Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Selosse Rosé. När var den deggad?
och vart kan man få tag på ett par flaskor....finns inte på SS?

Den är svår att få tag på. Franska Bolaget hade en liten tilldelning i höstas, där "först till kvarn" gällde. Vet att några i forumet köpte då.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Vet ni om Parker kommer att bedöma Bordeauxprimörer i år överhuvudtaget? Neal Martin har ju redan gått igenom hela listan.
 
Trådskapare
Jimmy Forsman

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Vet ni om Parker kommer att bedöma Bordeauxprimörer i år överhuvudtaget? Neal Martin har ju redan gått igenom hela listan.

Han var tydligen nere och körde två veckor innan de officiella primeurveckorna.

Såg Neal Martin när han satt och provade Bordeaux Superieur, liten nörd. Passar bra in i vinvärlden som vi alla. :)
 

Allaboda

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Vet ni om Parker kommer att bedöma Bordeauxprimörer i år överhuvudtaget? Neal Martin har ju redan gått igenom hela listan.

Parkers rapport kommer online i morgon 3:e maj (USA-tid).
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack alla! Då lär primörhandeln starta ordentligt inom kort. Då är det bara att hoppas att Parker ger urusla betyg till mina favoritslott...
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Tack alla! Då lär primörhandeln starta ordentligt inom kort. Då är det bara att hoppas att Parker ger urusla betyg till mina favoritslott...
hoppas kan du ju alltid....vad har du för favoriter?
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

De är de vanliga: t.ex Poyferre, Pontet Canet, Calon Segur... Fast de lär kosta skjortan oavsett vad Parker säger.

Neal Martin verkar gått helt igång på Batailley i år igen, ett slott jag aldrig provat. Brukar ligga lägre i pris än de andra, kan kanske vara värt att testa? En låda Poujeaux vet jag i alla fall att jag kommer att köpa, börjar bli en tradition.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
De är de vanliga: t.ex Poyferre, Pontet Canet, Calon Segur... Fast de lär kosta skjortan oavsett vad Parker säger.

Neal Martin verkar gått helt igång på Batailley i år igen, ett slott jag aldrig provat. Brukar ligga lägre i pris än de andra, kan kanske vara värt att testa? En låda Poujeaux vet jag i alla fall att jag kommer att köpa, börjar bli en tradition.
Har några av Neal Martins anteckningra från Pauillac-sessionen bl. a dessa:

2010 Chateau Mouton-Rothschild 98-100
Of all the First Growths, Mouton has perhaps the most seductive bouquet with macerated black cherries, crème de cassis, blackcurrant, mint and cedar all with very fine delineation but a drop more opulence than say, Lafite or Latour. The palate is full-bodied with saturated, ripe tannins, layers of pure blackberry and dark cherries intertwined with a touch of blueberry. Very good grip, very smooth and flirting with the idea of ostentatiousness...but 2010 is not that kind of vintage and the Cabernet defined the finish with graphite and a touch of, what almost feels great mineralité, much more so than the 2009. Great length and poise, this actually reminds me of the stupendous 2006. Drink 2020-2050. Tasted March 2011

2010 Chateau Pontet Canet 93-95
The Pontet Canet has a very pure bouquet that you could almost compare to a Burgundy. Blackberry, dark cherries, a touch of mint and graphite, exceptionally well defined, flowering with 3-4 minutes in the glass. The palate is full-bodied with very fine but firm, tensile tannins, perhaps even more purity than the 2009, not a million miles away (both geographically and stylistically) from Mouton-Rothschild. The finish is very smooth with a sorbet-like freshness, firm grip, long in the mouth towards the finish with some crème de cassis and blueberry towards the finish. The Merlot content lends this a little more opulence than some of the other Pauillac 2010s. There is a lot of volume to this wine, really fills the mouth with a sweet, sensual finish, but keep find myself yearning for more Cabernet Sauvignon . Drink 2020-2050. Tasted March 2011.

2010 Chateau Grand Puy Lacoste 97-99
A blend of 83% Cabernet Sauvignon and 17% Merlot, the Grand Puy Lacoste ’10 has 13.6% alcohol with a total acidity of around 3.5gms/L. It has a very complex bouquet that I leave over 5 minutes to open, developing ripe blackberry, cassis, oyster shell and a faint tang of Japanese nori (seaweed.) Very good complexity. The palate is beautifully balanced, this GPL revelling in this vintage that countenances the Cabernet Sauvignon so much. Very refined, powerful, beautifully focused with an unerring sense of symmetry. This is a magnificent Pauillac…bravo Xavier. Drink 2020- Tasted March 2011

och så Batailley (låter lovande)..

2010 Chateau Batailley 93-95
A blend of 78% Cabernet Sauvignon (compared to 74% in 2009), 19% Merlot, 2% Petit Verdot and 1% Cabernet Franc cropped at 36hl/ha. Philippe Casteja said that they picked quite late, the last Cabernet coming in on the 19th October (about three days later than in 2009.) The alcohol level comes in at 13.5 degrees. The Batailley ’10 has quite a creamy, sensual bouquet with macerated black fruits, a touch of crushed raspberry and a hint of vanilla pod. The definition is very fine. The palate is medium-bodied with fine, tensile tannins, a very good sense of symmetry that was discovered with the 2009, with the vintages telltale signs of graphite on the long finish. Very impressive. Quintessential Pauillac. Tasted April 2011.

Hans summering av Pauillac lät så här:

Money no object: Château Mouton-Rothschild
For the cellar: Château Latour, Chateau Grand Puy-Lacoste, Chateau Duhart-Milon
Potential value for money: Château Lynch-Moussas, Chateau Lacoste-Borie
Watching the pennies: Chateau Haut Bages Montpelou, Chateau Tour Sieujean
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
De är de vanliga: t.ex Poyferre, Pontet Canet, Calon Segur... Fast de lär kosta skjortan oavsett vad Parker säger.

Neal Martin verkar gått helt igång på Batailley i år igen, ett slott jag aldrig provat. Brukar ligga lägre i pris än de andra, kan kanske vara värt att testa? En låda Poujeaux vet jag i alla fall att jag kommer att köpa, börjar bli en tradition.
Ja, då kommer det att kosta;-) vet inte om du känner till Capbern Gasqueton, ett vin dom flesta kritiker är mkt positiva till ägs av Calon Segur.
 

Andreas L

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Personligen har jag ingen större tilltro till Neal Martin som provare... Han är dock en utmärkt skribent... Väldigt ofta tycker han helt emot Parker så de herrarna har inte mycket gemensamt.
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Andreas L skrev:
Personligen har jag ingen större tilltro till Neal Martin som provare... Han är dock en utmärkt skribent... Väldigt ofta tycker han helt emot Parker så de herrarna har inte mycket gemensamt.
Har du några heta insidertips gällande Bdx 2010??
 

Andreas L

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har ej provat så mycket 2010, känner mig icke kapabel till detta, dessutom anser jag att det är för tidigt, nu börjar gå igenom 2008 då de är buteljerade och finns på marknaden samt vissa 2009:eek:r som precis eller snart ska buteljeras.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Andreas L skrev:
Har ej provat så mycket 2010, känner mig icke kapabel till detta, dessutom anser jag att det är för tidigt, nu börjar gå igenom 2008 då de är buteljerade och finns på marknaden samt vissa 2009:eek:r som precis eller snart ska buteljeras.
-08or känns intressant med tanke på pris/hausse -09. Tips på några -08or?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Nån som har nåt bra vintips till detta recept?

http://www.dn.se/mat-dryck/recept/stekt-torskrygg-med-artstomp-och-sandefjordsmor

Skulle gissa nån chardonnay typ bourgogne eller Nya Zeeland? Men vad? 200-500 kr
Kanske ute och cyklar men varför inte en pinot noir. Felton Road är ju trevlig , , finns några på SS just nu. En BdN champagne skulle ju inte heller vara fel. Eric Rodez om det är från SS annars en Marie Ledru eller Paul Dethune
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för tipsen, lutar åt en pinot noir faktiskt.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Lyfte över ett par pavor till en kamrat som snyltat på min kyla. Nu undrar vi hur dryckesfönstret ser ut för dessa:
Clos des Goisses Philipponnat 92
Clos des Goisses Philipponnat 93
Krug 88 (jag förutsätter den har lång tid kvar)
 
Toppen