Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Carlstedt

Medlem
Jag har i alla år brutit mig in i mina trälådor med vin med lite olika redskap och blandad framgång.

Vad är era favoritknep eller favoritverktyg för att enkelt och kanske också utan att ta isönder locket öppna dem?

Köper mest 6or och de är oftast häftade.
 

Wintermute

Medlem
Jag har i alla år brutit mig in i mina trälådor med vin med lite olika redskap och blandad framgång.

Vad är era favoritknep eller favoritverktyg för att enkelt och kanske också utan att ta isönder locket öppna dem?

Köper mest 6or och de är oftast häftade.
Hultaforss minsta bräckjärn. Taktil magi.
 

Bastardo

Medlem
Tänker ni skaffa den senaste utgåvan av The Oxford Companion to Wine – the 5th edition?
Jag väntar på mitt ex att anlända på tisdag kväll hos residens Bastardo. Köpte den för ett bra pris via amazon.se/
Den är egentligen alldeles för avancerad för mig, men det kan vara kul att bläddra i mastodontverket lite då och då, och så kanske jag lär mig att läsa böcker igen … :p
 

Bastardo

Medlem
Wow! Paketet kom redan i dag, strax före kl. 15. En tung pjäs med 944 sidor och 3,2 kilogram. Så man läser den ogärna liggande i sängen, som jag brukade göra förut …
Fonten är ganska liten för en senior, men det går att läsa hyfsad bra ändå. Hade man ökat den, så hade den naturligtvis blivit ännu tjockare och dyrare. :D
”… detta är den mest omfattande vinboken på marknaden.” Tjuvat från nätet.
 

Attachments

  • DSC_0319.JPG
    DSC_0319.JPG
    28,1 KB · Visningar: 76
  • DSC_0318.JPG
    DSC_0318.JPG
    42,1 KB · Visningar: 72
Last edited:

buteljen

Medlem
Wow! Paketet kom redan i dag, strax före kl. 15. Ett tungt mastodontopus med 944 sidor och 3,2 kilogram. Så man läser den ogärna liggande i sängen, som jag brukade göra förut …
Fonten är ganska liten för en senior, men det går att läsa hyfsad bra ändå. Hade man ökat den, så hade det naturligtvis blivit ännu tjockare och dyrare. :D
Världens tråkigaste bok. Znaaaark. Men naturligtvis bra info.
Jag prenumererar på hennes tjänst så verket ingår där i en elektronisk, sökbar version. Mycket smidigare. Den uppdateras dock inte till 5th edition förrän nästa år.
 

Bastardo

Medlem
Världens tråkigaste bok. Znaaaark. Men naturligtvis bra info.
Jag prenumererar på hennes tjänst så verket ingår där i en elektronisk, sökbar version. Mycket smidigare. Den uppdateras dock inte till 5th edition förrän nästa år.
Jag håller med dig, buteljen. Inget man sträckläser precis …
Ok. Bra att veta. Jag kan faktiskt tänka mig att prenumerera hennes tjänst på sikt, beroende lite på kostnaden etc. och att ha även boken elektroniskt, det skulle innebära mycket smidigare läsupplevelse. Har vant mig att läsa på nätet just av den anledning.
Jag har just nu Vinlegender, vilket ger ganska mycket för pengarna, men jag trodde att den skulle innehålla fler vinrecensioner varje månad. Och många omdömen är också utan betyg, som hjälper mig inte nämnvärt. Det går alltid att laborera med orden och få texten att låta som det vore frågan om världens sjunde mirakel … :)
P.S. Du är alltid välkommen att kontakta mig genom privat meddelande, om du vill veta något som är speciellt viktigt för dig att få kännedom om och som finns bara på den här versionen av boken. Jag kan ta en bild på den delen av sidan och posta, om det är inte olagligt att göra så … ;) Och om texten är inte jättelång kan jag skriva den ren också, för jag skriver ganska snabbt.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Jag håller med dig, buteljen. Inget man sträckläser precis …
Ok. Bra att veta. Jag kan faktiskt tänka mig att prenumerera hennes tjänst på sikt, beroende lite på kostnaden etc. och att ha även boken elektroniskt, det skulle innebära mycket smidigare läsupplevelse. Har vant mig att läsa på nätet just av den anledning.
Jag har just nu Vinlegender, vilket ger ganska mycket för pengarna, men jag trodde att den skulle innehålla fler vinrecensioner varje månad. Och många omdömen är också utan betyg, som hjälper mig inte nämnvärt. Det går alltid att laborera med orden och få texten att låta som det vore frågan om världens sjunde mirakel … :)
Ja för 270 kr (eller vad det nu kostar per år) så är Vinlegender mycket prisvärd. Det är ju framförallt Michels fokusområden Bourgogne, Kalifornien och Rhone som ger grym valuta för pengarna. Men han recenserar ju en hel del andra spridda viner också. Hans site är ju mer inriktad på kunskapsöverföring än att betygsätta vin, även om han gör det också.
 

Sonderlese

Medlem
Jag håller med dig, buteljen. Inget man sträckläser precis …
Ok. Bra att veta. Jag kan faktiskt tänka mig att prenumerera hennes tjänst på sikt, beroende lite på kostnaden etc. och att ha även boken elektroniskt, det skulle innebära mycket smidigare läsupplevelse. Har vant mig att läsa på nätet just av den anledning.
Jag har just nu Vinlegender, vilket ger ganska mycket för pengarna, men jag trodde att den skulle innehålla fler vinrecensioner varje månad. Och många omdömen är också utan betyg, som hjälper mig inte nämnvärt. Det går alltid att laborera med orden och få texten att låta som det vore frågan om världens sjunde mirakel … :)
P.S. Du är alltid välkommen att kontakta mig genom privat meddelande, om du vill veta något som är speciellt viktigt för dig att få kännedom om och som finns bara på den här versionen av boken. Jag kan ta en bild på den delen av sidan och posta, om det är inte olagligt att göra så … ;) Och om texten är inte jättelång kan jag skriva den ren också, för jag skriver ganska snabbt.
Man tycker att en elektronisk prenumeration borde ingå i köpet av en bok. Prenumererar man på en tidning ingår även online tidningen, inte sällan flera olika från samma utgivare.
 

buteljen

Medlem
Man tycker att en elektronisk prenumeration borde ingå i köpet av en bok. Prenumererar man på en tidning ingår även online tidningen, inte sällan flera olika från samma utgivare.
Det finns en kindle-version som går att köpa. Men jag håller med om att den borde ingå i priset för den fysiska boken. Den version som finns på Jancis site är dock annorlunda eftersom den har en mer avancerad sökfunktion (du får upp en lista med länkar på det du söker och inte bara träffar i texten).
 

Bastardo

Medlem
Det finns en kindle-version som går att köpa. Men jag håller med om att den borde ingå i priset för den fysiska boken. Den version som finns på Jancis site är dock annorlunda eftersom den har en mer avancerad sökfunktion (du får upp en lista med länkar på det du söker och inte bara träffar i texten).
Kan man kopiera text också för eget bruk? Det kanske är inte tillåtet, alltså om man prenumererar den elektroniska versionen?
 

Bastardo

Medlem
Ja du får använda texten för eget bruk.
Tusen tack, buteljen!
Om det inte skulle vålla alldeles fört mycket besvär, så är jag helt säker på att dina vintips vore mycket önskvärda här på forumet. Och allra helst i lite mer beskedliga prisklasser, låt oss säga till exempel mellan strax under 200 och upp till +300 kronor. :) Men ibland kan man kanske spänna sin båge även lite högre, som jag gjorde häromdagen, när jag hämtade hem en trevlig flaska champagne: Pierre Peters Cuvée de Réserve Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru Le Mesnil-sur-Oger.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2023-09-20 kl. 16.59.50.png
    Skärmavbild 2023-09-20 kl. 16.59.50.png
    527,4 KB · Visningar: 37

buteljen

Medlem
Tusen tack, buteljen!
Om det inte skulle vålla alldeles fört mycket besvär, så är jag helt säker på att dina vintips vore mycket önskvärda här på forumet. Och allra helst i lite mer beskedliga prisklasser, låt oss säga till exempel mellan strax under 200 och upp till +300 kronor. :) Men ibland kan man kanske spänna sin båge även lite högre, som jag gjorde häromdagen, när jag hämtade hem en trevlig flaska champagne: Pierre Peters Cuvée de Réserve Blanc de Blancs Brut Champagne Grand Cru Le Mesnil-sur-Oger.
Jag är helt fel person att fråga om vintips under 300 kr. Köper sällan viner i den prisklassen (oftast sherry i sådana fall). Blev nyfiken och kollade CT. De enda viner under 200 kr jag handlat i år är ett sexpack Coyam (för att ha ett bra vin till gäster som inte är så vinintresserade) och ett sexpack Fino en Rama. Under 300 kr så får du lägga till tre flaskor Sabelli-Frisch och ett sexpack fino Caberrubia. Thats it 💃.
 
Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Om man vill prova Krug GC med lite "lagom" mognad, typ vilken/vilka ème bör man sikta på då? Behöver man ta sig tillbaka till 156-160? Som defintion av lagom för mig så är det viner runt 00-talet.

@Crist(al)ian 77? :)
04-bas till 10-bas är samtliga i en utmärkt fas nu!

Har druckit samtliga dessa inom en tvåårsperiod. Mognast i stilen skulle jag säga trion 05-07 är nu.
 

katho27

Medlem
Funderar lite på det här med priser och hur detta kan diskuteras..

En skulle ju önska sig att kunna slippa behöva fundera över qpr, "var gränsen går", när det är dags att bryta en vertikal för att det blivit för dyrt (etc. etc.).

Tänk att enkom kunna fokusera på vad en vill köpa, lagra och dricka. Men iaf min verklighet, även om jag ofta lyckas tränga bort det i själva klick-ögonblicken, innebär att jag bör/borde ha mer fokus både på priser, prisutveckling (och budget per given tidsenhet).

Tänker också att (oombedda) samtal om priser ibland kan lägga en våt filt över en forumdiskussion där någon bara vill förbli genuint glad över att ha fått tag i något den druckit, letat efter eller köpt för att den verkligen velat ha just det vinet.

Skulle det därför kanske finnas utrymme för en separat tråd för den som intresserar sig för eller behöver lufta och dryfta prisfrågor? Typ:

Priser - observationer, reflektioner (och kanske lite gnäll)

Tänkte t ex på frågan idag när jag beställde Pierre Peters L'Esprit 2018.

Pris idag: 749:-

Att jämföra med 2017 för 639:- och 2016 för 579:- (inköpta SB aug -23 resp mars -22).
Men också möjligen att jämföra med priser i övriga världen (enligt Wine-Searcher) på som lägst runt en tusenlapp för årgången.
Eller att jämföra relativt med prisökning på storasyskonet Cuvée Chetillons - såväl mellan årgångarna i Sverige som med priserna i övriga världen.

Eftersom jag inte verkar kunna klura ut hur jag startar en ny tråd så hamnar dock frågan här i Q & A, iaf för nu.
 
Toppen