Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Dalskåning

Medlem
Över kanten?? Ett år sedan jag drack 1988. Mogen så klart men mkt bra. Ett riktigt bra vin. 2008 har minst 10-15 år kvar.

-08 har ett betydligt kortare ”drickfönster” än de flesta andra årgångar enligt många.
CT hade 2018 som bortre.

Nypan med salt bör ju vara ganska rejäl ibland när man läser noter. Man lär sig:)
 

Pontus

Medlem
S

Sorry för klassisk trådkapning!
Fick mig bara att komma ihåg alla så kallade "svagare" årgångar som gång på gång levererar drickglädje och reflektera kring hysterin gällande "topp årgångar". Körde ofta under några år Guigals La Landonne 08 på provningar och oavsett motstånd kunde man vara säker på att den gick segrande. 08 är verkligen en bespottad årgång och ligger gärna 5-7 poäng under för "proffsen". Och visst om 20-25 år så är säkerligen 05, 09,10,15,16 ett större vin. Men i dagsläget...

Detsamma gäller Tertre-Roteboeuf 07. Vet inte i hur många drabbningar den har krossat motståndet, blev nästan komiskt på slutet. Samma sak med Grange 11 med de lustiga kommentarerna "är det så Grange kan bli..."

Visst är det kul med toppårgångar men 15-25 år är en lång tid, en jävligt lång tid. Enligt alla profetior är vi döda då... :)
+1!
 

Per Stade

Lege artis
Visst är det kul med toppårgångar men 15-25 år är en lång tid, en jävligt lång tid. Enligt alla profetior är vi döda då... :)
485CD6B2-836C-4061-8D7F-096D0BE8DD4C.jpeg
 

Trydebull

Medlem
2015 Ridge Geyserville
50:e årgången av det här vinet

640427DD-3819-4042-B238-73F4996833A5.jpeg


70% Zinfandel, 15% Carignane, 12% Petite Sirah, 3% Alicante Bouschet

Lilaröd i tonen. Men klar.
Doften direkt efter kork ger mycket syltade björnbär, och mullbär men även något hårdare som kanske påminner om färska Aroniabär.

Med en timmes luft försvinner mullbären och ersätts av perfekt mogna svarta körsbär, ingen ek - men väl lite vaniljton. Allteftersom kommer även tydliga svarta vinbär, lite ek och inslag av viol och läder.

Smaken - ja, allt det här påminner lite om ca 5 år gammal varsamt hanterad Garnacha med en stänk extra, icke störande, alkohol (14,5% göre sig något påminda).

Inte alls som jag tänkt mig. Bra att man får sätta sina fördomar på prov ibland.

Behagligt lätt söta körsbär med en tydlig syra kvar. Fin ek, väldigt lätt vanilj, med något inslag av blåa mogna plommon och färska fikon (innanmätet).

Efter två timmar även något inslag av löstobak, svarta vinbär och lakrits. Ganska mycket av ganska mycket rent utslagsmässigt. Men också väldigt fint invävt i vartannat och absolut i drickfas - men det kommer att bli bättre om några år. Inte tio (säkert bra då också men tror inte man ska/behöver vänta så länge) men tre-fem.

Gillar ju inte Zinfandel/Primitivo. Men det här var/är en väldigt lyckad mix. Jag tror att jag köpt tre flaskor för några år sedan efter lovord bl a härifrån. Köpte tre och tänker att jag öppnar de andra om två respektive fem år.

Och att jag gärna köper några till. Mycket vin för pengarna och kul komposition!

91-92 poäng med ett möjligt plus!
 
D´Aupilhac 2017 från småparti 4okt

Färg : En fin vinröd färg, precis som på min fars Cheva van från slutet av 90talet ;)
Doft : Mjuka kryddor och mörka bär
Smak : Dag 1, Körsbär, mörk frukt, peppar, lätt hint av tobak och något funky men mjuka tanniner
Dag 2, Rundare och djupare smak av körsbär och mörka frukten, tobaken har kommit fram mer men på ett behagligt sätt, det funkiga är inte där längre, ett välbalanserat och elegant vin!

om det blir ett köp igen? inte helt övertygad även fast jag tycker det är ett bra vin, en flaska kanske för att låta ligga i 2år får jag en känsla av att det kan bli :)
 

Attachments

  • 72084652_726790961126197_6580461961346023424_n.jpg
    72084652_726790961126197_6580461961346023424_n.jpg
    17,6 KB · Visningar: 219

Dalskåning

Medlem
:)
07B62019-E3CF-4329-A613-5292E98363DD.jpeg
Några år sedan jag testade denna Gustave Lorentz Lieu Dit Burg 2016 senast. Härlig syra! Bentorr och med härliga druvtypiska dofter. Petroleum känns så klichéaktigt, men det stämmer ju för f*n.
Underbart fylligt med mycket citrus, stenfrukt och lite päron.
Som aperitif ikväll, men måste testas med lite skaldjur.


Kvällens andra vin Gustave Lorentz Grand Cru Altenberg de Bergheim 2014är bara precis öppnat och upphällt. Får återkomma gällande det:)
1BBE306F-04D2-484A-A0DE-068474DBEBFD.jpeg
 
Last edited:

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
:)Visa bifogad bild 18153 Några år sedan jag testade denna Lieu Dit senast. Härlig syra! Bentorr och med härliga druvtypiska dofter. Petroleum känns så klichéaktigt, men det stämmer ju för f*n.
Underbart fylligt med mycket citrus, stenfrukt och lite päron.
Som aperitif ikväll, men måste testas med lite skaldjur.


Kvällens andra vin är bara precis öppnat och upphällt. Får återkomma gällande det:)Visa bifogad bild 18156
Please. please! Skriv ut vin och årgång så att det blir sökbart på forumet:confused:
 

Wintermute

Medlem
Ytterligare ett halvår har gått. Nyöppnad var den tät och sträv, men inte alls obehaglig. Efter en vecka känner jag tydliga lavendeltoner och vinet visar inga tecken på trötthet.
Ytterligare 13 månader senare. Ett helt annat djur. Vildhallon, blåbär. Balanserade tanniner och en lång eftersmak av lingondricka. Riktigt bra. Min dagsform dryftar mig att dra till med 90 poäng.
(
Un Jour 2013, Malbec från Cahors.
)
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Härligt Dalskåning. Du får gärna återkomma om de vinerna du prövade. Finns de på beställningssortimentet?

Jag har prövat ett av Gustave Lorentz röda idag (Pinot Noir alltså, 2017). Lätt och elegant, med lite tanniner.
Kommer försöka få tag på mer rött från Alsace...
 

Swedish

Medlem
D´Aupilhac 2017 från småparti 4okt

Färg : En fin vinröd färg, precis som på min fars Cheva van från slutet av 90talet ;)
Doft : Mjuka kryddor och mörka bär
Smak : Dag 1, Körsbär, mörk frukt, peppar, lätt hint av tobak och något funky men mjuka tanniner
Dag 2, Rundare och djupare smak av körsbär och mörka frukten, tobaken har kommit fram mer men på ett behagligt sätt, det funkiga är inte där längre, ett välbalanserat och elegant vin!

om det blir ett köp igen? inte helt övertygad även fast jag tycker det är ett bra vin, en flaska kanske för att låta ligga i 2år får jag en känsla av att det kan bli :)

Den kan behöva en 2-3 år.
Drack ett syskonvin "La Boda" 2013 i somras och den började komma i hamn. Till och med @gece och @thunberg verkade få i sig det men de kanske kände sig så illa tvungna...

Tror också att man behöver en "partisk" sida för att uppskatta det till fullo. Det här är en sida av Languedoc jag uppskattar och vill promota då jag känner att en hel del producenter efter tjugo år har hittat "rätt" uttryck. Det smakar av "södern" men utan nidbilderna...

Support your local wine grower!
Occitania! Über alles...
:oops:
 

Dalskåning

Medlem
Härligt Dalskåning. Du får gärna återkomma om de vinerna du prövade. Finns de på beställningssortimentet?

Jag har prövat ett av Gustave Lorentz röda idag (Pinot Noir alltså, 2017). Lätt och elegant, med lite tanniner.
Kommer försöka få tag på mer rött från Alsace...


Både Gustave Lorentz Riesling Lieu Dit 2016 och Gustave Lorentz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergheim finns i BS. Dock så har den senare nyss bytt till årgång 2015 från provade 2014.

Lieu Diten funkar bra att drick ungt, Jag gillar de fruktiga tonerna med päron och citrus. Syran är framträdande, precis som jag önskar och det finns noll upplevd restsötma. Ett stort steg upp från deras standard reserve.

Grand Crun brukar jag dricka med lite mer ålder och borde nog väntat med denna -14 som känns lite platt och trist.
Jag vet vilken härlig komplexitet och vilket djup detta vin kan erbjuda med några år på nacken. 2007 var fantastiskt och även 2008 och 2011 var fina.

Även om det inte är nån milsvid skillnad mellan dessa två viner så tycker jag mig känna en liten, liten hint av sötma i slutet av det senare. Har ingen stenkoll på sockerinnehåll, men tror att det ligger bortåt 6g på Grand Crun.

Övriga flaskor av 2014 får ligga till sig och jag får köpa hem en 2015 och testa:)
 

LarsW

Medlem
Trevlig BYOB igår med @kimnyblom , @Appel , @Rexel och @Mattias Schyberg .
Fritt tema men lite underförstått att de flesta var sugna på rött...

Måste ha en skumpa då att börja med annars känns det konstigt. :p

1: Näsa med svamp, rostat bröd, konserverad citron och hallon. Efter ett tag dök det upp en massa hav och ostron.
Smak med mjuk citron. Skiffer. Dammiga kläder eller vått ylle. Reduktiv i både näsa och mun. God!
Mitt bidrag och det tog inte @kimnyblom många hintar att gissa både BdB och Bonville.
Rätt var: Franck Bonville 2012. Helt drickfärdig nu och massa skumpa för dina $$$.
90p

2: I näsan är det blommor och botrytis. Persika coh mango. Sötma och bensin. Att det är en riesling var de flesta överens om innan de smakade på den.
I munnen är den nästan helt torr, nästan inget av sötman i doften följer med. Gummidäck och tropisk frukt. En alkoholhetta visar var sockret tagit vägen. Ålder men perfekt just nu
Gissade runt lite i världen innan vi hittade till Österrike. Gissade Singerriedel och tror jag sa/tänkte något om i alla fall 10-15 års ålder.
Rätt var: Weingut Knoll Ried Kellerberg, Dürnsteiner Reisling Smaragd 2001 (jösses, prova säg det några gånger i följd...)
91p

20191012_164534.jpg


3:
I näsan var det kryddade jordgubbar och körsbär. Ek. Hö. Frisk syra.
I munnen är det mer bär. Ganska mustig. Jord. Tanniner. Tobak och kryddor.
Här var vi ute på villovägar och ingen lyckades sätta att det var en Pinot Noir och från Bourgogne...
Rätt var: Gevrey Chambertin Domaine Heresztyn 2010
90p

4:
Oj! För mig skriker näsan mogen Bordeaux och jag fastnar i den tanken.... Körsbär. Lila (det doftar lila, jag lovar!) Ceder och timjan. Blyerts och vitpeppar.
I munnen är det fantastiskt. Mjukt som sammet men med kraft, frukt och tanniner kvar. Läder och lapsang! Harmoniskt är nog bästa jag kan komma på föra att beskriva det.
Jag gissade bordeaux och runt 2000 eller kanske 90-tal.
Var inte i närheten vare sig på område eller årtal.... :oops:
Rätt: Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino 1964
Vilken ynnest att få dricka detta!
93p

5:
Nagellack och Grappa i näsan. När det får vädra ut så blir det mer körsbärslikör men nåt känns fel. Kork? Jordkällare är det i alla fall-.
I munnen är det murket trä. Punschpralin. Burksmak. Ganska kort.
Min flaska och var nog både övergången och lite defekt.
Rätt: AGE Siglo Rioja 1969.
Kul att prova bredvid BdM från 64. Ren slump att de kom bredvid varandra.
Poäng... hoppar denna då den nog var delvis defekt. Klart under 80 i alla fall.

20191012_164559.jpg


6: Rök och nagellack i näsan. Körsbär och kallt blod.
I munnen är det paprika och syra. Ung! Massiva tanniner.. Kan inte helt bestämma mig för vilken röd frukt det är.
Syrah absolut. Hamnar ganska snabbt i Rhône. Men tycker den är lite off, god absolut och potential men inte där nu.
Rätt: Jean Michel Stephan Cote Rotie 2014
88p

7:
Nu Jävlar! Sensor overload! Filtar. Cigarrer. Ceder. Läder. Jasmintvål. Körsbär. Kraft +++ Elegant++ @Mattias Schyberg doftar på den innan provningen och deklarerar WOTN innan han smakat något annat vin. :cigarr:
I munnen är det allt i doften och så bra. Massiva tanniner men frukt som klarar dessa. Ung! lång eftersmak.
Gissar syrah igen, eller tror det var Shiraz. Tänker en aussie som är riktigt jäkla välgjord.
Rätt: Jean-Michel Stephan Syrah Vin de France 2016
Jäklar! Spöar storebror alla dar i veckan till 1/3 av priset.
92p

20191012_164616.jpg


8:
I näsan är det blåbär. Filt och grus. Rostat kaffe och choklad.
I munnen är det kött och charketurier. Jord. Vansinniga tanniner men det funkar! Körsbär i kvadrat. Mörk choklad och rökad ek.
Tror vi hittade till Italien här men jag ville ha det till en Barbaresco runt 2010 som var helt galet.
Rätt: Dal Forno Romano Valpolicella Superiore 2005
Alltså... nu börjar vi bli bortskämda...:p
92p

9
: Mmmmm.... :cigarr: Rött kött. Svartpeppar. Lakrits och timjan. Hallon och körsbär. Ekad vanilj.
I munnen är det massivt. Ungt ja. Men gott! Körsbär, svart te, lakrits, rosor, grillat kött. Massiva tanniner men som med förra vinet så funkar det.
Vad gissade jag här. Kommer inte ihåg. Tror jag tänkte italienskt men det kanske är önsketänkande, hade dock inte i min vildaste fantasi trott att någon skulle ta med en flaska Gaja Barbaresco 2016.
Mums nu men det döljer sig ett monster i dessa flaskor. Kommer bli så bra med tiden!
Just nu... 93p

20191012_164633.jpg


10:
I näsan är det mörka bär... björnbär? Gröna kvistar och rosmarin. Ek.
I munnen Mjuk och medel tanniner. Röda bär. Rostad tobak. Riktigt lång och härlig eftersmak.
Har inte skrivit några gissningar här heller. Har ett svagt minne om att jag var i Australien?
Rätt. Ant Hill Farms Syrah 2016
Så många goda viner! 91p

11:
Min flaska och jag deklarerade självsäkert att om någon kunde sätta land och distrikt på denna skulle jag äta upp mina skor vilket gjorde flera lite ställda... :D
I näsan har körsbär, salvia, bittermandel och lite ek.
I munnen är det Sval frukt med syrliga körsbär och en bitterhet. Mandelmassa. Earl grey och rosmarin.
Förstår alla som vill sätta denna som en chianti då den verkligen prickade de flesta boxar.
Rätt: Satera Sangiovese Kacha Valley Esse 2014
Ryskt vin hör inte till vanligheterna eller har rykte om sig att vara något speciellt men denna skämdes inte för sig i kväll.
88p

20191012_164647.jpg


Riktigt bra provning med en generellt hög och jämn nivå på vinerna!
Tackar alla involverade.:)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Trevlig BYOB igår med @kimnyblom , @Appel , @Rexel och @Mattias Schyberg .
Fritt tema men lite underförstått att de flesta var sugna på rött...

Måste ha en skumpa då att börja med annars känns det konstigt. :p

1: Näsa med svamp, rostat bröd, konserverad citron och hallon. Efter ett tag dök det upp en massa hav och ostron.
Smak med mjuk citron. Skiffer. Dammiga kläder eller vått ylle. Reduktiv i både näsa och mun. God!
Mitt bidrag och det tog inte @kimnyblom många hintar att gissa både BdB och Bonville.
Rätt var: Franck Bonville 2012. Helt drickfärdig nu och massa skumpa för dina $$$.
90p

2: I näsan är det blommor och botrytis. Persika coh mango. Sötma och bensin. Att det är en riesling var de flesta överens om innan de smakade på den.
I munnen är den nästan helt torr, nästan inget av sötman i doften följer med. Gummidäck och tropisk frukt. En alkoholhetta visar var sockret tagit vägen. Ålder men perfekt just nu
Gissade runt lite i världen innan vi hittade till Österrike. Gissade Singerriedel och tror jag sa/tänkte något om i alla fall 10-15 års ålder.
Rätt var: Weingut Knoll Ried Kellerberg, Dürnsteiner Reisling Smaragd 2001 (jösses, prova säg det några gånger i följd...)
91p

Visa bifogad bild 18157

3:
I näsan var det kryddade jordgubbar och körsbär. Ek. Hö. Frisk syra.
I munnen är det mer bär. Ganska mustig. Jord. Tanniner. Tobak och kryddor.
Här var vi ute på villovägar och ingen lyckades sätta att det var en Pinot Noir och från Bourgogne...
Rätt var: Gevrey Chambertin Domaine Heresztyn 2010
90p

4:
Oj! För mig skriker näsan mogen Bordeaux och jag fastnar i den tanken.... Körsbär. Lila (det doftar lila, jag lovar!) Ceder och timjan. Blyerts och vitpeppar.
I munnen är det fantastiskt. Mjukt som sammet men med kraft, frukt och tanniner kvar. Läder och lapsang! Harmoniskt är nog bästa jag kan komma på föra att beskriva det.
Jag gissade bordeaux och runt 2000 eller kanske 90-tal.
Var inte i närheten vare sig på område eller årtal.... :oops:
Rätt: Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino 1964
Vilken ynnest att få dricka detta!
93p

5:
Nagellack och Grappa i näsan. När det får vädra ut så blir det mer körsbärslikör men nåt känns fel. Kork? Jordkällare är det i alla fall-.
I munnen är det murket trä. Punschpralin. Burksmak. Ganska kort.
Min flaska och var nog både övergången och lite defekt.
Rätt: AGE Siglo Rioja 1969.
Kul att prova bredvid BdM från 64. Ren slump att de kom bredvid varandra.
Poäng... hoppar denna då den nog var delvis defekt. Klart under 80 i alla fall.

Visa bifogad bild 18158

6: Rök och nagellack i näsan. Körsbär och kallt blod.
I munnen är det paprika och syra. Ung! Massiva tanniner.. Kan inte helt bestämma mig för vilken röd frukt det är.
Syrah absolut. Hamnar ganska snabbt i Rhône. Men tycker den är lite off, god absolut och potential men inte där nu.
Rätt: Jean Michel Stephan Cote Rotie 2014
88p

7:
Nu Jävlar! Sensor overload! Filtar. Cigarrer. Ceder. Läder. Jasmintvål. Körsbär. Kraft +++ Elegant++ @Mattias Schyberg doftar på den innan provningen och deklarerar WOTN innan han smakat något annat vin. :cigarr:
I munnen är det allt i doften och så bra. Massiva tanniner men frukt som klarar dessa. Ung! lång eftersmak.
Gissar syrah igen, eller tror det var Shiraz. Tänker en aussie som är riktigt jäkla välgjord.
Rätt: Jean-Michel Stephan Syrah Vin de France 2016
Jäklar! Spöar storebror alla dar i veckan till 1/3 av priset.
92p

Visa bifogad bild 18159

8:
I näsan är det blåbär. Filt och grus. Rostat kaffe och choklad.
I munnen är det kött och charketurier. Jord. Vansinniga tanniner men det funkar! Körsbär i kvadrat. Mörk choklad och rökad ek.
Tror vi hittade till Italien här men jag ville ha det till en Barbaresco runt 2010 som var helt galet.
Rätt: Dal Forno Romano Valpolicella Superiore 2005
Alltså... nu börjar vi bli bortskämda...:p
92p

9
: Mmmmm.... :cigarr: Rött kött. Svartpeppar. Lakrits och timjan. Hallon och körsbär. Ekad vanilj.
I munnen är det massivt. Ungt ja. Men gott! Körsbär, svart te, lakrits, rosor, grillat kött. Massiva tanniner men som med förra vinet så funkar det.
Vad gissade jag här. Kommer inte ihåg. Tror jag tänkte italienskt men det kanske är önsketänkande, hade dock inte i min vildaste fantasi trott att någon skulle ta med en flaska Gaja Barbaresco 2016.
Mums nu men det döljer sig ett monster i dessa flaskor. Kommer bli så bra med tiden!
Just nu... 93p

Visa bifogad bild 18160

10:
I näsan är det mörka bär... björnbär? Gröna kvistar och rosmarin. Ek.
I munnen Mjuk och medel tanniner. Röda bär. Rostad tobak. Riktigt lång och härlig eftersmak.
Har inte skrivit några gissningar här heller. Har ett svagt minne om att jag var i Australien?
Rätt. Ant Hill Farms Syrah 2016
Så många goda viner! 91p

11:
Min flaska och jag deklarerade självsäkert att om någon kunde sätta land och distrikt på denna skulle jag äta upp mina skor vilket gjorde flera lite ställda... :D
I näsan har körsbär, salvia, bittermandel och lite ek.
I munnen är det Sval frukt med syrliga körsbär och en bitterhet. Mandelmassa. Earl grey och rosmarin.
Förstår alla som vill sätta denna som en chianti då den verkligen prickade de flesta boxar.
Rätt: Satera Sangiovese Kacha Valley Esse 2014
Ryskt vin hör inte till vanligheterna eller har rykte om sig att vara något speciellt men denna skämdes inte för sig i kväll.
88p

Visa bifogad bild 18161

Riktigt bra provning med en generellt hög och jämn nivå på vinerna!
Tackar alla involverade.:)
Stort tack själv och för lysande noter! :)
 

Adamanko

Medlem
Trevlig BYOB igår med @kimnyblom , @Appel , @Rexel och @Mattias Schyberg .
Fritt tema men lite underförstått att de flesta var sugna på rött...

Måste ha en skumpa då att börja med annars känns det konstigt. :p

1: Näsa med svamp, rostat bröd, konserverad citron och hallon. Efter ett tag dök det upp en massa hav och ostron.
Smak med mjuk citron. Skiffer. Dammiga kläder eller vått ylle. Reduktiv i både näsa och mun. God!
Mitt bidrag och det tog inte @kimnyblom många hintar att gissa både BdB och Bonville.
Rätt var: Franck Bonville 2012. Helt drickfärdig nu och massa skumpa för dina $$$.
90p

2: I näsan är det blommor och botrytis. Persika coh mango. Sötma och bensin. Att det är en riesling var de flesta överens om innan de smakade på den.
I munnen är den nästan helt torr, nästan inget av sötman i doften följer med. Gummidäck och tropisk frukt. En alkoholhetta visar var sockret tagit vägen. Ålder men perfekt just nu
Gissade runt lite i världen innan vi hittade till Österrike. Gissade Singerriedel och tror jag sa/tänkte något om i alla fall 10-15 års ålder.
Rätt var: Weingut Knoll Ried Kellerberg, Dürnsteiner Reisling Smaragd 2001 (jösses, prova säg det några gånger i följd...)
91p

Visa bifogad bild 18157

3:
I näsan var det kryddade jordgubbar och körsbär. Ek. Hö. Frisk syra.
I munnen är det mer bär. Ganska mustig. Jord. Tanniner. Tobak och kryddor.
Här var vi ute på villovägar och ingen lyckades sätta att det var en Pinot Noir och från Bourgogne...
Rätt var: Gevrey Chambertin Domaine Heresztyn 2010
90p

4:
Oj! För mig skriker näsan mogen Bordeaux och jag fastnar i den tanken.... Körsbär. Lila (det doftar lila, jag lovar!) Ceder och timjan. Blyerts och vitpeppar.
I munnen är det fantastiskt. Mjukt som sammet men med kraft, frukt och tanniner kvar. Läder och lapsang! Harmoniskt är nog bästa jag kan komma på föra att beskriva det.
Jag gissade bordeaux och runt 2000 eller kanske 90-tal.
Var inte i närheten vare sig på område eller årtal.... :oops:
Rätt: Fattoria dei Barbi Brunello di Montalcino 1964
Vilken ynnest att få dricka detta!
93p

5:
Nagellack och Grappa i näsan. När det får vädra ut så blir det mer körsbärslikör men nåt känns fel. Kork? Jordkällare är det i alla fall-.
I munnen är det murket trä. Punschpralin. Burksmak. Ganska kort.
Min flaska och var nog både övergången och lite defekt.
Rätt: AGE Siglo Rioja 1969.
Kul att prova bredvid BdM från 64. Ren slump att de kom bredvid varandra.
Poäng... hoppar denna då den nog var delvis defekt. Klart under 80 i alla fall.

Visa bifogad bild 18158

6: Rök och nagellack i näsan. Körsbär och kallt blod.
I munnen är det paprika och syra. Ung! Massiva tanniner.. Kan inte helt bestämma mig för vilken röd frukt det är.
Syrah absolut. Hamnar ganska snabbt i Rhône. Men tycker den är lite off, god absolut och potential men inte där nu.
Rätt: Jean Michel Stephan Cote Rotie 2014
88p

7:
Nu Jävlar! Sensor overload! Filtar. Cigarrer. Ceder. Läder. Jasmintvål. Körsbär. Kraft +++ Elegant++ @Mattias Schyberg doftar på den innan provningen och deklarerar WOTN innan han smakat något annat vin. :cigarr:
I munnen är det allt i doften och så bra. Massiva tanniner men frukt som klarar dessa. Ung! lång eftersmak.
Gissar syrah igen, eller tror det var Shiraz. Tänker en aussie som är riktigt jäkla välgjord.
Rätt: Jean-Michel Stephan Syrah Vin de France 2016
Jäklar! Spöar storebror alla dar i veckan till 1/3 av priset.
92p

Visa bifogad bild 18159

8:
I näsan är det blåbär. Filt och grus. Rostat kaffe och choklad.
I munnen är det kött och charketurier. Jord. Vansinniga tanniner men det funkar! Körsbär i kvadrat. Mörk choklad och rökad ek.
Tror vi hittade till Italien här men jag ville ha det till en Barbaresco runt 2010 som var helt galet.
Rätt: Dal Forno Romano Valpolicella Superiore 2005
Alltså... nu börjar vi bli bortskämda...:p
92p

9
: Mmmmm.... :cigarr: Rött kött. Svartpeppar. Lakrits och timjan. Hallon och körsbär. Ekad vanilj.
I munnen är det massivt. Ungt ja. Men gott! Körsbär, svart te, lakrits, rosor, grillat kött. Massiva tanniner men som med förra vinet så funkar det.
Vad gissade jag här. Kommer inte ihåg. Tror jag tänkte italienskt men det kanske är önsketänkande, hade dock inte i min vildaste fantasi trott att någon skulle ta med en flaska Gaja Barbaresco 2016.
Mums nu men det döljer sig ett monster i dessa flaskor. Kommer bli så bra med tiden!
Just nu... 93p

Visa bifogad bild 18160

10:
I näsan är det mörka bär... björnbär? Gröna kvistar och rosmarin. Ek.
I munnen Mjuk och medel tanniner. Röda bär. Rostad tobak. Riktigt lång och härlig eftersmak.
Har inte skrivit några gissningar här heller. Har ett svagt minne om att jag var i Australien?
Rätt. Ant Hill Farms Syrah 2016
Så många goda viner! 91p

11:
Min flaska och jag deklarerade självsäkert att om någon kunde sätta land och distrikt på denna skulle jag äta upp mina skor vilket gjorde flera lite ställda... :D
I näsan har körsbär, salvia, bittermandel och lite ek.
I munnen är det Sval frukt med syrliga körsbär och en bitterhet. Mandelmassa. Earl grey och rosmarin.
Förstår alla som vill sätta denna som en chianti då den verkligen prickade de flesta boxar.
Rätt: Satera Sangiovese Kacha Valley Esse 2014
Ryskt vin hör inte till vanligheterna eller har rykte om sig att vara något speciellt men denna skämdes inte för sig i kväll.
88p

Visa bifogad bild 18161

Riktigt bra provning med en generellt hög och jämn nivå på vinerna!
Tackar alla involverade.:)
Damn! Det där var en provning i min smak. Inte så mycket dödtid innan dom röda kommer... ;)
 
20191011_155133.jpg


Man blir glad när ens lokala ICA kan servera Borgogno Barolo Classico 2013 på glas!
Doft: rosor, nypon, pomerans, nougat, tobak och höstlöv.
Smak: nypon, körsbär, jordgubbar, tobak, pomerans och anis. Hög syra och påtagliga men välintegrerade tanniner.

Det här är givetvis ett ungt vin och tar lång tid på sig att öppna upp sig, men jäklar vad gott det är redan nu!
 

Michael_M0!

Medlem
Både Gustave Lorentz Riesling Lieu Dit 2016 och Gustave Lorentz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergheim finns i BS. Dock så har den senare nyss bytt till årgång 2015 från provade 2014.

Lieu Diten funkar bra att drick ungt, Jag gillar de fruktiga tonerna med päron och citrus. Syran är framträdande, precis som jag önskar och det finns noll upplevd restsötma. Ett stort steg upp från deras standard reserve.

Grand Crun brukar jag dricka med lite mer ålder och borde nog väntat med denna -14 som känns lite platt och trist.
Jag vet vilken härlig komplexitet och vilket djup detta vin kan erbjuda med några år på nacken. 2007 var fantastiskt och även 2008 och 2011 var fina.

Även om det inte är nån milsvid skillnad mellan dessa två viner så tycker jag mig känna en liten, liten hint av sötma i slutet av det senare. Har ingen stenkoll på sockerinnehåll, men tror att det ligger bortåt 6g på Grand Crun.

Övriga flaskor av 2014 får ligga till sig och jag får köpa hem en 2015 och testa:)

Tack, Dalskåning!

Kanske blir till att inhandla ett par till av denna producent. Gillar också de viner som är lite av det torrare slaget.
Fasen vad gott det kan vara med Riseling också.
 

buteljen

Medlem
Provade Trousseau och Alsace PN förra veckan. Inte så ofta jag dricker detta. Hur är det med PN från Alsace nuförtiden? Är de på G? Någon som brukar dricka Trousseau?:)

2016 Lucien Aviet Cuvée des Géologues “Trosseau Nonceau” Arbois, Jura
Ljust röd. Intensiv, tät doft av peppar, chark, röd frukt, viol, rök och lite skitighet. Lite volatil. Inbjudande energisk doft.

Hög syra, väldigt stram. Slank kropp. En hel del finkornigt sträva tanniner som inte stör. Tycker det mest är röd citrus i smaken. Enbart syran hänger kvar i finishen. Kanske lite obalanserat intryck? Men tror den är designad så här. Absolut trevligt vin men tycker inte riktigt smaken levde upp till de förväntningar doften satte.
C16A066E-D3DA-492D-85F4-06C6C6562534.jpeg


2011 Domaine Barmes-Buecher Veilles Vignes Pinot Noir, Alsace
Börjar bli tegelfärgad. Stor doft med mogna mosade jordgubbar, vanilj, coca cola, kryddor.

Bra balans av syra, frukt o tanniner. Medelstor rund kropp med mjuka tanniner och aromer från doften kommer igen. Bra finish med den mogna frukten kvar. Välgjort och trevligt vin men har kanske ingen riktig energi i sig kan jag tycka. God men lämnar en ganska oberörd.
F04216B8-B616-4BEE-BF52-9C5F6539C74C.jpeg

DD91EEC4-F827-4469-AA1A-AA40F3F67306.jpeg
 
Last edited:

Michael_M0!

Medlem
Provade Trousseau och Alsace PN förra veckan. Inte så ofta jag dricker detta. Hur är det med PN från Alsace nuförtiden? Är de på G? Någon som brukar dricka Trousseau?:)

2016 Lucien Aviet Cuvée des Géologues “Trosseau Nonceau” Arbois, Jura
Ljust röd. Intensiv, tät doft av peppar, chark, röd frukt, viol, rök och lite skitighet. Lite volatil. Inbjudande energisk doft.

Hög syra, väldigt stram. Slank kropp. En hel del finkornigt sträva tanniner som inte stör. Tycker det mest är röd citrus i smaken. Enbart syran hänger kvar i finishen. Kanske lite obalanserat intryck? Men tror den är designad så här. Absolut trevligt vin men tycker inte riktigt smaken levde upp till de förväntningar doften satte.
Visa bifogad bild 18164

2011 Domaine Barmes-Buecher Veilles Vignes Pinot Noir, Alsace
Börjar bli tegelfärgad. Stor doft med mogna mosade jordgubbar, vanilj, coca cola, kryddor.

Bra balans av syra, frukt o tanniner. Medelstor rund kropp med mjuka tanniner och aromer från doften kommer igen. Bra finish med den mogna frukten kvar. Välgjort och trevligt vin men har kanske ingen riktig energi i sig kan jag tycka. God men lämnar en ganska oberörd.
Visa bifogad bild 18165
Visa bifogad bild 18166

Intressanta viner.

Rött vin från Alsace börjar komma mer och mer. Produktionen har legat omkring 10% tror jag, men det börjar att stiga nu,
och det görs seriösa viner idag.
 
Toppen