doda
Medlem
Provade en flaska av R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 i helgen som gick, och tyckte att den var fantastiskt bra. Tyckte faktiskt inte att den var allt för knuten utan snarare relativt tillgänglig, även om den kan lagras flera år ytterligare i källaren. Den flaska som provades inhandlades någon gång 2008, och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 har ju också släppts under slutet på 2013 med ny etikett som verkar degorgerad 2013 (maj tror jag att jag läst någonstans). Den nya etiketten finns också på flasor som degorgerad tidigare är 2013, oklart när detta gjorts men. Denna har samma prissättning som verianten med den gamla etiketten. På systembolaget har också de olika varianterna olika prissättning, då den som är degorgerad senare kostar 679 SEK, medan den som är degorgerad tidigare kostar 751 SEK (brukar det inte vara tvärt om? sent degorgerade brukar vara något högre prissatta, eller?). Enligt importören köpte Systembolaget en större mängd, och fick då ett bättre pris. Juhlin verkar har provat St-Vincent 1996 flera gången, och jag tokar det som att det senaste omdömet givit de högsta betygen hittills. Det skulle vara intressanta att höra hur ni på forumet upplevt utvecklingen för St-Vincent 1996 de senaste åren, och vad ni tror om vinets framtid. Det vore också intressant att höra om någon jämfört St-Vincent 1996 med olika degorgeringsdatum.