Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH

Medlem
Finns det något intresse för att göra en gemensam resa ner till champagne i finewines anda någon gång under våren?

Jag kommer oavsett att röra mig ner til Champagne igen någon gång under 2009 och det hade varit klart trevligare att göra det med likasinade från forumet istället för på eget bevåg (kan ju kolla min första vistellse och hur det gick här) eller genom någon annordnad resa med BK eller liknande.

Vi kan ju starta diskutionen och se om det blir någon gemensam resa, annars blir det väll en bra informationskälla för nästa resa man ska göra.


EDIT: Jag stavar ju som en kråka, kan admin se till att rubriken blir rättstavad?
 

Mysonoxen

Medlem
Finewines Vinresa

Tanken slog mig att vi nog skulle kunna snickra ihop en egen vinresa, antingen med flyg, minibuss eller buss (beror på intresse) till några utvalda vindistrikt.

En sådär 1 vecka -14 dagars semester för de verkliga fanatikerna där vi besöker några väl valda distrikt.

Många av oss (jag själv inkluderad) har ju bra kontakter hos producenterna så att komma in på lite mer exklusiva ställen är ingen omöjlighet.

Att jag skrive detta beror på att några polare abonnerade en buss och tog sig till Italien där de glodde på fotboll i en vecka, det blev ett gäng på 25 pers och mycket billigt då de lyckades få grupprabatter och allt möjligt till olika intressanta ställen.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Vininferno i Champagne

CH skrev:
Finns det något intresse för att göra en gemensam resa ner till champagne i finewines anda någon gång under våren?

Jag kommer oavsett att röra mig ner til Champagne igen någon gång under 2009 och det hade varit klart trevligare att göra det med likasinade från forumet istället för på eget bevåg (kan ju kolla min första vistellse och hur det gick här) eller genom någon annordnad resa med BK eller liknande.

Vi kan ju starta diskutionen och se om det blir någon gemensam resa, annars blir det väll en bra informationskälla för nästa resa man ska göra.


EDIT: Jag stavar ju som en kråka, kan admin se till att rubriken blir rättstavad?

Gjorde en extra tråd om en vinresa. Givetvis ska champagne vara med. :)

Champagne-Bourgogne-Bordeaux skulle ju vara klassisk. :)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Finewines Vinresa

Självklart stöttar jag denna fantastiska ide.

Count me in!
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Krug skrev:
Gjorde en liten Merge av de två reseinferno trådarna.

Tacka fan den björntjänsten. Jag höll på att skriva ett inlägg men det försvann som pengar på krogen.

Kortfattat av vad jag hade skrivit.

En arbetskamrat extraknäcker som busschaffis och har tjatat på att vi ska dra ihop en resa tillsammans, målet då har visserligen varit fylla och billig öl i tyskland.
Det ska inte vara några problem att för en billig peng få han att köra runt oss efter våra önskemål i Frankrike då han varit nere ett flertalet gånger med stollar som oss.

Edit: tonade ner påhoppen på Krug
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Se där ja! Man undrar vem det är som är kvinna! ;D

Här gör man som man blir tillsagd och får ÄNDÅ ovett!

Hehehe.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Finewines Vinresa

CH skrev:
Självklart stöttar jag denna fantastiska ide.

Count me in!

Bra, då kan vi spåna vidare på vad vi vill besöka.

Jag kan åta mig en del av Bordeauxdistriktet. Kan fixa in oss på minst 2 av top-five slotten (beror på hur många vi blir, men jag kan säkert arrangera mer.)

Sedan har vi ju Tysklandskännare bland oss, så ett stopp i något av de distrikten är nog ingen omöjlighet.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Vininferno i Champagne

CH skrev:
Det känns som vi fryser denna tråden och fortsätter här istället:
http://www.finewines.se/forum/http://ww ... ic.php?t=6
Krug skrev:
Se där ja! Man undrar vem det är som är kvinna! ;D

Här gör man som man blir tillsagd och får ÄNDÅ ovett!

Hehehe.

Ska vi behöva ta diskutionen om tangentbordet igen?

Jag uppskattar ditt initiativ men det var vid något fel tidpunkt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Naturligtvis.

Från och med nu ska jag i sann FRA-anda kolla av så att ingen skriver någonting när jag mergar trådar.

Förutsatt att man inte skriver längre än fem minuter alltså.
 

Keen

slan
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Fyfan, det här lät ju faktiskt duktigt trevligt! Ungefär vilken tid på året är det kutym att åka på sånt här?
 

Elvis

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Det här låter väldigt spännande! Jag åker gärna med på den här turnén!!!
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Ja myson, när är det som bäst att dra iväg på detta äventyr? Droppar du ett datum så är det ganska mycket lättare att styra upp det hela.

Jag önskar bara att resan vid någon tidpunkt tänkt stanna till i Champagne. Övriga destinationer har jag inga önskade preferenser över utan följer gladeligen med för att lära mig mera.

Personligen funkar det att dra iväg 1vecka- 10 dagar för mig. Mer än så skulle nog tvinga mig till personlig konkurs eftersom jag misstänker att det kommer att levas highlife och det behövs sparas lite om man ska fixa något sådant på en knegarlön.

Skulle resan vara längre får jag helt enkelt ansluta senare eller lämna er i förtid.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Ja myson, när är det som bäst att dra iväg på detta äventyr? Droppar du ett datum så är det ganska mycket lättare att styra upp det hela.

Jag önskar bara att resan vid någon tidpunkt tänkt stanna till i Champagne. Övriga destinationer har jag inga önskade preferenser över utan följer gladeligen med för att lära mig mera.

Personligen funkar det att dra iväg 1vecka- 10 dagar för mig. Mer än så skulle nog tvinga mig till personlig konkurs eftersom jag misstänker att det kommer att levas highlife och det behövs sparas lite om man ska fixa något sådant på en knegarlön.

Skulle resan vara längre får jag helt enkelt ansluta senare eller lämna er i förtid.

Jag skulle säga att maj är den ideala månaden. Man är ändå rätt tidigt ute att prova fjolårets primörer, men man slipper den totala hysteri som är då primörerna släpps i mars/april, och därmed har vingårdsägarna lättare för att ta emot större sällskap än 1-4 personer och man kan i lugn och ro diskutera skörden med vinmakarna, som annars är stressade under primörveckorna.

Juni fungerar också hyfsat.

Däremot brukar jag inte åka ner under skörden. Många firmor tar heller inte emot besökare överhuvudtaget då.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Någon gång i maj hade ju varit att föredra för min del.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Någon gång i maj hade ju varit att föredra för min del.

Inte mig emot, det är en kanonmånad att åka.

Nu gäller det bara att hitta en fiffig resplan. :)
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

V21 är ju bra med tanke på att det är krisitflygare då och klämdagar. Sedan är det ju bara att plocka lite mera tid innan eller efter.

Hur är det i Frankrike, är det är det röd dag där nere med då?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
V21 är ju bra med tanke på att det är krisitflygare då och klämdagar. Sedan är det ju bara att plocka lite mera tid innan eller efter.

Hur är det i Frankrike, är det är det röd dag där nere med då?

Det vet jag faktiskt inte, det går ju att kolla upp.8 maj är röd dag där, då de firar krigsslutet, men det kan se ganska festligt ut.
Jag har bilat i Medoc den dagen och det är en massa gamla krigsveteraner där som står utanför olika slott och på torgen i de små vinbyarna med franska flaggor och uniformer och sjunger Marseljäsen och andra patriotiska sånger.

Sånt hade väl fällts för hets mot folkgrupp i vårt gamla kära PK-Sverige. :D
 

R.P

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Ett härligt intiativ! :) Bordeaux skulle vara väldigt kul att besöka.
 
Toppen