Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Bubblaren

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Jag satt i helgen och sökte förtvivlat efter bord på F12 under "REA-dagarna", fanns inte ens 2 platser. Till slut blev 17 feb 21:30 på Le Rouge istället.

Så skynda dig att boka om du ska få en stol!! Lycka till!
 

Elvis

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Jag har ätit på båda och båda är jättebra. Vassa Eggen har lite mer ambitiös mat, men Le Rouge kompenserar med en trevligare miljö. Jag skrev om Vassa Eggen i en annan tråd i förra veckan:

Elvis skrev:
Inledde gårdagskvällen med en flaska Vilmart Coeur de Cuvée 1997 på Hotell Stureplans champagnebar. Vilmart imponerade som vanligt och priset var rena fyndet: 1030 kr.

Därefter åt vi avsmakningsmenyn på Vassa Eggen. Vi försökte hitta ett bra vitt vin till förrätterna, men det var ganska dåligt utbud. Till slut valde vi i stället en champagne: Joseph Perrier Cuvée Josephine 1995. Kraftig doft av gröna äpplen, smak av gröna äpplen och eftersmak av cider. Efter ett tag dök även röda äpplen upp. Märklig champagne! Den kändes dessutom väldigt ung och skulle säkert må bra av ytterligare några års lagring. Den passade i alla fall mycket bra till goyoza på pilgrimsmussla fylld med krabba, yuzu och kräm på isbergssallad samt förrätt nummer två: ankleverterrin, honung, päron och müsli.

Sedan tog vi in en flaska rött, en Ballarin Nebbiolo 2003. Jordig doft och smak, men den öppnade aldrig upp sig riktigt. De tre avslutande rätterna var:

Stekt kalvbräss, kastanj och anklever crème, spetskål och aprikos

Variation på anka, pumpakräm, endive och grönpeppar

Dr. Pepper, choklad, kola och körsbär

Mat och service var riktigt, så jag kan varmt rekommendera ett besök på Vassa Eggen.
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Tack Anna för tipset, slänger mig på telefonen!
Och tack Elvis, precis vad jag behövde. Så dryckespaketet till menyn var sådär, eller?
 

Elvis

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

vintjej skrev:
Och tack Elvis, precis vad jag behövde. Så dryckespaketet till menyn var sådär, eller?

Rent generellt brukar jag föredra att välja viner själv tillsammans med sommeliern. Jag tycker att det brukar bli bättre så. Jag tycker att det kan bli lite "hattigt" annars.
 

Bubblaren

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Berätta om och vart du får tag på bord!

Är inte helt nöjd med tiden som jag fick - 21:30 en vardagskväll är ngt sent i mitt tycke....
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Bubblaren skrev:
Berätta om och vart du får tag på bord!

Är inte helt nöjd med tiden som jag fick - 21:30 en vardagskväll är ngt sent i mitt tycke....

Kom fram idag till Le Rouge, 20:45 den 16:e feb. Inte så illa, tycker jag.
Nu ska jag testa Fredsgatan.
 

anders

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Bubblaren skrev:
Berätta om och vart du får tag på bord!

Är inte helt nöjd med tiden som jag fick - 21:30 en vardagskväll är ngt sent i mitt tycke....

Japp, då är det hög tid för små flickar och pojkar att ligga i sängen för sin välbehövliga skönhetssömn. Eftersom ingen sömn i världen kan fixa till mig så är det snarare då jag börjar ringa runt för att få tag i ett bord. Brukar fungera förvånansvärt bra, även på fredagar och lördagar. Många har pyst hem då så krögaren är bara tacksam över att sälja bordet två gånger samma kväll.
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Elvis skrev:
Rent generellt brukar jag föredra att välja viner själv tillsammans med sommeliern. Jag tycker att det brukar bli bättre så. Jag tycker att det kan bli lite "hattigt" annars.

Control freak.:D
Nä, men jag hajar grejen. Men vinpakaten brukar väl vara ihopsatta av sommelieren? Iofs betyder inte det alltid något.
Alla gör inte ett bra jobb vad gäller kombinationer.
 
50% på F12, Rouge, Kungsholmen och Smak på Restaurangen

50% kvällstid mån-ons på ovan nämnda restauranger, gäller till 1/3. Osäker på om det gäller dricka också (står ej explicit), men isf kommer jag vara där minst en gång i veckan :D
 
SV: 50% på F12, Rouge, Kungsholmen och Smak på Restaurangen

doh ^^

Vad gällde ang. dryck då, är alla sjyssta viner och skumpor 50% också!?!

Admin får gärna merge:a den här tråden =)
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: 50% på F12, Rouge, Kungsholmen och Smak på Restaurangen

Skumpatorsk skrev:
doh ^^

Vad gällde ang. dryck då, är alla sjyssta viner och skumpor 50% också!?!

Admin får gärna merge:a den här tråden =)

Jag hittar inget som säger att det är så.:(
Ja, admin, det får du gärna.:D
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Igår fick jag veta av en välinitierad källa att F12 REAr ut vinerna.
 
Trådskapare
V

vintjej

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

Bubblaren skrev:
Driva du mig moppo???? Jag som fick bord på Le Rouge *grymtar*

Samma här *grymt grymt*.
Källan är bombsäker och är en somalier som är rätt känd vars namn börjar på B.
Så jag litar på honom. Men han sad inget om 50% eller så. Han sa bara "REAR".
 

ae

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

vintjej skrev:
Samma här *grymt grymt*.
Källan är bombsäker och är en somalier som är rätt känd vars namn börjar på B.
Så jag litar på honom. Men han sad inget om 50% eller så. Han sa bara "REAR".

Kom att tänka på klassikern (kommer inte ihåg vilken rest. som skrev det) "Vinerna är noga utvalda av våra somalier". bland det roligaste som skrivits på en meny.
 

Bubblaren

Medlem
SV: REA på Fredsgatan och Vassa Eggen bl a!

vintjej skrev:
Samma här *grymt grymt*.
Källan är bombsäker och är en somalier som är rätt känd vars namn börjar på B.
Så jag litar på honom. Men han sad inget om 50% eller så. Han sa bara "REAR".


Jag vet! Vi får ta ett barhäng där!!!
 
Toppen