Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lando skrev:
Tack, sökte i vinavdelningen av forumet, tänkte inte på att det kunde ligga i nån annan del.. Låter otroligt trevligt, skulle gärna haka på om nåt år eller så när min lever klarar av 2+ flaskor på en eftermiddag. :D

Det lär inte vara avklarat på eftermiddagen utan det lär nog bli sittning mot 2200-2300 skulle jag gissa.
Man kan ju delta utan att trycka i sig 2+ flaskor om man har lite karaktär.

Sist lämnade vi en del kvar i alla flaskorna ifall det skulle komma en eftersläntare och det var ju först när det var dags för flasktömning som det började gå utför.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Fått svar nu och vinet kommer till butiken först i Mars från Chateaun, varefter de skickar den till mig. Är alla fortfarande intresserade? Frakten gick på 15e per låda, vilket var jävligt överkomligt :) Bekräfta så skickar jag iväg en till beställning.

Helt okey! Jag är fortfarande på!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag bara undrar, från er som har erfarenhet från att haprovat en del äldre årgångar från huset, hur lång tid tror ni att Krug av årgångarna 1995 och 1996 kommer att behöva för att rundas av och bli mer tillgängliga? De är ju väldigt goda redan nu, men hur lång till tar de innan de når sin fulla storhet? Syran är ju hård vilket innebär att de kommer att få långt liv, men också att de kanske inte kommer till sin rätt än på några år.
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Darth Angelus skrev:
Jag bara undrar, från er som har erfarenhet från att haprovat en del äldre årgångar från huset, hur lång tid tror ni att Krug av årgångarna 1995 och 1996 kommer att behöva för att rundas av och bli mer tillgängliga? De är ju väldigt goda redan nu, men hur lång till tar de innan de når sin fulla storhet? Syran är ju hård vilket innebär att de kommer att få långt liv, men också att de kanske inte kommer till sin rätt än på några år.

Jag har ingen större erfarenhet att tala om men det här är min syn.
Men vi testade ju årgångar från 1966 till 1998 i höstas, och jag (med flera) kom fram till att de tål lång lagring och jag personligen tyckte nog att ju längre desto bättre.
1966 och 1988 var mina favoriter, och i sällskapet kändes 1996 inte alls lika goda.
Och jag är beredd att hålla med den som ångrade sitt inköp av 1998, men förhoppningen är väl att de kommer in i andra faser framöver.

Jag tror inte jag är så intresserad av att öppna mina på säkert 10 år.
Sen om jag kan hålla det eller ej vet jag inte, men jag går nog hellre till en provning eller restaurang och testar längs vägen för att se vart det bär.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SUPRA skrev:
Jag har ingen större erfarenhet att tala om men det här är min syn.
Men vi testade ju årgångar från 1966 till 1998 i höstas, och jag (med flera) kom fram till att de tål lång lagring och jag personligen tyckte nog att ju längre desto bättre.
1966 och 1988 var mina favoriter, och i sällskapet kändes 1996 inte alls lika goda.
Och jag är beredd att hålla med den som ångrade sitt inköp av 1998, men förhoppningen är väl att de kommer in i andra faser framöver.

Jag tror inte jag är så intresserad av att öppna mina på säkert 10 år.
Sen om jag kan hålla det eller ej vet jag inte, men jag går nog hellre till en provning eller restaurang och testar längs vägen för att se vart det bär.
Saken är ju den att 1996 är en av de bästa champagneårgångarna hittills, så på sätt och vis kan man ju tycka att den BORDE kunna bli lika god som 1988 av motsvarande vin. Ingen som druckit båda har dock upplevt den som det hittills när det gäller Krug (själv har jag bara druckit 96:an av de två). Dock så är ju hård syra som behöver tid för att rundas av årgång 1996 i ett nötskal, så det kan nog borga för en sämre upplevelse i ungdomen. Vad jag funderar på är om Krug 1996 väntar på att blomma ut till samma njutningsgrad som Krug 1988, eller om de helt enkelt inte lyckats fullt lika bra den här gången, trots att 1996 som champagneårgång generellt är (minst) lika bra som 1988.
 

SUPRA

Bäst
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag sprang runt Köpenhamn en dag och letade efter 1996 DP, och andra äldre läckerheter.

Försäljaren ställde en bra fråga: "Men gillar du lagrad Champagne?"
(som av en slump försökte han sen sälja på mig ett provningspaket med 3 olika årgångar)

Jag tror man ska ta sig en allvarlig funderare på det innan man väljer när man ska korka upp sin samling.

En del gillar ju syran bättre än lagrat, och då är det nog dumt att vänta. Man kan bara säga grattis, de behöver inte vänta.

RJ ger 1988 97 / 98, 1995 94 / 96 och 1996 94 / 97.

Det kan ju med tiden ändras så klart, men så är ställningen idag. Och hans åsikt är väl kanske inte allenarådande, beror på smak och dagskurs.

När jag provade var mitt svar att min favorit var 1966 (97/97). I ärlighetens namn låg nog 1988 närmare min sanning, men då det var min egen flaska
ville jag inte verka som att jag gav den nån favör just därför.

Någon gång kring början 70-talet, då börjar alla Krug ge fulla poäng på nuvarande / maximalt. Kan ge en hint hur länge de kan lagras?
1955 hade en bit kvar till toppen dock! :D
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Darth Angelus skrev:
Saken är ju den att 1996 är en av de bästa champagneårgångarna hittills, så på sätt och vis kan man ju tycka att den BORDE kunna bli lika god som 1988 av motsvarande vin. Ingen som druckit båda har dock upplevt den som det hittills när det gäller Krug (själv har jag bara druckit 96:an av de två). Dock så är ju hård syra som behöver tid för att rundas av årgång 1996 i ett nötskal, så det kan nog borga för en sämre upplevelse i ungdomen. Vad jag funderar på är om Krug 1996 väntar på att blomma ut till samma njutningsgrad som Krug 1988, eller om de helt enkelt inte lyckats fullt lika bra den här gången, trots att 1996 som champagneårgång generellt är (minst) lika bra som 1988.
Den stora skillnaden är väl att 88:an var helt sjukt bra redan när den släpptes...
 

v_skogh

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Den stora skillnaden är väl att 88:an var helt sjukt bra redan när den släpptes...

Det där är riktigt intressant. Får man fråga när du drack 88an första gången och om den gått från klarhet till klarhet eller att den vid vissa tillfällen uppfattats sämre?
Har själv bara druckit årgångs-Krug vid ett tillfälle och det va ovan nämnda provning.
Jag är ganska övertygad om att jag hade uppskattat 96:an mycket mer om den inte ställts mot -66, -79, -88 & -90 som enligt mig alla va bättre. Kvällens suverän va Krug 1979.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Den stora skillnaden är väl att 88:an var helt sjukt bra redan när den släpptes...
Jo, jag vet att du och andra anser det. Frågan är som sagt vad det beror på, om 96:an har senare utvecklingskurva, om du förstår mig?
När tror du att 96:an börjar nå verklig storhet?

v_skogh skrev:
Det där är riktigt intressant. Får man fråga när du drack 88an första gången och om den gått från klarhet till klarhet eller att den vid vissa tillfällen uppfattats sämre?
Har själv bara druckit årgångs-Krug vid ett tillfälle och det va ovan nämnda provning.
Jag är ganska övertygad om att jag hade uppskattat 96:an mycket mer om den inte ställts mot -66, -79, -88 & -90 som enligt mig alla va bättre. Kvällens suverän va Krug 1979.
Bättre, eller bara godare just nu p.g.a. att 96:an var ung och hård? Det är det som är min fundering.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag drack 96:an på tryffelmiddagen i höstas och då var den riktigt jävla bra efter lite luft. Kan vara att den inte stod sig mot motståndet på krug-vertikalen, eller att vi inte lät den få nog med luft samt att den var något för varm.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Darth Angelus skrev:
Jo, jag vet att du och andra anser det. Frågan är som sagt vad det beror på, om 96:an har senare utvecklingskurva, om du förstår mig?
När tror du att 96:an börjar nå verklig storhet?
Bättre, eller bara godare just nu p.g.a. att 96:an var ung och hård? Det är det som är min fundering.
Svårt att svara på...
88:an hade en otroligt framträdande koncentrerad sötfruktighet redan dagen den släpptes till försäljning ;D
Syran är det heller inget fel på...

Se det så här: För 8 år sedan var det ingen som trodde att årgång 88 skulle vara så grym som den har visat sig att vara!
Då pratade alla om hur magisk 90:an skulle vara. Det har visat sig vara tvärtom.

Går inte att svara på om 96 blir lika magisk, only time will tell...
Men skulle jag gissa så borde den vara rätt skön om 5 år sådär.
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

v_skogh skrev:
Det där är riktigt intressant. Får man fråga när du drack 88an första gången och om den gått från klarhet till klarhet eller att den vid vissa tillfällen uppfattats sämre?
Har själv bara druckit årgångs-Krug vid ett tillfälle och det va ovan nämnda provning.
Jag är ganska övertygad om att jag hade uppskattat 96:an mycket mer om den inte ställts mot -66, -79, -88 & -90 som enligt mig alla va bättre. Kvällens suverän va Krug 1979.
Minns inte när den kom, kanske för 7-8 år sen eller så...
Sjukt bra redan första gången vi provade den!

Kan inte påstå att alla flaskor varit perfekta: vissa har varit lite mer slutna, ett par korkade och så.
Men majoriteten har varit helt magiska, och den är långt ifrån fullt mogen!
Sen vette fan om det kommer att göra den bättre, mycket tveksamt, den är ju helt perfekt redan nu! ;D
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SUPRA skrev:
Jag tror inte jag är så intresserad av att öppna mina på säkert 10 år.
Sen om jag kan hålla det eller ej vet jag inte, men jag går nog hellre till en provning eller restaurang och testar längs vägen för att se vart det bär.

Samma här. Jag har ingen stor erfarenhet, men kommer vänta runt 10 år på mina årgångs-Krug framöver, om jag klarar att vänta så länge. Faktum är att detta gäller även mina nyinköpta Grand Cuvee! Vad gäller Krug -98 så känns den inte "värd risken" till det priset (oavsett att Juhlin säkert har koll); bättre att köpa fler -88:eek:r, 95:eek:r eller 96:eek:r isåfall, priset skuiljer ju ändå inte så mycket. Gällande -96:an har jag förresten svårt att tro att ens 10 års väntan kommer att räcka... Det är nästan skäl för mig att snarare köpa fler -95:eek:r, som jag tyckte var riktigt bra, för orkar man verkligen vänta i 15-20 år?

Själv kommer jag försöka köpa en låda Grand Cuvee per år framöver och försöka "glömma" dem i 10 år; känns inte som att jag kan uppskatta årgångs-Krug så mycket mer att det motiverar prisskillnaden. Däremot att vara att gäng som delar på några flaskor årgångs-Krug, det gör jag gärna om! :D
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Svårt att svara på...
88:an hade en otroligt framträdande koncentrerad sötfruktighet redan dagen den släpptes till försäljning ;D
Syran är det heller inget fel på...

Se det så här: För 8 år sedan var det ingen som trodde att årgång 88 skulle vara så grym som den har visat sig att vara!
Då pratade alla om hur magisk 90:an skulle vara. Det har visat sig vara tvärtom.

Går inte att svara på om 96 blir lika magisk, only time will tell...
Men skulle jag gissa så borde den vara rätt skön om 5 år sådär.
Jag tror jag är med dig. Det är svårt att spekulera om årgångars framtid. Det visste jag i och för sig att det kunde vara så. Då är det bara att vänta och hålla tummarna.
Jag tycker nog att det är för tidigt att skriva ut Krug 1996 som en besvikelse än dock (menar inte att säga att du gjort det).
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Darth Angelus skrev:
Jag tror jag är med dig. Det är svårt att spekulera om årgångars framtid. Det visste jag i och för sig att det kunde vara så. Då är det bara att vänta och hålla tummarna.
Jag tycker nog att det är för tidigt att skriva ut Krug 1996 som en besvikelse än dock (menar inte att säga att du gjort det).
Jag tror absolut på 96:an, har handlat på mig därefter...
 
Toppen