Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Magikern

Medlem
Karln har dessutom gett 2021 (en slank och grön årgång för en hel del röda i Bourgogne) 95 poäng, 2020 96 p och 2019 95 p, men ingen annan som Wine-Searcher länkar in har bedömt en enda årgång. Jag kan se två alternativ: 1) Suckling har hittat ett vin som nästan håller La Tâche-kvalitet, som ingen annan hittills upptäckt, eller 2) Suckling är rätt opålitlig i sin poängsättning, och tar i lite för mycket.

Suckling satte 95 poäng på Jadot Chapelle-Chambertin 2017 och det är ju rättvisande. Är detta vinet betydligt bättre borde det vara ett fynd. Hur som helst hade det varit kul att prova. :)

98 poäng är helt galet högt och säkert inte i närheten av korrekt, men om man kollar vad ”vanligt folk” tycker på Cellartracker så verkar det vara en bra producent. Konstig blandning av väldigt spridda lägen i Bourgogne och Beaujolais. Lär nog aldrig komma på SB.

Bastardo

Medlem
Om det här stämmer, så räcker redan det för att väcka min uppmärksamhet …
Sustainably Farmed 50-Year-Old Pinot Noir Vines
Limited Production from Under One Hectare Only

Men jag brukar inte köpa viner i den här prisklassen ändå … fast ibland kan jag bli frestad om revisorn tillåter. :)

Last edited:
Om det här stämmer, så räcker redan det för att väcka min uppmärksamhet …
Sustainably Farmed 50-Year-Old Pinot Noir Vines
Limited Production from Under One Hectare Only

Men jag brukar inte köpa viner i den här prisklassen ändå … fast ibland kan jag bli frestad om revisorn tillåter. :)
"Limited Production from Under One Hectare Only" gäller ju typ alla producenters vingårdslägen i Bourgogne. 😅

Bastardo

Medlem
Någon som har tips på bra serveringstemperstur på d'Yquem -11, spädbarn i Sauternvärlden.
”Den optimala serveringstemperaturen för Sauternes är generellt mellan 10 och 12 °C” och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara beroende på årgången … Det samma gäller nog för d’Yquem också.
Alla har sin egen smak, och om någon gillar att dricka vinet iskallt, so what … låt de göra så. Eller om någon vill dricka vinet ’varmare’, just do it.

Callxx

Medlem
”Den optimala serveringstemperaturen för Sauternes är generellt mellan 10 och 12 °C” och jag har aldrig hört talas om att det skulle vara beroende på årgången … Det samma gäller nog för d’Yquem också.
Alla har sin egen smak, och om någon gillar att dricka vinet iskallt, so what … låt de göra så. Eller om någon vill dricka vinet ’varmare’, just do it.
Googles AI hade en tes om att äldre årgångar skulle serveras varmare för att låta mognadstonerna komma fram lite mer. Men det är väl en icke-fråga när 14år är pur-ungt i sammanhanget.

Jag kommer oavsett sikta på ca 12 grader av det enkla skälet att den redan är där!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Googles AI hade en tes om att äldre årgångar skulle serveras varmare för att låta mognadstonerna komma fram lite mer. Men det är väl en icke-fråga när 14år är pur-ungt i sammanhanget.

Jag kommer oavsett sikta på ca 12 grader av det enkla skälet att den redan är där!
Kan tänka mig att det funkar bra med lite högre temperatur med äldre Sauternes som nått stadiet när de fått karamelliserade toner och bärnstensfärg. Men kraftiga söta viner med bra syra, som Yquem, är nog lite mindre ”känsliga” än torra vita när det gäller exakt temperatur.

Bastardo

Medlem

Jättebra, Callxx!
Jag brukar också fråga AI vad de säger. Av lite billigare Sauternes ger de här hyfsad mycket kvalitet för priset:
Chateau Guiraud 2014 och Château Suduiraut 2007. Och Castelnau de Suduiraut är nästan alltid ett fynd inom segmentet av den enklare kategorin.

Toppen