Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

LeChat

Medlem
878AAFC2-0547-494F-BC2D-A797538A70F8.jpeg

2009 Château Lilian Ladouys


Drack denna goding från Saint Estephe senast i april 2017 och det har hänt lite grejer sen då.
Den här är ju riktigt mumsig nu! Den varma årgången ger 14% och mycket extrakt, men här finns också en bra struktur av tanniner och syror.
Årgång 2009 är ju mycket frukt och i unga år var det inte så mycket mer än frukt och en del ointegrerade fat som utmärkte sig. Nu med 10 år så har vinet bättre balans, bättre struktur, men fortfarande kvar superfrukten från 2009.
Dricks något sval för bättre struktur och fräschör. Känns som ett klockrent val till kvällens ribs
 

Trydebull

Medlem
1987 Chateau Malescasse

9EAD1D47-442F-4EAA-BB5C-EF9C9699A440.jpeg


Ja, det är ju en Göteborgsk Skåning som öppnat den ena mogna Bordeaux’en efter den andra på sistone. Så jag blev lite sugen jag med.

Jag tror att det här är en av mina sista flaskor som köptes in när jag började köpa vin (Dock några år efter släpp) - utan speciellt mycket koll, som jag sparat på... Med facit i hand borde den druckits för 10-15 år sedan för en så optimal njutning som möjligt. Idag hade jag nog inte köpt den. Men, men, det fanns inte så mycket pengar att handla för då.

Noter från dag tvåmen intrycken är väldigt likvärdiga från dag ett.

Klar i tonen och genomskinligt klarröd

Doftar grönt. Slaget grovt gräs, grön paprika, körsbär men också rönnbär, slånbär (!) och nypon.
Utöver det en något parfymig ljus doft som jag inte riktigt går hem med.

Smaken lever verkligen trots en något enklare Bordeaux. Men inte riktigt min stil, och dessutom något tunn, lite tråkig och något over the hill (årgångstypisk med andra ord) och dessutom grön i smaken också. Paprikaroner, vanliga röda körsbär och lite timjanstoner.

Alla mina gröna noter till trots så finns det ingen cab franc i det vad jag vet. Drygt 50% Merlot, en bra del CS och en skvätt (10%-ish) Petit Verdot

Inte fantastiskt på något sätt men jag tycker att det är bra för ålder, årgång och stil.

Frun ville byta ut det. Mot vad frågade jag?
-Vad som helst tack, blev svaret. Ett något enklare omdöme..

1-1 alltså... Jag uppskattade det i sin enkelhet

85-86 någonting.

Och
- innan någon ger sig på mig - man får visst dricka Bordeaux i Bourgognekupor!:)
 

Trydebull

Medlem
1965 Kopke colheita
Visa bifogad bild 18108

Det kommer ju en Kopke Colheita i dagens släpp så jag tänkte dela en not från min nu veckogamla flaska av en ca 15 år äldre version.

Drick ingenting de första timmarna efter att du dragit korken. Då får du inte ens 20% av vad flaskan kan ge dig. Helst tycker jag att man sen ska dricka ett glas och förvara resten minst en två dagar i kylen med korken i - då blommar det. Men det är säkert en smaksak.

Noter från ca 48 timmar öppnad flaska med ca 75% innehåll kvar, förvarad med kork i kylen.
Noterna från ca 18-19 grader och uppåt

Genomskinligt och filtrerad med brunröd ton åt det bruna hållet

Doften ger kolasnören, kolasås, körsbär i sirap, sockerbetsmelass, muscovadosocker. Vidare inslag av apelsin, mörklila hyacinter, russin, torkade fikon,

Smaken är ”tjockare än ögat säger”, torkade fikon, kastanjesirap, inlagda - lätt spritiga cognacskörsbär, viss sälta, kanderad ingefära mot slutet.

Jag har druckit några årgångar av Kopkes Colheita. Jag kommer att köpa en flaska 79 - men inte mer. Jag tycker inte att den här flaskan var all that, och Kopkes Colheita tycker jag normalt sett inte heller är det. Jag sätter 90-91 på den här flaskan - och givet priser bör man ju fundera en gång till. Man hittar riktigt bra vintage för de slantarna - om än kanske inte alltid fullt så gammal, men ålder är ju inte allt.

Jaha. Då var det dax för en halvpudel då... Men man ska ju berätta när man inte har helt rätt för sig så... Here we go:

Tio dagar öppnad i kylen med halva flaskan kvar. Det här är inte så dumt... Smaken ger en krämig, smörig ton som nu mer går över i apelsin-dadel-krämig-smörig-perfekt-syrad-sötma-med-en-perfekt-backning-från-alkoholen.

Troligtvis den bästa Kopke Colheita jag druckit... Ok konkurrensen är fortfarande inte skräckinjagande...

Jag får lägga på ett par poäng och är nog ändå uppe i 92-93 någonting....
 

LarsW

Medlem
Mogna Bårdåer verkar vara hypen nu så hoppar på tåget. :p
Hittade denna till hälften coravinade flaska när jag kom hem i kväll och kände för lite vin men ville inte öppna en hel flaska.
Hyfsat säker på att den följde med hem från sista provningen hos @kimnyblom.

Ch Pape Clément 1982.

Bättre än jag minns den från provningen men nu behöver den inte slåss mot något annat vin vilket nog är till fördel då den börjar bli till åren.
Doften är klassisk bordeaux. Frukten är diskret. Vitpeppar. Cigarrer. Lite paprika. Hint av läder och stall.
I munnen är det mjukt. Körsbär och torrt hö. Frukten är tillräcklig för att det inte ska kännas tunt. Ceder. Peppar. Lite syra finns det kvar. Mjuka tanniner.
Lite mer kraft och stuns hade gjort bra. Har nog passerat toppen men ikväll har den absolut inget att skämmas för!
Gott!
90p

thumbnail_20191006_212033.jpg
 

Daniel A

Administratör
DSC_1330.JPG


2017 Fontaine-Gagnard, Chassagne-Montrachet
Varför har jag inte köpt mer vit bourgogne från 2017? Det här var riktigt trevligt och tillgängligt redan nu. Ja, visst håller det många år till, men att dricka ung vit bourgogne på frukten är fantastiskt när det beter sig såhär. Mycket expressivt, tung frukt (blandade äpplen och citron, främst) och bakom den finns lite smör och kryddor. Kraftigt i munnen, med mer av samma, och en bra syra som knyter ihop vinet. Koncentrerat och djupt snarare än komplext. 91+p.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
IMG_3609.JPG

2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues
Från CT:
I am surprised! This is drinking much better than 2010 now. A lot is going on here. Dark fruits, chocolate, garrique...and a really long finish. I was only to take a taste with Coravin but ended up finishing the whole bottle. Definite one of the best Gigondas. In a few years this will be a real killer... 95++
 

LeChat

Medlem
BE097B80-D0CC-4D1E-9925-F0E5333FD5EB.jpeg

2011 Camus Pere & Fils Charmes-Chambertin


Parfymerad, lyxig och elegant känns första sniffen. Komplex, blommig och kryddig doft av bl.a rosor och kryddnejlika. Detta finns även med i smaken tillsammans med svagt animaliska drag. Klart trevligt! Grand Cru? Nja, min erfarenhet är mycket begränsad på den nivån men sååå fantastiskt är det inte.
Och visst är detta Bourgogne men Oregon är inte långt borta heller.
Även om den är njutbar redan så är den så klart ganska ung och man kan känna en liten obalans och en önskan om mer mognadstoner. Kan säkert ge bättre utdelning om ca 5 år.
 

Per Stade

Lege artis
Visa bifogad bild 18130
2016 Domaine Santa Duc Gigondas Les Hautes Garrigues
Från CT:
I am surprised! This is drinking much better than 2010 now. A lot is going on here. Dark fruits, chocolate, garrique...and a really long finish. I was only to take a taste with Coravin but ended up finishing the whole bottle. Definite one of the best Gigondas. In a few years this will be a real killer... 95++


Det här gillar jag. Lite för lätt att gilla kanske? Fullpackat med söt frukt som är lika gott före maten som till den.

BAF2C12B-7A49-434D-B54D-4E8718712DEE.jpeg
 

LeChat

Medlem
Visa bifogad bild 18137
2011 Camus Pere & Fils Charmes-Chambertin


Parfymerad, lyxig och elegant känns första sniffen. Komplex, blommig och kryddig doft av bl.a rosor och kryddnejlika. Detta finns även med i smaken tillsammans med svagt animaliska drag. Klart trevligt! Grand Cru? Nja, min erfarenhet är mycket begränsad på den nivån men sååå fantastiskt är det inte.
Och visst är detta Bourgogne men Oregon är inte långt borta heller.
Även om den är njutbar redan så är den så klart ganska ung och man kan känna en liten obalans och en önskan om mer mognadstoner. Kan säkert ge bättre utdelning om ca 5 år.
Sparade en slatt från igår och häller nu upp en rejäl kupa. Förhoppningarna så här dagen efter är egentligen inte så stora men faktum är att detta glas är flaskans bästa. Det sitter ihop bättre idag och ger ett bra hopp om en god framtid. Riktigt bra! Kanske t.o.m Grand Cru nivå.;)
 

Trydebull

Medlem
2013 Duckhorn Three palms Wineyard Merlot

F5D49AF2-2D47-42A0-A407-0AB94F3D0DE6.jpeg


Björnbärsfärgad

Doftar alla de blå-röda bären, röd-vit polkagris, inget grönt, inget kryddigt men härlig styrka som är fullständigt underbyggande - och ger en stadig balans åt vinet. Bäst efter fyra-fem timmar och dagen efter korkdragning.

I munnen är det främst härliga bär åt samma blåröda håll - utan syltigheten som jag ibland annars kan uppleva hos Merlot. Väldigt bra balans. Fullständigt drickfärdig men jag kommer ändå att spara några från varje årgång för att följa för jag tror ändå på ganska mycket utveckling.

Det här är riktigt bra. Merlot är lite vattendelare för mig. Ibland är det nästan riktigt illa. Ibland är det magnifikt. Det här är nära det sistnämnda. Har druckit några andra flaskor och årgångar som varit ännu bättre men det här ger jag med lätthet 93 poäng
 

Dalskåning

Medlem
Till dagens lammfilé valde jag denna som tydligen skulle vara på väg över kanten, men som enligt mig fortfarande var ytterst vital.
Lätt kylt och med ett par timmars luftning så bjöd det på förvånansvärt fruktiga och mjuka toner utan några tendenser till att vara övermoget. Riktigt gott
 

Attachments

  • EBF70D92-3E02-4DCD-BB4C-B59B5A580E5E.jpeg
    EBF70D92-3E02-4DCD-BB4C-B59B5A580E5E.jpeg
    36 KB · Visningar: 320

Adamanko

Medlem
2013 Duckhorn Three palms Wineyard Merlot

Visa bifogad bild 18146

Björnbärsfärgad

Doftar alla de blå-röda bären, röd-vit polkagris, inget grönt, inget kryddigt men härlig styrka som är fullständigt underbyggande - och ger en stadig balans åt vinet. Bäst efter fyra-fem timmar och dagen efter korkdragning.

I munnen är det främst härliga bär åt samma blåröda håll - utan syltigheten som jag ibland annars kan uppleva hos Merlot. Väldigt bra balans. Fullständigt drickfärdig men jag kommer ändå att spara några från varje årgång för att följa för jag tror ändå på ganska mycket utveckling.

Det här är riktigt bra. Merlot är lite vattendelare för mig. Ibland är det nästan riktigt illa. Ibland är det magnifikt. Det här är nära det sistnämnda. Har druckit några andra flaskor och årgångar som varit ännu bättre men det här ger jag med lätthet 93 poäng
Jag var mindre imponerad men min flaska varade iofs inte i fyra-fem timmar... ;)
 

Adamanko

Medlem
Dricker två vinare idag. Som båda når ungefär samma betyg.

2016 Cigliuti Barbera d'Alba Serraboella går först och i början är det ganska tajt. Men kryddiga nypon känner vi iaf. Sen kommer lite syltiga blåbär och jag känner alkoholbeska men min son känner kaffe eller choklad. I det ganska långa slutet känner vi båda mint och rosor efter ett tag. Jag tycker 89 och sonen 90.

Efter den blir det Brundlmayers Pinot Noir-16. Jag fullständigt älskade -15 och har hela tiden hoppats att -16 skulle vara lika bra. Men det här är tredje flaskan och ingen har varit i närheten av -15:s 93 poäng. Inte för att det är ett dåligt vin - tvärtom - det här är bra. Mycket pinot och hav i början med en lite oväntad bränd ton som jag inte kommer ihåg från någon annan flaska. Lingon/krusbär. Det här är lika bra direkt ur flaskan som efter den timme det varade. Inte komplext. Det händer inte mycket med tid. Men riktigt najs på en enda gång och det är inte dåligt det. Sonen och jag är överens om 90.
 

Swedish

Medlem
S
Till dagens lammfilé valde jag denna som tydligen skulle vara på väg över kanten, men som enligt mig fortfarande var ytterst vital.
Lätt kylt och med ett par timmars luftning så bjöd det på förvånansvärt fruktiga och mjuka toner utan några tendenser till att vara övermoget. Riktigt gott
Sorry för klassisk trådkapning!
Fick mig bara att komma ihåg alla så kallade "svagare" årgångar som gång på gång levererar drickglädje och reflektera kring hysterin gällande "topp årgångar". Körde ofta under några år Guigals La Landonne 08 på provningar och oavsett motstånd kunde man vara säker på att den gick segrande. 08 är verkligen en bespottad årgång och ligger gärna 5-7 poäng under för "proffsen". Och visst om 20-25 år så är säkerligen 05, 09,10,15,16 ett större vin. Men i dagsläget...

Detsamma gäller Tertre-Roteboeuf 07. Vet inte i hur många drabbningar den har krossat motståndet, blev nästan komiskt på slutet. Samma sak med Grange 11 med de lustiga kommentarerna "är det så Grange kan bli..."

Visst är det kul med toppårgångar men 15-25 år är en lång tid, en jävligt lång tid. Enligt alla profetior är vi döda då... :)
 

Adamanko

Medlem
Ok! Mina bristfälliga noter är från dag två. Men jag drack ett glas direkt och även det var absolut bra!

Jag blir nästan lite nyfiken på vad det är du ogillar?
Skrev så här på CT: "At first it's the alcohole that hits me. That might be me. Very blackberries, plums and smooth. Drinks up really quick. 89-90 but I don't dare to go under 90. So 90. Won't buy again."

Så inte på något sätt dåligt. Men för dom pengarna vill jag ha bättre.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Till dagens lammfilé valde jag denna som tydligen skulle vara på väg över kanten, men som enligt mig fortfarande var ytterst vital.
Lätt kylt och med ett par timmars luftning så bjöd det på förvånansvärt fruktiga och mjuka toner utan några tendenser till att vara övermoget. Riktigt gott
Över kanten?? Ett år sedan jag drack 1988. Mogen så klart men mkt bra. Ett riktigt bra vin. 2008 har minst 10-15 år kvar.
 
Toppen