Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rekommendation Chablis/Chardonnay till Hummer

BallyJ

Medlem
Hej,
Jag har en aktivitet som jag ska göra med några kunder i arbetet då vi kommer fiska hummer och sedan äta på traditionellt vis tillsammans med andra skaldjur som räkor, kräftor och krabba. Jag hade tänkt att sätta ihop ett vinpaket för kvällen på 8-10 flaskor och hade tänkt att begränsa mig till Champagne och Riesling som jag har hyfsad koll på själv. Men nu har jag fått in ett önskemål om Chablis med smörig karaktär till detta och behöver forumets hjälp med rekommendationer. Förväntan finns på några flaskor Chablis och det måste finnas på SB, beställningssortimentet fungerar fint om jag får bra rekommendationer senast fredag den här veckan. Priset bör ligga som högst på 500:- per flaska.

Så finns det någon kunskap som kan hjälpa till med detta på forumet?;-)
 
Trådskapare
BallyJ

BallyJ

Medlem

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Smörig chablis? Är det då inte "vanlig vit Bourgogne" man är ute efter? Chablis kan i och för sig bli lite smörig med åldern, eftersom nötiga och smöriga toner är mognadstoner för Chardonnay. Under alla omständigheter är Chablis trevligt till skaldjur, precis som skumpa och Riesling.

Den här magnumen är från en toppårgång för all vit Bourgogne (inkl Chablis) och har en lagom ålder. Den har varit hyllvärmare sedan förra året och finns i överflöd i Göteborg:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-grand-cru-bougros-9608006
Provade den i slutet av förra året och den var klart bra. Alltid kul när man kan köpa moget och kul med stora flaskor. 949 kr för en magnum får väl räknas som under 500 kr...

En annan bra årgång är 2014, som ju åtminstone inte kan räknas som helt nysläppta längre. Domaine d'Henri är en klart bra producent som inte har funnits alltför länge. Det är (delar av?) familjen Laroche som sålde varumärket och börjat om i mindre skala med egna vingårdar. Fatad stil, så ganska matiga för chablis, men inte fattade så det stör. BS i detta fall.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-premier-cru-7496601
 
Trådskapare
BallyJ

BallyJ

Medlem
Smörig chablis? Är det då inte "vanlig vit Bourgogne" man är ute efter? Chablis kan i och för sig bli lite smörig med åldern, eftersom nötiga och smöriga toner är mognadstoner för Chardonnay. Under alla omständigheter är Chablis trevligt till skaldjur, precis som skumpa och Riesling.

Den här magnumen är från en toppårgång för all vit Bourgogne (inkl Chablis) och har en lagom ålder. Den har varit hyllvärmare sedan förra året och finns i överflöd i Göteborg:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-grand-cru-bougros-9608006
Provade den i slutet av förra året och den var klart bra. Alltid kul när man kan köpa moget och kul med mogna flaskor. 949 kr för en magnum får väl räknas som under 500 kr...

En annan bra årgång är 2014, som ju åtminstone inte kan räknas som helt nysläppta längre. Domaine d'Henri är en klart bra producent som inte har funnits alltför länge. Det är (delar av?) familjen Laroche som sålde varumärket och börjat om i mindre skala med egna vingårdar. Fatad stil, så ganska matiga för chablis, men inte fattade så det stör. BS i detta fall.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-premier-cru-7496601
Tack för fina tips!
Beställningen är väldigt specifik, så ja det är smörig Chablis som är efterfrågad;) men jag tar gärna ut svängarna utifrån önskemålet om det kommer andra bra smöriga Chardonnay-förslag. Magnumen såg intressant ut och kul med lite ålder också, ska se om jag kan utöka dagens inköp lite.
 
Den här magnumen är från en toppårgång för all vit Bourgogne (inkl Chablis) och har en lagom ålder. Den har varit hyllvärmare sedan förra året och finns i överflöd i Göteborg:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-grand-cru-bougros-9608006
Provade den i slutet av förra året och den var klart bra. Alltid kul när man kan köpa moget och kul med stora flaskor. 949 kr för en magnum får väl räknas som under 500 kr...

Ja, varför tänkte jag inte på den? Den är ju ruskigt bra! Och smörtonerna är givetvis tydligare än i William Fèvre.
 

chambertin

Medlem
Hej,
Jag har en aktivitet som jag ska göra med några kunder i arbetet då vi kommer fiska hummer och sedan äta på traditionellt vis tillsammans med andra skaldjur som räkor, kräftor och krabba. Jag hade tänkt att sätta ihop ett vinpaket för kvällen på 8-10 flaskor och hade tänkt att begränsa mig till Champagne och Riesling som jag har hyfsad koll på själv. Men nu har jag fått in ett önskemål om Chablis med smörig karaktär till detta och behöver forumets hjälp med rekommendationer. Förväntan finns på några flaskor Chablis och det måste finnas på SB, beställningssortimentet fungerar fint om jag får bra rekommendationer senast fredag den här veckan. Priset bör ligga som högst på 500:- per flaska.

Så finns det någon kunskap som kan hjälpa till med detta på forumet?;-)
Tycker ju egentligen att du är helt rätt ute med Champagne och Riesling när skaldjuren äts kokta men smörig Chardonnay är ju som @vintomas säger mer synonymt med vit Bourgogne och dess numera talrika och bra kopior från jordens alla hörn.
För egen del så slår jag i den genren ett slag för t.ex 2018 Storm Vrede Chardonnay (369kr), 2015 Mullineux Leeu Passant (499kr)
, 2016 Jordan Nine Yards Chardonnay (349kr).
Crystallums Chardonnayer är också riktigt bra liksom Hamilton Russel och Newton Johnson Family Vineyards men alla ser ut att vara slut för tillfället på SB.
 

Jos

Medlem
Smörig chablis? Är det då inte "vanlig vit Bourgogne" man är ute efter? Chablis kan i och för sig bli lite smörig med åldern, eftersom nötiga och smöriga toner är mognadstoner för Chardonnay. Under alla omständigheter är Chablis trevligt till skaldjur, precis som skumpa och Riesling.

Den här magnumen är från en toppårgång för all vit Bourgogne (inkl Chablis) och har en lagom ålder. Den har varit hyllvärmare sedan förra året och finns i överflöd i Göteborg:
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-grand-cru-bougros-9608006
Provade den i slutet av förra året och den var klart bra. Alltid kul när man kan köpa moget och kul med stora flaskor. 949 kr för en magnum får väl räknas som under 500 kr...

En annan bra årgång är 2014, som ju åtminstone inte kan räknas som helt nysläppta längre. Domaine d'Henri är en klart bra producent som inte har funnits alltför länge. Det är (delar av?) familjen Laroche som sålde varumärket och börjat om i mindre skala med egna vingårdar. Fatad stil, så ganska matiga för chablis, men inte fattade så det stör. BS i detta fall.
https://www.systembolaget.se/dryck/vita-viner/chablis-premier-cru-7496601
Facit.

Men ett steg längre, du ska leta Bourgogne eller annan Chardonnay istället eftersom ”smörig” och chablis är att gräva på fel ställe :)

Edit: kör något av tipsen från @chambertin Leeu Passant Chardonnay är löjligt gott
 

lukastollig

Pudelfantast
Smörig chablis? Är det då inte "vanlig vit Bourgogne" man är ute efter? Chablis kan i och för sig bli lite smörig med åldern, eftersom nötiga och smöriga toner är mognadstoner för Chardonnay. Under alla omständigheter är Chablis trevligt till skaldjur, precis som skumpa och Riesling.

Kan bara hålla med. Ska du få tydliga smörtoner i Chablis bör de få några år på nacken, även på 1er och grand cru nivå,. Nu är inte Brocard min favoritproducent men den där 2008 Bougros på magnum kan säkert leverera enligt önskemålet.
 
Toppen