Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
På fredag har jag bokat in mig på Oregon och Washington tasting på munchenbryggeriet inklusive en masterclass mellan klockan 13-14 där: 'Sam Tanahill, grundare, ägare och Vineyard Manager från A to Z Wineworks/REX HILL ska ge en genomgång över Oregon och presenterar några av regionens största vinproducenter samt AVAs.'

Kan dock inte gå så om inte någon här vill gå istället så avbokar jag grejen. Om någon vill gå istället så säg till innan lunch imorgon.

Tjillevipp!

//jimmy
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på provning på Göteborgs Vinkällare tidigare idag där Tryffelsvinet var på besök med ett litet urval från deras sortiment. Fick inbjudan privat men då jag var där i syfte att skriva några rader efteråt så passar det nog bäst att skriva om det i den här tråden.

Ganska mycket vin av mellanklass med få större utropstecken. Provade vinerna blint utan någon koll på vad som skulle erbjudas över huvud taget.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg


2014 Ca' del Bosco Curtefranca Bianco
(Art nr 95222 Pris 159 kr)
Friskt och krispigt vin med bra syra. Inslag av päron, citrus och lite tropisk frukt. Tänke Pfalz och riesling. Chardonnay (med en skvätt pinot blanc) fanns inte på min karta innan avtäckning, men blev mer rimligt med facit i hand. Trevligt vin av enkelt slag men inte särskilt upphetsande. (85p)

2013 Domaine Amiot Guy et Fils Chassagne-Montrachet Vieilles Vignes
(Art nr 71477 Pris 395 kr)
Urtypisk chardonnay, mest troligt från Bourgogne, men med tanke på vinet innan så släppte jag aldrig tanken på Italien. Snygga fat med lite pinjenöt, nougat och smör samt lite fänkål, gula äpplen och citrus på det. Väldigt hög intensitet och fin syra. Kvalitetsvin utan tvekan men det saknar lite komplexitet. Inte riktigt värt sin peng, men nu är jag ingen bourgognefantast å andra sidan. (89p)

2011 Trapet d'Alsace Riesling Beblenheim
(Art nr 79706 Pris 169 kr)
Alltid trevligt med vin som skriker ut sitt ursprung och får en att känna sig duktig. Riesling av mellanklass med klassiska markörer av petroleum, flintamineralitet, päron, lime, blommor och lite klassisk antydan till sötma i smaken. Bra syra, men av det snällare slaget. Mosel eller Alsace spontant men även Australien var ett möjligt alternativ. Landade i Alsace då jag råkade se flaskformen. ;) Riktigt gott vin men för 169 kr så finns det mycket hygglig riesling därute, men visst går det att rekommendera till de som gillar riesling med lite restsötma och tydliga drag av diesel. Jag kan lätt tänka mig några flaskor nu till våren. (87p)

2012 Domaine Coudoulis Lirac
(Art nr 70803 Pris 129 kr)
Mörka bär, gräs och lakrits med lite försiktiga fat. Fräsch syra och lite tanningrepp. Väldigt generisk karaktär med okomplicerad aromatik. Fick ingen direkt känsla av druva eller ursprung. Välgjort och rimligt prissatt men inget att bry sig om ändå. (85p)

2011 Ciacci Piccolomini d'Aragona Sangiovese Montecucco CCC
(Art nr 72306 Pris 159 kr)
Läcker och trevlig sangiovese med några procent syrah. Rödbärig med lite antydan till stall, läder och kakao. Slank munkänsla med bra struktur. Tänkte enkel nebbiolo här. På något vis så kändes tanninerna lite för mycket för att vara sangiovese, men det är nog bara jag som aldrig lär mig. Riktigt bra mellanklassvin med angenäm prislapp. (88p)

2013 Josetta Saffirio Barbera d'Alba
(Art nr 71848 Pris 179 kr)
Örtigt och svalt med vinbär, blåbärsris och lingon. Som en cabernet franc men utan paprika. Ursprung okänt. Slankt, kartigt och tämligen trist. (84p)

2011 Ciacci Piccolomini d'Aragona Brunello di Montalcino
(Art nr 91011 Pris 299 kr)
Äntligen så lämnades mellanklassvinerna för en stund! Nu jäklar så började det hända saker! Tryffel, basilika och krutrökiga fat på en bädd av torkade körsbär, nypon och hallon. Slankt med massiva tanniner, viss eldighet och mängder av syra. Kan det vara en nebbiolo nu då eller är vi i Toscana igen? Nitlott, men vad gör väl det? En riktigt bra Brunello är bara så jäkla gott och här är det inte ens frågan om en 10:a. Provningens bästa vin var ett faktum. (91p)

2010 Meerlust Rubicon
(Art nr 2026 Pris 229)
Alltid härligt med vin som talar om sitt ursprung och druvsammansättning med högljudd röst. Cabernet ut i fingerspetsarna med gröna friska drag av paprika, följt av ceder, vägdamm, svarta vinbär och tobak samt Sydafrikas klassiska drag av bbq och lite rök. En sydafrikan för ca tvåhunkan blir gissningen. Ungt välstrukturerat och riktigt gott som vanligt. (90p)

Det blev ju ganska kul till slut! :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Var på blixtvisit på Grappe idag (som en ren och spontan bonus då mitt arbetsmöte tagit slut i förtid) och fick både chansen att snabbt prova igenom CAV0053 från Caviste och även skaka tass med flertalet vinprofiler, varav höjdpunkterna var @Martin Berggren, @thunberg och en viss annan person, gissa vem...?

image.jpeg

Foto: Thunberg

Omdömen kring Cavistes viner lämnar jag över till den sanslöst trevliga Thunberg. Jag tror vi var ganska överens dessutom. Aktuell låda innehåller chardonnay från Jura, mer minns jag inte. Inga score, det blev mest mingel och prat, men visst verkade det vara klass på det som erbjöds. Tumme upp! För övrigt så påminde Martin Berggren om min självbild. Inser dock att jag inte har riktigt lika fördelaktigt utseende tyvärr. Måste börja träna min smygfeta kropp inser jag. :(

Första vinet är oerhört läckert och krispigt med mängder av skön mineralkaraktär av kalkigt slag. Frisk frukt med gröna äpplen och citrus. Oerhört hög och fin syra. Supergott och helt i min smak. Säkert inte så dyrt eller märkvärdigt, men jag hade gärna sippat några glas i vårvärmen eller till lite skaldjur. Tänkte främst Chablis av adekvat slag.

Andra vinet har lite mer fetma och antydan till fat, men också en plastighet och funkighet som jag hade svårt för. Saknar lite fräschör, men kan förstå att det handlar om olika stilar. Inte min kopp med te oavsett, men det finns utan tvekan kvaliteter att hitta. Lite som en halvtrist vit Bourgogne.

Tredje vinet fick mig att tänka naturvin och norra Italien (typ Radikon Slatnik), men avsevärt mer balanserat och finstämt samt utan tannin och uppenbar skalkontakt (tror jag, kanske har jag fel här?). Härligt oxiderat utan att det känns för mycket. Mustig, blommig och äpplemosig karaktär med bra intensitet, spritz och skön komplexitet. Mycket trevligt och kul, säkerligen väldigt uppskattat av Jura-fantaster. Jag gillar det också visserligen.

Vin 1 och 3 får tummen upp medan 2:an kan kvitta för mig. :)

Nu lämnar jag över den riktiga rapporteringen till Thunberg som åtminstone har koll på vilka viner som provades och prissättning. Jag blev tyvärr lite för starstrucked som är lätt hänt som lantis på grönbete i storstan.:)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Var på blixtvisit på Grappe idag (som en ren och spontan bonus då mitt arbetsmöte tagit slut i förtid) och fick både chansen att snabbt prova igenom CAV0053 från Caviste och även skaka tass med flertalet vinprofiler, varav höjdpunkterna var @Martin Berggren, @thunberg och en viss annan person, gissa vem...?

Visa bifogad bild 6655
Foto: Thunberg

Omdömen kring Cavistes viner lämnar jag över till den sanslöst trevliga Thunberg. Jag tror vi var ganska överens dessutom. Aktuell låda innehåller chardonnay från Jura, mer minns jag inte. Inga score, det blev mest mingel och prat, men visst verkade det vara klass på det som erbjöds. Tumme upp! För övrigt så påminde Martin Berggren om min självbild. Inser dock att jag inte har riktigt lika fördelaktigt utseende tyvärr. Måste börja träna min smygfeta kropp inser jag. :(

Första vinet är oerhört läckert och krispigt med mängder av skön mineralkaraktär av kalkigt slag. Frisk frukt med gröna äpplen och citrus. Oerhört hög och fin syra. Supergott och helt i min smak. Säkert inte så dyrt eller märkvärdigt, men jag hade gärna sippat några glas i vårvärmen eller till lite skaldjur. Tänkte främst Chablis av adekvat slag.

Andra vinet har lite mer fetma och antydan till fat, men också en plastighet och funkighet som jag hade svårt för. Saknar lite fräschör, men kan förstå att det handlar om olika stilar. Inte min kopp med te oavsett, men det finns utan tvekan kvaliteter att hitta. Lite som en halvtrist vit Bourgogne.

Tredje vinet fick mig att tänka naturvin och norra Italien (typ Radikon Slatnik), men avsevärt mer balanserat och finstämt samt utan tannin och uppenbar skalkontakt (tror jag, kanske har jag fel här?). Härligt oxiderat utan att det känns för mycket. Mustig och äpplemosig karaktär med bra intensitet, spritz och skön komplexitet. Mycket trevligt och kul, säkerligen väldigt uppskattat av Jura-fantaster. Jag gillar det också visserligen.

Vin 1 och 3 får tummen upp medan 2:an kan kvitta för mig. :)

Nu lämnar jag över den riktiga rapporteringen till Thunberg som åtminstone har koll på vilka viner som provades och prissättning. Jag blev tyvärr lite för starstrucked som är lätt hänt som lantis på grönbete i storstan.:)

@thunberg kommer säkert med en rapport snart, han brukar vara våra duktiga ögon och öron i Stockholm! :) Önskar att jag också hade kunnat gå. Istället stod jag på jobbet och sålde cyklar och svor över att jag var tvungen att jobbade och saknade förra veckans semester och sälens friska luft, men det är en annan historia som inte hör hemma här!

Mattias, skulle du säga att lådan var köpvärd? Spontant?
 

Mattias Schyberg

Administratör
@thunberg kommer säkert med en rapport snart, han brukar vara våra duktiga ögon och öron i Stockholm! :) Önskar att jag också hade kunnat gå. Istället stod jag på jobbet och sålde cyklar och svor över att jag var tvungen att jobbade och saknade förra veckans semester och sälens friska luft, men det är en annan historia som inte hör hemma här!

Mattias, skulle du säga att lådan var köpvärd? Spontant?
Jo, den är säkert köpvärd, men jag är ingen fan av chardonnay själv och jag har inte koll på priset. Det är utan tvekan viner som jag hade gett betyg mellan 87-90p på ett ungefär. Vin 1 ca 89p, vin 2 87p och vin 3 ca 90. Men jag provade snabbt och skrev inga anteckningar utan satt mest i Carl-Jans knä, så jag är som sagt en tveksam källa. :)
 

Mattias Schyberg

Administratör

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Idag den 24 mars (skärtorsdag) klockan 14.00 släpper den oberoende vinhandlaren Caviste sin nästa låda. Denna gång är det en blandning vitt från Jura från producenten Domaine Labet. Familjen Labet har odlat vin runt byn Rotalier i södra Jura i fyra generationer. Från början som en del av blandjordbruk med grödor och boskap men på 1970-talet bestämde sig Alain och Josie Labet för att fokusera på vinodlingarna. Idag sköts arbetet av av de 12 hektaren av sonen Julien tillsammans med syskonen Charline och Romain.

Det är ekologisk odling som gäller och 2013 inleddes arbetet med certifiera hela gården. Det finns två distinkt olika stilar av vita viner inom Jura. Den traditionella, vin de voile, där man låter vinet mognadslagras flera år på ekfat utan påfyllning. En betydande avdunstning sker och vinerna får lite oxidativa drag som påminner om sherry. Den andra, mer moderna stilen, kallas ouillé och framställs som de flesta vita viner i världen, genom att ekfaten hålls påfyllda under hela mognadslagringen. De flesta vita viner från Domaine Labet produceras enligt ouillé metoden.


2014 Domaine Labet Côtes du Jura Cuvée Fleur
Klart ljust gul. Svaga noter av fat i doften som i övrigt är som en blandning mellan kliniskt ren och smått skitig. Ganska tunn doft. Torr och krispig, inslag av grapefrukt i smaken, kalkig, bra längd, kraftig syra som ger en härligt syrlig eftersmak.

Milslångt ifrån en fetfatad jänkare minst sagt. Jag gillar det, men så gillar jag också syrastinna vita viner.

2013 Domaine Labet Côtes du Jura Les Champs Rouges
Ljust gul. En större mängd fat i doften utan att gå till överdrift. 2 dagar gamla popcorn, svagt funkig näsa, jordig. Smakmässigt har detta ett större register än föregäående vin, en hel del citrus, gula äpplen och en hint av kalkigheten som även fanns i första vinet. Svagt bitter i avslutet och något kort.

Bra utan att helt övertyga.

2012 Domaine Labet Côtes du Jura Les Varrons
Sista vinet visar på desto mer pondus och karaktär. Nu vet jag inte om det var ljuset i lokalen eller något annat men jag uppfattade vinet som lite dammigt i färgen. En funkig doft, ganska djup, en släng av skalet på en cantaloupemelon, röda äpplen, jasmin kom upp men Martin från Caviste rättade oss snabbt och påpekade att busken heter schersmin (kollade upp det, han har rätt, nu vet jag vad jag har hemma på tomten). I smaken finns något som påminner om torkade äppleklyftor (sådana som legat framme en halv dag), lim, grapefrukt. Bra balans med en syra som backar upp det hela och en bra längd.

Sista vinet ut är det som bjuder på mest nyanser och framstår även som det mest kompletta vinet. Jag personligen håller både Cuvée Fleurs och Les Varrons som vinnare. Två helt olika viner men båda mycket goda på sitt sätt.

Läs mer på caviste.se, lådans pris ligger på 1290.- och i denna låda är det 2 st av varje vin.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Idag den 24 mars (skärtorsdag) klockan 14.00 släpper den oberoende vinhandlaren Caviste sin nästa låda. Denna gång är det en blandning vitt från Jura från producenten Domaine Labet. Familjen Labet har odlat vin runt byn Rotalier i södra Jura i fyra generationer. Från början som en del av blandjordbruk med grödor och boskap men på 1970-talet bestämde sig Alain och Josie Labet för att fokusera på vinodlingarna. Idag sköts arbetet av av de 12 hektaren av sonen Julien tillsammans med syskonen Charline och Romain.

Det är ekologisk odling som gäller och 2013 inleddes arbetet med certifiera hela gården. Det finns två distinkt olika stilar av vita viner inom Jura. Den traditionella, vin de voile, där man låter vinet mognadslagras flera år på ekfat utan påfyllning. En betydande avdunstning sker och vinerna får lite oxidativa drag som påminner om sherry. Den andra, mer moderna stilen, kallas ouillé och framställs som de flesta vita viner i världen, genom att ekfaten hålls påfyllda under hela mognadslagringen. De flesta vita viner från Domaine Labet produceras enligt ouillé metoden.


2014 Domaine Labet Côtes du Jura Cuvée Fleur
Klart ljust gul. Svaga noter av fat i doften som i övrigt är som en blandning mellan kliniskt ren och smått skitig. Ganska tunn doft. Torr och krispig, inslag av grapefrukt i smaken, kalkig, bra längd, kraftig syra som ger en härligt syrlig eftersmak.

Milslångt ifrån en fetfatad jänkare minst sagt. Jag gillar det, men så gillar jag också syrastinna vita viner.

2013 Domaine Labet Côtes du Jura Les Champs Rouges
Ljust gul. En större mängd fat i doften utan att gå till överdrift. 2 dagar gamla popcorn, svagt funkig näsa, jordig. Smakmässigt har detta ett större register än föregäående vin, en hel del citrus, gula äpplen och en hint av kalkigheten som även fanns i första vinet. Svagt bitter i avslutet och något kort.

Bra utan att helt övertyga.

2012 Domaine Labet Côtes du Jura Les Varrons
Sista vinet visar på desto mer pondus och karaktär. Nu vet jag inte om det var ljuset i lokalen eller något annat men jag uppfattade vinet som lite dammigt i färgen. En funkig doft, ganska djup, en släng av skalet på en cantaloupemelon, röda äpplen, jasmin kom upp men Martin från Caviste rättade oss snabbt och påpekade att busken heter schersmin (kollade upp det, han har rätt, nu vet jag vad jag har hemma på tomten). I smaken finns något som påminner om torkade äppleklyftor (sådana som legat framme en halv dag), lim, grapefrukt. Bra balans med en syra som backar upp det hela och en bra längd.

Sista vinet ut är det som bjuder på mest nyanser och framstår även som det mest kompletta vinet. Jag personligen håller både Cuvée Fleurs och Les Varrons som vinnare. Två helt olika viner men båda mycket goda på sitt sätt.

Läs mer på caviste.se, lådans pris ligger på 1290.- och i denna låda är det 2 st av varje vin.
Oj, vad skönt att du tog tag i taktpinnen och erbjöd läsarna lite mer adekvat information och nyanserade anteckningar så att jag slipper att skämmas över mitt babbel och allmän kuriosa. Det var ju trots allt du som var vår anmälda reporter — inte jag. Jag våldgästade endast i all hast. :)

Tycker också att det är imponerande att få till bra anteckningar under stående mingelprovning med diverse snack och artighetsfraser, själv brukar jag sitta ner med ett stort A3-papper och ett paket kritor där jag kan kludda och rita med allehanda färger för att fånga alla intryck i lugn och ro. :D
 
Idag den 24 mars (skärtorsdag) klockan 14.00 släpper den oberoende vinhandlaren Caviste sin nästa låda. Denna gång är det en blandning vitt från Jura från producenten Domaine Labet. Familjen Labet har odlat vin runt byn Rotalier i södra Jura i fyra generationer. Från början som en del av blandjordbruk med grödor och boskap men på 1970-talet bestämde sig Alain och Josie Labet för att fokusera på vinodlingarna. Idag sköts arbetet av av de 12 hektaren av sonen Julien tillsammans med syskonen Charline och Romain.

Det är ekologisk odling som gäller och 2013 inleddes arbetet med certifiera hela gården. Det finns två distinkt olika stilar av vita viner inom Jura. Den traditionella, vin de voile, där man låter vinet mognadslagras flera år på ekfat utan påfyllning. En betydande avdunstning sker och vinerna får lite oxidativa drag som påminner om sherry. Den andra, mer moderna stilen, kallas ouillé och framställs som de flesta vita viner i världen, genom att ekfaten hålls påfyllda under hela mognadslagringen. De flesta vita viner från Domaine Labet produceras enligt ouillé metoden.


2014 Domaine Labet Côtes du Jura Cuvée Fleur
Klart ljust gul. Svaga noter av fat i doften som i övrigt är som en blandning mellan kliniskt ren och smått skitig. Ganska tunn doft. Torr och krispig, inslag av grapefrukt i smaken, kalkig, bra längd, kraftig syra som ger en härligt syrlig eftersmak.

Milslångt ifrån en fetfatad jänkare minst sagt. Jag gillar det, men så gillar jag också syrastinna vita viner.

2013 Domaine Labet Côtes du Jura Les Champs Rouges
Ljust gul. En större mängd fat i doften utan att gå till överdrift. 2 dagar gamla popcorn, svagt funkig näsa, jordig. Smakmässigt har detta ett större register än föregäående vin, en hel del citrus, gula äpplen och en hint av kalkigheten som även fanns i första vinet. Svagt bitter i avslutet och något kort.

Bra utan att helt övertyga.

2012 Domaine Labet Côtes du Jura Les Varrons
Sista vinet visar på desto mer pondus och karaktär. Nu vet jag inte om det var ljuset i lokalen eller något annat men jag uppfattade vinet som lite dammigt i färgen. En funkig doft, ganska djup, en släng av skalet på en cantaloupemelon, röda äpplen, jasmin kom upp men Martin från Caviste rättade oss snabbt och påpekade att busken heter schersmin (kollade upp det, han har rätt, nu vet jag vad jag har hemma på tomten). I smaken finns något som påminner om torkade äppleklyftor (sådana som legat framme en halv dag), lim, grapefrukt. Bra balans med en syra som backar upp det hela och en bra längd.

Sista vinet ut är det som bjuder på mest nyanser och framstår även som det mest kompletta vinet. Jag personligen håller både Cuvée Fleurs och Les Varrons som vinnare. Två helt olika viner men båda mycket goda på sitt sätt.

Läs mer på caviste.se, lådans pris ligger på 1290.- och i denna låda är det 2 st av varje vin.
Tack för recensionen. Får se om det blir en låda nu...
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Imorgon släpper Caviste sin nästa låda. Då är det CAV0054 som gäller!
Jag hade turen att få prova dessa viner idag, tack vare @Martin Berggren. Det var mycket uppskattat!

Bilden är tagen inne på vinkällare Grappe i Stockholm.
IMG_9296.JPG


Montois sur Loire, Les Cabotines 2014, Ludovic Chanson vigneron
Ljus, blek färg med en mörkare kärna. Långa långsamma ben med en fräsch och behaglig doft av stenfrukter, aprikos, mango och en liten hint av citrus. Fet och väldigt dominerande i munnen, ett vin som tar för sig. Gott! Vattning eftersmak (man vill ha mer), smak av honungsmelon och aprikos. Väldigt hög och frisk syra. Ung. Går väldigt bra att dricka på egen hand. Lång finish. 90p.

Vouvray, Les enfers tranquilles 2014, Michel Autran
Ljus, blek färg utan mörkare kärna. Frisk doft av våt ylle, lime och flinrasten-mineraler. Lägre syra. Inte lika dominerande munkkänsla. Väldigt stramt i gommen och den vattniga eftersmaken saknas. Ett välbalanserat vin som kommer att utvecklas med 2-3 år i källaren. Köp och glöm bort! Behövs mat till. Kort finish. 88p.

Vouvray, Ciel rouge 2014, Michel Autran
Mörkast till färgen, fortfarande ljus och genomskinlig som de tidigare vinerna, men något mer markant. Mer lika vin nr 2. Känns mer syradriven i doften. Ekfatslagrad? Någonting som jag inte kan sätta ordet på finns där i doften. Det blir inte lika dominant. Även det här är ett vin som kommer att vinna på lagring eller som gör sig bättre till mat än på egen hand. Kort finish. 88p.

Summa summarum: Bra viner där hälften av lådan kommer att passa alldeles utmärkt när man inte vill öppna något avancerat som ändå håller en viss kvalide, och där den andra hälften av lådan kommer att bli bättre med åren. En bra blandning av Martin! Jag kommer absolut att köpa en låda. Jag tycker den är bra prissatt! 990kr för sex viner.

Tack för att jag gick gå på denna provning!
 

Martin Berggren

Bad santa
Jag kan väl kasta in mina, högst subjektiva, omdömen efter att ha provat vinerna med David Pehu för några veckor sedan och hela eftermiddagen igår.

CAV0055 innehåller fyra olika viner från Champagne Pehu Simonet. De årgångslösa (Extra Brut och Rosé, 2 flaskor av varje) är bättre än någonsin. Dels på grund av att Davids kvalitetssträvan går framåt för varje år, dels på grund av att basvinet, som utgör cirka tre fjärdedelar av vinerna, kommer från enorma 2012. Extra Brut är elegant, slank om du hellre vill, med utmärkt drickbalans. Rosén är mångas sommarfavorit från Pehu. Intensivt smakrik, med sådan finess och krispig syra att man knappast skulle gissa rosé ur svart glas. Bland årgångscuvéerna (2011 Fins Lieux No5 och No1, en flaska av varje) är Davids sällsynta Blanc de Blancs från Mesnil ( No5) en riktig charmör med grym balans redan idag. Mångas favorit på provningen igår. Nykomligen i år heter No1 från vingården Les Perthois, alldeles nedanför fyrtornet(!) i Verzenay. Vinet har mycket gemensamt med en cuvée som tidigare enbart kallades Blanc de Noirs men som då kom från två vingårdar, Les Perthois och Les Noues. Fr.o.m. 2011 är det alltså enbart Les Perthois. Alltid det kraftfullaste vinet i Davids portfölj som absolut ska sparas några år. Vi provade 2010 och 2009 av föregångaren Blanc de Noirs igår, där 2010 fortfarande, efter två års lagring, är tajt och stram. 2009 är i en perfekt mognadsfas med rund, krämig frukt och perfekt inbäddade syror. Vinet var ungefär lika tajt och oförlöst vid release för tre år sedan som 2011an är nu så det lönar sig att spara denna cuvée.

Samtliga viner vinner väldigt mycket på luft och att få komma upp i temperatur. Hade ishink framme igår men använde inte den och vinerna öppnade verkligen upp sig mot slutet på eftermiddagen. Flaskorna i lådan kommer vara nydeggade (mars/april), de vi provade igår hade redan fått några månader under kork.

Lådan kostar 1 790 kr exkl leveranskostnad och släpps idag kl 14.00 på caviste.se

(Detta borde kanske ligga under leverantörsforumet? Kan posta där med Caviste som avsändare om det är bättre. Let me know...)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det är dags för sista Cavistelådan, CAV0057, innan sommaruppehållet och denna gång är det vitt från Bourgogne som gäller. Det är den, för Cavistetrogna, välbekanta producenten Domaine Goisot från norra Bourgogne som står för vinerna.



2014 Domaine Goisot Bourgogne Aligoté
Först ut ett vin gjort på druvan aligoté med en hel del aprikos, gula äpplen och stendamm i doften. Ett lättsamt vin med bra syra, ok längd med en släng av beska i svansen. Lite väl lätt i kroppen för min smak, trivs nog bäst väl kylt i sällskap av en solig eftermiddag.

2014 Domaine Goisot Saint-Bris Exogyra Virgula
100% sauvignon blanc från äldre stockar (40+ år) från två olika gårdar. En funkig exotisk grönsticks doft, packad med nässlor och vinbärsblad. Smaken följer samma tema, syran är relativt hög och allt avslutas grönt, gott, länge. Något varmt i avslutet. Snudd på överextraherat men på samma gång intressant, inte kliniskt rent utan med en hel del "skavanker", kantstött. Trots det finns det en sån egensinnighet och personlighet att jag faller pladask.

2013 Domaine Goisot Bourgogne Côtes d'Auxerre Biaumont
100% chardonnay som är så ekat att jag känner mig tveksam till det. En del vit persika och citrus trycker sig igenom. Samma i smaken. uttrycket nja har nog aldrig varit mer passande. Vinet får dock upprättelse när jag får prova årgång 2012. Nu faller bitarna på plats, faten har tonats ner och frukten har lyfts fram. Len, jämn och klunkbar. Riktigt gott. Så det blir till att lägga undan dessa flaskor om man inte gillar den "träiga" stilen. Belöningen väntar.

Sist ut en 2012 Domaine Goisot Saint-Bris Exogyra Virgula. Det jag gillade med 2014 saknades till stor del i 2012. Som om vinet bleknat. Visst känner man direkt att det är samma vin men det saknas det där extrema jag personligen gillar i 2014. Bra utan att övertyga.

Priset för lådan är satt till 990:- och då ingår 2 flaskor av vardera 2014 Aligoté, 2014 Exogyra Virgula och 2013 Biaumont. Släpps till försäljning 16 juni klockan 14.00 på www.caviste.se.
 

Larseman

Medlem
Imorgon torsdag den 25 augusti klockan 14:00 släpper Caviste höstens första låda, CAV0058. Det är precis som för ett år sedan Champagne från Huré Frères som bjuds.
Jag fick, trots min begränsade erfarenhet av skumpa, representera forumet på provningen som traditionellt alltid hålls dagen före på vinkällaren Grappe.
WP_20160824_001.jpg


Huré Frères är, enligt Martin själv, nästa Savart, alltså en producent som kommer att ge svår ångest för den som inte sitter vid en dator klockan 14 på dagen för släppet. Jag köpte själv förra årets låda, som för övrigt innehåller samma viner som i år, men har bara hunnit prova den enklaste, Invitation. Det var en bra champagne redan då, men årets upplaga är definitivt ännu bättre.

NV Huré Frères Champagne Réserve Brut l'Invitation
20% Chardonnay, 40% Pinot Noir, 40% Pinot Meunier. Basår 2012, degorgerad april 2016, dosage 6g/l.
Gröna och röda äpplen, mycket mineral (rök), lite brödig. Fantastisk mousse, gräddig som fyller ut hela munnen som ett moln av smak. Frisk med sköna syror, smak av röda äpplen och en liten, liten sötma som kryper fram när temperaturen stiger. Välbalanserat, långt och mycket gott. Synnerligen svårspottat :p

NV Huré Frères Champagne L'Insouciance
25% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 35% Pinot Meunier. 5% rödvin (PN och PM). Basår 2013, degorgerad april 2016, dosage 6g/l.
Skön rosé-champis. Elegant doft av smultron och röda vinbär. Krämig och fyllig mousse även här. Frisk, lite stram smak av framförallt röda vinbär. En liten sötma (alldeles lagom) och en lång eftersmak.

2008 Huré Frères Champagne L'Instantanée
35% Chardonnay, 35% Pinot Noir, 30% Pinot Meunier. Degorgerad april 2016, dosage 3g/l.
Djup elegant och komplex doft med mycket mineral, lite svamp, gula plommon, Mariekex, smörkola, aprikos, honung etc etc. Alltså ett riktigt doftvin, jag hade behövt en hel flaska och kväll för att hitta allt :D
Smaken är även här frisk och ung, syran är hög men väl integrerad, moussen är helt underbar (hur gör dom?), röda äpplen dominerar med lite rabarber som ackompanjemang. Ett jädrans bra vin som säkert blir ännu mycket bättre om några år men dricks nu med stort behag.

Kom nu ihåg att Champagne inte är min bästa gren, men det här måste bara vara ett bra köp. 2+2+2 flaskor för 1790kr, alltså snitt på 300kr. Absolut köprekommendation!
 
Toppen