Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

In min iver att utforska universum slog jag till på en Vina Tondonia Gran Reserva 1985 i en engelsk vinbutik (35 pund). Mannen i butiken påstod att den var nyligen tappad på flaska - kan det verkligen var möjligt?
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
In min iver att utforska universum slog jag till på en Vina Tondonia Gran Reserva 1985 i en engelsk vinbutik (35 pund). Mannen i butiken påstod att den var nyligen tappad på flaska - kan det verkligen var möjligt?

Vina Tondonia kör med extrama lagringstider så det kan säkert stämma. Du kan söka här på forumet, det har provats en del av denna producent.
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hur får man hem viner lagligt ifrån USA utan att själv åka över och hämta/skicka hem dom med någon? Kan man "mellanlanda" dom nånstans i Europa som godkänner privatimport från USA? Typ Frankrike, Danmark, Tyskland?
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det kymiga är att alla viner (har jag för mig) måste tullas in i Europa. EU regler vettu. Så det blir lite klurigt.

Du måste hitta någon med ett importtilstånd som kan hjälpa dig.

Sorry dudelino.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Det kymiga är att alla viner (har jag för mig) måste tullas in i Europa. EU regler vettu. Så det blir lite klurigt.

Du måste hitta någon med ett importtilstånd som kan hjälpa dig.
Fanns det inte någon här på forumet som importerar vin från USA?
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Hur får man hem viner lagligt ifrån USA utan att själv åka över och hämta/skicka hem dom med någon? Kan man "mellanlanda" dom nånstans i Europa som godkänner privatimport från USA? Typ Frankrike, Danmark, Tyskland?
En kompis hade det problemet med en låda Cos d´Estournel blandade årgångar han köpte på winebid.
Efter massor av strul fick han hem flaskorna till slut via Tyskland.
Problemet var att det kostade lika mycket att ta hem flaskorna som han betalade för dem i USA...
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
En kompis hade det problemet med en låda Cos d´Estournel blandade årgångar han köpte på winebid.
Efter massor av strul fick han hem flaskorna till slut via Tyskland.
Problemet var att det kostade lika mycket att ta hem flaskorna som han betalade för dem i USA...


Jo, jag kommer ju få ta en smärre smäll med kostnaden det är jag medveten om. :-\ Problemet är hur jag ska få hem flaskorna. Förra gången gick det med fed-ex, men då var det bara 3 flaskor. Nu är det 9 plus en magnum. Tror inte det slinker igenom tullen lika lätt :(
Synd att man inte har bättre kontakt med Divine, då de importerar vinet annars.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det går inte att få dem att splitta upp leveransen på flera paket och skriva typ "present" på eller något istället för vin?
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Det går inte att få dem att splitta upp leveransen på flera paket och skriva typ "present" på eller något istället för vin?

Jo det är ju ett alternativ som jag tänkt på. Och det får väl bli i sista hand, om det inte går att lösa på annat sätt.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har en polare som passerar Charles De Gaulles i Paris i slutet av veckan.
Är det någon som har koll på deras sortiment och priser på champagne?
Funderade på om jag skulle be honom hugga nån pava....
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Har en polare som passerar Charles De Gaulles i Paris i slutet av veckan.
Är det någon som har koll på deras sortiment och priser på champagne?
Funderade på om jag skulle be honom hugga nån pava....

Vilken terminal? Terminal 1 är väl en av världens sämsta terminaler. Glöm sortiment och dylika saker. Han kommer fokusera på att komma därifrån.

Lista från 2007 som dock fortsatt är aktuell då de faktiskt lyckats försämra läget efter detta. Kul lista att vara på

http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=4032
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Vilken terminal? Terminal 1 är väl en av världens sämsta terminaler. Glöm sortiment och dylika saker. Han kommer fokusera på att komma därifrån.

Lista från 2007 som dock fortsatt är aktuell då de faktiskt lyckats försämra läget efter detta. Kul lista att vara på

http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=4032

Hmm... är det så illa? Jag minns det inte så, men jag har i och för sig haft rätt brådis när jag varit där.
Okej, jag skippar planerna på inköp!

(appropå flygplatser... I somras flög jag från Turkiet. En meny på Burger King på flygplatsen hade olika priser beroende på vilken kassa man valde att handla i. Priserna som stod på väggen verkade bara vara "riktpriser".
En whopper, pommes och en cola kostade runt 120 spänn.... )
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
Hmm... är det så illa? Jag minns det inte så, men jag har i och för sig haft rätt brådis när jag varit där.
Okej, jag skippar planerna på inköp!

Som sagt, terminalen är avgörande (SAS flyger från terminal 1). Delar av terminal 2 är ok men generellt har jag inte upplevt att priserna är bra där. I Europa brukar det vara lättast att hitta bra saker i Tyskland, England (Heathrow) och Amsterdam
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

När jag flög till Mauritius med Air France (vet inte vilken terminal det var) hade de en utmärkt vinbutik med bra priser på champagne, betydligt lägre än i exempelvis Tyskland (Frankfurt/München). Men den där "inom EU"-terminalen där SAS flyger ifrån är skrämmande dålig, på många sätt.
 

hampus86

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin skrev:
(appropå flygplatser... I somras flög jag från Turkiet. En meny på Burger King på flygplatsen hade olika priser beroende på vilken kassa man valde att handla i. Priserna som stod på väggen verkade bara vara "riktpriser".
En whopper, pommes och en cola kostade runt 120 spänn.... )

märkte samma sak från istanbul, helt sjukt!
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Champagneexperter! Vad sägs om en Bollinger RD - 95 JEROBOAM för 2800 DKK - säljs en nu på vinforum. Trevligt format om det är en som kör (eller hur man nu brukar säga)
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Champagneexperter! Vad sägs om en Bollinger RD - 95 JEROBOAM för 2800 DKK - säljs en nu på vinforum. Trevligt format om det är en som kör (eller hur man nu brukar säga)

Är det 4,5l??
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Champagneexperter! Vad sägs om en Bollinger RD - 95 JEROBOAM för 2800 DKK - säljs en nu på vinforum. Trevligt format om det är en som kör (eller hur man nu brukar säga)

Bra pris!
 

Arvid

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Hmm, det är väl 3 liter i en Jeroboam?

Jepp. Det som i Bordeaux kallas Jeroboam (4,5 l) motsvaras av Rehoboam i Champagne.
 
Toppen