Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang LUX

Andreas L

Medlem
SV: Restaurang LUX

Har inte vart där på länge men har hört att dom saknar lite mellanregister - antingen 400 eller 2500, ligger nog i det lite "högre" påslagsegmentet...
Du blev väl inte sur för att jag sa att du och Krug hade suttit oh sörplat i er cuvée discobitch? :eek:
Det kommer en ny cuvée snart som heter yo big dick crack ho don´t drink mo´....
Mo betyder som sagt moët på hiphopspråk...
 
Trådskapare
K

Krug88

Medlem
SV: Restaurang LUX

Andreas L skrev:
Har inte vart där på länge men har hört att dom saknar lite mellanregister - antingen 400 eller 2500, ligger nog i det lite "högre" påslagsegmentet...
Du blev väl inte sur för att jag sa att du och Krug hade suttit oh sörplat i er cuvée discobitch? :eek:
Det kommer en ny cuvée snart som heter yo big dick crack ho don´t drink mo´....
Mo betyder som sagt moët på hiphopspråk...
Skärp dig, klart som fan att jag inte snea för det... Då får du anstränga dig lite hårdare!

Sen att jag delade din skam med halva vinSverige - sånt händer ;D
Du lär få en del tandborstar på posten, men din mun blir aldrig ren igen min vän... :p

Vi körde en Selosse Initial deg 11/06, mycket bra men lite för söt för min smak.

Sen en Dom Leflaive Clavoillons 05, sköna toner av krutrök och ek. Bra skit!!!

Egon Muller 05 Kabinett, vet inte läget. Funkade utmärkt.

DRC Echezeaux 04 till varmrätten, väldigt skön men öppnade sig aldrig riktigt :'(

Avslutade med Kracher beerenausleese till desserten, bra.

Sen bråkade de 2 polarna jag var och åt med nästan hela kvällen, slutade med att de nästan satt och skrek åt varandra vid bordet :-[
Kunde ha haft det trevligare med de flaskorna med annat sällskap...
 

Lamaba

Medlem
SV: Restaurang LUX

Längesen det skrevs något om Lux, är det någon som har besökt nyligen? Vore tacksam för vintips i så fall. Lite tråkigt när de inte har någon vinlista på sin hemsida.
 

Lamaba

Medlem
SV: Restaurang LUX

Jag åt 5-rätters menyn och tyvärr var det en besvikelse. Maten kändes enkel och saknade helt den finess som jag förväntar mig i den prisklassen. Det mesta var ändå gott men t.ex efterrätten var inte ens det.
 
SV: Restaurang LUX

Lamaba skrev:
Jag åt 5-rätters menyn och tyvärr var det en besvikelse. Maten kändes enkel och saknade helt den finess som jag förväntar mig i den prisklassen. Det mesta var ändå gott men t.ex efterrätten var inte ens det.
Oj, platt fall för en restaurang som en gång i tiden var en av Sveriges bästa. Det har varit väldigt tyst om Lux ett tag, kanske vi har svaret här

Hur såg menyn ut? Vinpaket eller flaskor till den?
 

Lamaba

Medlem
SV: Restaurang LUX

Blev vinpaketet till. Vet inget om vinerna sedan tidigare och har ingen aning om "värdet" på paketet, men vinerna var, i jämnförelse med andra restaurangers vinpaket, helt ok. Förstår dock inte hur man tänkte när man parade ihop det andra vinet, som var rätt syrligt, med den maträtten som också var väldigt syrlig.

Följande rätter och vin serverades hur som helst:

vinsjuden gös från hjälmaren med spishalstrad pilgrimsmussla,
persilja, majrova och brynt smör
Hugel et fils, jubilee hugel, alsace, 2007

lättrökt och sotad renkalv från övertorneå med gröna ärtor,
shiitake, krassekräm och syrad grönkål
Domaine oliver pithon cuvé laiis, côtes du catalan, 2009

ingrid marie äpple med hasselnötter

vitlökskryddat stekt fläsk från domta gård med smörkokt rattepotatis,
karamelliserad purjolök och sojarostad lök
Planets de nin, priorat, 2010

hjortron från järpen med vaniljmjölksorbet,
frusen gräddfil och maräng
Demeter zoltan birtokbor edes, tokaij, 2011

trädgårdschoklad och marmelad

För att återgå till efterrätten så förstår jag inte hur Lux, med den filosofi de presenterar med snack om säsong och att skörda i exakt rätt tid, kan servera några skrumpna tinade hjortron i en efterrätt. Avslutar med att citera min sambo "det var sjukt äckligt".
 

kayaker

Cyklist
SV: Restaurang LUX

Lamaba skrev:
Blev vinpaketet till. Vet inget om vinerna sedan tidigare och har ingen aning om "värdet" på paketet, men vinerna var, i jämnförelse med andra restaurangers vinpaket, helt ok. Förstår dock inte hur man tänkte när man parade ihop det andra vinet, som var rätt syrligt, med den maträtten som också var väldigt syrlig.
Man matchar syra med syra för att det minskar upplevelsen av syra.
Se t.ex. Tim Hannis "The Cause and Effect of Wine and Food" http://afoodexperience.net/Articles/Art ... ticleID=12
 
Toppen