèvre et Maine (100 % Melon de Bourgogne) Uppskattat pris på bolaget ca 150-160 kr om de skulle välja att ta in det. Guld i sin klass av Decanter 2015.

Ännu en gång så sitter jag där med en Muscadet och inser vad folk menar med att denna vinstil är ett urtydligt exempel på vin med "mineralkaraktär". Första intrycket bjuder på lite sötaktig karaktär med lite tropisk stenfrukt och lite fet känsla med äpplen, citrus och päron i framkant. Så fort de första ångorna har lagt sig så dyker vägdammet och cementkaraktären upp, får även en känsla av antikvariat och lite pyraziniga drag som påminner om grön paprika. I munnen är det slankt och krispigt samt aningen tunt med lite sältaknorr på slutet. Elegant och finstämt med fin komplexitet. Gillade detta mycket, blev till och med riktigt imponerad. Skrev 89p i mina anteckningar, vilket nog bör ses som väldigt bra för ett vin i denna prisklass. Jag tror dock inte att det är ett vin för alla. Den tunna och eleganta strukturen kan säkerligen skrämma bort en del. Även mig normalt sett, men här nådde vinet fram på helt rätt sätt och visade upp sig från sin bästa sida. Hade ingen direkt gissning på ursprung men funderade ett tag på en väldigt oaromatisk SB från Loire, men köpte det inte riktigt själv fullt ut.


image.jpg

2011 Monte delle Vigne Callas (Emilia, IGT, 100 % Malvasia di Candia Aromatica) BS Blekinge (70569) 266 kr

Väldigt primärfruktigt med mogen persika och passionsfrukt. Drar lite åt fänkål och lakrits i bakgrunden, men jag skrev även kummin i mina anteckningar samt även halm, gräs och guava. Fylligt och småeldigt i munnen med viss antydan till sötma. Trevligt och generöst, men det kändes ändå relativt enkelt. För sitt pris helt klart ett bottennapp, men det är ju frågan om smakpreferenser här såklart. Gissade på Garganega och Soave, men spekulerade även kring Alvarino. Har dock för dålig koll på dessa uttryck så det bör nog mest ses som ren spekulation. 87p


image.jpg

2010 Monte delle Vigne Nabucco (Emilia Rosso, I.G.T, 70 % Barbera och 30 % Merlot) Pris i BS Blekinge 291 kr (72577)

Ganska stor och öppen näsa med mängder av italienska körsbär, choklad och lite nagellack. Hittar även ceder, rotfrukt, tobak, läder och marsipan med lite antydan till basilika och mynta. Lite Supertuscan över upplevelsen. Funderade även på en modern Brunello, att det handlade om en italienare var aldrig någon tvekan. Rejäla tanniner och eldigt med mustig frukt i munnen. Lite tunt mittparti förstör helheten en aning och får det att kännas obalanserat och spretigt, vilket hindrar det från att passera den magiska 90-gränsen, men nog förtjänar det 89p i alla fall.


image.jpg

2010 Monte delle Vigne Franc (Emilia Rosso, I.G.T, 100 % Cabernet Franc) Uppskattat pris ca 370-390 kr om det skulle släppas på bolaget. Går inte att få tag i dagsläget, men kan eventuellt bli aktuellt.

Härligt "cabbigt" med tydliga drag av plommon, körsbär, ceder, vägdamm, svarta vinbär, lakrits, röd paprika, ett uns stall och blåbärsris. Stöddigt och rejält fylligt i munnen med bra balans trots viss eldighet och hög fruktmognad. Intensivt och koncentrerat. Jädrar vad bra! Trodde nog att det handlade om en bdx-blend, tänkte Merlot ihop med Cabernet Franc, lite som en modern bdx från östra stranden ungefär, men då det handlat mycket om Italien så gissade jag såklart på att ursprunget var Italien även denna gång. Om man skall säga något negativt så är det väl den internationella känslan, men det är inget jag gnyr över. 92p


image.jpg

2011 Autor Crianza (Rotllan Torra)
(Priorat, 40 % Grenache, 40 % Mazuelo, 20 % Cabernet Sauvignon) Producent som är under utvärdering att börja importera. Detta vin uppskattas kosta ca 190 kr om det skulle bli aktuellt för SB.

Japp, eftermiddagens skitbomb. Härligt stalligt med mörkröd frukt åt svarta vinbär, körsbär och viol med lite bakgrundstoner av kakao, kött och torkad frukt. Lite naturvinskänsla av det positiva slaget med lavendel och aningen magsyra. Lite plufsigt i munnen men med bra tanniner och syra. Mycket personlighet. Inget superintensivt vin, men visst känns det kvalitativt ändå. Tycker nog att det når 90p trots allt. Ingen koll eller känsla för ursprunget.

Det var allt för denna gång. Totalt så kände jag mig mer än nöjd med de viner jag fick testa och det är alltid extra kul när det visar sig vara vin från lite mer udda regioner. Det passar min personlighet bra! Att sedan Karl-Johan Arto visade sig vara en hyvens kille är bara en bonus. :)
 

kayaker

Cyklist
Jajjamensan! Konstigt men sant. Enligt producenten (via importören) så är det på detta vis. Själv har jag ingen aning och brukar dessutom ha svårt att veta vad som är vad sensoriskt. :)
Det låter som om importören snurrat till det. Att felaktigt ange Blanc des Noirs på etiketten torde kunna straffas med ganska kännbara viten.
 

chambertin

Medlem
2011 Autor Crianza (Rotllan Torra) (Priorat, 40 % Grenache, 40 % Mazuelo, 20 % Cabernet Sauvignon) Producent som är under utvärdering att börja importera. Detta vin uppskattas kosta ca 190 kr om det skulle bli aktuellt för SB.
Trevliga vardagsviner med mycket skit och trogna den traditionella Priorat-stilen.
-09 av Autor Reserva och tre andra Rotllan Torra-viner finns på Decantalo för mellan 7,50-10€ ungefär om man inte vill vänta tills dom kommer på SB för 190:-;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det står samma på producentens hemsida Chardonnay och Pinot Noir.
Borde ju då bara stämma om det är "Chardonnay Noir", kan man tycka... :)

Det låter som om importören snurrat till det. Att felaktigt ange Blanc des Noirs på etiketten torde kunna straffas med ganska kännbara viten.
En bra fråga om det är straffbart. Vissa "tilläggsbeteckningar" har ett visst skydd, medan andra inte har det. Så det är inte säkert att det är straffbart, även om det ju måste betraktas som något slags lurendrejeri. Blanc et Noir(s) hade väl varit en bättre beteckning på en 50/50-blandning...

För övrigt ser man av etiketten att det är en kooperativknutte, eftersom hans producentkod är RC. Det ser ut som om han är medlem i ett kooperativ i Avize, men att det inte är Union Champagne (eftersom de har en annan CM-kod på de egna skumporna, nota bene de utmärkta De Saint Gall), vilket genom uteslutningsmetoden borde betyda att det är Les Viticulturs d'Avize, som såvitt jag vet inte säljer något under eget namn.

Här står för övrigt två principer mot varandra när man ska gissa om den är bra eller inte: med enstaka undantag är RC-skumpor sällan särskilt imponerande (men kan vara helt OK till rimligt pris), medan 2008 är en lysande årgång.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
I dag var det provningstillfälle av CAV0049, Cavistes nästa låda som denna gång innehåller 3 viner från producenten Domaine Binet-Jacquet. För er som handlat av Caviste tidigare känner till dessa viner, skillnaden är endast årgången. Jag kommer inte skriva ner hela historien bakom Binet-Jacquet, den finns redan att läsa hos Caviste, http://www.caviste.se/hem/cav/cav0034-domaine-binet-jacquet.



Det är biodynamiskt rätt ut i fingerspetsarna vilket även märks i viss mån i vinerna. Först ut är 2014 Faugères gjort på i stort sett lika delar syrah, carignan, mourvèdre, cinsault och med ett litet tillägg av grenache. Enbart ståltank. En hel del åt det röda frukthållet i doften, hallonrem, jordgubbe, viol. Smaken är lätt med en läskande stil. Ett alltiallodricka, antingen på egen hand eller till ljust kött/fågel.

Nummer 2 är 2013 Faugères Réserve med 40 % grenache i grunden och resterande carignan, syrah och mourvèdre. Ett mer kraftfullt vin än ovanstående, djupare doft. Inte så grenachetypisk även om stilen känns igen. Jordig, körsbär, något stängd, bra avslut med väl avvägda tanniner. Fick även prova samma vin fast då från karaff där vinet legat 3 timmar. Det är en stor skillnad, främst i doften som blommar ut med en hel del hallon. En klar rekommendation att lufta vinet innan servering.

Sist ut är 2012 Grande Réserve på 40 % mourvèdre, 40 % grenache och resten syrah/carignan. Här händer det rejält med grejer, mörka bär, blåbär, fatkaraktär, chark i doften. Tät smak som inte riktigt känns färdig, en del kryddor. Bra avslut med bitande tanniner. Trots 14,5% märker jag inte av någon som helst genomslag av alkohol. Bör definitivt lagras ett par år innan det öppnas alternativt lufta rejält lång tid innan det ska drickas. Gott som tusan var det vilket som.

Sammanfattningsvis ett snyggt komponerat paket med klara steg mellan lätt till bitigt och en bra representant för demeterviner. Som alltid trevligt att få träffa Martin och höra hans tankar kring vinerna och producenten, det uppskattas.
 
Toppen