Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

Fredrik L

Medlem
Beaujolais verkar ju ha gått ett segertåg genom den svenska bloggosfären, men jag har hela tiden tänkt att det kan väl inte vara något, bränd av tidigare upplevelser. Cavistes låda har dock fått mig att revidera uppfattningen. Denna kommer jag att köpa vid nästa tillfälle:

CAV0041 Georges Descombes, Beaujolais
Släppt 16/4 2015
2014 Brouilly (2 fl à 125 kr)
Hallon, sten, rosor dominerar doften. I munnen ett lätt och läskande vin med hallon, andra röda bär, någon lätt kryddighet och mineraler. Riktigt gott.

2013 Régnié Vieilles Vignes (2 fl à 185 kr)
Diskretare doft av röda bär och körsbär med mineraler och lakrits. Mer koncentrerad smak än föregående vin. Hyfsade tanniner, bra syra, körsbär, lakrits och sten i munnen. Lång eftersmak. Svagast i lådan.

2013 Morgon Vieilles Vignes (2 fl à 185 kr)
Doft av röda bär, mineral, någon märklig yoghurtton. I munnen, i sammanhanget, kraftfulla tanniner med jordgubb, hallon och lakrits tillsammans med den där stenen som dyker upp i alla de tre vinerna. Ett bra vin.​
 

Fredrik L

Medlem
Cabernet Franc är ju grymt gott, och Cavistes låda från Chinon har jag köpt de två senaste tillfällena. På provningen i december antecknade jag följande:

CAV0039 Domaine Grosbois, Chinon
Släppt 12/3 2015
2014 Chinon La Cuisine de ma mère (3 fl à 115 kr)
Direkt doft av svarta vinbär och några blad från busken, tillsammans med röda bär. Fruktigt, slankt med hög syra i munnen med samma bär som i doften, och en lite grus och något lite grönt som gör vinet gott. Bara att dricka på av, med eller utan mat. En favorit bland Cavistes enkla viner.

2012 Chinon Gabare (3 fl à 145 kr)
Seriösare. Doft av blåbär, svarta och röda vinbär med en någon liten fatkaraktär. I munnen trevliga tanniner, mineral, blå frukt och svarta vinbär. Matvänligt.
Dessutom bjöds det på en magnum 2008 av ett annat vin från Grosbois. Detta tog jag inga noteringar på, men vinet gav prov på att dessa kan vinna på några års lagring.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Hallå alla. En polare hörde precis av sig och sa att det finns några platser kvar till TWWD 2016 - Terrific Wines Wine Day – med Rhônefokus. Om någon är sugen så kan vi scora några platser på föreläsningar och provningar.

TWWD 2016 ...FÅTAL PLATSER KVAR!


IMG_1176.jpg
Den 8 februari och TWWD 2016 - Rhône Varietals' Day närmar sig med stormsteg. Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar till de olika seminarierna så passa på att anmäl er redan idag.

Som namnet antyder kommer kommer årets tema på TWWD (Terrific Wines Wine Day) kretsa kring användandet av Rhône-druvor runt om i vinvärlden och programmet för dagen ser ut som följande.

11.00 - Les Vignerons de Tavel - Terroir Rosé
12.00 - Girard Winery - Petite Sirah - the emigrant
13.00 - Domaine de Nalys - Chateauneuf - Grenache and ”other" varieties
14.00 - Muhr van der Niepoort- Rhone varietals in Austria
15.00 - Bodegas Miguel Merino - Mazuelo - true to its vintage
16.00 - Mullineux & Leuw Family Wines - Swartland Syrah - terroir in its essence
17.00 - Chateau Margui - setting the trends in Provence

Förutom seminarierna så går det även att prova de deltagande producentenas viner i en öppen provning som pågår parallellt med seminarierna.

Platsen är Sheraton Hotel. Maila till info@terrificwines.se. Platserna till respektive föredrag är begränsade så först till kvarn gäller. Glöm inte att meddela på vilket seminarium ni önskar deltaga.

Ange att du läst detta på Finewines när du anmäler dig. och skriv gärna i den här tråden om du ska gå.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hallå alla. En polare hörde precis av sig och sa att det finns några platser kvar till TWWD 2016 - Terrific Wines Wine Day – med Rhônefokus. Om någon är sugen så kan vi scora några platser på föreläsningar och provningar.

TWWD 2016 ...FÅTAL PLATSER KVAR!


IMG_1176.jpg
Den 8 februari och TWWD 2016 - Rhône Varietals' Day närmar sig med stormsteg. Det finns fortfarande ett fåtal platser kvar till de olika seminarierna så passa på att anmäl er redan idag.

Som namnet antyder kommer kommer årets tema på TWWD (Terrific Wines Wine Day) kretsa kring användandet av Rhône-druvor runt om i vinvärlden och programmet för dagen ser ut som följande.

11.00 - Les Vignerons de Tavel - Terroir Rosé
12.00 - Girard Winery - Petite Sirah - the emigrant
13.00 - Domaine de Nalys - Chateauneuf - Grenache and ”other" varieties
14.00 - Muhr van der Niepoort- Rhone varietals in Austria
15.00 - Bodegas Miguel Merino - Mazuelo - true to its vintage
16.00 - Mullineux & Leuw Family Wines - Swartland Syrah - terroir in its essence
17.00 - Chateau Margui - setting the trends in Provence

Förutom seminarierna så går det även att prova de deltagande producentenas viner i en öppen provning som pågår parallellt med seminarierna.

Platsen är Sheraton Hotel. Maila till info@terrificwines.se. Platserna till respektive föredrag är begränsade så först till kvarn gäller. Glöm inte att meddela på vilket seminarium ni önskar deltaga.

Ange att du läst detta på Finewines när du anmäler dig. och skriv gärna i den här tråden om du ska gå.

Jag är ledig från jobbet och spenderar gärna dagen där! Vill suga åt mig så mycket kunskap som möjligt!! Är det bara att maila mitt intresse vidare?

Kommer det att finnas några specifika krav på mig om jag får gå? Jag sitter gärna med och lär mig, men har nog inte mycket att bidra med.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag är ledig från jobbet och spenderar gärna dagen där! Vill suga åt mig så mycket kunskap som möjligt!! Är det bara att maila mitt intresse vidare?

Kommer det att finnas några specifika krav på mig om jag får gå? Jag sitter gärna med och lär mig, men har nog inte mycket att bidra med.
Du behöver inte bidra med något där, men du får gärna skriva om dina upplevelser här. :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Väldigt roligt, spännande, lärorikt, svårt och väldigt avancerat. Så skulle jag beskriva gårdagen på Sheraton Hotel i Stockholm. Fantastiskt hotell! Goda viner.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att formulera mig i text. Har ni någon gång tänkt ”Äsch, jag ringer upp istället, det tar för lång tid att förklara via sms.” Lite så känner jag just nu.



Allt som står i detta inlägg är endast mina åsiker, det är inte säkert att allt jag skriver är sant, så använd in det här som ett facit. Jag har gjort min egna tolkningar utifrån vad jag själv hörde när jag var närvarande i rummet. Rätta mig gärna om ni upptäcker något markant fel! Det här blir min första sammanfattning av en större vinprovning.



Igår fick jag den stora äran att spendera 7 timmar med producenter, leverantörer och branchfolk. Jag är väldigt tacksam för att jag fick möjligheten att följa med. Det var med glädje och lättnad som jag fick höra att alla som var på provningen inte var i branchen, och alla som jag pratade med var väldigt trevliga. Så spänningen släppte nästan direkt. Temat var Rhonedruvor och deras ursprung.

11.00 - Les Vignerons de Tavel - Terroir Rosé

På plats: Laure Michel Poisson, Sales manager.

Vinerna kostade ca 7,50£-8,30£ om man köpte dem direkt på plats. På systembolaget så ligger dem på 109-199kr. Laure var mycket nöjd med sina roséviner och berättade att hon alltid hade svårt att välja ut vilka viner som skulle vara med på blindprovningarna (när deras viner skulle betygsättas i nån fransk tävling) men att hennes favorit var de som kom från The Limestone vineyard. 70% av druvorna handplockas och 30% maskinellt. Skörden brukar äga rum den 1-31 augusti, och när man gör rosévinerna så försöker man att skörda tidigt på morgonen eller sent på natten då det är lite svalare temperatur. Detta för att just bevara friskheten oc syran som finns i druvorna.

Druvorna började att odlas på 1200-talet, och idag finns det ca 35-40 familjer som jobbar med Roséviner i Tavel. Huvudsakligen 3 soils.

The pebble vineyard.

The limestone Vineyard.

The sand vineyard.



Vinerna som testades:

Les Lauzeraies Tavel 2014 (2724), Röd frukt, friskt, hög syra, slank kropp, inga tanniner. Medium finish, ljus färg, låg alkohol.

Les Lauzeraies Tavel 2015, Mindre syra år 2015, sötare, mörkare till färgen, mörkare frukt, slank, lång finish, mer mineralitet.

Tavel Cuvée Tableau 2014, Medium kropp, hög syra, lite mer alkoholtung, sötast. Laures favorit.

Tavel Cuvée Terroir des Sables (Tableau) 2015 (70166), Kryddig, frisk, gelehallon & vinbär, hög alkohol och grusiga tanniner. Min favorit.

Tavel Cuvée Royale 2014, Syrah, ljusrosa med orange ring, sötlakrits, maskulint, stor kropp, dominant, lite mindre motstånd I tanninerna, chilikrydda. Definitvt det vinet som sticker mest i näsan.

Tavel Cuvée Royale 2015 (70035), Mörkast til färgen, jordgubb, flingsalt, mineralitet, hög alcohol, dominant, kryddigt.

12.00 - Girard Winery - Petite Sirah - the emigrant

På plats: Marco DiGiulio

Marco jobbar I södra Napa valley, han köpte namnet och egendomen år 1999. Han köper druvor från hela Napa Valley och gör endast viner på de druvor han anser sig hålla måttet. Huvudfokuset var på Petit Sirah som passar väldigt bra i Kalefornierns terroir. Det är en hybriddruva som har varit med sedan 1880. Väldigt lätt att jobba med Petit Sirah då den är väldigt konsistent år in och år ut, klarar de flesta väderförhållanderna. Marco menar på att druvan är snarlik Cabernet sauvignon och att det här var en av de största druvorna innan trenden gick över till CS. År 1908 så blev Marco tvungen att sälja större delar av sin egendom, ca 90%, och han har nu en egendom på 570ha istället för 5700ha. Några av vinerna som vi fick testa var från 108 år gamla stockar.



Vinerna som testades:

Girard Petite Sirah 2014, Ej lanserad, tanniner+, frisk hög syra, lång finish, mycket mörk söt frukt, mörk till färgen lite liladominerad, hög alkohol 15%.

Girard Petite Sirah 2013, Ännu stramare tanniner, hög syra, ljusare färg, behövs mat (!), medel+ kropp, mindre frukt.

Girard Petite Sirah 2011 (74633), Bra balanserat, behaglig restsötma, vanilj, björnbär, lite kryddigare. Min favorit.

Girard Old Vine Zinfandel 2013, magnum (74672), liknande smaker som petit varmare, norra napa valley, längre från kusten, svalare natter, mjukare, inte lika mycket tanniner, djupare med en bättre finish, år 2013 mognade fortare.

Girard Old Vine Zinfandel 2012 (22337), kryddigt, sötast, slank och fyllig kropp, blåbär, svartvinbär och fat.



13.00 - Domaine de Nalys - Chateauneuf - Grenache and ”other" varieties

På plats: Isabelle Ogier

Det här var definitivt det semenariumet som jag hade svårast att hänga med på. Isabelle var jätteduktig och gick in på djupet på det mesta, men tyvärr förstod jag inte allt och känner att jag bara famlar i mörker om jag försöker att återberättade hennes version. Däremot så fick vi prova fyra vita viner från Chateaneuf du pape, vilket öppnade ögonen för mig. Helt klart en stil som förtjänar mer uppmärksamhet. Det lilla jag uppfattade var att Grenache är kungen i ChDP, 85% av vinerna är röda, man har inga klassificeringar som ”Cru” för att beteckna bättre viner, 3200ha, ”fine tannins with high acidity”.



Vinerna som testades:

Grenache blanc from ”Grand pierre” the cement tank 2015, Grenache blanch, sandy soil, one in cement tank, söt, tropiskt frukt, ingen ek eller fat, bra syra

Grenache blanc from ”Grand pierre” a demi-muids 2015, honungsmelon, lite vassare syra, lång finish, nr 2 ljusare än 1

Roussanne from “Grand Pierre” in a barrel from Dargaud, cement tank, very many cromas, 3.14% acidity, torr, tydlig frukt, ingen ek, medium syra, lättsamma aromer, frisk 25 år gamla stockar.

Roussanne rom “Crau” in a barrel from Dargaud, sandy soil, 3 years in oak, new barrels, 14% alcohol, 3.29% acidity, sweet, freschness, nice quality, 55 år gamla stocker.

Syrah from 3309C rootstock from “Crau” in barrel from Dargaud 2011, Torrt, mer frukt I doften, mörklila med ljusrosa kant

Syrah from rootstock 3309C from “Crau” in a barrel from Seguin Moreau 2011, torrare, kryddigare, mer fat, mynta

Syrah from root-stock 161-49 from “Crau” in barrel from Chassin 2013, torrast, lätta tanniner, lång finish, mer ek.


14.00 - Muhr van der Niepoort- Rhone varietals in Austria

På plats: Dorli Muhr

Dorli var nog dagens bästa föreläsning, det var lätt att förstå och hon gick aldrig in på djupet för mycket. För mig blev det lättare att följa med. Hon växte upp med sina föräldrar i Österrike, hon fick vara med i vingården redan när hon var barn. Men vinintresset kom först senare. Hon studerade på universitet och började jobba med att översätta texter från engelska till tyska. Efter några år tröttnade hon på det och fick upp sitt vinintresse. Det som var mest faschinerade för henne var att en dryck kunde bevara sådana smaker och dofter efter flera år på flaska. När hon väl djupdök inom ämnet så fanns det inget stopp. Hon flyttade till Italien och drev en liten vingård i södra Toscana innan hon träffade sitt livs kärlek. Dem flyttade sedan tillbaka till Österrike där hon fick pröva sig fram innan hon hittade rätt druva. Klimatet som dem har i österrike var lite annorlunda. Planterade merlot först, var ok. Prövade igen med Petit verde och cabernet franc, var också vara ok. Till sist kom hon fram till att Syrah var bästa druven för odling. Producerar ca 800-2500 flaskor per år. Konternuerligt klimat. Plockar druvorna lite tidigare i Österrike än vad man gör i Rhone.



Vinerna som testades:

Muhr – van der Niepoort Syrah 2008 (99773), stor dfot, stall, läder, mogen, utvecklad, medium kropp, ”kall”, frånvaro av tanniner, kort avslut, tobak.

Sydhang 2011, Väldigt varm årgång, ”stängd”, drick om några år, inga tanniner, friskt avslut, doften lovar mer än vad det smakar, mycket krutrök

Sydhang 2012, fruktig, björnbär, min favorit, välbalanserad syra, inga tunga tanniner, elegant, syran ligger kvar länge, long finish

Sydhang 2013, sandiga tanniner, frisk syra, björnbär här också.



År 2014 var en mardröm, regnade hela tiden, 40% mindre skörd.

15.00 - Bodegas Miguel Merino - Mazuelo - true to its vintage

På plats: Miguel Merino

Vinerna som testades:

Mazuelo de la Quinta Cruz 2012, ung, kort avslut, syran ligger kvar länge i avslutet, inga tanniner som stör, blandning av ljusa frukter och örter, lite hint av ljus choklad, medelfyllig kropp, ljus i färgen, rostade brända brödbitar, behagligt vin, lätt att gilla tempranillo

Mazuelo de la Quinta Cruz 2011 (79054), pepparmint, mörkare, väldigt fruktig, syran bättre balanserad, mjuk och behaglig i gommen, svartvinbär och läder i eftersmaken

Mazuelo de la Quinta Cruz 2010, fruktdriven, snäll, lätt, fyllig, silkeslen, svartvinbär, min favorit, skitig i doften, gammalt bibliotek, damm, källare

Mazuelo de la Quinta Cruz 2008, pepparmint, svartpeppar, mörkare färg, hög syra men välbalanserad, fyllig kropp, lätta tannine, lättdrucken, ”typiskt Linneavin (min sambo)”

Mazuelo de la Quinta Cruz 2006, saltlakrits (!), mogen, komplex doft, bränt kaffe, dill, påtaglig syra som blir tydlig, lite sandigare tanniner, gott.

16.00 - Mullineux & Leuw Family Wines - Swartland Syrah - terroir in its essence

Andrea Mullineux kunde inte vara med i Stockholm eftersom att dem hade full fart på gården. Hon vara dock tillgänglig via Skype och körde en kortare presentation om sina viner. Väldigt glad och energisk som person, gillar henne skarpt och gillade hennes viner. Kommer mest troligt att fortsätta att stödköpa dessa. Under högsäsong så berättade Andrea att dem jobbade ca 20h/dag, och att det pågick i 3-4 veckor per år. De kunde få upp till 15ton/dag, vilket låter helt galet nu när jag tänker på det, men jag är som sagt lite osäker, men det var vad jag noterade under semenariumet. Sydafrika är väldigt varmt på dagen och svalare på natten, och det är även på natten som de vill skörda sin druvor för att bevara syran på bästa sätt. Terroieren som dominerade Swartland var ”Iron soils”. Andrea är i grund och botten född och uppvuxen i USA, Kalefornien, men flyttade till Sydafrika år 2007 efter att ha fått en praktikplats i 3 månader på vingården. Därefter var hon fast.

Vinerna som testades:

Mullineux Syrah 2013, (95054), ljusa bär, fruktig, kommer att lagras bättre, tunn kropp i jämförelse med schist 2011, lång finish, vanilj, 2013 var väldigt kallt år, torr sommar, ger vinet en frisk och hög syra i avslutet, peppar, partfym i doften (stor bouquet).

Mullineux Syrah 2012, (78272), torrare, tanninerna framträder bättre, lätt munuttorkande, stor bouquet även här, parfym, röda rosor, mer alkohol och större kropp.

Mullineux Schist Syrah 2011, (78274), högre syra, mindre friskhet, mer tanniner, mer maskulint, tunnare skal, mörk färg, single vineyard (men inget som betecknas på flaskorna), högre syra, långa ben, mörk frukt, fantastiskt, håller ihop bra, vill bara ha mer i glaset, lång finish, dagens bästa vin.

Mullineux Granite Syrah 2012 (95080), korkad, sista flaskan som fanns i Sverige.

Mullineux Iron Syrah 2012, ren doft, skogsbär, stor fyllig kropp, välintegreard syra, lätta tanniner, lång finish, mer frukt, fantastiskt vin,


17.00 - Chateau Margui - setting the trends in Provence

På plats: Philippe Guillanton

Philippe sa som många andra att 2015 var ett bra år och att man hade alla förutsättningar för att göra ett bra vin, han tog med sig två prover på deras vita och deras rosé. Han köpte gården år 2000, bara för att testa om det var kul, han hade inga förväntningar eller förutfattade meningar om branchen, ville bara göra bra vin. Hade inte koll på läge eller konkurrenter, men fick en relativt stor gård som nu producerar ca 6000 flaskor per år, och har ett bra sydväst-exponerat solklimat. Första skörden gjordes år 2003. Det här var dagens sista provning, och min koncentrationsförmåga hade drastiskt minskat. Skrev många noteringar på engelska bara för att ha något att utgå från idag, annars hade det varit omöjligt! Ber om ursäkt för att jag inte översätter på förhand.



Vinerna som testades:

Pierres Sauvages Blanc 2015, ståltank, freschness & acidity, bourgogne isnt very good for minerality, honey and almond, sweet & dry finish,

L’Or des Pierrs 2014, nearly rotten, oak barrel, higher sugar, 3g/l, semi-dry

Perle de Margui Rosé 2015, provence är känd för rosé, gummidoft, gelehallon, 40% sancerre, 40% garnatxa, summertime wine, very fresch and acidity, slank, halvsöt, persika, dricka nu, dricka ung, dricka på sommaren halvnaken och spendera kvällen med goda vänner var ungefär Phillipes tanke med detta vin, en klockren sammanfattning av hur roséviner ska konsumeras

Titien de Margui Red 2012, ung, strama tanniner, sur, hög syra, medium kropp, drick om 2-3 år

Titien de Margui Red 2011, vänta 2 år, fortfarande aggresiva tanniner

Titien de Margui Red 2010, sur, ung frukt, ”if given time it will bloom”,
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Väldigt roligt, spännande, lärorikt, svårt och väldigt avancerat. Så skulle jag beskriva gårdagen på Sheraton Hotel i Stockholm. Fantastiskt hotell! Goda viner.

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra för att formulera mig i text. Har ni någon gång tänkt ”Äsch, jag ringer upp istället, det tar för lång tid att förklara via sms.” Lite så känner jag just nu.



Allt som står i detta inlägg är endast mina åsiker, det är inte säkert att allt jag skriver är sant, så använd in det här som ett facit. Jag har gjort min egna tolkningar utifrån vad jag själv hörde när jag var närvarande i rummet. Rätta mig gärna om ni upptäcker något markant fel! Det här blir min första sammanfattning av en större vinprovning.



Igår fick jag den stora äran att spendera 7 timmar med producenter, leverantörer och branchfolk. Jag är väldigt tacksam för att jag fick möjligheten att följa med. Det var med glädje och lättnad som jag fick höra att alla som var på provningen inte var i branchen, och alla som jag pratade med var väldigt trevliga. Så spänningen släppte nästan direkt. Temat var Rhonedruvor och deras ursprung.

11.00 - Les Vignerons de Tavel - Terroir Rosé

På plats: Laure Michel Poisson, Sales manager.

Vinerna kostade ca 7,50£-8,30£ om man köpte dem direkt på plats. På systembolaget så ligger dem på 109-199kr. Laure var mycket nöjd med sina roséviner och berättade att hon alltid hade svårt att välja ut vilka viner som skulle vara med på blindprovningarna (när deras viner skulle betygsättas i nån fransk tävling) men att hennes favorit var de som kom från The Limestone vineyard. 70% av druvorna handplockas och 30% maskinellt. Skörden brukar äga rum den 1-31 augusti, och när man gör rosévinerna så försöker man att skörda tidigt på morgonen eller sent på natten då det är lite svalare temperatur. Detta för att just bevara friskheten oc syran som finns i druvorna.

Druvorna började att odlas på 1200-talet, och idag finns det ca 35-40 familjer som jobbar med Roséviner i Tavel. Huvudsakligen 3 soils.

The pebble vineyard.

The limestone Vineyard.

The sand vineyard.



Vinerna som testades:

Les Lauzeraies Tavel 2014 (2724), Röd frukt, friskt, hög syra, slank kropp, inga tanniner. Medium finish, ljus färg, låg alkohol.

Les Lauzeraies Tavel 2015, Mindre syra år 2015, sötare, mörkare till färgen, mörkare frukt, slank, lång finish, mer mineralitet.

Tavel Cuvée Tableau 2014, Medium kropp, hög syra, lite mer alkoholtung, sötast. Laures favorit.

Tavel Cuvée Terroir des Sables (Tableau) 2015 (70166), Kryddig, frisk, gelehallon & vinbär, hög alkohol och grusiga tanniner. Min favorit.

Tavel Cuvée Royale 2014, Syrah, ljusrosa med orange ring, sötlakrits, maskulint, stor kropp, dominant, lite mindre motstånd I tanninerna, chilikrydda. Definitvt det vinet som sticker mest i näsan.

Tavel Cuvée Royale 2015 (70035), Mörkast til färgen, jordgubb, flingsalt, mineralitet, hög alcohol, dominant, kryddigt.

12.00 - Girard Winery - Petite Sirah - the emigrant

På plats: Marco DiGiulio

Marco jobbar I södra Napa valley, han köpte namnet och egendomen år 1999. Han köper druvor från hela Napa Valley och gör endast viner på de druvor han anser sig hålla måttet. Huvudfokuset var på Petit Sirah som passar väldigt bra i Kalefornierns terroir. Det är en hybriddruva som har varit med sedan 1880. Väldigt lätt att jobba med Petit Sirah då den är väldigt konsistent år in och år ut, klarar de flesta väderförhållanderna. Marco menar på att druvan är snarlik Cabernet sauvignon och att det här var en av de största druvorna innan trenden gick över till CS. År 1908 så blev Marco tvungen att sälja större delar av sin egendom, ca 90%, och han har nu en egendom på 570ha istället för 5700ha. Några av vinerna som vi fick testa var från 108 år gamla stockar.



Vinerna som testades:

Girard Petite Sirah 2014, Ej lanserad, tanniner+, frisk hög syra, lång finish, mycket mörk söt frukt, mörk till färgen lite liladominerad, hög alkohol 15%.

Girard Petite Sirah 2013, Ännu stramare tanniner, hög syra, ljusare färg, behövs mat (!), medel+ kropp, mindre frukt.

Girard Petite Sirah 2011 (74633), Bra balanserat, behaglig restsötma, vanilj, björnbär, lite kryddigare. Min favorit.

Girard Old Vine Zinfandel 2013, magnum (74672), liknande smaker som petit varmare, norra napa valley, längre från kusten, svalare natter, mjukare, inte lika mycket tanniner, djupare med en bättre finish, år 2013 mognade fortare.

Girard Old Vine Zinfandel 2012 (22337), kryddigt, sötast, slank och fyllig kropp, blåbär, svartvinbär och fat.



13.00 - Domaine de Nalys - Chateauneuf - Grenache and ”other" varieties

På plats: Isabelle Ogier

Det här var definitivt det semenariumet som jag hade svårast att hänga med på. Isabelle var jätteduktig och gick in på djupet på det mesta, men tyvärr förstod jag inte allt och känner att jag bara famlar i mörker om jag försöker att återberättade hennes version. Däremot så fick vi prova fyra vita viner från Chateaneuf du pape, vilket öppnade ögonen för mig. Helt klart en stil som förtjänar mer uppmärksamhet. Det lilla jag uppfattade var att Grenache är kungen i ChDP, 85% av vinerna är röda, man har inga klassificeringar som ”Cru” för att beteckna bättre viner, 3200ha, ”fine tannins with high acidity”.



Vinerna som testades:

Grenache blanc from ”Grand pierre” the cement tank 2015, Grenache blanch, sandy soil, one in cement tank, söt, tropiskt frukt, ingen ek eller fat, bra syra

Grenache blanc from ”Grand pierre” a demi-muids 2015, honungsmelon, lite vassare syra, lång finish, nr 2 ljusare än 1

Roussanne from “Grand Pierre” in a barrel from Dargaud, cement tank, very many cromas, 3.14% acidity, torr, tydlig frukt, ingen ek, medium syra, lättsamma aromer, frisk 25 år gamla stockar.

Roussanne rom “Crau” in a barrel from Dargaud, sandy soil, 3 years in oak, new barrels, 14% alcohol, 3.29% acidity, sweet, freschness, nice quality, 55 år gamla stocker.

Syrah from 3309C rootstock from “Crau” in barrel from Dargaud 2011, Torrt, mer frukt I doften, mörklila med ljusrosa kant

Syrah from rootstock 3309C from “Crau” in a barrel from Seguin Moreau 2011, torrare, kryddigare, mer fat, mynta

Syrah from root-stock 161-49 from “Crau” in barrel from Chassin 2013, torrast, lätta tanniner, lång finish, mer ek.


14.00 - Muhr van der Niepoort- Rhone varietals in Austria

På plats: Dorli Muhr

Dorli var nog dagens bästa föreläsning, det var lätt att förstå och hon gick aldrig in på djupet för mycket. För mig blev det lättare att följa med. Hon växte upp med sina föräldrar i Österrike, hon fick vara med i vingården redan när hon var barn. Men vinintresset kom först senare. Hon studerade på universitet och började jobba med att översätta texter från engelska till tyska. Efter några år tröttnade hon på det och fick upp sitt vinintresse. Det som var mest faschinerade för henne var att en dryck kunde bevara sådana smaker och dofter efter flera år på flaska. När hon väl djupdök inom ämnet så fanns det inget stopp. Hon flyttade till Italien och drev en liten vingård i södra Toscana innan hon träffade sitt livs kärlek. Dem flyttade sedan tillbaka till Österrike där hon fick pröva sig fram innan hon hittade rätt druva. Klimatet som dem har i österrike var lite annorlunda. Planterade merlot först, var ok. Prövade igen med Petit verde och cabernet franc, var också vara ok. Till sist kom hon fram till att Syrah var bästa druven för odling. Producerar ca 800-2500 flaskor per år. Konternuerligt klimat. Plockar druvorna lite tidigare i Österrike än vad man gör i Rhone.



Vinerna som testades:

Muhr – van der Niepoort Syrah 2008 (99773), stor dfot, stall, läder, mogen, utvecklad, medium kropp, ”kall”, frånvaro av tanniner, kort avslut, tobak.

Sydhang 2011, Väldigt varm årgång, ”stängd”, drick om några år, inga tanniner, friskt avslut, doften lovar mer än vad det smakar, mycket krutrök

Sydhang 2012, fruktig, björnbär, min favorit, välbalanserad syra, inga tunga tanniner, elegant, syran ligger kvar länge, long finish

Sydhang 2013, sandiga tanniner, frisk syra, björnbär här också.



År 2014 var en mardröm, regnade hela tiden, 40% mindre skörd.

15.00 - Bodegas Miguel Merino - Mazuelo - true to its vintage

På plats: Miguel Merino

Vinerna som testades:

Mazuelo de la Quinta Cruz 2012, ung, kort avslut, syran ligger kvar länge i avslutet, inga tanniner som stör, blandning av ljusa frukter och örter, lite hint av ljus choklad, medelfyllig kropp, ljus i färgen, rostade brända brödbitar, behagligt vin, lätt att gilla tempranillo

Mazuelo de la Quinta Cruz 2011 (79054), pepparmint, mörkare, väldigt fruktig, syran bättre balanserad, mjuk och behaglig i gommen, svartvinbär och läder i eftersmaken

Mazuelo de la Quinta Cruz 2010, fruktdriven, snäll, lätt, fyllig, silkeslen, svartvinbär, min favorit, skitig i doften, gammalt bibliotek, damm, källare

Mazuelo de la Quinta Cruz 2008, pepparmint, svartpeppar, mörkare färg, hög syra men välbalanserad, fyllig kropp, lätta tannine, lättdrucken, ”typiskt Linneavin (min sambo)”

Mazuelo de la Quinta Cruz 2006, saltlakrits (!), mogen, komplex doft, bränt kaffe, dill, påtaglig syra som blir tydlig, lite sandigare tanniner, gott.

16.00 - Mullineux & Leuw Family Wines - Swartland Syrah - terroir in its essence

Andrea Mullineux kunde inte vara med i Stockholm eftersom att dem hade full fart på gården. Hon vara dock tillgänglig via Skype och körde en kortare presentation om sina viner. Väldigt glad och energisk som person, gillar henne skarpt och gillade hennes viner. Kommer mest troligt att fortsätta att stödköpa dessa. Under högsäsong så berättade Andrea att dem jobbade ca 20h/dag, och att det pågick i 3-4 veckor per år. De kunde få upp till 15ton/dag, vilket låter helt galet nu när jag tänker på det, men jag är som sagt lite osäker, men det var vad jag noterade under semenariumet. Sydafrika är väldigt varmt på dagen och svalare på natten, och det är även på natten som de vill skörda sin druvor för att bevara syran på bästa sätt. Terroieren som dominerade Swartland var ”Iron soils”. Andrea är i grund och botten född och uppvuxen i USA, Kalefornien, men flyttade till Sydafrika år 2007 efter att ha fått en praktikplats i 3 månader på vingården. Därefter var hon fast.

Vinerna som testades:

Mullineux Syrah 2013, (95054), ljusa bär, fruktig, kommer att lagras bättre, tunn kropp i jämförelse med schist 2011, lång finish, vanilj, 2013 var väldigt kallt år, torr sommar, ger vinet en frisk och hög syra i avslutet, peppar, partfym i doften (stor bouquet).

Mullineux Syrah 2012, (78272), torrare, tanninerna framträder bättre, lätt munuttorkande, stor bouquet även här, parfym, röda rosor, mer alkohol och större kropp.

Mullineux Schist Syrah 2011, (78274), högre syra, mindre friskhet, mer tanniner, mer maskulint, tunnare skal, mörk färg, single vineyard (men inget som betecknas på flaskorna), högre syra, långa ben, mörk frukt, fantastiskt, håller ihop bra, vill bara ha mer i glaset, lång finish, dagens bästa vin.

Mullineux Granite Syrah 2012 (95080), korkad, sista flaskan som fanns i Sverige.

Mullineux Iron Syrah 2012, ren doft, skogsbär, stor fyllig kropp, välintegreard syra, lätta tanniner, lång finish, mer frukt, fantastiskt vin,


17.00 - Chateau Margui - setting the trends in Provence

På plats: Philippe Guillanton

Philippe sa som många andra att 2015 var ett bra år och att man hade alla förutsättningar för att göra ett bra vin, han tog med sig två prover på deras vita och deras rosé. Han köpte gården år 2000, bara för att testa om det var kul, han hade inga förväntningar eller förutfattade meningar om branchen, ville bara göra bra vin. Hade inte koll på läge eller konkurrenter, men fick en relativt stor gård som nu producerar ca 6000 flaskor per år, och har ett bra sydväst-exponerat solklimat. Första skörden gjordes år 2003. Det här var dagens sista provning, och min koncentrationsförmåga hade drastiskt minskat. Skrev många noteringar på engelska bara för att ha något att utgå från idag, annars hade det varit omöjligt! Ber om ursäkt för att jag inte översätter på förhand.



Vinerna som testades:

Pierres Sauvages Blanc 2015, ståltank, freschness & acidity, bourgogne isnt very good for minerality, honey and almond, sweet & dry finish,

L’Or des Pierrs 2014, nearly rotten, oak barrel, higher sugar, 3g/l, semi-dry

Perle de Margui Rosé 2015, provence är känd för rosé, gummidoft, gelehallon, 40% sancerre, 40% garnatxa, summertime wine, very fresch and acidity, slank, halvsöt, persika, dricka nu, dricka ung, dricka på sommaren halvnaken och spendera kvällen med goda vänner var ungefär Phillipes tanke med detta vin, en klockren sammanfattning av hur roséviner ska konsumeras

Titien de Margui Red 2012, ung, strama tanniner, sur, hög syra, medium kropp, drick om 2-3 år

Titien de Margui Red 2011, vänta 2 år, fortfarande aggresiva tanniner

Titien de Margui Red 2010, sur, ung frukt, ”if given time it will bloom”,

Grattis! Nu har du fått blodad tand och snart har du med dig en diktafon på provningarna. :)

Tack för genomgången!
 

ChristianB

DipWSET
Pierres Sauvages Blanc 2015, ståltank, freschness & acidity, bourgogne isnt very good for minerality, honey and almond, sweet & dry finish,

L’Or des Pierrs 2014, nearly rotten, oak barrel, higher sugar, 3g/l, semi-dry
Ett par frågeteceken på dessa: Är det vinmakaren som menar att Bggne inte är så bra för mineralitet eller missar jag något? Och 3g/l samt "semi-dry" bredvid varandra gör mig också lite förvirrad. :p

Grym rapport annars! Ordentligt med info och det verkar som att du fått upp ögonen för något nytt, precis som @Jimmy Forsman säger! :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ett par frågeteceken på dessa: Är det vinmakaren som menar att Bggne inte är så bra för mineralitet eller missar jag något? Och 3g/l samt "semi-dry" bredvid varandra gör mig också lite förvirrad. :p

Grym rapport annars! Ordentligt med info och det verkar som att du fått upp ögonen för något nytt, precis som @Jimmy Forsman säger! :)

Tack!
Det var Philippe Guillanton som höll i semmenariumet, och enligt honom, vet tyvärr inte mer än så, skrev bara en kort notering, så menade han att bourgogne inte hade den bästa terroiren för att få mineralitet i vinerna.

Låter det konstigt? Jag vet själv inte om det är sant eller falskt, mycket möjligt att jag missade något.

Håller annars helt med dig om att 3/g liter inte brukar klassas som semi-dry, vet inte varför just denna gjorde det. Kan det finnas någon tänkbar förklaring bakom det?

Inte så mycket till svar tyvärr.
 

kayaker

Cyklist
Tack!
Det var Philippe Guillanton som höll i semmenariumet, och enligt honom, vet tyvärr inte mer än så, skrev bara en kort notering, så menade han att bourgogne inte hade den bästa terroiren för att få mineralitet i vinerna.
För Côte d'Or, Beaujolais, Mâconnais och Côte Chalonnaise så kan jag, med två universitetskurser i "Vinets geologi" bakom mig, inte säga att han har helt fel - geologin i Bourgogne är ganska komplex och det dräller inte av lieux-dits som kan anses optimala för mineralitet även om det finns många som är "klart bättre än medel" - men Chablis ligger ju också i Bourgogne så han borde kanske fundera lite över hur han formulerar sig.
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Håller annars helt med dig om att 3/g liter inte brukar klassas som semi-dry, vet inte varför just denna gjorde det. Kan det finnas någon tänkbar förklaring bakom det?
Tja... Med mindre syra än vanligt kan sötma upplevas som mer påtagligt, men jag tycker ju att man borde känna till de bitarna. Ett vin med 3 g/l restsötma är ju i praktiken på gränsen till så torrt det kan bli... Så lite syra borde det ju knappast varit. ;)
För Côte d'Or, Beaujolais, Mâconnais och Côte Chalonnaise så kan jag, med två universitetskurser i "Vinets geologi" bakom mig, inte säga att han har helt fel - geologin i Bourgogne är ganska komplex och det dräller inte av lieux-dits som kan anses optimala för mineralitet även om det finns många som är "klart bättre än medel" - men Chablis ligger ju också i Bourgogne så han borde kanske fundera lite över hur han formulerar sig.
Ja, det kändes som att det borde varit något specifikt han syftade på. Tack ändå. ;) Vad är det för kurs du har läst? Jag tycker mig känna igen namnet men jag kan inte riktigt placera den? "Vinets geologi" låter ju grymt!
 

kayaker

Cyklist
Tja... Med mindre syra än vanligt kan sötma upplevas som mer påtagligt, men jag tycker ju att man borde känna till de bitarna. Ett vin med 3 g/l restsötma är ju i praktiken på gränsen till så torrt det kan bli... Så lite syra borde det ju knappast varit. ;)

Ja, det kändes som att det borde varit något specifikt han syftade på. Tack ändå. ;) Vad är det för kurs du har läst? Jag tycker mig känna igen namnet men jag kan inte riktigt placera den? "Vinets geologi" låter ju grymt!
De ges inte längre, men det var dessa två:
http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information?courseId=GV0151
http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=GV0161

Numera så finns nog bara denna:
http://utbildning.gu.se/kurser/kurs_information/?courseId=GVV100&
 

Vino fino

Medlem
Mazuelo de la Quinta Cruz 2012, ung, kort avslut, syran ligger kvar länge i avslutet, inga tanniner som stör, blandning av ljusa frukter och örter, lite hint av ljus choklad, medelfyllig kropp, ljus i färgen, rostade brända brödbitar, behagligt vin, lätt att gilla tempranillo
Eller som vi andra säger, Carignan eller möjligtvis Cariñena snarare än Tempranillo ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Imorgon är dags för årets första släpp från Caviste (CAV0052) och denna gång är det med viner från det något udda området AOC Ventoux. Detta 6-pack består av 3 olika viner från producenten Domaine Vindemio (http://www.vindemio.com) som fogar över 20 hektar vid foten av Mont Ventoux. Det är biodynamsikt odling som gäller.

En sak som skiljde denna provning med Caviste från de jag varit på tidigare var att man fick prova vinerna blint. Utan att känna till vare sig område eller druva/druvor fick jag och de på plats verkligen engagera sinnena för att kunna finna var vi var. Efter ett tag enades vi vid södra delen av Frankrike men om det var i Rhône eller ex Languedoc var svårare. Kul grej, hoppas de gör samma sak nästa gång. Notera att det var de 4 första vinerna som serverades blint, 5 & 6 var med som referens senare.

2016-03-02%2B16.07.30.jpg


vin #1 [2014 Domaine Vindemio Regaine AOC Ventoux]
Något ljus röd färg. I näsan körsbär, nougat, en skiva jordgubbe och en pust av alvedon (som försvann snabbt med luftning). Bra syra, tanniner medium, något beskt bittert avslut. Bra struktur, aningens glest i kroppen. Här var jag inne på att Caviste börjar året med ännu en italienare eller kanske en fransos, kanske någon obskyr bourgogneodlare.
Grenache + syrah, osäker på fördelningen.

vin #2 [2014 Domaine Vindemio Imagine AOC Ventoux]
Röd färg, lätt blå ton. I näsan en släng av fuktig jord, gödsel, mer markerad röd frukt än förra vinet men ändå utan att sticka ut. En hint av något bränt (popcorn) och mandelmassa. Smakmässigt är det bra syra, kraftigare tanniner, blåbär kommer fram, medel till långt avslut som puttar fram lite bittermandel och mineral/metall. Svårbedömt, nu är jag säker på Frankrike men kan inte placera området. Varmodlad grenache?
50% vardera grenache/syrah.

vin #3 [2014 Domaine Vindemio Amadeus AOC Ventoux]
Röd i färgen. Naturinslag (prutt som dunstar snabbt) i doften, bittermandel, nougat, ren röd frukt. Smaken har en mycket mer markerad fruktighet än tidigare två vinerna men är trots det väldigt begränsad, tänk tillbakahållen (knuten?). Mineral/metall. Ganska kraftig syra och bra bett i tanninerna. Bra längd som avslutas med chilipeppar. Syran och tanninerna gör att vinet känns mycket torrt. Helt klart Frankrike, grenache men jag kunde inte som jag skrev tidigare placera det i Languedoc eller Rhône. Gott är det men måste nog ligga till sig minst 3-5 år eller luftas länge.
Strax under 100% grenache (AOC Ventoux tillåter inte rena endruveviner), en minimal skvätt syrah. Druvorna kommer från en liten del av vingården och de år vinet görs (senast var 2011(?)) blir det inte mer än c:a 8000 flaskor.

vin #4 [2014 Domaine Vindemio Amadeus AOC Ventoux]
Som vin #3 men med mycket mer röd frukt, mer volym och fler nyanser/lager att analysera. Helt klart ett grenachedominerat vin. Mycket gott! Ingen chilihetta i avslutet, bra syra, kraftiga tanniner som inte är lika aggressiva som vin #3. Kändes varmare. Det visade sig vara samma vin som vin #3 men att det luftades 24 timmar tidigare. Vilken skillnad! Kan lätt tänka mig att låta det lufta ännu ett dygn med den utvecklingen (om man nu orkar vänta).

vin #5 [2011 Domaine Vindemio Imagine AOC Ventoux]
Kul att få prova en äldre årgång och själv få uppleva utvecklingsmöjlighetena med vinet. Mycket är sig likt den nyare årgången där den stora skillnaden är att det rundats av och att den röda frukten är mycket mer framträdande.

vin #6 [2011 Domaine Vindemio Amadeus AOC Ventoux]
Strålande! Nu är det ett helt annat vin. Lakrits och peppar kommer fram snyggt inbakat i grenachefrukten som även har en aningens kolapapper i doften.

Som helhet en bra samling viner från ett område i Rhône som jag själv sällan dricker något ifrån. CAV0052 innehåller 2 flaskor vardera av årgång 2014 och priset är satt till 990:-. Släpps imorgon 3/3 klockan 14:00 på http://www.caviste.se. Om man är nyfiken på att prova något annorlunda från Rhône är detta ett bra alternativ.
 

Larseman

Medlem
Imorgon är dags för årets första släpp från Caviste (CAV0052) och denna gång är det med viner från det något udda området AOC Ventoux. Detta 6-pack består av 3 olika viner från producenten Domaine Vindemio (http://www.vindemio.com) som fogar över 20 hektar vid foten av Mont Ventoux. Det är biodynamsikt odling som gäller.

En sak som skiljde denna provning med Caviste från de jag varit på tidigare var att man fick prova vinerna blint. Utan att känna till vare sig område eller druva/druvor fick jag och de på plats verkligen engagera sinnena för att kunna finna var vi var. Efter ett tag enades vi vid södra delen av Frankrike men om det var i Rhône eller ex Languedoc var svårare. Kul grej, hoppas de gör samma sak nästa gång. Notera att det var de 4 första vinerna som serverades blint, 5 & 6 var med som referens senare.

2016-03-02%2B16.07.30.jpg


vin #1 [2014 Domaine Vindemio Regaine AOC Ventoux]
Något ljus röd färg. I näsan körsbär, nougat, en skiva jordgubbe och en pust av alvedon (som försvann snabbt med luftning). Bra syra, tanniner medium, något beskt bittert avslut. Bra struktur, aningens glest i kroppen. Här var jag inne på att Caviste börjar året med ännu en italienare eller kanske en fransos, kanske någon obskyr bourgogneodlare.
Grenache + syrah, osäker på fördelningen.

vin #2 [2014 Domaine Vindemio Imagine AOC Ventoux]
Röd färg, lätt blå ton. I näsan en släng av fuktig jord, gödsel, mer markerad röd frukt än förra vinet men ändå utan att sticka ut. En hint av något bränt (popcorn) och mandelmassa. Smakmässigt är det bra syra, kraftigare tanniner, blåbär kommer fram, medel till långt avslut som puttar fram lite bittermandel och mineral/metall. Svårbedömt, nu är jag säker på Frankrike men kan inte placera området. Varmodlad grenache?
50% vardera grenache/syrah.

vin #3 [2014 Domaine Vindemio Amadeus AOC Ventoux]
Röd i färgen. Naturinslag (prutt som dunstar snabbt) i doften, bittermandel, nougat, ren röd frukt. Smaken har en mycket mer markerad fruktighet än tidigare två vinerna men är trots det väldigt begränsad, tänk tillbakahållen (knuten?). Mineral/metall. Ganska kraftig syra och bra bett i tanninerna. Bra längd som avslutas med chilipeppar. Syran och tanninerna gör att vinet känns mycket torrt. Helt klart Frankrike, grenache men jag kunde inte som jag skrev tidigare placera det i Languedoc eller Rhône. Gott är det men måste nog ligga till sig minst 3-5 år eller luftas länge.
Strax under 100% grenache (AOC Ventoux tillåter inte rena endruveviner), en minimal skvätt syrah. Druvorna kommer från en liten del av vingården och de år vinet görs (senast var 2011(?)) blir det inte mer än c:a 8000 flaskor.

vin #4 [2014 Domaine Vindemio Amadeus AOC Ventoux]
Som vin #3 men med mycket mer röd frukt, mer volym och fler nyanser/lager att analysera. Helt klart ett grenachedominerat vin. Mycket gott! Ingen chilihetta i avslutet, bra syra, kraftiga tanniner som inte är lika aggressiva som vin #3. Kändes varmare. Det visade sig vara samma vin som vin #3 men att det luftades 24 timmar tidigare. Vilken skillnad! Kan lätt tänka mig att låta det lufta ännu ett dygn med den utvecklingen (om man nu orkar vänta).

vin #5 [2011 Domaine Vindemio Imagine AOC Ventoux]
Kul att få prova en äldre årgång och själv få uppleva utvecklingsmöjlighetena med vinet. Mycket är sig likt den nyare årgången där den stora skillnaden är att det rundats av och att den röda frukten är mycket mer framträdande.

vin #6 [2011 Domaine Vindemio Amadeus AOC Ventoux]
Strålande! Nu är det ett helt annat vin. Lakrits och peppar kommer fram snyggt inbakat i grenachefrukten som även har en aningens kolapapper i doften.

Som helhet en bra samling viner från ett område i Rhône som jag själv sällan dricker något ifrån. CAV0052 innehåller 2 flaskor vardera av årgång 2014 och priset är satt till 990:-. Släpps imorgon 3/3 klockan 14:00 på http://www.caviste.se. Om man är nyfiken på att prova något annorlunda från Rhône är detta ett bra alternativ.
Jag ber att få komplettera med en stark köprekommendation!
Jag anlände strax efter att @thunberg hade lämnat Grappe men strax innan avtäckning så även jag hann med lite blindprovning.
Både #1 och #2 fick mig att misstänka att Martin återigen hade lämnat Frankrike till förmån för Italien. Skulle kunna vara både Nebbiolo eller bra Sangiovese. Med beskedet att det verkligen var Frankrike så hamnade jag också ganska snabbt i södra Rhone och Grenache.
Pga arbete hinner jag inte skriva något mer innan släppet, men jag gillar den rödbäriga, kryddiga och slanka stilen mycket. Helt klart blir de också bättre med några års lagring vilket 2011-varianterna tydligt visar.
 
Toppen