Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Reseinferno [sammanfogade trådar]

Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Vininferno i Champagne

R.P skrev:
Ett härligt intiativ! :) Bordeaux skulle vara väldigt kul att besöka.

Absolut, jag hade gärna åkte dit, speciellt om Myson kunde fixa in oss på något av toppslotten.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Mysonoxen skrev:
...och det kan jag!
Va fasen, då får vi försöka spika ett datum.

Hur låter 3 dagar vardera i Bordeux, Bourgogne och Champagne som du förslog från början?

Kan du trolla fram några datum i Maj som vi får komma till några top producenter så hjälper jag gladeligen till med bokning av boende och transport.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Va fasen, då får vi försöka spika ett datum.

Hur låter 3 dagar vardera i Bordeux, Bourgogne och Champagne som du förslog från början?

Kan du trolla fram några datum i Maj som vi får komma till några top producenter så hjälper jag gladeligen till med bokning av boende och transport.

Jag kan ta åt mig Bordeauxdistriktet till att börja med, för det är där jag har mest känningar.
Tre dagar i Bordeaux skulle jag dela upp så här:

Dag 1: Médoc
Dag 2: Pessac-Léognan, Graves och Sauternes
Dag 3: St. Emilion och Pomerol

Bourgogne är så litet, om man nu koncentrerar sig på Côte d' Or att två dagar räcker om man i snitt besöker 2-3 odlare/dag.

Vill man inkludera Maconnais, Chablis (en omväh man kan ta till/från champagne) och Beaujolais blir det givetvis till att ta en dag extra.

Sedan beror det ju på i vilken takt man vill ta allt i också.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Mysonoxen skrev:
Jag kan ta åt mig Bordeauxdistriktet till att börja med, för det är där jag har mest känningar.
Tre dagar i Bordeaux skulle jag dela upp så här:

Dag 1: Médoc
Dag 2: Pessac-Léognan, Graves och Sauternes
Dag 3: St. Emilion och Pomerol

Bourgogne är så litet, om man nu koncentrerar sig på Côte d' Or att två dagar räcker om man i snitt besöker 2-3 odlare/dag.

Vill man inkludera Maconnais, Chablis (en omväh man kan ta till/från champagne) och Beaujolais blir det givetvis till att ta en dag extra.

Sedan beror det ju på i vilken takt man vill ta allt i också.

Tycker upplägget låter sjyst.
Hur många dagar man behöver vart vet du bäst och jag är med på det upplägget du rekommenderar.

Gällande Champagne så hade det varit trevligt om magnum eller krug88 hade kunna hjälpa med att dra i lite trådar eftersom flertalet av de odlare man vill besöka ofta är stängda för besök om man inte är i branschen.

Hur ställer sig odlarna till besök på söndagar eller plockar vi ut den som vår vilodag med?
Ska vi som sagt besöka Bordeaux, Bourgogne och Champagne så kommer vi ju att bli borta längre än 1 vecka.


Hur sköter vi det förövrigt med transport? För att det ska finnas minsta ekonomi i att hyra en buss och åka ToR Sverige-Frankrike samt mellan odlarna så bör vi ju vara minst 20 pers.
Hur blir det om man får för sig att flyg och dyker upp med 3-4 lådor vin och champagne? Det finns ju en orsak till att personalen som hanterar bagaget kallas "kastare" och det vill jag helst inte utsätta mina flaskor för.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Tycker upplägget låter sjyst.
Hur många dagar man behöver vart vet du bäst och jag är med på det upplägget du rekommenderar.

Gällande Champagne så hade det varit trevligt om magnum eller krug88 hade kunna hjälpa med att dra i lite trådar eftersom flertalet av de odlare man vill besöka ofta är stängda för besök om man inte är i branschen.

Hur ställer sig odlarna till besök på söndagar eller plockar vi ut den som vår vilodag med?
Ska vi som sagt besöka Bordeaux, Bourgogne och Champagne så kommer vi ju att bli borta längre än 1 vecka.


Hur sköter vi det förövrigt med transport? För att det ska finnas minsta ekonomi i att hyra en buss och åka ToR Sverige-Frankrike samt mellan odlarna så bör vi ju vara minst 20 pers.
Hur blir det om man får för sig att flyg och dyker upp med 3-4 lådor vin och champagne? Det finns ju en orsak till att personalen som hanterar bagaget kallas "kastare" och det vill jag helst inte utsätta mina flaskor för.

Jag rekommenderar buss i så fall (flyg har dödat mången god flaska, bl.a. skumpa för mig) och runt 20 deltagare, är man mycket fler kan vissa odlare ha svårt att ta emot så många. I Bordeaux går det ofta bra på 1:er Cruslotten som är vana vid rushen, likaså på de stora champagnehusen. Många Bourgogneodlare och små champagneodlare kan det dock vara lite knixigt med att få in mycket folk på.

Lördagar och söndagar är de stora slotten i Bordeaux stängda, såvida man inte bjuds in på middag hos dem. Dock kan en del mindre slott ha direktförsäljning av viner även på lör- sön- och helgdag. Ett bra tips är att dra iväg på en söndag och använda nästa söndag för transport mellan två distrikt. Vissa champagnehus har jag för mig har öppet på lördagar (rotar igenom minnet från min sista resa dit och tror det stämmer).
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Då börjar jag gör offert förfrågningar på buss resan så att vi kan få ett humm om vad det kan kosta.
Jag tror inte att vi blir så många som 20 personer som vill åka med men det är vad jag grundar min förfrågning till bussbolagen på.

Det tar ju lång tid ner i buss så hur låter det med avresa lördag kväll så man är framme söndag kväll och kan checka in och kanske njuta av en middag tillsammans? Sedan 3 dagar Bourdeaux, 2 dagar Bourgogne och 3 dagar Champagne? Vilken ordning det sker i spelar mindre roll för min del. Det hänger ju mera på när vi kan få komma. Förslagsvis besöker vi champagne i slutet av veckan eftersom vissa hus i Champagne är öppna under lördag förmiddag, minns inte vilka bara. Söndagen blir ju vilodag/transportdag hur vi än gör. Hemresa tisdagkväll så man är hemma på onsdag.

Är det något vi kan köra på eller?
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Då börjar jag gör offert förfrågningar på buss resan så att vi kan få ett humm om vad det kan kosta.
Jag tror inte att vi blir så många som 20 personer som vill åka med men det är vad jag grundar min förfrågning till bussbolagen på.

Det tar ju lång tid ner i buss så hur låter det med avresa lördag kväll så man är framme söndag kväll och kan checka in och kanske njuta av en middag tillsammans? Sedan 3 dagar Bourdeaux, 2 dagar Bourgogne och 3 dagar Champagne? Vilken ordning det sker i spelar mindre roll för min del. Det hänger ju mera på när vi kan få komma. Förslagsvis besöker vi champagne i slutet av veckan eftersom vissa hus i Champagne är öppna under lördag förmiddag, minns inte vilka bara. Söndagen blir ju vilodag/transportdag hur vi än gör. Hemresa tisdagkväll så man är hemma på onsdag.

Är det något vi kan köra på eller?

Det låter bra.

Nu är det bara att bombardera med önskemål om olika producenter och att styra upp hur vi fixar ihop det. Jag ska kolla med 4 av de 5 stora i Bordeaux (Mouton kommer alla in på mot en avgift) + Yquem. Om bror min eller någon annan vänlig själ lyckas övertala Moueix på Petrus vore det bra också.

I Bourgogne är Rousseau i Gevrey-Chambertin mycket trevlig att besöka liksom Jadot och Bouchard Père i Beaune. DRC är skitsvårt att komma in på, liksom Leroy, men det kan gå med rätt kontakter.

I Champagne är ju Krug en producent jag skulle vilja besöka. Men det är också svårt och närmiljön är minst sagt lite skabbig. Selosse vore också trevligt. Trots att de flesta här verkar ogilla Moët & Chandon är deras källartur riktigt bra, liksom Mercier som har ett litet elektriskt tåg man får åka i. Taittinger i Reims har ett trevligt mottagande och där finns också världens största champagneglas.

Så det är bara att gå igenom önskemålen då de droppar in.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Mysonoxen skrev:
Det låter bra.

Nu är det bara att bombardera med önskemål om olika producenter och att styra upp hur vi fixar ihop det. Jag ska kolla med 4 av de 5 stora i Bordeaux (Mouton kommer alla in på mot en avgift) + Yquem. Om bror min eller någon annan vänlig själ lyckas övertala Moueix på Petrus vore det bra också.

I Bourgogne är Rousseau i Gevrey-Chambertin mycket trevlig att besöka liksom Jadot och Bouchard Père i Beaune. DRC är skitsvårt att komma in på, liksom Leroy, men det kan gå med rätt kontakter.

I Champagne är ju Krug en producent jag skulle vilja besöka. Men det är också svårt och närmiljön är minst sagt lite skabbig. Selosse vore också trevligt. Trots att de flesta här verkar ogilla Moët & Chandon är deras källartur riktigt bra, liksom Mercier som har ett litet elektriskt tåg man får åka i. Taittinger i Reims har ett trevligt mottagande och där finns också världens största champagneglas.

Så det är bara att gå igenom önskemålen då de droppar in.

Det var en hel del tunga namn där. Lyckas vi komma till hälften av dem så är det mycket imponerande.

Krug & Selosse skulle inte vara fel att få komma till i Champagne. Jag tog M&Cs tur sist jag var där och den var inte speciellt imponerande. Det undviker vi på denna resan.

Jag har inte kommit någonstans med bussen ännu. Ska se om man inte kan få lite cirka priser nästa vecka.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Det var en hel del tunga namn där. Lyckas vi komma till hälften av dem så är det mycket imponerande.

Krug & Selosse skulle inte vara fel att få komma till i Champagne. Jag tog M&Cs tur sist jag var där och den var inte speciellt imponerande. Det undviker vi på denna resan.

Jag har inte kommit någonstans med bussen ännu. Ska se om man inte kan få lite cirka priser nästa vecka.

Tycker M & C hade en trevlig tur, men det beror nog mycket på vilken av guiderna man får. Vår var mycket påläst vad gäller champagnehistoria, men en del grupper hade guider som såg ut att vara i 18-20-årsåldern så de kanske inte var lika nöjda...

Ja, vad man hinner är ju upp till deltagarna. Själv är jag van att stressa som en skållad råtta på primörprovningarna i Bordeaux, men jag kan knappast påstå att sånt är särskilt behagligt. En producent på förmiddagen och en eller två efter lunch brukar vara lagom. Min fru brukar säga att "har man sett en vinkällare har man sett allihop" och jag kan fatta att det inte är ultraspännande för de som inte bryr sig om olika jäsningsmetoder och så.
 

Elvis

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Jag gifter mig i maj och får därmed svårt att följa med (om det blir då).

Däremot vill jag varmt rekommendera att besök på Ruinart, när ni är i Champagne. De hade en väldigt bra guidad tur och fantastiska kalkgrottor.
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Elvis skrev:
Jag gifter mig i maj och får därmed svårt att följa med (om det blir då).

Äh... Det kan du väl flytta på? Hur viktigt är det liksom jämfört med det här?
;D
 

anders

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Helgen kring kristi-ledighetsursäkt kan inte jag. Vore det inte trevligt med juni? Då har temperaturen stigit och kvinnornas kjollängder fallit...
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

anders skrev:
Då har temperaturen stigit och kvinnornas kjollängder fallit...

2 viktiga saker som mycket väll kan påverka rese datum.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Jag kollade upp lite grova priser på bussresan och mellan tummen och pekfingret skulle det landa mellan 3500-5000kr/person baserat på att vi är 20 personer som åker.

Priset är för 1 chafför och han får kör ca 10 timmar innan han måste ha dygnsvila. Det gör att det tar lång tid ner och lång tid hem.
Plockar vi med oss 2 chafförer kostar det ca 15000kr till för chaffören och sedan tillkommer även hans logi kostnader.

Jag lägger ett PM til dig myson imorgon där jag drar igenom alla kostnader så kan vi kolla om det verkar genomförbart.
 

Mysonoxen

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

CH skrev:
Jag kollade upp lite grova priser på bussresan och mellan tummen och pekfingret skulle det landa mellan 3500-5000kr/person baserat på att vi är 20 personer som åker.

Priset är för 1 chafför och han får kör ca 10 timmar innan han måste ha dygnsvila. Det gör att det tar lång tid ner och lång tid hem.
Plockar vi med oss 2 chafförer kostar det ca 15000kr till för chaffören och sedan tillkommer även hans logi kostnader.

Jag lägger ett PM til dig myson imorgon där jag drar igenom alla kostnader så kan vi kolla om det verkar genomförbart.

Tackar.

Läste det nu och det låter lovande tycker jag.
 
Trådskapare
CH

CH

Medlem
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Hur ser det ut gott folk?

Det verkar ju som att det blev lite problem att komma iväg i maj av olika orsaker.

Vilka skulle vilja följa med och när kan ni?
Det känns ju inte lönt att försöka dra ihop något om det inte blir bättre uppslutning än det varit hittintills.
 

Keen

slan
SV: Reseinferno [sammanfogade trådar]

Jag skulle gärna följa med, men det beror i mångt och mycket på hur ekonomin ser ut i vår. Vill gärna spara ihop en bra slant om man nu kan köpa med sig lite gott från vinhusen. Så jag får återkomma i frågan.
 
Toppen