Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
I sammanhanget är det värt att påpeka att "känsligheten" för TCA varierar väldigt mycket mellan olika personer.
Kan bli en jobbig situation när sommeliern är mindre TCA-känslig än dig själv.

Ofta växer ju TCA doften med värme samt luft och blir mer tydlig
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Kan bli en jobbig situation när sommeliern är mindre TCA-känslig än dig själv.
En bra sommelier är medveten om detta och agerar därefter. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

För dom som vill fördjupa sig i ämnet finns här en intressant genomgång av forskningsresultat kring olika defekter i vin (såsom TCA).
http://www.apcor.pt/userfiles/File/Inbi ... uction.pdf
TCA är uppenbarligen inte det enda som kan orsaka vana vinprovare att trigga av på korkdefekt.
Verkar finnas bromanisoler som ger liknande karaktär och som också har tröskelvärden (för doftdetektering) i storleksordningen några ng/l i vin.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
För dom som vill fördjupa sig i ämnet finns här en intressant genomgång av forskningsresultat kring olika defekter i vin (såsom TCA).
http://www.apcor.pt/userfiles/File/Inbi ... uction.pdf
TCA är uppenbarligen inte det enda som kan orsaka vana vinprovare att trigga av på korkdefekt.
Verkar finnas bromanisoler som ger liknande karaktär och som också har tröskelvärden (för doftdetektering) i storleksordningen några ng/l i vin.
Det finns en hel del att läsa. Amorim har samlat en del här, t.ex. denna.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Någon som vet var jag kan hitta Pol Roger BdB på magnum någonstans?
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Någon som vet var jag kan hitta Pol Roger BdB på magnum någonstans?
Kan inte påminna mig om att jag sett PR BdB på magnum. Även en snabb sökning på wine-searcher kommer upp med noll i resultat.

Varför frågar du? Har du sett den tidigare?
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Kan inte påminna mig om att jag sett PR BdB på magnum. Även en snabb sökning på wine-searcher kommer upp med noll i resultat.

Varför frågar du? Har du sett den tidigare?
Nä tror inte ja sett den men deras vanliga vintage finns ju på magnum så antog att BdB skulle existera också 8) är en kompis som va sugen på några magnum BdB.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Armand de brignac är den verkligen så bra som folk säger?
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Armand de brignac är den verkligen så bra som folk säger?


Nej. Den är väl som en standard medelbra NV. Något bättre än Moët. Dock dracks den inte under ideala förhållanden (halsades ur flaska utanför Primewine Bar efter ett inferno).
 
  • Like
Reactions: ZQT

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Armand de brignac är den verkligen så bra som folk säger?

Vad är det för "folk" som säger att den är bra? Finns det någon större skara champagnekunniga, som inte är inblandade i Cattiers eller importörers marknadsföring av AdB, som tycker så? (Har ärligt talat aldrig provat själv, men har druckit annat från Cattier och tyckt att de är OK, men inget att "skriva hem om".)

En av våra bloggare med bestämda åsikter hymlar inte om vad han tycker om AdB:
http://www.winepunk.net/files/aaf1d2d82 ... fe-44.html
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SktV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Får mail från spruceup har inte orkat avregistrera dom, mem Kåre Hallden tror jag han heter imporgerar dom och snackar alltid väl om den och akickar nån länk till nån vin skrift som kallat den för världens bästa champagne. Sen är det väl en del artister i usa som dricker den mycket men det kan ju bero på bling bling flaskan.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Keen skrev:
Nej. Den är väl som en standard medelbra NV. Något bättre än Moët. Dock dracks den inte under ideala förhållanden (halsades ur flaska utanför Primewine Bar efter ett inferno).

Förmodligen det bästa man kan göra med den champagnen
 

sunqan

Vinös
Skaka den väl och sen öppna den låter som ett bättre alternativ (det känns som att risken för retur är hög om man halsar den på det sättet...)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Är det barnarov att öppna en Selosse deggad 2011 nu?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Är det barnarov att öppna en Selosse deggad 2011 nu?
Många här tror jag skulle säga, ja.
Nu kan jag inte påstå jag är en vidare/erfaren Selosse-drickare men jag vet att herr Shorepower tidigare nämnt att just de cuvéer som är deggade 2011 ska vara bland de mest "tillgängliga" att dricka unga.
Från 2011 har jag själv bara prövat Initial och V.O. - Initial funkar utmärkt att öppna ung, men då ska du gärna lufta vinet ordentligt. V.O därimot tycker jag behöver ligga.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Är det barnarov att öppna en Selosse deggad 2011 nu?

Det är klart att den blir bättre med någa år på nacken men jag tycker den dricker bra nu. Nu förstår jag att du bara har en flaska vilket ju alltid är ett problem. Har ett antal viner i källaren där jag bara har en flaska kvar, hur ofta låter man dem inte ligga då det är sista flaskan.

Så mitt råd är väl, drick vid ett tillfälle när det känns rätt. Vinet är bra idag, det blir troligen lite bättre men att garantera att det blir lika bra som de degade 99 är svårt. Sedan är det ju bra att följa ett vin, dricker du aldrig unga så vet du ju inte hur vinet utvecklas.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Skumpagne skrev:
Är det barnarov att öppna en Selosse deggad 2011 nu?

Håller med Anders L. Provade en V.O. deg 2011 för några månader sedan, den var njutbar men ung.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Fick nyss en mycket godnyhet från min franska-vinlangare att jag kan få hem Ulysse Collin's nya vingårds viner.
Blanc de blancs Les Pièrrières Extra Brut 2008 -39€
Blanc de blancs Les Roies Extra Brut 2008 -43€
Blanc de noirs Les Maillons Extra Brut 2008 -41€

Min fråga lyder om detta är relevanta priser - Om jag förstår rätt (har inte så bra koll på denna producent mer än att jag gillar allt jag testat från honom) så har dessa viner ännu knappt nått ut på marknaden, därför kanske det är svårt att säga vad de brukar säljas för?
(priserna är ink skatt)
 
Toppen