Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fyndade det här brädspelet på en loppis idag :D. Någon gamling här som har spelat det?
"I vinspelet ärver du din bortgånge onkels anrika vinfirma. Du hamnar i en exklusiv värld av prestigeladdade vinauktioner .... "
Verkar vara från 80-talet och upplagt ungefär som monopol.
Visa bifogad bild 26224Visa bifogad bild 26225Visa bifogad bild 26226
Låter riktigt kul, hade aldrig hört talas om det, men hittar infon om att det är från 1989 via en lista över spel (längre än nuvarande Wikipedia-artikeln) som illustratören Ann-Sophie Qvarnström medverkat i. Carl-Jan med tastevin runt halsen är ju väldigt 80-tal. Men lite fascinerande med ett spelupplägg där man ska jaga agenturer några år före Sveriges EU-medlemskap, och därmed avskaffat importmonopol, var påkommet.
 

Per Stade

Lege artis
För någon vecka sedan kom Philipson Wine med ett erbjudande på Bollinger PNTX17.
Ytterligare en BdN i Bollingers serie.
Men är det en ”lillasyster till den legendariska Bollinger Champagne Vieilles Vignes Francaises”
eller bara ytterligare en överprissatt champagne för att locka spekulanter på vinmarknaden
med epitetet ”ett samlarobjekt av högsta kvalitet” ?

1655801983470.png

 
Last edited:

buteljen

Medlem
För någon vecka sedan kom Philipson Wine med ett erbjudande på Bollinger PNTX17.
Ytterligare en BdN i Bollingers serie.
Men är det en ”lillasyster till den legendariska Bollinger Champagne Vieilles Vignes Francaises”
eller bara ytterligare en överprissatt champagne för att locka spekulanter på vinmarknaden
med epitetet ”ett samlarobjekt av högsta kvalitet” ?

Visa bifogad bild 26600

Kan inte svara på om det är ett sätt att sälja överprisad champagne genom att skapa ett samlarobjekt, men den släpps i Sverige den 25 nov för 949 kr (520 flaskor) :).
Känns som ett kul koncept "Each year will see a new addition to the PN collection, exploring the House’s various terroirs in a different way.". Men primärfokus verkar
ju inte vara att producera toppkvalitet utan mer visa bredden på vad de kan åstadkomma.
 
Last edited:

Hjee

Medlem
Hur dricker man vin? Kanske en dum fråga men hur gör ni generellt för att dricka vin i er vardag? Öppnar ni en flaska och dricker den tills den är slut innan ni går på nästa eller har ni flera öppnade flaskor samtidigt? Om så är fallet, hur många flaskor har ni igång samtidigt?

Jag har ett antal olika flaskor jag vill prova för att lära mig mer om vin och jag vill gärna ta ett glas flera gånger i veckan. Att öppna en hel flaska på en tisdag blir alldeles för mycket. Jag vill helt enkelt dricka många olika viner ofta utan att behöva dricka så stora mängder.
 

buteljen

Medlem
Hur dricker man vin? Kanske en dum fråga men hur gör ni generellt för att dricka vin i er vardag? Öppnar ni en flaska och dricker den tills den är slut innan ni går på nästa eller har ni flera öppnade flaskor samtidigt? Om så är fallet, hur många flaskor har ni igång samtidigt?

Jag har ett antal olika flaskor jag vill prova för att lära mig mer om vin och jag vill gärna ta ett glas flera gånger i veckan. Att öppna en hel flaska på en tisdag blir alldeles för mycket. Jag vill helt enkelt dricka många olika viner ofta utan att behöva dricka så stora mängder.
Vill man dricka många olika flaskor samtidigt så skaffar man sig en Coravin :). När jag studerade vin hade jag typ 30 flaskor igång samtidigt.

Det är heller inte ovanligt att följa en öppnad flaskas utveckling under några dagar. Ofta kan vinet ha öppnat upp sig och vara bättre dag 2 eller dag 3 (förvara i kylskåp).
Jag brukar även hälla över vin i mindre flaskor om det blir vin kvar. Häller man ända upp till korken så det blir minimalt med syrekontakt så brukar vinet hålla sig bra i över en vecka.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Tack! Coravin verkar helt klart vara en bra lösning. Smart att hälla över i mindre flaskor också!
Går även bra med glasflaskor med kork, sådana som finns på IKEA
 

buteljen

Medlem
Går även bra med glasflaskor med kork, sådana som finns på IKEA
Jag föredrar flaskor med skruvkork. Tycker inte de där snäppflaskorna är riktigt täta och bevarar inte vinet lika länge. Här är de jag har för tillfället :D
1656843400471.jpeg
 

buteljen

Medlem
Hur länge brukar de hålla sig ungefär?
Riktigt bra viner håller sig minst två veckor. Fick några slattar över på senaste BYOB jag hade för två veckor sedan. De tre viner som låg på 95 p var fortfarande fantastiska i fredags. De andra vinerna var ok, men lite trötta. När jag provar "vanliga" munskänksviner så behåller dom typiciteten rätt länge (flera veckor), men tappar oftast fräschören efter någon vecka. Så det beror mycket på vinets kvalitetsnivå hur länge de håller. Man måste dock vara noga med att fylla flaskan ända upp till korken, annars tappar dom rätt fort tycker jag.
 

Kolsyra

Kolsyra
Har en doft som jag får upp oftast på champagne. Henriot 2008, bonnaire variance tex som påminner om den söta doften från torrfoder till hund/katt.Någon som kan förklara vad det kan vara.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Varför är det "standard" att skära toppen av folien på en vinflaska snarare än att dra av den?

Jag drar alltid av den.

Visa bifogad bild 27286
Jag gissar att det beror på att 1) inte alla folier går enkelt att dra av (var vanligare förr när det var blyfolier), och 2) det finns tryck/text på en del folier, så flaskan ser mindre ”äkta” ut utan folien. Personligen tycker jag att flaskor ser lite nakna ut med folien borttagen, men det är en ren vanesak.
 

Bastardo

Medlem
Kan någon snäll människa hjälpa mig med ett litet problem? Det är så att jag har använt flitigt winemag.com/ för sökning av recensioner, men nu funkar det inte som förut. Jag vet inte om det är meningen att det ska vara helt gratis heller, men jag har kunnat söka viner flera år utan större problem utom just nu.
Om man vil filtrera sitt resultat blir det bara knas hela tiden. Det går inte välja alls som man kunde förut utan att det blir helt tokigt.
Har försökt hitta en epostadress till magasinet utan lycka. Så jag tänkte att kanske någon här har en sån adress till sajten eller kan hjälpa mig med att söka för jag har kört fast. Hittar ingenstans något support för WE över huvud taget och utan att kunna filtrera resultaten finns det ingen större vits att använda deras tjänst.
Och om det vore ens möjligt att prenumerera antingen papperstidningen eller e-tidningen till Europa, skulle jag gärna göra det.
Så om du har kännedom om de här sakerna, skriv gärna här, please! :)
P.S. Här står det olika varianter att köpa digital tjänst, men jag vill bara läsa den på datorn. Till vänster om länken står det symbolen för ett brev, men jag kan inte få fram adressen och det skulle nog inte ens kunna hjälpa mig. Märklig vinavis som man inte kan prenumerera alls till Europa ens i digital form! :rolleyes: De kanske vill inte ha några kunder alls i Europa?
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Kan någon snäll människa hjälpa mig med ett litet problem? Det är så att jag har använt flitigt winemag.com/ för sökning av recensioner, men nu funkar det inte som förut. Jag vet inte om det är meningen att det ska vara helt gratis heller, men jag har kunnat söka viner flera år utan större problem utom just nu.
Om man vil filtrera sitt resultat blir det bara knas hela tiden. Det går inte välja alls som man kunde förut utan att det blir helt tokigt.
Har försökt hitta en epostadress till magasinet utan lycka. Så jag tänkte att kanske någon här har en sån adress till sajten eller kan hjälpa mig med att söka för jag har kört fast. Hittar ingenstans något support för WE över huvud taget och utan att kunna filtrera resultaten finns det ingen större vits att använda deras tjänst.
Och om det vore ens möjligt att prenumerera antingen papperstidningen eller e-tidningen till Europa, skulle jag gärna göra det.
Så om du har kännedom om de här sakerna, skriv gärna här, please! :)
P.S. Här står det olika varianter att köpa digital tjänst, men jag vill bara läsa den på datorn. Till vänster om länken står det symbolen för ett brev, men jag kan inte få fram adressen och det skulle nog inte ens kunna hjälpa mig. Märklig vinavis som man inte kan prenumerera alls till Europa ens i digital form! :rolleyes: De kanske vill inte ha några kunder alls i Europa?
 

Bastardo

Medlem

Tack för hjälpen, buteljen!
Jag kan försöka mejla hit:
Magazine Subscriptions
wineentsub@palmcoastd.com
International subscribers should call 386.447.2397

Kommer inte att ringa dit, alla fall, för det kan bli kanske onödigt dyrt i värsta fall, och sen är det ganska osäkert om de ens kan hjälpa mig. De verkar inte ha världens bästa kundservice! ;)
 
Toppen