Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

FredrikC

Medlem
Drack bland annat den här igår på restaurang.
vilket vin för mig! Riktigt lång smak och trevliga smaker med en bra styrka. Finns på bolaget för 823 pickadoller.
20191019_205624.jpg
 
Drack bland annat den här igår på restaurang.
vilket vin för mig! Riktigt lång smak och trevliga smaker med en bra styrka. Finns på bolaget för 823 pickadoller.
Visa bifogad bild 18213
Le Macchiole är verkligen en producent som gillar extra everything men när vinerna är i balans finns det få grejer på jorden som slår dem. Älskar deras Cab Franc men kan också verkligen rekommendera Scrio som är deras Syrah.
 
upload_2019-10-20_16-12-15.jpeg
Inga direkt noggranna anteckningar. Månadens vin rapporteras i särskild ordning.

Lioco Estero Chardonnay 2015 är galet bra. Sonoma Coast-sval men med otroligt mycket mer intensitet och längd än instegs-chard:en från Lioco, och samtidigt en fin och djup komplexitet utan att vara i närheten av brynt smör och rostade hasselnötter. Dracks med några friterade kroketter med parmesan och sidfläsk.

Lackner Tinnacher Sauvignon Blanc Ried Flamberg 2017 har litet österrikisk tvål och krusbär över sig, känns ståltankad, alternativt tidigt plockade bär, men med en finfin känsla i munnen med balans och djup. Gillar men kanske något dyr för vad den är. Eller så ska man lagra i fem år? Mycket intressant vin hursomhelst.

Roda 1 2004 vs Bosconia 2006. Gästerna får detta halvblint och måste gissa vilken som är modern stil Rioja och vilken som är traditionell Rioja. En person fattar poängen och menar att Bosconia - som är slankare och har högre syra och mer körsbär/slånbär och uppenbarligen mindre ny ek, är det moderna, medan Rodan känns som traditionell 90-talsrioja med litet mjölkchoklad och kirsch och marsipan. Härligt när man når fram med ironi och metabudskap i vinprovningar.

Själv tycker jag kanske att skillnaden mellan vinerna är betydligt mindre än vad jag hade väntat mig.

Ekfaten har ändå intrigerats fint i Roda 1 och det är balanserat och fräscht med begynnande komplexitet (litet sadelväskor) samtidigt som det är fruktigt och med fin syra. Sammetsmjuk textur utan alltför hårt grepp. Drick nu eller om tio-tjugo år.

Bosconian har också läder men kanske mer skogsmark än rutten sjömanskista. Och det finns absolut frukt kvar. Båda vinerna är finfina att sniffa på (efter 12 timmars luftning mind you), och att dricka, tillsammans med ett chipotle- och sidfläskkryddat långkok på högrev. Skulle nog sätta någon poäng högre på Roda än på Bosconia men det är jämnt.
 
20191019_170418.jpg


Tilenus Pagos de Posada 2013

Lördagen bjöd på denna godbit som inte behövde lång tid i glaset för att visa vad den kan gå för! Köpte den när den släpptes i små partier, men har inte testat förrän nu.

Doften är lite parfymerad och domineras av plommon, björnbär och rosépeppar, med toner av örter, charkuterier och svarta oliver som ligger snyggt i bakgrunden. Efter en tid börjar även inlagda körsbär och lakrits att visa sig.

I smaken visar den fin kraft och koncentration med pigg syra och välbalanserade tanniner. Lakrits och körsbär känns tydligare här, men plommon och björnbär dominerar fortfarande med en tobakston i bakgrunden. Väldigt bra vin enligt mig och för 189 kr är det ett kap!
 

chambertin

Medlem
Å fyfan. De flaskorna kostar väll över 10'?
vilka årgångar ska man leta efter på den jag drack då?
Jo om du skall ha toppårgångar så landar du runt 10 men det räcker nog med hälften för typ -06, -07.
För Paleo så tycker jag att -13 var fantastisk och även -12 var väldigt bra.
Annars ser jag att det verkar vara -14 och -15 som finns ute på marknaden just nu och utan att ha provat ngn av dom ännu så lär ju -15 vara den bättre av dom.
 

FredrikC

Medlem
Jo om du skall ha toppårgångar så landar du runt 10 men det räcker nog med hälften för typ -06, -07.
För Paleo så tycker jag att -13 var fantastisk och även -12 var väldigt bra.
Annars ser jag att det verkar vara -14 och -15 som finns ute på marknaden just nu och utan att ha provat ngn av dom ännu så lär ju -15 vara den bättre av dom.
Tack! Ja 15 var riktigt trevlig så det blir nog att ta hem ett par å lägga på lagring.
 

Trydebull

Medlem
Drack bland annat den här igår på restaurang.
vilket vin för mig! Riktigt lång smak och trevliga smaker med en bra styrka. Finns på bolaget för 823 pickadoller.
Skriver under på det !

Jag kan bara hålla med! Bra pjäs det där!

och dessutom helt paprikafritt
Och just det är ta mig tusan det bästa i den jämförelsen - som inte är dum alls (!) - även om jag
själv inte reflekterat över det förrän jag läste det du skrev!
 

LeChat

Medlem
31FD8D1E-5200-40AA-934C-6541A19CE7D8.jpeg

2014 Caprili Brunello di Montalcino


Initialt är den inte så rolig men blir klart bättre när den stått öppen i ett par timmar. Härligt läskande hög syra med fina och beskedliga tanniner. Har även en goda sälta.
Visst är den ung och faten märks ju en del, men tillgänglig och inget stök.
Smakar bra med bl.a. körsbär, te och lite animaliska drag i en slank kropp åt bourgogne hållet.
Första gången jag dricker brunello från 2014. Årgången hade en del problem med både kyla och väta. Men denna flaska var inget avskräckande exempel.
 

jrick

Medlem
Visa bifogad bild 18220
2014 Caprili Brunello di Montalcino


Initialt är den inte så rolig men blir klart bättre när den stått öppen i ett par timmar. Härligt läskande hög syra med fina och beskedliga tanniner. Har även en goda sälta.
Visst är den ung och faten märks ju en del, men tillgänglig och inget stök.
Smakar bra med bl.a. körsbär, te och lite animaliska drag i en slank kropp åt bourgogne hållet.
Första gången jag dricker brunello från 2014. Årgången hade en del problem med både kyla och väta. Men denna flaska var inget avskräckande exempel.
Läste att Caprili använt precis all bra frukt, inklusive den som normalt går ner i riserva, till denna. Fick också omdömet ”one of the top five Brunello of the vintage” dvs det blir kanske inte jättemycket bättre än så från årgången.
 

LeChat

Medlem
Läste att Caprili använt precis all bra frukt, inklusive den som normalt går ner i riserva, till denna. Fick också omdömet ”one of the top five Brunello of the vintage” dvs det blir kanske inte jättemycket bättre än så från årgången.
Så kan det absolut vara. En annan som garanterat borde vara bra är Ciacci Piccolomini d'Aragona. Kommer i februari tror jag.
 

john b

Medlem
Eftersom det var så jäkla hajpat 4e okt impulsköpte jag två st när de restocked websaldot.

20191024_184042.jpg


Alto Moncayo Veraton 2016

Noter efter 2h i karaff.
Luktar strävt trä. Mest ceder. Lite söta kryddor och mörka bär. Härlig doft.
Smak med distinkt syra, inte sur. Mörk frukt, röda bär, kart och fyllig rondör med vanilj.

Jag tyckte det var ett bra och något mer än pri**ärdt vin, men inte storslaget. Utöver FOMO förstår jag inte hajpen.
 

Johan L

Medlem
Eftersom det var så jäkla hajpat 4e okt impulsköpte jag två st när de restocked websaldot.

Visa bifogad bild 18221

Alto Moncayo Veraton 2016

Noter efter 2h i karaff.
Luktar strävt trä. Mest ceder. Lite söta kryddor och mörka bär. Härlig doft.
Smak med distinkt syra, inte sur. Mörk frukt, röda bär, kart och fyllig rondör med vanilj.

Jag tyckte det var ett bra och något mer än pri**ärdt vin, men inte storslaget. Utöver FOMO förstår jag inte hajpen.

Drack det häromhelgen och förstod inte heller grejen vid första glaset, sen flaskan stå i två dagar innan vi drack det igen och då hade det verkligen öppnat upp och blivit betydligt roligare.
 

john b

Medlem
Drack det häromhelgen och förstod inte heller grejen vid första glaset, sen flaskan stå i två dagar innan vi drack det igen och då hade det verkligen öppnat upp och blivit betydligt roligare.

Åh. Tur jag har en flaska kvar. Lägger den långt ned och in i vinskåpet.
 

Adamanko

Medlem
Eftersom det var så jäkla hajpat 4e okt impulsköpte jag två st när de restocked websaldot.

Visa bifogad bild 18221

Alto Moncayo Veraton 2016

Noter efter 2h i karaff.
Luktar strävt trä. Mest ceder. Lite söta kryddor och mörka bär. Härlig doft.
Smak med distinkt syra, inte sur. Mörk frukt, röda bär, kart och fyllig rondör med vanilj.

Jag tyckte det var ett bra och något mer än pri**ärdt vin, men inte storslaget. Utöver FOMO förstår jag inte hajpen.
Drack den förra året och förstod att det här inte var för mig. Men kul att dom är glada... :D
 

Foodcoma

Medlem
Spinifex syrah 2017.
Ptio1ij.jpg


Provas efter rekommendation här från forumet. Testat en gång tidigare men utan jag nog smaknoter, men minns det som gott även då.

Öppnar flaskan och doftar mörka bär. Upplever något lite parfymigt som jag inte kan sätta fingret på.. men som jag senare härleder till pepparmint, vet inte om det är placebo pågrund av växtplats men det är den association jag får.
I munnen är det klockrent svarta oliver och olivspad, men efter ett tag känns en rejält koncentrerad tapenade ännu klockrenare som beskrivning. Annars är det för mig mer mörk frukt, bra existerande men rundade tanniner, relativt hög syra och vitpeppar. Koncentrerat. Kanske litet aningen för mycket alkohol i svansen efter att ha druckit lite mer. Att dela denna flaskan på 2 pers känns aningen mycket för mig, även med en entrecote. Men det är verkligen ett bra vin, även utan att räkna in priset. 91 får det bli i betyg, ingen aning om det kan bli ännu bättre med ålder men hade jag haft fler hade jag nog inte klarat spara dem då det är så trevligt redan nu :)
 
Last edited:

grappa

Medlem
IMG_20191026_171832.jpg

Marc Morey Puligny-Montrachet 1er Cru Les Referts 2011. Gyllengul färg. Härlig doft av gröna äpplen, en antydan till fat, lite tropisk frukt. Smaken domineras av en balans mellan gröna äpplen och fatbeska på ett fantastiskt sätt. Hög syra och lång eftersmak där frukten hänger med och beskan inte tar över (som ibland händer). Sällan jag upplevt denna balansen så perfekt. Oerhört bra kvalitet. Detta är gotts så det räcker och blir över. Kvalitet 94 p, tycke och smak 92 p (kan tyvärr inte komma ifrån att en riesling i samma kvalitet och halva priset är godare).
 
Toppen