Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Rekommendationer Châteaneuf-du-Pape

Håkan

Medlem
Får ta på glasögonen nästa gång. Tillhör de som provat Rayas, dock suspekt årgång (1994). Väldigt Burgundisk stil. Det vin jag provat som liknar mest är Marcoux VV.
 

Alpha

Medlem
Cuvée Tradition har jag provat, hamnade i kategoring ok. Chante le Merle har jag bara provat Vieilles Vignes 2001 och det var si sådär, kanske ska ge den en chans.
Tack för tipsen!

Helt enig om att Cuvée Tradition inte är wow men tycker den är bland de bättre i den priskategorin ihop med exemplevis Mas de Boislauzon.

Med risk för att vara upprepande i tråden så är några andra personliga favoriter:
Domaine de Marcoux
Domaine de la Mordoree
Chateau La Nerthe
Chateau Beaucastel
Domaine Charvin
Clos des Papes

Kul med lite nya bekantskaper i tråden för egen del som Bois de Boursan & Domaine de la Vieille Julienne. :)
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det jag kommit fram till är följande:
  • Avstjälkning är inte att föredra
  • Lagringstid bör vara minst 18 månader (om det inte är 100% grenache, då kan det vara något kortare)
  • Grenache ska uppta minst 80%
  • Fat är att föredra
Du undrade över hur de som släpps 22/3 svarar mot dina preferenser?
Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille 80% Grenache, avstjälkas, 18 mån i stora gamla ekfat (liten del i amfora)
Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam 64% Grenache, avstjälkas inte, 18 mån i stora gamla ekfat (liten del i amfora)
Det är nog idé att prova ett par?
 
Trådskapare
thunberg

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Du undrade över hur de som släpps 22/3 svarar mot dina preferenser?
Santa Duc Gigondas Clos Derrière Vieille 80% Grenache, avstjälkas, 18 mån i stora gamla ekfat (liten del i amfora)
Santa Duc Châteauneuf-du-Pape Habemus Papam 64% Grenache, avstjälkas inte, 18 mån i stora gamla ekfat (liten del i amfora)
Det är nog idé att prova ett par?
Jag som tror mig inte gilla Santa Duc får nog köpa några flaskor trots allt. Tack för tipset!
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag börjar få en hatkärlek till Grenacheviner. Känns som att det är slumpen som styr mycket, men det är nog bara min brist på kunskap inom området som spelar in. För att förenkla, jag gillade verkligen grenacheviner för tre år sedan, men de senaste veckorna som jag har korkat upp olika grenacheviner så har det blivit en "Jaha, det här var väl okej"-upplevelse.

Någon som håller med?
 

Vingubben

Medlem
Jag börjar få en hatkärlek till Grenacheviner. Känns som att det är slumpen som styr mycket, men det är nog bara min brist på kunskap inom området som spelar in. För att förenkla, jag gillade verkligen grenacheviner för tre år sedan, men de senaste veckorna som jag har korkat upp olika grenacheviner så har det blivit en "Jaha, det här var väl okej"-upplevelse.

Någon som håller med?
Kan vara saft, kan vara....helt underbart!
 

Alpha

Medlem
Jag börjar få en hatkärlek till Grenacheviner. Känns som att det är slumpen som styr mycket, men det är nog bara min brist på kunskap inom området som spelar in. För att förenkla, jag gillade verkligen grenacheviner för tre år sedan, men de senaste veckorna som jag har korkat upp olika grenacheviner så har det blivit en "Jaha, det här var väl okej"-upplevelse.

Någon som håller med?

Jag har en liknande upplevelse. Träffar det rätt så är det fortfarande magiskt men de senaste åren så blir det år för år lite mindre intressant för mig då jag helt enkelt hittar roligare upplevelser annanstans. Från att tidigare ha dominerat min källare så är det idag en mindre del men med högre klass på det som jag har, för det finns fortfarande mycket bra.
 

Alex5

Medlem
Köpt på mig några bosquet des papes som jag tycker om. Är det någon som har några tips på andra Châteauneuf-du-pape som liknar cuvee tradition? Gärna kring samma pris :)
Ser att der står tradition på några Châteauneuf-du-pape, är det en speciell metod?
 

Jos

Medlem
Tycker också att Henri Bonneau är värt att testa. Helt unik stil många försökt efterlikna. Svårfunnen dock.
Magiska viner, tyvärr gick han bort för några år sedan. Tror nån anställd kör vidare tillsammans med sonen och frugan. Har ju inte släppts något från dem ännu men känns som det magiska låg hos Henri så man får se hur det går...
 

Magikern

Medlem
Beaucastel är den producent i rimlig prisklass som tilltalat mig mest. 2010 och 2016 lär bli jättebra med långlagring. Deras toppvin har jag tyvärr inte provat men från toppårgångar lär det bli en klenod som folk kommer att avundas i framtiden. God idé att köpa nu och inte vänta skulle jag gissa. :)

Ett annat lagringskrävande vin är mas de boislauzon tintot. Prisvärt och intressantare än det mesta.
 
Last edited:

buteljen

Medlem
Magiska viner, tyvärr gick han bort för några år sedan. Tror nån anställd kör vidare tillsammans med sonen och frugan. Har ju inte släppts något från dem ännu men känns som det magiska låg hos Henri så man får se hur det går...
Lite dåligt med hits på "HENRI BONNEAU" på forumet. Det verkar bara vara @Jos som druckit någon flaska och Franska Vinkompaniet som har det i sortimentet emellanåt :). Är det någon annan här som har erfarenhet av vinerna? Vad kan man förvänta sig av det här t.ex: 2005 RÉSERVE DES CÉLESTINS ? Har inte så jättestor erfarenhet av C9dP. Är 2005 en vintage som drickes bra nu?
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jos

LarsW

Medlem
Lite dåligt med hits på "HENRI BONNEAU" på forumet. Det verkar bara vara @Jos som druckit någon flaska och Franska Vinkompaniet som har det i sortimentet emellanåt :). Är det någon annan här som har erfarenhet av vinerna? Vad kan man förvänta sig av den här t.ex: 2005 RÉSERVE DES CÉLESTINS ? Har inte så jättestor erfarenhet av C9dP. Är 2005 en vintage som drickes bra nu?
Kan inte svara för Henri Bonneau, men 2005 gillar jag verkligen nu.
Sedan lite drygt 1 år tillbaka druckit Mont-Redon (Magnum), Sixtine, Telegraphe och Beaucastel från 2005. De två första riktigt bra och de två sista extremt bra och med lite tid i karaff/glas mycket öppna.
 

rs14

Medlem
Har inte köpt mycket från området senaste åren då jag jag köpte på mig ett bra gäng av årgångarna 2007/09/10 för ett antal år sedan. Sedan upptäckte jag att jag gjort det klassiska misstaget att köpa på mig för mycket av en vinstil som jag plötsligt hade tröttnat på. Nu kan jag plocka fram en flaska då och då och faktiskt tycka det är rätt gott trots allt - när producenten träffat rätt. Vissa viner klarar jag inte dricka mer än ett, max två glas av innan det tar stopp. Efter att ha klämt en St Damien La Louisiane Gigondas '10 i helgen så fick jag en riktigt Grenache-kick igen! Så pass stor kick att det fick mig att slå till på en låda(!) av Roger Perrins VV Reserve 2016 som släpptes exklusivt via Tryffelsvinet idag. 100-åriga stockar och bästa faten, har aldrig sett vinet här i SE tidigare men provade det på en rhonevin-festival i Köpenhamn för ett antal år sedan och det var det bästa vinet jag provade av samtliga. 2016 lär vara ett bra år så jag hoppas och tror det är ett bra köp.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Har inte köpt mycket från området senaste åren då jag jag köpte på mig ett bra gäng av årgångarna 2007/09/10 för ett antal år sedan. Sedan upptäckte jag att jag gjort det klassiska misstaget att köpa på mig för mycket av en vinstil som jag plötsligt hade tröttnat på. Nu kan jag plocka fram en flaska då och då och faktiskt tycka det är rätt gott trots allt - när producenten träffat rätt. Vissa viner klarar jag inte dricka mer än ett, max två glas av innan det tar stopp. Efter att ha klämt en St Damien La Louisiane Gigondas '10 i helgen så fick jag en riktigt Grenache-kick igen! Så pass stor kick att det fick mig att slå till på en låda(!) av Roger Perrins VV Reserve 2016 som släpptes exklusivt via Tryffelsvinet idag. 100-åriga stockar och bästa faten, har aldrig sett vinet här i SE tidigare men provade det på en rhonevin-festival i Köpenhamn för ett antal år sedan och det var det bästa vinet jag provade av samtliga. 2016 lär vara ett bra år så jag hoppas och tror det är ett bra köp.
Blev själv sugen på erbjudandet men jag motstod (stolt över min karaktär) när jag såg att 23% av min källare är från Rhone och av dessa är 67% från södra Rhone där årgång 2016 intar en klar majoritet.
Vad avser drickfönster så har jag skaffat mig en helt egen preferens och det är att instegs- och "tradition" CdP samt viner från mindre "kända" producenter ska drickas från 2-8 år. Bättre viner från bättre producenter dricks med fördel från 8 - 15 år. Bättre årgångar av dessa (00, 05, 07, 10, 15, 16, 17, 18..) har säkert ytterligare ca 5 år. Har aldrig gillat CdP som varit >20 år när jag druckit dem. -10 är fortfarande relativt ogin men även den borde samla ihop sig innan 2030?
 
Toppen