Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Provningspatrullen - skarpa uppdrag.

Larseman

Medlem
Provning CAV0066

Caviste expanderar i Italien. Martin har lyckats få en allokering från en mindre känd del av Piemonte, det som ofta går under beteckningen Alto Piemonte, alltså höga Piemonte. Här regerar fortfarande Nebbiolo, eller Spanna som den kallas lokalt, men alltid uppblandad med andra lokala druvor som Vespolina och Croatina.

Producenten som gäller i CAV0066 heter Colombera & Garella och producerar vin i de tre små DOC-områdena Coste della Sesia, Lessona och Bramaterra, strax väster om de något mer kända Ghemme och Gattinara. Mer information om producenten (och vinerna) finns att läsa på caviste.se vid släppet i morgon torsdag kl 14.

WP_20170208_17_44_45_Pro.jpg


Första intrycket av vinerna är att dom är väldigt slanka och svala för att vara huvudsakligen Nebbiolo. Alla viner ligger på mellan 12 och 12,5% alkohol vilket är ca 2%-enheter lägre än Nebbiolo i Langhe.
Vinerna är eleganta och välgjorda, med mycket Nebbiolo-karaktär i doft och struktur. Liknar nog mer Barbaresco än Barolo om man ska dra några liknelser med de mer kända släktingarna. Frukten är röd och syrlig och ibland nästan lite söt.

Lådan består av

2 st 2014 Colombera & Garella Coste della Sesia
70% Nebbiolo, 15% Vespolina, 15% Croatina. Varm och kryddig doft av skogshallon och viol. Slank och sval med fina tydliga tanniner, hög syra och möjligen en liten störande beska i slute, men det är en marginell kritik.
2014 var ett knepigt år och vinet saknar kanske lite frukt, men det är ändå saftigt och lättklunkat. Ett perfekt pizza-vin enligt Martin.

2 st 2013 Colombera & Garella Coste della Sesia
Samma druvsammansättning. Tack vare det bättre vädret under 2013 så har den en djupare doft, mer parfymerad, mer frukt och bättre struktur. Om 2014 ska drickas i närtid så kan nog 2013 klara några år i källaren.

1 st 2013 Colombera & Garella Lessona
95% Nebbiolo, 5% Vespolina. Elegant doft med hallon och klarbär. Anar lite undervegetation trots vinets ungdom. Rejält stram med torra sköna tanniner. Kryddig, nästan pepprig, men ändå slank och med mycket bra längd.

1 st 2013 Colombera & Garella Bramaterra
80% Nebbiolo, 10% Vespolina, 10% Croatina. Mer robust och kanske något mindre elegant än Lessona, men med mycket fin frukt (trädgårdshallon) och kryddighet (sandelträ). Stram, med snygga inbäddade tanniner, smak av lingon och skogshallon och även här bra längd. Både Lessona och Bramaterra torde klara ett antal år i källaren, men är mycket drickvänliga redan nu.

Att de två ”bättre” vinerna enbart ingår med en flaska av vardera, beror på den mycket begränsade produktionen i området. Dessa tre DOC tillsammans uppgår endast till ca 60ha vingårdsareal.

Priset för lådan är 890kr vilket måste betraktas som synnerligen pr….rt ;)

Gillar man Nebbiolo så är det ett självklart köp!
 
Last edited:

Larseman

Medlem
Snarare höga eller övre Piemonte, med vilket menas att det ligger på högre altitud. Tack för rapport! Köpte en låda 2011 av Bramaterran för några år sedan, och gillade helt klart den slanka stilen. Blir köp på denna låda, trots att jag egentligen borde stå över...
Tack för rättningen, min italienska skulle kunna vara bättre :oops: Texten justerad...
 

Silenos

Medlem
Tack for rapporten! Oftast så brukar jag inte få tummen ur för cavistesläppen, som ju kräver lite tempo, men det här låter för intressant för att missa!
 

Pessoa

Medlem
Provning CAV0066

Caviste expanderar i Italien. Martin har lyckats få en allokering från en mindre känd del av Piemonte, det som ofta går under beteckningen Alto Piemonte, alltså höga Piemonte. Här regerar fortfarande Nebbiolo, eller Spanna som den kallas lokalt, men alltid uppblandad med andra lokala druvor som Vespolina och Croatina.

Producenten som gäller i CAV0066 heter Colombera & Garella och producerar vin i de tre små DOC-områdena Coste della Sesia, Lessona och Bramaterra, strax väster om de något mer kända Ghemme och Gattinara. Mer information om producenten (och vinerna) finns att läsa på caviste.se vid släppet i morgon torsdag kl 14.

Visa bifogad bild 9321

Första intrycket av vinerna är att dom är väldigt slanka och svala för att vara huvudsakligen Nebbiolo. Alla viner ligger på mellan 12 och 12,5% alkohol vilket är ca 2%-enheter lägre än Nebbiolo i Langhe.
Vinerna är eleganta och välgjorda, med mycket Nebbiolo-karaktär i doft och struktur. Liknar nog mer Barbaresco än Barolo om man ska dra några liknelser med de mer kända släktingarna. Frukten är röd och syrlig och ibland nästan lite söt.

Lådan består av

2 st 2014 Colombera & Garella Coste della Sesia
70% Nebbiolo, 15% Vespolina, 15% Croatina. Varm och kryddig doft av skogshallon och viol. Slank och sval med fina tydliga tanniner, hög syra och möjligen en liten störande beska i slute, men det är en marginell kritik.
2014 var ett knepigt år och vinet saknar kanske lite frukt, men det är ändå saftigt och lättklunkat. Ett perfekt pizza-vin enligt Martin.

2 st 2013 Colombera & Garella Coste della Sesia
Samma druvsammansättning. Tack vare det bättre vädret under 2013 så har den en djupare doft, mer parfymerad, mer frukt och bättre struktur. Om 2014 ska drickas i närtid så kan nog 2013 klara några år i källaren.

1 st 2013 Colombera & Garella Lessona
95% Nebbiolo, 5% Vespolina. Elegant doft med hallon och klarbär. Anar lite undervegetation trots vinets ungdom. Rejält stram med torra sköna tanniner. Kryddig, nästan pepprig, men ändå slank och med mycket bra längd.

1 st 2013 Colombera & Garella Bramaterra
80% Nebbiolo, 10% Vespolina, 10% Croatina. Mer robust och kanske något mindre elegant än Lessona, men med mycket fin frukt (trädgårdshallon) och kryddighet (sandelträ). Stram, med snygga inbäddade tanniner, smak av lingon och skogshallon och även här bra längd. Både Lessona och Bramaterra torde klara ett antal år i källaren, men är mycket drickvänliga redan nu.

Att de två ”bättre” vinerna enbart ingår med en flaska av vardera, beror på den mycket begränsade produktionen i området. Dessa tre DOC tillsammans uppgår endast till ca 60ha vingårdsareal.

Priset för lådan är 890kr vilket måste betraktas som synnerligen pr….rt ;)

Gillar man Nebbiolo så är det ett självklart köp!

Kul! Fina betyg av Kerin O'Keefe på http://www.winemag.com/s=Colombera & Garella&search_type=reviews&drink_type=wine
 

Keen

slan
Jag köpte 2 lådor efter att ha sett Finare Vinares omdömen på instagram igår. Så mycket för det köpstoppet :rolleyes:
Höll mig på webbsläppet idag iallafall...
 

Silenos

Medlem
1 låda beställd! Hade fördelningen varit 2+2+2, hade även jag tagit två lådor. Jag har dock inte behov av 8 flaskor "pizzavin".
 

Larseman

Medlem
Mer Caviste, nu CAV0067

WP_20170301_17_10_42_Pro.jpg


@Martin Berggren hoppas att forumets champagne-nördar ska gå lite i spinn av det här släppet. Jag är tyvärr lite för okunnig på ämnet för att ge ett rättvist utlåtande, men visst är det bra grejer. Enligt Martin är detta en riktig "Rising Star"
Båda är oerhört syradrivna men inbördes ganska olika. Båda har basår 2013 och är degade i oktober 2016.

Champagne Suenen Blanc de Blancs Oiry
Druvorna är från kommunen Oiry ca 8km sydost om Epernay. Doften är först ganska försiktig, domineras av grön frukt, äpplen och lime. Doften tar sig rejält med tid och värme då jag tycker mig känna en liten brödighet också. Smaken är syrlig, grape och lime, med en fin mousse och bra längd. Snustorr (1g dosage)

Champagne Suenen Blanc de Blancs C+C
Druvorna är från ett flertal lägen i Cramant och Chouilly. Doften är betydligt djupare än Oiry, mer röd och gul än grön, tänker mango, röda äpplen, nötter och kanske lite gräddkola och Mariekex. Smaken är också fylligare och djupare, fin mousse, hög syra men mer integrerad tycker jag. Martin tycker C+C är spretigare och bör sparas något år innan konsumtion, men jag kan nog trycka i mig den här redan nu :)

Vi får väl se om Suenen blir nästa Selosse, själv har jag svårt att avgöra detta. Jag tycker nog att det här är ytterligare en mycket bra Champagne från Caviste, men både Savart och Huré är lika bra i min mun. Kanske får jag ångra dessa ord framöver :vägg:

Lådan består av 4 st Oiry och 2 st C+C, priset är 2195kr och den släpps i morgon torsdag kl 14

Förhoppningsvis kan @Deppodi komplettera med sina intryck senare ikväll.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
36BA4CE0-BC5B-41B6-9D7D-FC1E1F4D2CE5.jpg
Mer Caviste, nu CAV0067

Visa bifogad bild 9510


@Martin Berggren hoppas att forumets champagne-nördar ska gå lite i spinn av det här släppet. Jag är tyvärr lite för okunnig på ämnet för att ge ett rättvist utlåtande, men visst är det bra grejer. Enligt Martin är detta en riktig "Rising Star"
Båda är oerhört syradrivna men inbördes ganska olika. Båda har basår 2013 och är degade i oktober 2016.

Champagne Suenen Blanc de Blancs Oiry
Druvorna är från kommunen Oiry ca 8km sydost om Epernay. Doften är först ganska försiktig, domineras av grön frukt, äpplen och lime. Doften tar sig rejält med tid och värme då jag tycker mig känna en liten brödighet också. Smaken är syrlig, grape och lime, med en fin mousse och bra längd. Snustorr (1g dosage)

Champagne Suenen Blanc de Blancs C+C
Druvorna är från ett flertal lägen i Cramant och Chouilly. Doften är betydligt djupare än Oiry, mer röd och gul än grön, tänker mango, röda äpplen, nötter och kanske lite gräddkola och Mariekex. Smaken är också fylligare och djupare, fin mousse, hög syra men mer integrerad tycker jag. Martin tycker C+C är spretigare och bör sparas något år innan konsumtion, men jag kan nog trycka i mig den här redan nu :)

Vi får väl se om Suenen blir nästa Selosse, själv har jag svårt att avgöra detta. Jag tycker nog att det här är ytterligare en mycket bra Champagne från Caviste, men både Savart och Huré är lika bra i min mun. Kanske får jag ångra dessa ord framöver :vägg:

Lådan består av 4 st Oiry och 2 st C+C, priset är 2195kr och den släpps i morgon torsdag kl 14

Förhoppningsvis kan @Deppodi komplettera med sina intryck senare ikväll.

Jag tycker du sammanfattar det hela väldigt bra. Mer om historian bakom vinet kommer att finnas på Cavistes hemsida imorgon, men helt klart en karriärsvändning för producenten. Från att ha en stor möjlighet att börja spela professionell basket i Frankrike till att odla och tillverka champagne. Skönt att han (Aurélien) helt gick in och tog över vingården och började producera vin med nya idéer och andra tankebanor än de gamla traditionella rekommendationerna. Känns helt klart rätt att köpa en låda för att stötta både Caviste men även denna lilla producent som jobbat hårt för att få fram ett högkvalitativt vin.

GetFileAttachment


Båda vinerna var torra och krispiga med en hög syra. Moussen var bestående av små nätta bubblor som spelade i Harmoni. Längden på vinet var lång och smakerna växte som lager på lager. Doften och smaken var mestadels bestående av syrliga äpplen, nektar, vita blommor och lime. Jag tycker inte att skillnaden mellan Oiry och C+C var jättestor, men det kommer med största sannolikhet att visa sig när jag får chans att testa båda flaskorna över en helg i lugn och ro.

Oiry BdB: Lufta en timme och servera inte för kallt som aperitif till ostron eller löjromschips.
C+C: Servera i stora kupor till ungsbakad Skreitorsk med hummersås.
Drickfönster för båda vinerna är 2017-2025.

Jag håller med dig @Larseman, jag ser ingen anledning till att man måste spara vinerna för att de ska komma till sin rätt. De var goda redan idag!
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Har haft ögonen på Suenen sedan jag var i Champagne förra våren och träffade dem på Champagneveckan och det är en lovande producent även om det nog är väl tidigt att utropa dem till nästa Selosse :)
-Hade även på känn att Caviste kanske skulle plocka upp dem då jag hörde ryktena om att de varit där och smugit omkring :)

Kul att det blev just Caviste som tog dem till Sverige och inte någon tråkig drake!
 
Skulle behöva fylla på champagneförrådet, men framförallt för ett kortare dricksfönster och... Investeringsstopp kan vi väl kalla det. Lite för bruk under månaden kan väl handlas... Får nog bli pass, även om det bär emot
 

rs14

Medlem
Verkar vara problem med CAV-släppet, flyttades fram till tre men verkar inte som det går att beställa nu heller.
 
Toppen