Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

MiguelLive skrev:
Bubblaren skrev:
Bra fråga du kom med Elvis, jag kopierar den och frågar:

Ska dricka Diebolt Vallois 1979 imorgon. Har vagt minne av att den behövde hjälp med luft senast jag öppnade en. Någon här som har en idé om jag bör lufta den, hur länge isf?

Vad menar du med att den behövde luft? För att "öppna upp" eller få vädra av instängda aromer?
Jag tycker att det är synd att bli av med den moussen som är kvar. Om det är så att den behöver luft, så är det väl bara att vänta lite med vinet i glasen, kan ju inte vara fråga om timmar ändå...

Har du själv druckit den nyligen?

Den jag korkade upp var som bäst efter ca 1,5 timme. Förlorade eventuella bubblor långt senare. Var fantastisk till hummersoppan jag slängde ihop.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag är verkligen novis när det kommer till Châteauneuf-du-Pape. Men har kommit över lite erbjudanden på äldre flaskor av 60 och 70-talare
Är verkligen Château Mont-Redon en producent man vågar dricka så "gamla-viner" av?
Har läst att de förlorar mycket redan efter 10år...Eller har Mont-Redon mer än ett vin de producerat?
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Jag är verkligen novis när det kommer till Châteauneuf-du-Pape. Men har kommit över lite erbjudanden på äldre flaskor av 60 och 70-talare
Är verkligen Château Mont-Redon en producent man vågar dricka så "gamla-viner" av?
Har läst att de förlorar mycket redan efter 10år...Eller har Mont-Redon mer än ett vin de producerat?
Skulle vara försiktig med äldre Mont-Redon med undantag för 78:an som kanske kan ha lite liv kvar.
Mont-Redon är annars inte ngt under av kvalitet och äldre viner än 20 år (framför allt från mindre årgångar) skulle jag akta mig för om inte priserna är sådana att man kan chansa.
Dessutom kan flaskvariationerna vara stora så det är nog bra att köpa 3-4 flaskor om man kan för att ha möjlighet att få en bra flaska.

Personliogen har jag positiv erfarnehet av 20-åriga C9dP även från icke-topp domäner men se till att det är viner från lagringsdugliga årgångar.
Drack t.ex Bosquet des Papes -86 på sin 19-årsdag och Domaine du Grand Tinel -89 när den var 20 år och båda var underbart vitala och i fin kondition.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
johan1279 skrev:
Jag är verkligen novis när det kommer till Châteauneuf-du-Pape. Men har kommit över lite erbjudanden på äldre flaskor av 60 och 70-talare
Är verkligen Château Mont-Redon en producent man vågar dricka så "gamla-viner" av?
Har läst att de förlorar mycket redan efter 10år...Eller har Mont-Redon mer än ett vin de producerat?
Skulle vara försiktig med äldre Mont-Redon med undantag för 78:an som kanske kan ha lite liv kvar.
Mont-Redon är annars inte ngt under av kvalitet och äldre viner än 20 år (framför allt från mindre årgångar) skulle jag akta mig för om inte priserna är sådana att man kan chansa.
Dessutom kan flaskvariationerna vara stora så det är nog bra att köpa 3-4 flaskor om man kan för att ha möjlighet att få en bra flaska.

Personliogen har jag positiv erfarnehet av 20-åriga C9dP även från icke-topp domäner men se till att det är viner från lagringsdugliga årgångar.
Drack t.ex Bosquet des Papes -86 på sin 19-årsdag och Domaine du Grand Tinel -89 när den var 20 år och båda var underbart vitala och i fin kondition.

Tack!
Just 78:an är en av de som skulle vara intressant att prova.
Men vad är en sådan värd egentligen?
Såg på Auktionsverket att en flaska klubbades för 1800kr
http://auktionsverket.se/auction/wines- ... ouge-1978/

Det är vell ett ganska kraftigt överpris?
Då jag kan köpa en flaska för 70€ - Är det ett måste att prova för det priset!?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag är väldig novis när det kommer till Bordeaux. Kan inte säga mycket mer än att jag allmänt gillar vinerna från Médoc.
Tänkte därför fråga efter bra typ-exempel. Då jag vill lära mig mer om dessa viner.
Och är tex: Ch Poujeaux eller Ch Bernadotte bra exempel?
Alla tips välkomnas!
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Jag är väldig novis när det kommer till Bordeaux. Kan inte säga mycket mer än att jag allmänt gillar vinerna från Médoc.
Tänkte därför fråga efter bra typ-exempel. Då jag vill lära mig mer om dessa viner.
Och är tex: Ch Poujeaux eller Ch Bernadotte bra exempel?
Alla tips välkomnas!

Johan,

Känner mig inte som någon Bordeaux-expert direkt men vinerna tillhör defintivt dom viner (både röda och vita söta och ngn gång då och då även en vit torr) som jag kontinuerligt köper och lägger i källaren.
Tycker nog att det finns en stor mängd olika stilar i Bordeaux och variationerna mellan vinerna beror (som i så många andra områden) på druvsammansättning, jordmån, vinifiering, lagring, avkastning och inte minst årgången (stora variationer i Bordeuax).

Själv tycker jag ofta att de riktigt billiga Bordeauxerna (typ under 200:- på SB) är riktigt snipiga nerköp.
Skall du dricka nu så leta efter årgångarna -00, -01, -03, -04, -06 och -07 eller äldre.
Vissa viner även från dessa årgångar kommer att vinna mycket på ytterligare lagring så du får nog prova dig fram en hel del innan du hittar vad du gillar.
Årgångarna -05, -08 och -09 finns ute nu men de två senare kommer att kräva några år till av lagring och kanske även många 05:eek:r.

Av dom slott du nämner så är ju Poujeaux ett ganska pålitligt budgetvin. Bernadotte har jag inte provat eller läst ngt om på länge.
Andra exempel är Monbrison, Rollan de By, Cantemerle, Chasse-Spleen, Lilian-Ladouys, La Tour de By, de Fieuzal, Gloria, Lynch-Moussas, Grand Puy-Ducasse och Haut-Bages Libéral (för att nämna några i Médoc).
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
johan1279 skrev:
Jag är väldig novis när det kommer till Bordeaux. Kan inte säga mycket mer än att jag allmänt gillar vinerna från Médoc.
Tänkte därför fråga efter bra typ-exempel. Då jag vill lära mig mer om dessa viner.
Och är tex: Ch Poujeaux eller Ch Bernadotte bra exempel?
Alla tips välkomnas!

Johan,

Känner mig inte som någon Bordeaux-expert direkt men vinerna tillhör defintivt dom viner (både röda och vita söta och ngn gång då och då även en vit torr) som jag kontinuerligt köper och lägger i källaren.
Tycker nog att det finns en stor mängd olika stilar i Bordeaux och variationerna mellan vinerna beror (som i så många andra områden) på druvsammansättning, jordmån, vinifiering, lagring, avkastning och inte minst årgången (stora variationer i Bordeuax).

Själv tycker jag ofta att de riktigt billiga Bordeauxerna (typ under 200:- på SB) är riktigt snipiga nerköp.
Skall du dricka nu så leta efter årgångarna -00, -01, -03, -04, -06 och -07 eller äldre.
Vissa viner även från dessa årgångar kommer att vinna mycket på ytterligare lagring så du får nog prova dig fram en hel del innan du hittar vad du gillar.
Årgångarna -05, -08 och -09 finns ute nu men de två senare kommer att kräva några år till av lagring och kanske även många 05:eek:r.

Av dom slott du nämner så är ju Poujeaux ett ganska pålitligt budgetvin. Bernadotte har jag inte provat eller läst ngt om på länge.
Andra exempel är Monbrison, Rollan de By, Cantemerle, Chasse-Spleen, Lilian-Ladouys, La Tour de By, de Fieuzal, Gloria, Lynch-Moussas, Grand Puy-Ducasse och Haut-Bages Libéral (för att nämna några i Médoc).

Tackar hjärtligast för det!
Bra tips! nu har jag lite att dricka mig igenom ;D
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Henriot CdE 1982 ska tydligen släppas på SB den 23/2
Det måste vara en årgång jag missat, att man gjorde Enchanteluers det året?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

johan1279 skrev:
Henriot CdE 1982 ska tydligen släppas på SB den 23/2
Det måste vara en årgång jag missat, att man gjorde Enchanteluers det året?
Henriot har släppt 81,82,83 och 85 nyligen på Enchantelurs. Har köpt dem via England.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Första årgången av Henriot Cuvée des Enchanteleurs var 1985, innan dess hette prestigevinet Cuvée Baccarat. Men när Henriot släpper nydeggade äldre årgångar använder man namnet Cuvée des Enchanteleurs trots att samma vin hette Cuvée Baccarat när det släpptes förra gången.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Första årgången av Henriot Cuvée des Enchanteleurs var 1985, innan dess hette prestigevinet Cuvée Baccarat. Men när Henriot släpper nydeggade äldre årgångar använder man namnet Cuvée des Enchanteleurs trots att samma vin hette Cuvée Baccarat när det släpptes förra gången.
Elvis har som vanligt rätt. Hörde en historia om att Henriot inte rätten till namnet Baccarat. När de släppte 59/59/79 på magnum så använde de namnet Ecritoire för hela boxen
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Elvis skrev:
Enligt den här intervjun med Jean-Baptiste Lécaillon görs det ingen Cristal 2003:
http://www.thedrinksbusiness.com/2012/02/roederer-defends-reputation-of-2003/

Jag skulle tippa att de där sajterna har råkat skriva 2003 i stället för 2004.
Tack,

Det intressanta är att denna affär har en quote från en provning: http://www.blendwinestore.co.nz/shop/wi ... erer-crist

"Roederer's 2003 Cristal is still in its infant, fresh stage. Subtle notes of pears, flowers, spices, mint, minerals and oak are woven into a cashmere-like frame of extraordinary grace and elegance. This beautifully-sculpted Champagne possesses notable clarity but with the additional depth of fruit that is characteristic of this vintage. It is a gorgeous, seductive Cristal of the highest level."
Wine Enthusiast Magazine
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Elvis skrev:
Första årgången av Henriot Cuvée des Enchanteleurs var 1985, innan dess hette prestigevinet Cuvée Baccarat. Men när Henriot släpper nydeggade äldre årgångar använder man namnet Cuvée des Enchanteleurs trots att samma vin hette Cuvée Baccarat när det släpptes förra gången.
Elvis har som vanligt rätt. Hörde en historia om att Henriot inte rätten till namnet Baccarat. När de släppte 59/69/79 på magnum så använde de namnet Ecritoire för hela boxen
Men visst stod det Enchateleurs på flaskorna. Är det samma flaskform på Cuvée Baccarat och Enchateleurs?
Glastillverkaren Baccarat ägs väl av Taittinger!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

magnum skrev:
shorepower skrev:
Elvis skrev:
Första årgången av Henriot Cuvée des Enchanteleurs var 1985, innan dess hette prestigevinet Cuvée Baccarat. Men när Henriot släpper nydeggade äldre årgångar använder man namnet Cuvée des Enchanteleurs trots att samma vin hette Cuvée Baccarat när det släpptes förra gången.
Elvis har som vanligt rätt. Hörde en historia om att Henriot inte rätten till namnet Baccarat. När de släppte 59/69/79 på magnum så använde de namnet Ecritoire för hela boxen
Men visst stod det Enchateleurs på flaskorna. Är det samma flaskform på Cuvée Baccarat och Enchateleurs?
Glastillverkaren Baccarat ägs väl av Taittinger!
Jag ska kolla lådan. Vad gäller glasformen så är det samma för alla Enchantleurs jag druckit, från 64 och framåt
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

shorepower skrev:
Jag ska kolla lådan. Vad gäller glasformen så är det samma för alla Enchantleurs jag druckit, från 64 och framåt

Intressant. Jag har för mig att jag läst någonsin att de haft lite olika former genom åren, men jag har inte sett det själv. Jag har inte druckit någon Enchanteleurs från 70-talet eller äldre (än).
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Fick frågan igår inför resplanering om vi kan flyga till Paris-Vatry Airport

Letade och hittade Ryan (vill inte åka med dem, men det tycks så nära!) Har någon av er flugit dit, fungerar det att ta sig upp till Epernay eller Reims?
Kanske bäst om det går att hyra bil på flygplatsen. Hittade att det står på Ryans sajt:

"...is located 20 km outside Châlons-en-Champagne. A bus connection called 'Vatry Bus - Vatry Shuttle' is available from the airport to Reims, Châlons-en-Champagne..."
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

För den som är intresserad av hantverks Beaujolais, har jag efter lite omskrivningar fastnat för en vinmakare; Duperray Fabien. eller - Domaine Jules Desjourneys. Någon som testat viner från honom?
 

Caviste

Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Bubblaren skrev:
Fick frågan igår inför resplanering om vi kan flyga till Paris-Vatry Airport

Letade och hittade Ryan (vill inte åka med dem, men det tycks så nära!) Har någon av er flugit dit, fungerar det att ta sig upp till Epernay eller Reims?
Kanske bäst om det går att hyra bil på flygplatsen. Hittade att det står på Ryans sajt:

"...is located 20 km outside Châlons-en-Champagne. A bus connection called 'Vatry Bus - Vatry Shuttle' is available from the airport to Reims, Châlons-en-Champagne..."

Jag har flugit med Ryanair till Vatry. Jag var i stort sett ensam på hela flygplanet och jag måste nog säga att det är rätt charmigt med inflygning över Côte des Blancs. Flygplatsen ligger någon halvtimme från Mesnil-sur-Oger med bil och alldeles utmed A26:an mellan Reims och Troyes.

Jag blev upphämtad så jag kan inte kommentera hur kommunikationerna fungerar. Ska ner i april igen och denna gång väntar en hyrbil så jag kan nog utveckla mina intryck efter det.

Mvh
Martin
 
Toppen