Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jag tycker att priserna ser väldigt rimliga ut.... var får du detta i från?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

moos skrev:
Jag tycker att priserna ser väldigt rimliga ut.... var får du detta i från?
Jag vet bara att jag brukar köpa hans vanliga BdB för 39€
Blir nog att köpa en låda tror jag, då jag är sugen på att testa dem, kan tänka mig att dela en låda om nån också är intresserad:)
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Nu får det vara dags för mitt första inlägg här efter att bara ha hängt och avundsjukt dreglat på allt gott folk skriver om. :) Det gäller den eviga (?) luftningsfrågan. Har försökt leta information om generella regler om hur länge man ska lufta rött i karaff innan det hamnar i glaset, utan att egentligen ha hittat något bra svar. Min fråga är om det finns det några sådana?

Om vi tar unga röda Bordeaux t.ex,
Château Montrose 2007, hur lång tid behöver en sådan för att öppna upp sig något om den ska drickas idag? En timme? En dag?

När det gäller lite åldringar så har jag även plockat en Château Bel-Air Lagrave 1986 som jag inte har särskilt stora förhoppningar på,
men som jag antar behöver lite förkärlek innan. Hur länge talar vi här? :)

Tack för ett bra forum!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

RocketScientist skrev:
Nu får det vara dags för mitt första inlägg här efter att bara ha hängt och avundsjukt dreglat på allt gott folk skriver om. :) Det gäller den eviga (?) luftningsfrågan. Har försökt leta information om generella regler om hur länge man ska lufta rött i karaff innan det hamnar i glaset, utan att egentligen ha hittat något bra svar. Min fråga är om det finns det några sådana?

Om vi tar unga röda Bordeaux t.ex,
Château Montrose 2007, hur lång tid behöver en sådan för att öppna upp sig något om den ska drickas idag? En timme? En dag?

När det gäller lite åldringar så har jag även plockat en Château Bel-Air Lagrave 1986 som jag inte har särskilt stora förhoppningar på,
men som jag antar behöver lite förkärlek innan. Hur länge talar vi här? :)

Tack för ett bra forum!

Bel air behöver en del lite unken i början, de e väl ganska olika med luftning tycker jag alla behöver olika mycket.
 

Magikern

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Chateau Montrose 2007 behöver garanterat ett antal år i källaren. hade inte öppnat den före 2017.

Kolla in cellartracker, de är en rätt bra sida om man är osäker på vin.
 

kayaker

Cyklist
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Magikern skrev:
Chateau Montrose 2007 behöver garanterat ett antal år i källaren. hade inte öppnat den före 2017.
Nja, just 2007:an behöver man inte vänta så länge på. Visst blir den, och många andra 2007:eek:r, bättre med några år till på rygg, men 2007:eek:rna behöver man inte vänta så länge på.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

RocketScientist skrev:
Om vi tar unga röda Bordeaux t.ex,
Château Montrose 2007, hur lång tid behöver en sådan för att öppna upp sig något om den ska drickas idag? En timme? En dag?

Jag skulle nog ge den 1-2 timmar i en bredbottnad karaff. Att lufta ett rödvin i en hel dag i en karaff låter som ett kvalificerat vågspel.
 

Magikern

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

kayaker skrev:
Nja, just 2007:an behöver man inte vänta så länge på. Visst blir den, och många andra 2007:eek:r, bättre med några år till på rygg, men 2007:eek:rna behöver man inte vänta så länge på.

Har själv gjort frestelsen att öppna viner som jag misstänkt var för unga och jag har ångrat mig varenda gång (senast i går).

Lyckligtvis har jag alltid haft helt rätt mat till för att tanninerna skall komma till sin rätt.
 

perpro

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

vintomas skrev:
Jag skulle nog ge den 1-2 timmar i en bredbottnad karaff. Att lufta ett rödvin i en hel dag i en karaff låter som ett kvalificerat vågspel.

(Finare Vinare-bloggen brukar alltid skriva om hur de luftar vinerna, och hur de reagerar på det, från direkt efter öppnande till dagen efter. Där kan man få lite inspiration också.)
 

CH

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Ngn som handlat från BordeauxIndex och har erfarenhet därifrån ?

Var inte de inblandade in någon härva med primörer ganska nyss?
 

chambertin

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

CH skrev:
Var inte de inblandade in någon härva med primörer ganska nyss?
Inte vad jag har kunnat hitta men finns det ngn som sett/hört ngt så är jag tacksam för tips.

Tänkte eventuellt handla lite Bolly GA -02 och GA Rosé -04 där som låg bra till i pris (690£/låda, jfrt med SS där Rosén ligger på 1265:-/1195:- )

Jim Budd som håller ganska bra koll på oseriösa vinföretag i Europa hade med dom på sin lista över företag som han kunde tänka sig att handla av.
http://investdrinks-blog.blogspot.co.uk/
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Inte vad jag har kunnat hitta men finns det ngn som sett/hört ngt så är jag tacksam för tips.

Tänkte eventuellt handla lite Bolly GA -02 och GA Rosé -04 där som låg bra till i pris (690£/låda, jfrt med SS där Rosén ligger på 1265:-/1195:- )

Jim Budd som håller ganska bra koll på oseriösa vinföretag i Europa hade med dom på sin lista över företag som han kunde tänka sig att handla av.
http://investdrinks-blog.blogspot.co.uk/

Har inte hört något dåligt om Bordeaux Index och de har ofta bra priser.

Vad gäller Bollinger GA 2002, varför inte betala 760£ för en låda istället på Farr (du kan få halvmagnum för samma pris som på Bordeaux Index men vem vill dricka halvflaskor ;D ). Ska ta hem en skeppning senare i höst så om du vill hänga på kan vi nog lösa det.

PS. Angivit priserna med skatt

http://www.farrvintners.com/wine.php?wine=28998
 

Nodwall

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin skrev:
Inte vad jag har kunnat hitta men finns det ngn som sett/hört ngt så är jag tacksam för tips.

Tänkte eventuellt handla lite Bolly GA -02 och GA Rosé -04 där som låg bra till i pris (690£/låda, jfrt med SS där Rosén ligger på 1265:-/1195:- )

Jim Budd som håller ganska bra koll på oseriösa vinföretag i Europa hade med dom på sin lista över företag som han kunde tänka sig att handla av.
http://investdrinks-blog.blogspot.co.uk/

En fråga varför inte handla på winefinder, Bolly GA 02 4 500 ~ kr för en låda med sex buteljer i.
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Eller £279 plus avgifter per sexpack på FRW. Om man nu vill handla därifrån men man kan ju alltid beställa leverans direkt i samband med köpet och strunta i att lagra hos dom.
 
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Jos skrev:
Eller £279 plus avgifter per sexpack på FRW. Om man nu vill handla därifrån men man kan ju alltid beställa leverans direkt i samband med köpet och strunta i att lagra hos dom.

Tjäna £2 och köpa på FRW. Minst 3 månaders leverans och i slutändan vet man inte om man får vinet. Farr känns som ett säkrare alternativ
 

Jos

Medlem
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Anders Landström skrev:
Tjäna £2 och köpa på FRW. Minst 3 månaders leverans och i slutändan vet man inte om man får vinet. Farr känns som ett säkrare alternativ
Kvinnlig logik i vinvärlden... ;D
 

Keen

slan
SV: Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

Har åkt på att köra en skumpaprovning för en kompis. Frågan är vad fan jag ska köpa. 4 st för 1000-1200 tot. Tänkte en bdb, en bdn, en rosé och en cuvée.

19:e oktober, så har lite tid på mig att hitta roliga saker.

Tänkte:
Pierre Moncuit BdB

BdN:
Ska försöka få tag i Marie Courtin då jag gillade den som fan. Annars kanske Eric Rodez, Jacquart eller Clouet Silver. Nåt annat?

Rosé:
Ingen aning

Cuvée:
Inte kommit så långt


Hjälp eller förslag uppskattas.
 
Toppen