Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Haren nu i marinad - må den vila i frid och önskan finns om att haglet inte skall överraska oss.

Om någon av er har förslag på specifikt vin av den idé "Chamb" nämnde får ni gärna komma med förslag.
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Årgångs Moet...hur är den egentligen? Såg att 2002an släpps nu i februari, kan det vara nåt?
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Av de senare årgångarna av Moët så var 1999 riktigt trevlig, 2000 ok och 2003 riktigt dålig. Jag kan tänka mig att 2002 kommer att vara vassare än alla de här tre så den är absolut värd att provas.
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Av de senare årgångarna av Moët så var 1999 riktigt trevlig, 2000 ok och 2003 riktigt dålig. Jag kan tänka mig att 2002 kommer att vara vassare än alla de här tre så den är absolut värd att provas.

Tror du det gäller även om man inte gillar Brut Imperial?
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det går inte att jämföra med vanliga Brut Imperial. Årgångs-Moët är mycket bättre.

För egen del måste jag dock säga att standard-Moët har saboterat varumärket lite för mig, så jag lägger själv hellre pengar på exempelvis Diebolt-Vallois bdb 2004 för samma pengar.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vet inte riktigt om det är rätt forum att ställa min fråga i, men jag är lite fascinerad över hur många medlemmar som kan så mycket och som tycks ha testat precis allting. Det är väl ett mål jag själv har.

Jag är ung, får precis handla på systemet, och har ett stort intresse och kärlek till vin och ja, självfallet goda sådana. Jag är aktiv i en del "vinklubbar" som anordnar provningar, vilket har gett mig möjligheten att testa ganska många olika sorters viner och lärt mig en hel del. I relation till andra har jag väl inte testat mycket, men det är på väg.

Jag har även läst en högskolekurs på 15hp som handlade om vinet och dess historia, det var riktigt intressant.

Hursomhelst, det känns som att jag fastnat lite. Jag har arbetat mig uppåt i prisklasserna på Systembolaget för att få testa lite av det bättre allt som finns. Jag brukar gå efter länder, områden och druvsorter. Har ni några allmänna tips på hur jag breddar mig och får prova lite av det ännu bättre? Är det bara att spara pengar så man har råd med den där ruskigt dyra flaskan i beställningssortimentet, eller har jag fokus på fel ställe? Borde jag istället försöka ta mig ut till finare restauranger med tillhörande vinbar för att prova ett glas exklusivt av något? Jag är student och jobbar vid sidan av, så det blir inte särskilt stora summor över till det här intresset.

Jag vill inte uppfattas som en som bara är på jakt efter det exklusiva för att det är exklusivt, utan nu när man hittat en hel del gott i prisklasser om 2-300:-/flaskan vill man även pröva det som är ännu dyrare och som framförallt lovordas som en mäktig vinupplevelse.

Det dyraste och "finaste" vinet jag hittills får chansen att prova är Masi Amarone Costasera 2006, som ligger på ~600:- för en magnum. Det var via en provning, och det är sällan man får prova än mer exklusiva viner än så i de klubbar jag är aktiv i.

Jag vet att pris =/= kvalitet, men något måste väl ligga bakom de höga priserna. Bör jag satsa på att köpa vin som jag sedan lagrar istället för att hitta redan lagrade viner? Alla tips välkomnas varmt. Jag bor i Stockholm så bra tips på vinbarer tages gärna emot!

Tack!
 

Lando

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
...en massa text...

Mitt tips är att gå med i Munskänkarna, Stockholmsektionen är mycket aktiv och bra. Om du tar deras ettpoängkurs kan du dessutom gå på alla deras provningar (utan kurs bara vissa) och där finns det grymt mycket bra att prova.

Systembolaget, Passagen, har också bra dryckesprovningar, och vissa av dom med mycket exklusivt innehåll. Har tex provat flera Bourgogne över 1000 kr om det nu är prestigeviner man är ute efter att prova.

Prime wine bar på Östermalmstorg brukar forumiterna hänga på tror jag, men där vet andra mer än jag om pris/sortiment.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lando skrev:
Prime wine bar på Östermalmstorg brukar forumiterna hänga på tror jag, men där vet andra mer än jag om pris/sortiment.
...och på Eriks Vinbar i Gondolens gatuplan.

Kan vara värt att sticka in näsan på Djuret och på 19Glas också.

Mest har jag lärt mig genom att vara i distriktet jag tycker bäst om (ett litet område i norra Frankrike med mkt krita i jorden). Första gången flög jag ned m Ryan air, hyrde bil billigt och bodde billigt. Provade mig sedan genom mängder av fantastiska producenter och deras olika viner. Men kunde bara ta med mig en 10 pavor hem. Det hela ledde till att jag blev frälst och utvecklade min smak enormt.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
...och på Eriks Vinbar i Gondolens gatuplan.

Kan vara värt att sticka in näsan på Djuret och på 19Glas också.

Mest har jag lärt mig genom att vara i distriktet jag tycker bäst om (ett litet område i norra Frankrike med mkt krita i jorden). Första gången flög jag ned m Ryan air, hyrde bil billigt och bodde billigt. Provade mig sedan genom mängder av fantastiska producenter och deras olika viner. Men kunde bara ta med mig en 10 pavor hem. Det hela ledde till att jag blev frälst och utvecklade min smak enormt.
Håller helt med, att åka till vindistriktet lär man sig enormt mycket på. Tipset med SB provningar är också bra.
Vad gäller vinbarer så vet ju de flesta var jag håller till och Eriks vinbar kan verkligen rekommenderas, Djuret och 19Glas är också bra ställen (Primewine har jag bara försökt besöka en gång och efter det så sätter jag inte min fot där igen).

Vad gäller prisnivåer, det här forumet är lite extremt men å andra sidan behöver du inte läsa om det mest prisvärda vinet på SB senaste släpp speciellt ofta. Tipset kring viner är väl att försöka vara tidig med nya intressanta odlare, där kan du oftast köpa bra viner till ett initialt lägre pris. Gäller att vara lite påläst och hänga med.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Bara för att du är ny på forumet så har du också sluppit påhopp för detta. ;D Själv hade jag nog inte överlevt många sekunder

Det finns visst ett litet hopp om hyfs i forumet trots allt 8)

Själv tänkte jag att "Ja, jag har ju bara testat kanske 4 Amaroneviner - det kan ju finnas en som är god"
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
(Primewine har jag bara försökt besöka en gång och efter det så sätter jag inte min fot där igen).
Nyfiken, vad hände? Tycker det är rätt bra! Även om Eriks är bättre ;D
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Det finns visst ett litet hopp om hyfs i forumet trots allt 8)

Själv tänkte jag att "Ja, jag har ju bara testat kanske 4 Amaroneviner - det kan ju finnas en som är god"
Två, Quintarelli och Dal Forno. Men resten är mest alkoholbomber med för hög restsockerhalt.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
Nyfiken, vad hände? Tycker det är rätt bra! Även om Eriks är bättre ;D

Shorepower kom dit kl 22 en lördagskväll (de har öppet till 23 på lördagar) men då höll personalen på att stänga eftersom det varit så lite folk den kvällen, så Shorepower fick lunka vidare.

Jag tycker också att Prime Winebar är bra.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jos skrev:
Två, Quintarelli och Dal Forno. Men resten är mest alkoholbomber med för hög restsockerhalt.
Quintarelli och Dal Forno ligger sällan under 16% med sina amaroneviner. Senaste gången jag provande en Dal Forno hade han pressat upp den till 17,5% smakade mest portvin än något annat. Men det är inga dåliga grejer. En annan producent som gör det bra är Bussola. Men som Jos skriver, De flesta viner är för söta och obalanserade och många gånger orena (inslag av botrytisangripna druvor)
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Shorepower kom dit kl 22 en lördagskväll (de har öppet till 23 på lördagar) men då höll personalen på att stänga eftersom det varit så lite folk den kvällen, så Shorepower fick lunka vidare.

Jag tycker också att Prime Winebar är bra.j
Haha, lättstött! Fast å andra sidan om dom vetat Shorepowers kapacitet hade dom med glädje haft öppet ;D så han borde väl vara mest upprörd att han inte lyckats sprida ditt eget "rykte" ;)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
Haha, lättstött! Fast å andra sidan om dom vetat Shorepowers kapacitet hade dom med glädje haft öppet ;D så han borde väl vara mest upprörd att han inte lyckats sprida ditt eget "rykte" ;)
Nja, det var runt 21:20 vi var där, kom ett gäng med taxi och personalen var hyfsat arrogant, trots att vi sa att vi kunde köpa åtminstone en flaska. Så vi fick ta taxi vidare till nästa ställe. Min kompis var rätt irriterad och skrev ett mail till Primewine och svaret var väl i princip, "stick och brinn". Men det finns ju andra ställen i Stockholm som tur är, en institution som Primewine ska ju inte behöva dras med gäster som de inte vill ha ::)
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

El burro grande skrev:
Quintarelli och Dal Forno ligger sällan under 16% med sina amaroneviner. Senaste gången jag provande en Dal Forno hade han pressat upp den till 17,5% smakade mest portvin än något annat. Men det är inga dåliga grejer. En annan producent som gör det bra är Bussola. Men som Jos skriver, De flesta viner är för söta och obalanserade och många gånger orena (inslag av botrytisangripna druvor)

Ja det kanske var lite tvetydigt då de båda som du säger ofta ligger på exceptionellt hög alkoholhalt. Dock verkar de ha en förmåga att få till balansen och lyckas ändå på något märkligt sett... Provade igenom ett gäng årgångar Quintarelli på PrimeWine Bar för ett par år sedan och några var fantastiska. Har en ensam Dal Forno Valpolicella Superiore -03 liggandes och den var ett ekmonster sist men också med fantastisk frukt som jag tror kan bli riktigt bra på några års sikt.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Vet inte riktigt om det är rätt forum att ställa min fråga i, men jag är lite fascinerad över hur många medlemmar som kan så mycket och som tycks ha testat precis allting. Det är väl ett mål jag själv har.

Jag är ung, får precis handla på systemet, och har ett stort intresse och kärlek till vin och ja, självfallet goda sådana. Jag är aktiv i en del "vinklubbar" som anordnar provningar, vilket har gett mig möjligheten att testa ganska många olika sorters viner och lärt mig en hel del. I relation till andra har jag väl inte testat mycket, men det är på väg.

Jag har även läst en högskolekurs på 15hp som handlade om vinet och dess historia, det var riktigt intressant.

Thylith, välkommen till forumet. Du har kommit helt rätt!

Thylith skrev:
Hursomhelst, det känns som att jag fastnat lite. Jag har arbetat mig uppåt i prisklasserna på Systembolaget för att få testa lite av det bättre allt som finns. Jag brukar gå efter länder, områden och druvsorter. Har ni några allmänna tips på hur jag breddar mig och får prova lite av det ännu bättre? Är det bara att spara pengar så man har råd med den där ruskigt dyra flaskan i beställningssortimentet, eller har jag fokus på fel ställe? Borde jag istället försöka ta mig ut till finare restauranger med tillhörande vinbar för att prova ett glas exklusivt av något? Jag är student och jobbar vid sidan av, så det blir inte särskilt stora summor över till det här intresset.

Besök Eriks vinbar. Där kan du prova riktigt bra viner på glas till rimliga priser. Förra veckan hade de till exempel Taittinger Comtes 2000 för 255 kr per glas, att jämföra med 1350 kr som en flaska kostar på Systembolaget.

Thylith skrev:
Bör jag satsa på att köpa vin som jag sedan lagrar istället för att hitta redan lagrade viner?

Du bör absolut börja lagra viner själv så smått. Det är spännande och lärorikt att dricka samma vin i olika stadier av dess utveckling. Även om du inte kan lagra dem optimalt så kan du följa dem under några år i alla fall.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Thylith skrev:
Vet inte riktigt om det är rätt forum att ställa min fråga i, men jag är lite fascinerad över hur många medlemmar som kan så mycket och som tycks ha testat precis allting. Det är väl ett mål jag själv har.

Jag är ung, får precis handla på systemet, och har ett stort intresse och kärlek till vin och ja, självfallet goda sådana. Jag är aktiv i en del "vinklubbar" som anordnar provningar, vilket har gett mig möjligheten att testa ganska många olika sorters viner och lärt mig en hel del. I relation till andra har jag väl inte testat mycket, men det är på väg.

Jag har även läst en högskolekurs på 15hp som handlade om vinet och dess historia, det var riktigt intressant.

Hursomhelst, det känns som att jag fastnat lite. Jag har arbetat mig uppåt i prisklasserna på Systembolaget för att få testa lite av det bättre allt som finns. Jag brukar gå efter länder, områden och druvsorter. Har ni några allmänna tips på hur jag breddar mig och får prova lite av det ännu bättre? Är det bara att spara pengar så man har råd med den där ruskigt dyra flaskan i beställningssortimentet, eller har jag fokus på fel ställe? Borde jag istället försöka ta mig ut till finare restauranger med tillhörande vinbar för att prova ett glas exklusivt av något? Jag är student och jobbar vid sidan av, så det blir inte särskilt stora summor över till det här intresset.

Jag vill inte uppfattas som en som bara är på jakt efter det exklusiva för att det är exklusivt, utan nu när man hittat en hel del gott i prisklasser om 2-300:-/flaskan vill man även pröva det som är ännu dyrare och som framförallt lovordas som en mäktig vinupplevelse.

Det dyraste och "finaste" vinet jag hittills får chansen att prova är Masi Amarone Costasera 2006, som ligger på ~600:- för en magnum. Det var via en provning, och det är sällan man får prova än mer exklusiva viner än så i de klubbar jag är aktiv i.

Jag vet att pris =/= kvalitet, men något måste väl ligga bakom de höga priserna. Bör jag satsa på att köpa vin som jag sedan lagrar istället för att hitta redan lagrade viner? Alla tips välkomnas varmt. Jag bor i Stockholm så bra tips på vinbarer tages gärna emot!

Tack!
Som någon tidigare redan sagt; Munskänkarna! Du kommer kunna prova så mycket så att du blir trött... :)
 
Toppen