Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rabatter och erbjudanden

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Är det någon som testat Guigal La Mouline 2008? Enligt betyg på Guigal La Mouline 2008 så är det den sämsta alternativt näst sämsta årgenen som släppts sedan 70-talet. Rea i all ära, men är det dumsnållt att köpa den bara för att den är nedsatt i pris jämfört med andra årgångar eller presterar den bra ändå? :confused:
Och som man brukar säga.. Bra producenter gör bra viner även i dåliga årgångar. Nej, man kanske inte jämför den med La Turque 2010 på 100-poäng... Men presterar över många andra Rhone viner lär den göra. Och är den nu sämre än ett 129-kronors vin på SB så ber jag om ursäkt till alla som köpt :oops:. Men 1500 spänn är helt enkelt för bra pris istället för 7-800 kr upp till nästa.
 

Thirsty

Smygnykterist
Och som man brukar säga.. Bra producenter gör bra viner även i dåliga årgångar. Nej, man kanske inte jämför den med La Turque 2010 på 100-poäng... Men presterar över många andra Rhone viner lär den göra. Och är den nu sämre än ett 129-kronors vin på SB så ber jag om ursäkt till alla som köpt :oops:. Men 1500 spänn är helt enkelt för bra pris istället för 7-800 kr upp till nästa.
Har begränsad erfarenhet från La Mouline och har bara haft förmånen att det varit toppårgångar så vet inte hur bra den är svagare år? Att den är bättre än många andra är fullt möjligt. Mer bara en fundering om det var någon som testat den och om den är värd det eller om det är bättre att chippa in en extra slant för att få topp. :)
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Har begränsad erfarenhet från La Mouline och har bara haft förmånen att det varit toppårgångar så vet inte hur bra den är svagare år? Att den är bättre än många andra är fullt möjligt. Mer bara en fundering om det var någon som testat den och om den är värd det eller om det är bättre att chippa in en extra slant för att få topp. :)
Jag kommer testa den innan nyår så ger mina utförliga noter här på forumet.
Har man haft förmånen att tidigare testat toppårgångar av LaLaLa så kanske inte denna är något för de odödliga :D
 
LaLaLa ligger väl på dryga 3000 på SB? Kanske är värt att testa för 1500 även om årgången är kass. Hur dåligt kan det vara tänker jag? 3000+ kommer jag aldrig lägga på ett vin. 1500 kan jag efter mycket vånda och nagelbitande överväga för ett klassiskt vin.
 

Victorious

Medlem
Har begränsad erfarenhet från La Mouline och har bara haft förmånen att det varit toppårgångar så vet inte hur bra den är svagare år? Att den är bättre än många andra är fullt möjligt. Mer bara en fundering om det var någon som testat den och om den är värd det eller om det är bättre att chippa in en extra slant för att få topp. :)

när man läser omdömen på CT och vivino verkar det ju åtminstone prestera bra - om än inte i paritet med vassare årgångar. Helt klart värt en chansning för min del som aldrig testat LaLaLa tidigare. Som jag sa till en kompis - jag har svårt att tro att jag inte kommer tycka det är riktigt gott - och isåfall kan man alltid glädjas åt att det troligen kommer vara den sämsta Mouline man kommer dricka! ;)

För övrigt såg jag att John Sterner drack just Mouline 08 ikväll. Skickade iväg ett DM för att få ett utlåtande, men ännu inget svar. Återkommer när jag vet mer!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Är det någon som testat Guigal La Mouline 2008? Enligt betyg på Guigal La Mouline 2008 så är det den sämsta alternativt näst sämsta årgenen som släppts sedan 70-talet. Rea i all ära, men är det dumsnållt att köpa den bara för att den är nedsatt i pris jämfört med andra årgångar eller presterar den bra ändå? :confused:
Har inte provat La Mouline 2008, men däremot Château d'Ampuis 2008 och La Turque 2008 (olika tillfällen) för länge sedan, båda mot andra årgångar av samma vin. De var bättre än årgångens dåliga rykte i Nordrhône, men definitivt lättare i stilen än andra årgångar. Eftersom LaLa:erna utmärks av rejäl koncentration finns det nog risk för att man inte blir så imponerad som man hoppas.

LaLaLa ligger väl på dryga 3000 på SB? Kanske är värt att testa för 1500 även om årgången är kass. Hur dåligt kan det vara tänker jag?
Guigal kör faktiskt med viss årgångsanpassning av toppvinernas priser. Inte lika stora variationer som i Bordeaux men LaLa-2008orna såldes betydligt billigare än 2007 och 2009 när de lanserades. La Mouline 2007 kostade 2295 på SB och 2008 kostade 1350 kr.
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Är det någon som testat Guigal La Mouline 2008? Enligt betyg på Guigal La Mouline 2008 så är det den sämsta alternativt näst sämsta årgenen som släppts sedan 70-talet. Rea i all ära, men är det dumsnållt att köpa den bara för att den är nedsatt i pris jämfört med andra årgångar eller presterar den bra ändå? :confused:
Vad tyckte du om Landonne -98 i våras? Jag har inte druckit någon 2008a men skulle gissa att det är lätt att du blir besviken när vi ändå pratar 1500 spänn…
 

Thirsty

Smygnykterist
Vad tyckte du om Landonne -98 i våras? Jag har inte druckit någon 2008a men skulle gissa att det är lätt att du blir besviken när vi ändå pratar 1500 spänn…
Haha, ja jäklar. Den var bra men hamnade långt ner på listan över kvällens vin. Det var i och för sig hyffsad konkurrens.. :D

Hm, det var det jag var inne på, bra pris men risk för besvikelse även om det ibland kan vara kul att dricka etikett. :D
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Haha, ja jäklar. Den var bra men hamnade långt ner på listan över kvällens vin. Det var i och för sig hyffsad konkurrens.. :D

Hm, det var det jag var inne på, bra pris men risk för besvikelse även om det ibland kan vara kul att dricka etikett. :D
Ja då förstod du precis vad jag menade! :D Minns som sagt att du inte höll den superhögt och med tanke på att det antagligen inte blir så mycket bättre så…
 

buteljen

Medlem
Är det någon som testat Guigal La Mouline 2008? Enligt betyg på Guigal La Mouline 2008 så är det den sämsta alternativt näst sämsta årgenen som släppts sedan 70-talet. Rea i all ära, men är det dumsnållt att köpa den bara för att den är nedsatt i pris jämfört med andra årgångar eller presterar den bra ändå? :confused:
Drack 2008 Guigal La Landonne på en BYOB hemma hos mig i juni. Trevlig doft men lite tunn och stram i kroppen och med en syra som stack ut en smula. Men absolut typ 91-92p kanske 93.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
1500 kan jag efter mycket vånda och nagelbitande överväga för ett klassiskt vin.
Jag gjorde det näst bästa istället för att köpa flaskan för egen del. Jag samlade ihop 3 andra goa gubbar och vi bestämde att vi skulle köra en kväll med lite Rhone. Så denna lilla saga blev 377 kr/st för Mouline 08.
Fördelen med vin är ju att det aldrig är värt att dricka det själv :D
 

Robbes

Medlem
Jag gjorde det näst bästa istället för att köpa flaskan för egen del. Jag samlade ihop 3 andra goa gubbar och vi bestämde att vi skulle köra en kväll med lite Rhone. Så denna lilla saga blev 377 kr/st för Mouline 08.
Fördelen med vin är ju att det aldrig är värt att dricka det själv :D
Lägg gärna en not när ni testat den, jag klippte en flaska också, funderar på om det kanske kan passa i vinbålet på nyår ;)
 

Bastardo

Medlem
Och som man brukar säga.. Bra producenter gör bra viner även i dåliga årgångar. Nej, man kanske inte jämför den med La Turque 2010 på 100-poäng... Men presterar över många andra Rhone viner lär den göra. Och är den nu sämre än ett 129-kronors vin på SB så ber jag om ursäkt till alla som köpt :oops:. Men 1500 spänn är helt enkelt för bra pris istället för 7-800 kr upp till nästa.
Det är knappast värd pengarna, men kan vara en lärorik upplevelse alla fall. Läs här:

La Revue du Vin de France har gett vinet bara 16.5 poäng. Bettane et Desseauve har gett 17.5 poäng. Det är inte så mycket med tanke på priset. Det förvånar mig oerhört om det stämmer att CT har gett betyget 93.8 p.
Årgång 2008 ser ut att ha varit den sämsta på 30 år! När man jämför CT:s recensioner med proffs, så sjunker mitt förtroende beskedligt mot de.

Skulle aldrig betala själv så pass mycket för ett vin som har fått bara 89–93 poäng, beroende av bedömaren. Och liknande vitsord är säkert att vänta överallt. Man kan inte trolla i vinernas värld, fast otroligt många har trott det genom att ha köpt förfalskade viner i tron att det var äkta vara. ;)
 
Last edited:

Victorious

Medlem
D9AF9E97-07BA-48A7-A14A-4373CD0773FE.jpeg
 
Toppen