Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Resa till Bourgogne

bmf

Medlem
Håller på att planera in en resa till Bourgogne och behöver tips på bra och trevliga producenter att besöka. Någras jag skulle vilja besöka är Armand Rousseau, Robert Groffier, Etienne Sauzet, Bonneau de Martray, Lucien de Moine, Bruno Clair och Fourrier. Är det nån som vet om dom tar emot besök eller har tips på andra producenter man bara måste besöka.

/Robert
 

ae

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Låter som en hyfsad lista tycker jag. Kan vara lite svårt att få tag i vissa producenter men det är bara att jaga på. Jadot är värt ett besök också tycker jag. När tänkte du åka?
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Förhoppningsvis blir det under september eller oktober. När är bästa tiden att åka?
 

ae

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Gissar att det kan vara ett probem om du kommer under skörden. Annars är det nog en bra period.
 

chambertin

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

bmf skrev:
Håller på att planera in en resa till Bourgogne och behöver tips på bra och trevliga producenter att besöka. Någras jag skulle vilja besöka är Armand Rousseau, Robert Groffier, Etienne Sauzet, Bonneau de Martray, Lucien de Moine, Bruno Clair och Fourrier. Är det nån som vet om dom tar emot besök eller har tips på andra producenter man bara måste besöka.

/Robert
Officiellt tar ju vissa av dom här inte emot besök men jag har själv varit hos Armand Rousseau många gånger även om det är några år sedan sist.
Joseph Roty är en annan odlare i Gevrey som jag varmt kan rekommendera.
Missa inte Caveau de Chassagne-Montrachet mittt inne i byn. Kanonbra ställe för en översyn och provning av Côte de Beaunes vita.
Det finns dessutom många bra små odlare i hela Bourgogne som du bara kan slinka in hos utan förbokning. Hittade själv till Jacquelin-Vaudoisey i Pommard för några år sedan pga av en annan odlare som hade missat vårt möte och den provningen var riktigt kul.
 

Mmm

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Imponerande lista! Vill bara förvarna dej om att du troligen inte kommer att kunna köpa en enda flaska med hem från egendomarna. I fallet Rousseau är det i alla fall kört om du inte har något extra bra argument att ta fram (av till mej närstående erfarenheter).
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Vad är anledningen till att dom inte säljer något på egendomarna?
 

ae

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

De har inget kvar att sälja. Eller så väljer de att sälja till gamla kunder.
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Jaha, jag förstår. Om man vill flyga ner vad är lämpligast att flyga till? Lyon, Paris, andra alternativ? Nån som har tips på bra boende?
 

Håkan

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Några du kan (kunde?) handla hos: Mongeard-Mugneret, Doudet-Nadin, Patrice Rion, Thomas Moillard (men han har nog lagt av), Domaine Varouilles. Beaune är idag inte den turistfällan det en gång var, så botanisera gärna i butikerna där.
Som övriga sagt är det de små odlarna som gör Bourgogne roligt, men det verkar som om det är värstingarna du är ute efter. De jag lyckats komma in hos har varit värt besöket, men som sagt handla kan du glömma.
 

chambertin

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

bmf skrev:
Jaha, jag förstår. Om man vill flyga ner vad är lämpligast att flyga till? Lyon, Paris, andra alternativ? Nån som har tips på bra boende?
Det går ju dirketflyg numera till Lyon med City Airline (i all fall från Gbg). Annat allternativ är flyg till Paris och sedan tåg (TGV) till Dijon och sedan börjar ju Côte de Nuits i Marsanny och Fixin precis där Dijon slutar och Beaune ligger bara 15-20 min bort med bil.

För boende i Frankrike så brukar jag ofta använda mig av Michelins karttjänst på webben:
http://www.viamichelin.co.uk/web/Cartes/4.839363674420901*47.02350750694863?zoomLevel=15&strLocid=31NDJiZnExMGNORGN1TURJek9UZz1jTkM0NE16Z3lOdz09

Vid infarten till Beaune österifrån från motorvägen ligger t.ex flear av dom större budgethotellen (Ibis, Etap, Kyriad m.fl).

Sedan finns det ju också B&B eller Chambres d'hôtes som det heter där och som brukar vara väldigt trevligt.
http://www.gites-de-france.com/gites/fr/chambres_d_hotes/recherche_cartographique
 
Trådskapare
B

bmf

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Tack för tipsen! Blåögd som man är trodde jag att man skulle kunna handla även hos de stora. För försöka boka in nått besök hos nån av de stor och sedan gå på de små som man kan handla av. Det är ju alltid roligare om man kan köpa med sig några flaskor man tycker om. Är det i Beaune man hittar de bästa vinbutikerna eller finns det andra städer/byar där det är billigare att handla?
 

ae

Medlem
SV: Resa till Bourgogne

Även om du inte kan handla hos de stora producenterna så finns det ett sortiment som är liiiiite större än bolagets. Vissa butiker är sjukt dyra men vissa håller bra priser. Lite utanför Beaune ligger CPH (eller liknande) som förut hette Perardel. I Beaune tycker jag att La Boutique des Domaines och Magnum är bra. Cavon de Bacchus i Nuits-St-Georges är en annan att kolla in. Prisskillnaden jämte priser i Sverige varierar. Alltid värt att kolla in Dennis Perret (sic?) i Beaune. Säljer viner från Jadot, Bouchard, Latour och Chanson. Där finns det hyfsat gott om lite äldre årgångar.
 
Toppen