Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

mackan92

Medlem

thunberg

Flaskfantast
Administratör
"99 kr - flaska 369 kr" låter som en restaurangmeny? Kanske inte världens mest tillförlitliga källa till detaljinformation om viner. Det finns för övrigt en Piemonte-producent som heter Crocera, så de kanske inte stavar så bra heller.
Dom har även en Barolo på den mycket ovanliga druvan nabbiolo från den mindre kända producenten Le Spinetta.
 

Magikern

Medlem
Jag ser att Tecce Poliphemo 18 dykt upp i beställningssortimentet till ett rätt högt pris. 09:an är det kanske bästa bang för the buck vin som jag någonsin provat (under 400 spänn) men frågan är om 2018 håller den nivån. Någon som har provat? Recensionerna verkar inte så bra heller (90 poäng av RP)
 

jrick

Medlem
Kan inte bidra med några insikter kring vinets kvalitet men priset verkar ju jämförelsevis lågt om man kollar priserna på nätet.
 

Pichon

Medlem
Någon som kan rekommendera en schysst sauvignon blanc? Bolaget, sortiment spelar ingen roll. Under 300 pix?
Det här kanske, Greywacke Wild Sauvignon 2021: https://www.systembolaget.se/produkt/vara/greywacke-9323201/

Jag har inte hunnit prova det själv ännu, men Decanter är helt tokiga i vinet. Panel tasting, 97p:
The flagship wine from renowned winemaker Kevin Judd, who founded this winery with wife Kimberley in 2009 after 25 years at Cloudy Bay. Sourced from sites across the region, it is fermented using wild yeasts in old French oak barriques where it rests on lees for six months. Roger Jones: Stylish balance of fruit to herbaceous notes, multi-layered with a crunchy texture, mellow yellow summer field flowers. The elegance at the end is quite remarkable. Freddy Bulmer: Attractive and clean on the nose, plenty of primary fruit but also a nice amount of savoury character from the oak. Well balanced and really quite a serious wine. Cat Lomax: Expressive, punchy nose. Great concentration, tonnes of luscious Sauvignon fruit supported by very smart use of oak. Tastes like pricey white Bordeaux. Delicious. (Drink between 2024-2026), 97p
Det är nästan så man undrar om det är ett feltryck, men vinet toppar deras "Must-try Sauvignon Blanc wines"-lista, före tvåan Château Cos d'Estournel Blanc 2022, och trean, Château La Mission Haut-Brion Blanc 2022, två 96-poängare, så det skulle behövas feltryck på mer än ett ställe i så fall 🤔
 
Last edited:

hooods

Medlem
Det här kanske, Greywacke Wild Sauvignon 2021: https://www.systembolaget.se/produkt/vara/greywacke-9323201/

Jag har inte hunnit prova det själv ännu, men Decanter är helt tokiga i vinet. Panel tasting, 97p:

Det är nästan så man undrar om det är ett feltryck, men vinet toppar deras "Must-try Sauvignon Blanc wines"-lista, före tvåan Château Cos d'Estournel Blanc 2022, och trean, Château La Mission Haut-Brion Blanc 2022, två 96-poängare, så det skulle behövas feltryck på mer än ett ställe i så fall 🤔
Beställt. Tackar!
 
Det som låter för bra för att vara sant är oftast det, men jag beställde 2 flaskor. Förhoppningsvis kan man slänga in dem som en joker i en vinprovning? Normalt sett smakar ju sauvignon blanc från NZ som en blandning av överkörd katt och bilbatterisyra.
 
Toppen