Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996

doda

Medlem
Provade en flaska av R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 i helgen som gick, och tyckte att den var fantastiskt bra. Tyckte faktiskt inte att den var allt för knuten utan snarare relativt tillgänglig, även om den kan lagras flera år ytterligare i källaren. Den flaska som provades inhandlades någon gång 2008, och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 har ju också släppts under slutet på 2013 med ny etikett som verkar degorgerad 2013 (maj tror jag att jag läst någonstans). Den nya etiketten finns också på flasor som degorgerad tidigare är 2013, oklart när detta gjorts men. Denna har samma prissättning som verianten med den gamla etiketten. På systembolaget har också de olika varianterna olika prissättning, då den som är degorgerad senare kostar 679 SEK, medan den som är degorgerad tidigare kostar 751 SEK (brukar det inte vara tvärt om? sent degorgerade brukar vara något högre prissatta, eller?). Enligt importören köpte Systembolaget en större mängd, och fick då ett bättre pris. Juhlin verkar har provat St-Vincent 1996 flera gången, och jag tokar det som att det senaste omdömet givit de högsta betygen hittills. Det skulle vara intressanta att höra hur ni på forumet upplevt utvecklingen för St-Vincent 1996 de senaste åren, och vad ni tror om vinets framtid. Det vore också intressant att höra om någon jämfört St-Vincent 1996 med olika degorgeringsdatum.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Provade en flaska av R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 i helgen som gick, och tyckte att den var fantastiskt bra. Tyckte faktiskt inte att den var allt för knuten utan snarare relativt tillgänglig, även om den kan lagras flera år ytterligare i källaren. Den flaska som provades inhandlades någon gång 2008, och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 har ju också släppts under slutet på 2013 med ny etikett som verkar degorgerad 2013 (maj tror jag att jag läst någonstans). Den nya etiketten finns också på flasor som degorgerad tidigare är 2013, oklart när detta gjorts men. Denna har samma prissättning som verianten med den gamla etiketten. På systembolaget har också de olika varianterna olika prissättning, då den som är degorgerad senare kostar 679 SEK, medan den som är degorgerad tidigare kostar 751 SEK (brukar det inte vara tvärt om? sent degorgerade brukar vara något högre prissatta, eller?). Enligt importören köpte Systembolaget en större mängd, och fick då ett bättre pris. Juhlin verkar har provat St-Vincent 1996 flera gången, och jag tokar det som att det senaste omdömet givit de högsta betygen hittills. Det skulle vara intressanta att höra hur ni på forumet upplevt utvecklingen för St-Vincent 1996 de senaste åren, och vad ni tror om vinets framtid. Det vore också intressant att höra om någon jämfört St-Vincent 1996 med olika degorgeringsdatum.
Jag har druckit gamla etiketten ett par gånger över ett spann på 5 år.
Den utvecklades väldigt fint. Sist vi provade den blint gissade folk på 2002 som år.
Den nya etiketten är också fin men inte alls lika utvecklad som den gamla. Men jag är övertygad att den kommer hålla samma nivå med lika många år på nacken.
 
Provade en flaska av R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 i helgen som gick, och tyckte att den var fantastiskt bra. Tyckte faktiskt inte att den var allt för knuten utan snarare relativt tillgänglig, även om den kan lagras flera år ytterligare i källaren. Den flaska som provades inhandlades någon gång 2008, och R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996 har ju också släppts under slutet på 2013 med ny etikett som verkar degorgerad 2013 (maj tror jag att jag läst någonstans). Den nya etiketten finns också på flasor som degorgerad tidigare är 2013, oklart när detta gjorts men. Denna har samma prissättning som verianten med den gamla etiketten. På systembolaget har också de olika varianterna olika prissättning, då den som är degorgerad senare kostar 679 SEK, medan den som är degorgerad tidigare kostar 751 SEK (brukar det inte vara tvärt om? sent degorgerade brukar vara något högre prissatta, eller?). Enligt importören köpte Systembolaget en större mängd, och fick då ett bättre pris. Juhlin verkar har provat St-Vincent 1996 flera gången, och jag tokar det som att det senaste omdömet givit de högsta betygen hittills. Det skulle vara intressanta att höra hur ni på forumet upplevt utvecklingen för St-Vincent 1996 de senaste åren, och vad ni tror om vinets framtid. Det vore också intressant att höra om någon jämfört St-Vincent 1996 med olika degorgeringsdatum.

Välkommen till forumet @doda. Vill normalt sätt inte skicka ut nya medlemmar att söka men just detta vin finns det så mycket skrivet om så att det är bra att börja med att läsa. Låt mig veta om du behöver lite mer hjälp för att komma in på forumet.

Här är en sökning jag gjort: http://www.finewines.se/search/21429/?q=R&L+Legras+Cuvée+St-Vincent+1996&o=date&c[node]=8
 

kayaker

Cyklist
På systembolaget har också de olika varianterna olika prissättning, då den som är degorgerad senare kostar 679 SEK, medan den som är degorgerad tidigare kostar 751 SEK (brukar det inte vara tvärt om? sent degorgerade brukar vara något högre prissatta, eller?).
Eftersom SB inte ändrar priset för sådant de redan köpt in annat än vid ändrad skatt eller om flaskorna blir väl långvariga på hyllan så misstänker jag att huvuddelen av skillnaden beror på ändrad Eurokurs.
 

Swedish

Medlem
Eftersom SB inte ändrar priset för sådant de redan köpt in annat än vid ändrad skatt eller om flaskorna blir väl långvariga på hyllan så misstänker jag att huvuddelen av skillnaden beror på ändrad Eurokurs.

Den för 751 är inkvalad från BS (gammal etikett). Den låg parallellt i BS samtidigt som TSE:n (nya etiketten) och kvalade in senare vilket leder till en absurd situation.
 

ChristianB

DipWSET
Kul att du druckit och uppskattat den; jag har en flaska av den tidigare degorgerade varianten i kylen hemma, med planen att öppna den någon trevlig kväll. Det har bara inte blivit av än, vilket är lite fel i sig för det finns ju inga dåliga kvällar för mysig champagne. ;)

Välkommen, ska jag också tillägga!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hmm, borde väl vara tvärtom! har du provat båda?
Japp den med gröna är den gamla som såldes för några år sedan. Dom som finns inne nu är dom som fanns på BS då därav samma pris som BS.
Guldiga är nyligare deggade.
 
Hmm, borde väl vara tvärtom! har du provat båda?

Ja, normalt sätt gäller ju regeln, ju senare degorgering, desto snabbare utvecklas vinet efter det datumet. Sedan har vi ju frågan om lagring. Om de ligger kvar längre hos leverantör ger det oftast (om inte alltid) en långsammare mognad då de legat längre i "bättre" förhållande och oröda. Personligen föredrar jag den med den nya etiketten (tror eventuellt att det finns olika degorgeringsdatum på den) då den är lite rikare i smaken.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Ja, normalt sätt gäller ju regeln, ju senare degorgering, desto snabbare utvecklas vinet efter det datumet. Sedan har vi ju frågan om lagring. Om de ligger kvar längre hos leverantör ger det oftast (om inte alltid) en långsammare mognad då de legat längre i "bättre" förhållande och oröda. Personligen föredrar jag den med den nya etiketten (tror eventuellt att det finns olika degorgeringsdatum på den) då den är lite rikare i smaken.
Det var lite min tanke också, ju längre tid på jästen desto rikare och mer utvecklad!
 
Trådskapare
doda

doda

Medlem
Idag kände jag att det var dags för ett besök på SB Passagen. Det blev påfyllning i källaren på Yquem 2007, och sedan blev det två flaskor R&L Legras Cuvée St-Vincent 1996, en med gammal etikett och en med den nya. Jag tänkte att det kunde vara kul att testa dem mot varandra i helgen. Nu till en intressant fråga. Jag har fått uppfattningen att den varianten med den nya etiketten är en senare degorgering (har hört två olika), och att den varianten med den gamla etiketten är en tidigare degorgering. Jag ser på slaskorna idag att det finns ett datum på respektive flaskhals (03/10/11 på den med nya etiketten och 06 10 13 på den med gamla etiketten). Är detta degorgeringsdatum? I så fall används den gamla etiketten på senare degorgeringar också. Skall bli kul att prova dem i morgon :)
vincent1996.jpg
 
Toppen