Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tisdag och man börjar redan tänka på helgen :)

Jag tänkte bjuda över en kompis och öppna (bl.a.) en flaska 1991 Chapoutier Cuvée l'Orée (vit hermitage). Har ni något förslag om vad man kan servera till för att göra upplevelsen fulländad?
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det blir lite blandade charkuterier till. Hoppas bara att denna flaskan är lika bra som den förra - den var en enorm upplevelse. Även för skeptiker till vita Rhôneviner.

Harsadel efteråt. Luktar som Corton. Kanske Leroy 1966 :p
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som har koll på Charvin? Jag handlade idag en låda av deras Côtes-du-Rhône 2007, och normalt sett brukar det stå tillägget "Le Poutet" på flaskorna - men inte på dessa. Det verkar som de gör två olika Côtes-du-Rhône?
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det verkar onekligen som att de bara gör en cuvée... Men:

Parker uppger att Le Poutet kommer i en "500 case cuvée". Men Charvin uppger att de gör 30.000 flaskor om året. Och onekligen så står det Poutet bara på vissa flaskor.. 13 hektar Cotes-du-Rhone äger de i alla fall - men jag vet inte hur många flaskor man kan kräma ur per hektar. Någon som vet?

85 DKK fick jag betala per flaska i alla fall - borde vara ett kap för pengen. Jag har gillat tidigare årgångar av "samma" vin
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Om man har handlat en-primeur 2008 Bordeaux, när kan man räkna med att vinerna kommer på flaska (och hem)?

(typ Pontet Canet, Lynch Bages, Haut Bailly)
 

Andreas L

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Om man har handlat en-primeur 2008 Bordeaux, när kan man räkna med att vinerna kommer på flaska (och hem)?

(typ Pontet Canet, Lynch Bages, Haut Bailly)

07:eek:rna kommer typ nu så om ett år cirka...
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tackar! Jag hittade till slut ett uppskattat datum till den 30 juni 2011.

Skall bli spännande att se hur kampanjen för 2009:eek:rna kommer att se ut. Det snackas ju om århundradets årgång (igen). Det kan inte röra sej om mer än någon vecka till Parker ger sina första utlåtanden.
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Tackar! Jag hittade till slut ett uppskattat datum till den 30 juni 2011.

Skall bli spännande att se hur kampanjen för 2009:eek:rna kommer att se ut. Det snackas ju om århundradets årgång (igen). Det kan inte röra sej om mer än någon vecka till Parker ger sina första utlåtanden.

Chambertins lysande signatur:
"We produce the vintage of the century every year in Bordeaux. Every five years, we produce the vintage of the millennium, like in 2005. But sometimes we only produce the vintage of the decade."

Jean-Guillaume Prats, Ch Cos d'Estournel
 

Allaboda

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Tackar! Jag hittade till slut ett uppskattat datum till den 30 juni 2011.

Skall bli spännande att se hur kampanjen för 2009:eek:rna kommer att se ut. Det snackas ju om århundradets årgång (igen). Det kan inte röra sej om mer än någon vecka till Parker ger sina första utlåtanden.

Slutet på April är väl prognosen. Då drar priserna iväg......
 

Niklas J

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Troplong-Mondot 15,5%, Valandraud 15,6% och La Mission Haut Brion 14,7%. i årgång 2009. Värt att tänka på när det hackas på alkoholtunga jänkare och dylikt...

Med andra ord, räkna med många hundrapoängare från RP. Bordeaux motsvarightet till C9dP 2007??
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag vill här med kraftigt dementera att någon (eller något) av forumets officiella företrädare har tillgång till något som helst motordrivet fordon. Finewines.se har ett uttalat miljö och klimatmål, detta i samverkan med vår officiella ställning i kampen mot rattonykterhet och vår vilja att reducera alkoholens skadliga inverkan i samhället gör att Elvis får trampa omkring med en trehjuling (modell "petit").
Trehjuling.jpg
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Jag vill här med kraftigt dementera att någon (eller något) av forumets officiella företrädare
har tillgång till något som helst motordrivet fordon. Finewines.se har ett uttalat miljö och klimatmål,
detta i samverkan med vår officiella ställning i kampen mot rattonykterhet och vår vilja att reducera
alkoholens skadliga inverkan i samhället gör att Elvis får trampa omkring med en trehjuling (modell "petit").
Trehjuling.jpg

Att det avbildade fordonet är forumets officiella betvivlas starkt. Fordonet är märkt "winther" vilket inte
överensstämmer med namnet på någon forummedlem. Jag misstänker starkt att det är ett polisfordon, som
tillhör den kände kommissarien med samma namn.
Namnet på det fordon, som jag hade funnit efter intensiv spaning, är däremot tydligt tillhörande en av
forumets ledande personligheter. Det uppfyller också klimatmålet då det är eldrivet.
I sammanhanget är det viktigt att påpeka att det inte är hur fordonet framdrivs som är avgörande ur
legal synpunkt. Antalet hjul har inte heller någon betydelse.
Det är väl självklart att ingen av forumets medlemmar efter alkoholförtäring är i stånd att framföra något
som helst fordon.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Officiellt fordon?

Till skillnad från Röda Korset och Röda Halvmånen federationen är finewines.se en sann icke vinstgivande organisation.

Den på bilden avbildade trehjulingen av märket Winhter är således elvis egen.
 

anders

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug skrev:
Officiellt fordon?

Till skillnad från Röda Korset och Röda Halvmånen federationen är finewines.se en sann icke vinstgivande organisation.

Den på bilden avbildade trehjulingen av märket Winhter är således elvis egen.

Jag tror faktiskt att båda fordonen tillhör Elvis. När "elen tagit slut" dvs Elvis har lagt stora bilen i diket efter en hygglig runda av skumpa plockar han snabbt och ledigt fram trehjulingen från flaket av bilen. Han tar sig nu cirka 14 decimeter på trehjulingen innan han välter sig och cykeln på sidan för att ta en välbehövlig tupplur.
 

Segol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag fick ett par flaskor Gruaud Larose -70 av en kompis nyligen, känns som kuriosa o jag tänkte såklart testa en inom kort men det kanske är nån som har en uppfattning om det kan finnas liv kvar i dem?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Segolas skrev:
Jag fick ett par flaskor Gruaud Larose -70 av en kompis nyligen, känns som kuriosa o jag tänkte såklart testa en inom kort men det kanske är nån som har en uppfattning om det kan finnas liv kvar i dem?

Har ingen aning. Finns några provningsanteckning på Cellartracker
 

Segol

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag noterade det o det var inte så positivt, hade hoppats att nån här hade en annan uppfattning men jag får testa helt enkelt.
Tack ändå
 
Toppen