Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Det bidde en Keller Riesling (90671). Riktigt bra, tack för tipset!!
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Baron_Philippe skrev:
Jag har en fråga kring en skum defekt jag har på en flaska som jag korkade upp igår, tog ett glas, sedan förslöt och ställde i kylen. Flaskan i fråga är en ganska enkel Syrah från Crozes-Hermitage. Den luktade och smakade inte som typisk korkdefekt (unken, blöt källardoft, etc.), snarare doftade den närmast metalliskt, svårt att beskriva exakt. Både smaken och doften var väldigt platt. Jag har smakat minst fyra likadana flaskor förut så jag har jämförelse. Den här saknar både aromerna, kroppen, tanninerna och syrorna som borde finnas där. Det smakar som nått 50-kronorsvin, fast utan den sötma som jag antar brukar finnas i de flesta sådana viner (minnet är minst sagt suddigt kring 50-kronorsviner).

Vad kan det vara för defekt? Den luktar som sagt inte alls unket eller blött tidningspapper utan mer metalliskt och platt. Kan det fortfarande vara vanlig korkdefekt?
Trodde jag svarat på denna men märkte att så inte var fallet.

Förutom den metalliska doften så låter det lite som vinet varit felaktigt lagrat, allt för varmt och ljust. Var det från samma låda som de andra fyra flaskorna som du tog vinet ?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Trodde jag svarat på denna men märkte att så inte var fallet.

Förutom den metalliska doften så låter det lite som vinet varit felaktigt lagrat, allt för varmt och ljust. Var det från samma låda som de andra fyra flaskorna som du tog vinet ?

Nej det var inte från samma låda. Dock var vinet mycket ungt, 2009:a närmare bestämt. Den måste ha blivit rejält misshandlad om det är p.g.a. felaktig lagring. Det blev något bättre dagen efter, men inte som det borde vara. Tror fortfarande att det var nån defekt men jag har aldrig stött på någon sådan förut. Vinet var från hylla på SB och har legat i mitt vinskåp sen inköp. Tror jag köpte det förra sommaren eller något sådant.
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Baron_Philippe skrev:
Jag har en fråga kring en skum defekt jag har på en flaska som jag korkade upp igår, tog ett glas, sedan förslöt och ställde i kylen. Flaskan i fråga är en ganska enkel Syrah från Crozes-Hermitage. Den luktade och smakade inte som typisk korkdefekt (unken, blöt källardoft, etc.), snarare doftade den närmast metalliskt, svårt att beskriva exakt. Både smaken och doften var väldigt platt. Jag har smakat minst fyra likadana flaskor förut så jag har jämförelse. Den här saknar både aromerna, kroppen, tanninerna och syrorna som borde finnas där. Det smakar som nått 50-kronorsvin, fast utan den sötma som jag antar brukar finnas i de flesta sådana viner (minnet är minst sagt suddigt kring 50-kronorsviner).

Vad kan det vara för defekt? Den luktar som sagt inte alls unket eller blött tidningspapper utan mer metalliskt och platt. Kan det fortfarande vara vanlig korkdefekt?
Har aldrig stött på ngt sådant som jag uppfattat som riktigt defekt däremot har vissa viner ibland en mer eller minder utpräglad metallisk karaktär. Det som varit mest på det viset för mig var ett vin från Murcia gjort på Garnacha och Monastrell (Mourvèdre). Det var så präglat av rostat järn att jag först trodde det var defekt men smaken var helt ok och inte platt eller ngt sådant.

Skulle tippa på att det är ngn defekt men kan inte säga vad. Lite konstigt att syror och tanniner har försvunnit så drastiskt som du beskriver.
 

ruso

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

I dag har Hermansson en helsidesannons om en Gewurztraminer. De skriver Gewurtztraminer i samma font som på etiketten där det står Gewurztraminer. Även Vinunic skriver med 2 T i en av sina produktlistor.
Heter det Gewurtztraminer på svenska eller ?
???
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag vet många kaféer som inte ens kan stava till te...
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

ruso skrev:
I dag har Hermansson en helsidesannons om en Gewurztraminer. De skriver Gewurtztraminer i samma font som på etiketten där det står Gewurztraminer. Även Vinunic skriver med 2 T i en av sina produktlistor.
Heter det Gewurtztraminer på svenska eller ?
???

Korrekt svar verkar vara att det stavas Gewürztraminer i tysktalande länder och Gewurztraminer i fransktalande.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

ruso skrev:
I dag har Hermansson en helsidesannons om en Gewurztraminer. De skriver Gewurtztraminer i samma font som på etiketten där det står Gewurztraminer. Även Vinunic skriver med 2 T i en av sina produktlistor.
Heter det Gewurtztraminer på svenska eller ?
???

Skall druvan ha något svenskt namn borde det väl vara "kryddig traminer"? (Gewürz är det tyska ordet för krydda.)
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Korrekt svar verkar vara att det stavas Gewürztraminer i tysktalande länder och Gewurztraminer i fransktalande.

Frågan gällde inte ü-prickarna utan det extra 't' som felaktigt stoppats in före 'z'. Det korrekta svaret torde helt enkelt vara att Hermansson och Vinunic inte alltid stavar rätt.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hagbard C. skrev:
Skall druvan ha något svenskt namn borde det väl vara "kryddig traminer"? (Gewürz är det tyska ordet för krydda.)
Det stämmer, så frågan skulle ju egentligen ha varit, stavas Gewürztraminer annorlunda i Sverige?

Pinot Noir på svenska borde då för övrigt kallas "svart kotte"
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag har blivit erbjuden att köpa en flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 för 3000 kr (av en dansk kontakt). Mycket pengar för en flaska vin, men jag är ju helt såld på Bize-Leroys viner...

Svårt att hitta vad världsmarknadspriset är för ett vin som tillverkas i sisådär 100-200 lådor per år. Kan det månne vara någon här som har provat vinet?
 

Caviste

Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Jag har blivit erbjuden att köpa en flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 för 3000 kr (av en dansk kontakt). Mycket pengar för en flaska vin, men jag är ju helt såld på Bize-Leroys viner...

Svårt att hitta vad världsmarknadspriset är för ett vin som tillverkas i sisådär 100-200 lådor per år. Kan det månne vara någon här som har provat vinet?

Provade 1997 för nåt år sedan. Stendöd flaska tyvärr. Men 97 är ju en riktigt crappy årgång. Gillar 01 som årgång så jag skulle inte tveka på den dealen!


Martin
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm skrev:
Jag har blivit erbjuden att köpa en flaska Domaine Leroy NSG Boudots 2001 för 3000 kr (av en dansk kontakt). Mycket pengar för en flaska vin, men jag är ju helt såld på Bize-Leroys viner...

Köp den på Millesimes i stället i stället så sparar du ett par hundralappar. Billigare än så går den inte hitta just nu, enligt Wine-searcher. Men 3000 kr låter rimligt också.
 

Mmm

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Tack för era svar! Härligt med ett forum som tycker det är rimligt att betala 3000 kr för en flaska vin :). Mitt rekord hittills är 4500 kr...

Är det enkelt att beställa från Millesimes och få det levererat i Sverige (eller Danmark)?. Eftersom mitt pris var i danska kronor så är millesimespriset nästan en tusenlapp lägre i SEK.

Vad gäller årgång 2001 så tycker jag årgångstablellerna är lite väl hårda. Skall man dricka ett vin idag tar jag oftast hellre en 2001:a än en 2002:a. Om tio år är det kanske annorlunda.
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Mmm, du är i gott sällskap här! :)

Det är väldigt smidigt att handla av Millesimes. De ordnar transport och försäkring och det tar bara ett par dagar innan du kan hämta ut flaskan på posten.
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Hej, jag slänger ut en newbie-fråga dårå:
Hur, hur fungerar det med NV viner? Jag fick en André Clouet NV Champagne. Hur skall man tänka rörande lagring för detta vinet och andra NV:er? För jag gissar att det kommer nya NV:er varje år, så man vet väl egentligen inte hur gammal ens flaska är???
 

Elvis

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Ett kort svar på frågan är att NV champagne nästan alltid vinner på lagring, även enklare champagner. Men som du säger är det oftast svårt att veta hur gammal den är. Några få odlare/hus skriver ut degorgeringsdatum mm på etiketten (t.ex. Jacquesson och Henriot) men i de flesta fall får man gissa när den är ifrån. Själv märker jag upp mina med inköpsdatum så vet jag på ett ungefär.

Det är olika mellan olika hus och odlare hur många årgångar som ingår i NV-champagnerna. Ibland är det rena årgångsviner som inte får årgångsbetecknas för att de inte legat tillräckligt länge på jästen. Många blandar i reservviner, vissa blandar 2-3 årgångar medan Krug är "värst" med sin Grande Cuvée och blandar tio årgångar från en massa olika byar. Allt det här har betydelse för länge man kan/bör lagra sina NV. NV från kvalitetshus som Krug, Bollinger och Roederer kan lagras mycket länge (decennier) medan max några år är lagom för enklare champagner som André Clouet Grande Reserve.
 
Toppen