Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag köpte en del Ch. Lafargue av olika storlekar och årgångar när jag var i Bx. Gillar verkligen "grundsmaken" i vinet och vill veta mer om det. Är det någon mer än jag här på FW som testat det? ... som vet ngt om det...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra. Champagne - vare sig det är rosé eller inte - till ost är förstås ingen självklar match, men Jacquesson Rosé 1997 skulle defintivt kunna klara skivan. Drack den i våras till sill och västerbotten, och dess något rökiga toner gifte faktiskt ihop sig alldeles utmärkt med den kombinationen...

Chaource, Comté, Brie de Meaux, Langres med mogen Blanc de blancs är en fantastisk upplevelse. Prova ;D
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
NonPlusUltra. Champagne - vare sig det är rosé eller inte - till ost är förstås ingen självklar match, men Jacquesson Rosé 1997 skulle defintivt kunna klara skivan. Drack den i våras till sill och västerbotten, och dess något rökiga toner gifte faktiskt ihop sig alldeles utmärkt med den kombinationen...

Chaource, Comté, Brie de Meaux, Langres med mogen Blanc de blancs är en fantastisk upplevelse. Prova ;D
Absolut, för att inte tala om Västerbotten och Gruyère ;D
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Andreas L skrev:
Shorepower är himla champagneintresserad... ;D

Alla vi som träffat shorepower här på forumet har förstått att han stått förebild för din krönika. ;D
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Alla vi som träffat shorepower här på forumet har förstått att han stått förebild för din krönika. ;D
Nja, varken snebena eller näsduk stämmer på mig men det är väl författarens kreativa frihet som Andreas utövar (sedan har jag inte druckit Deutz 1975 , men om någon vill dela med sig så kan jag bocka av den på listan också :) ). Personligen är min förebild den internationellt kände supersommelieren, försöker nu prova mig igenom de viner som han genom tiderna har utnämnt till Årets Vin. Ser bland annat fram emot Serpico vilket jag förstår är bland de bästa viner han någonsin druckit.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Annars är ju Larsson känd för sin faibless för överextraherade nyavärlden merloter.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Åker till USA i slutet på den här månaden. Vi kommer att bo hos
min svägerska och svåger. Svågern har en fäblesse för Pinot Noir
från Oregon.
Någon som har ett bra tips på något som jag kan köpa. Tänkte
beställa i USA av någon handlare där så det behöver inte finnas
i Sverige.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Åker till USA i slutet på den här månaden. Vi kommer att bo hos
min svägerska och svåger. Svågern har en fäblesse för Pinot Noir
från Oregon.
Någon som har ett bra tips på något som jag kan köpa. Tänkte
beställa i USA av någon handlare där så det behöver inte finnas
i Sverige.

Då tycker jag att ni ska leta upp en Sine Qua Non Hollerin M, - fantastisk! :p
 

Per Stade

Lege artis
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jos skrev:
Då tycker jag att ni ska leta upp en Sine Qua Non Hollerin M, - fantastisk! :p

Låter fantastiskt intressant, tack för tipset.

Något annat förslag på Pinot Noir från Oregon, som kanske är lite mer
vardagsvin och som går att köpa en låda av?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

I senaste numret av Livets Goda är det en eller snarare flera artiklar om vinmakare i Oregon. Kanske kan finnas några tips där!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Per Stade skrev:
Låter fantastiskt intressant, tack för tipset.

Något annat förslag på Pinot Noir från Oregon, som kanske är lite mer
vardagsvin och som går att köpa en låda av?
Pinoterna från Domaine Serene brukar vara riktigt bra. De finns i lite olika prislägen. Som JC skriver så finns en riktigt bra sammanställning i senaste Livets Goda också.
Bara att börja beställa.

Lycka till.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
NonPlusUltra. Champagne - vare sig det är rosé eller inte - till ost är förstås ingen självklar match, men Jacquesson Rosé 1997 skulle defintivt kunna klara skivan. Drack den i våras till sill och västerbotten, och dess något rökiga toner gifte faktiskt ihop sig alldeles utmärkt med den kombinationen...

Chaource, Comté, Brie de Meaux, Langres med mogen Blanc de blancs är en fantastisk upplevelse. Prova ;D

Jodå, mogen BdB kan jag dricka med det mesta... ;)

Och blir den sedan riktigt mogen så kan man ju alltid säga som en gemensam vän till många av oss - "ååååhh, skulle passa perfekt till lite anklever!" ;D
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra skrev:
Jodå, mogen BdB kan jag dricka med det mesta... ;)

Och blir den sedan riktigt mogen så kan man ju alltid säga som en gemensam vän till många av oss - "ååååhh, skulle passa perfekt till lite anklever!" ;D
Hahaha, undrar vem det kan vara? ;)
 

Krug88

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra skrev:
Ja, ni har väl gott om ankor där nere? Kan ju vara på sin plats att stock up nu när det kommer besök... :)
Vill inte påstå att jag sett så mycket ankor här precis...
Är det Kina du tänker på kanske?

Ser dock fram emot att testa hund för första gången om 3 veckor!
Ska till Mekongdeltat och har blivit lovad hemlagat :D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Krug88 skrev:
Vill inte påstå att jag sett så mycket ankor här precis...
Är det Kina du tänker på kanske?

Ser dock fram emot att testa hund för första gången om 3 veckor!
Ska till Mekongdeltat och har blivit lovad hemlagat :D

Är olika raser bättre än andra?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Är olika raser bättre än andra?
Nja, det där var ju mest på kolonialtiden, fast visst är det skillnad... Eller du menade kanske hundarna? ;D

(Usch - kunde inte låta bli. Fy på mig!)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

NonPlusUltra skrev:
Nja, det där var ju mest på kolonialtiden, fast visst är det skillnad... Eller du menade kanske hundarna? ;D

(Usch - kunde inte låta bli. Fy på mig!)

Voff!!
 
Toppen