Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ett lustigt exempel är Krug 1995 på magnum som för ett par månader sedan kostade 800 pund på Harvey Nichols och bara 320 pund på Fortnum & Mason! Och då har ändå Harvey Nichols rätt bra priser på en rad andra champagner. Harrods, däremot, ska undvikas - där är allt dyrt.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hur klarar en kartong egentligen livet i en vinkyl? Borde jag kanske plocka ut flaskan och förvara kartongen någon annanstans. Vad säger ni? Finns det risk att kartongen blir mossig med tiden iom fuktighetsnivån i kylen.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Om inte annat tar kartongen oftast mycket plats. Ska du dricka vinet så gör det ju inget med en "sunkig" kartong. Ska du sälja betyder det mer
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har 2 lådor vin att hämta. Är utan bil och inte lust till att ta taxi - hur tusan får man hem 2 lådor på bussen/cykeln/T-banan/i famnen??

Ryms det 12 pavor i en sådana dära "dra-maten"???
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Har 2 lådor vin att hämta. Är utan bil och inte lust till att ta taxi - hur tusan får man hem 2 lådor på bussen/cykeln/T-banan/i famnen??

Be Jimmy - damernas riddare.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Har 2 lådor vin att hämta. Är utan bil och inte lust till att ta taxi - hur tusan får man hem 2 lådor på bussen/cykeln/T-banan/i famnen??

Ryms det 12 pavor i en sådana dära "dra-maten"???

Aha, det är det som Östermalms alla gamla tanter stapplar hem med - who would have thought? :) Själv så skulle jag ta taxi utan att blinka - det är dina flarror värda!

Har annars en praktisk lösning på ditt problem - förutom att vifta med benen utanför NK, då ;) - stod inför samma uppgift i Paris en sommar för några år sedan, och begagnade mig då av en ryggsäck modell större (>60L) som visade sig vara ett utmärkt, och förvånansvärt bekvämt sätt att transportera några lådor skumpa till hyrda lägenheten. En stor ryggsäck rymmer nog uppemot 20 flaskor, och är ju dessutom bra på att fördela tyngden. (Nej, det där med benen prövade jag aldrig... :))
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra skrev:
Aha, det är det som Östermalms alla gamla tanter stapplar hem med - who would have thought? :) Själv så skulle jag ta taxi utan att blinka - det är dina flarror värda!

Har annars en praktisk lösning på ditt problem - förutom att vifta med benen utanför NK, då ;) - stod inför samma uppgift i Paris en sommar för några år sedan, och begagnade mig då av en ryggsäck modell större (>60L) som visade sig vara ett utmärkt, och förvånansvärt bekvämt sätt att transportera några lådor skumpa till hyrda lägenheten. En stor ryggsäck rymmer nog uppemot 20 flaskor, och är ju dessutom bra på att fördela tyngden. (Nej, det där med benen prövade jag aldrig... :))
Alt 1 Vifta med benen - då må jag raka benen, skaffa grytlappskjol, snygga blanka nylonstrumpor och ett par snygga högklackade. Allt för mkt jobb, dessutom kostsamt. Dock så är underbenen den snyggaste kroppsdelen på mig!
Alt 2 Ryggsäck. En 60 liters rygga skulle släpa i backen på mig, lider ju av underlängd.Oroar mig även för skramlet, folk kan ju tro jag har norsk öl i ryggan ::)
Alt 3 Bli upphämtad av Jimmy på vit springare - det kan inte hända!
Alt 4 Taxi. Ja, pavorna var inte så kostsamma, men kan ju iom texiresan gå från prisvärda till mediokera :-\
Alt 5 Dramaten. Tesen säger man skall härma den som är framgångsrik. Tant på Ö-malm bor i dyr lya (typ, 5 milj dyrare än min) --> framgångsrik --> drar på vagn --> jag härmar --> tar min dramaten fylld med 12 pavor vin på bussen!
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har du ingen resväska på hjul du kan ta dem i så att du slipper köpa en dramat?
 

sunqan

Vinös
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

säljer inte classe (eller liknande) såna där småpirror som man brukade få på ålandsbåten? 24 flaskor funkar :)
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Har 2 lådor vin att hämta. Är utan bil och inte lust till att ta taxi - hur tusan får man hem 2 lådor på bussen/cykeln/T-banan/i famnen??

Ryms det 12 pavor i en sådana dära "dra-maten"???
ser inte problemet ;)
%C3%96verlast+1.jpg
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Okey - jag kapitulerar och erkänner. Jag äger den dramaten och jag är snål ::)

Som cyklister cyklar i den här stan så är det inte aktuellt att lasta mina pavor på cykel aktuell.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tja!

Några åsikter om hur länge jag ska lufta min Grand Puy Lacoste '85 innan den dricks? Vad gör ni oftast, tar ett glas direkt och luftar resten?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Öppna upp den och prova en skvätt. Det är nog det säkraste sättet att avgöra om den behöver luftas och hur länge.

Tror inte den behöver så vansinnigt mycket tid faktiskt, om någon!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jimmy Forsman skrev:
Öppna upp den och prova en skvätt. Det är nog det säkraste sättet att avgöra om den behöver luftas och hur länge.

Tror inte den behöver så vansinnigt mycket tid faktiskt, om någon!

Tack för det! :) Så får det bli.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det här är ytterligare ett vin, som jag aldrig har smakat: 1996 Dom Pérignon Oenothèque
Det har ju tidigare förts en ganska intensiv debatt i det här forumet om
Dom Pérignon så min fråga är om jag skall försöka få tag på en flaska?
Eller jag kanske t.o.m. ska beställa en hel låda?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Det här är ytterligare ett vin, som jag aldrig har smakat: 1996 Dom Pérignon Oenothèque
Det har ju tidigare förts en ganska intensiv debatt i det här forumet om
Dom Pérignon så min fråga är om jag skall försöka få tag på en flaska?
Eller jag kanske t.o.m. ska beställa en hel låda?

Kort sagt, ja!

Har ännu inte druckit 1996:an - men smuttade på DP Oenotheque 1995 i våras, och det var defintivt den bästa DP:en jag har smakat - dosagen kändes lägre än vanligt, vilket ytterligare drog fram det överflöd av exotisk frukt som är DP:s särprägel och storhet...

RJ ger 95 (98) till 1996:an, och det är ju inte så illa... :) Han skriver vidare "Wait for the magnum and drink it starting from year 2025." - en uppvisning i tålamod som jag definitivt skulle ha svårt att uppbåda!

Är gärna med på en beställning, Per!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Det här är ytterligare ett vin, som jag aldrig har smakat: 1996 Dom Pérignon Oenothèque
Det har ju tidigare förts en ganska intensiv debatt i det här forumet om
Dom Pérignon så min fråga är om jag skall försöka få tag på en flaska?
Eller jag kanske t.o.m. ska beställa en hel låda?
Oenothèque är deras RD variant, dvs den har legat längre på jäst. Jag gillar dem och drack för ett tag sedan en 1990 Oenothèque
som var riktigt riktigt bra. 96an är ju en bra årgång så Oenothèquen lär vara riktigt bra. Priset på Crush ligger runt 400 SEK under vad du får ge i Europa så rätt bra men flaskorna ska ju hem också

Men smaken är ju delad. Vet att exempelvis Krug88 har svårt för dessa typer av viner då det blir väldigt brödiga. Men får du ett bra pris är det inga problem att sälja dem på en auktion.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ytterligare en fråga:
Som bekant är det hummerpremiär på måndag.
Vi åker nästa gång till västkusten i slutet på oktober så vi står över
premiären. Men vilken champagne rekommenderar ni till hummer?
Hade tänkt testa Salon -97 eftersom den enligt uppgift skall vara
drickbar redan nu och är ytterligare ett vin, som jag aldrig smakat.
 
Toppen