Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Restaurang Postgatan (Kalmar)

Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Postgatan har ju byggt om och erbjuder numera på barhäng och skön musik mellan 16-18. Paul Dethune BDN, Vilmart Grand Celliers -10 och en skwätt Vosne Romanée till lite blandat. Anklever. Ostron, kronhjort och en råbiff till dessert slank ner.

20170303_174151.jpg
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Apropå det så kommer jag bege mig in i skogarna i början av juni. Antingen mån 12 juni eller lör 17e kan jag tänka mig att raida deras Selosse!
Då har jag jag dessvärre redan migrerat till stugan i schäääärgårn för att förbereda midsommarfirandet.

Snackade dock lite med Viktor & Robin på Postgatan och de föreslog att kockarna kunde sätta ihop en egen meny bara för oss om vi drar ihop ett gäng från forumet.
Vi skulle således kunna välja ut vad vi vill dricka så bygger de en avsmakningsmeny på kanske 10-12 rätter som passar till vinerna vi valt ut. De kunde eventuellt även lösa riktigt bra priser på Clarion Hotell till alla som vill komma.
Kan således bli hur galet som helst men jag tror vi får sikta på att hitta ett datum senare i höst som funkar för så många som möjligt.
 
Last edited:
Hyllningarna har ju varit stora här på Forumet. Klart man är nyfiken. Hustrun har släkt på Öland så imorgon är det 2x50 år + 60-års kalas.
Vi åker ner dagen innan dvs idag. Checkar in på Stadshotellet och bildar oss på kvällen en egen uppfattning. Återkommer i detta ärende
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hyllningarna har ju varit stora här på Forumet. Klart man är nyfiken. Hustrun har släkt på Öland så imorgon är det 2x50 år + 60-års kalas.
Vi åker ner dagen innan dvs idag. Checkar in på Stadshotellet och bildar oss på kvällen en egen uppfattning. Återkommer i detta ärende
Kul! Hoppas ni trivs, de har ju precis gjort om menyn från att bara ha en pretentiös avsmakningsmeny till att istället låta gästen plocka ihop menyn själv i bistrostil.
Glöm inte att fråga efter "stora" vinlistan, vinerna på menyn är bara ett axplock.

Synd att jag inte är hemma, då hade jag kanske tittat förbi och sagt hej :)
 
Nyss hemkommen från Postgatan. Det överträffade våra högt ställda förväntningar. Gudomlig mat, riktigt bra viner och underbar personal. Så klart återvänder vi när tillfälle ges. Känns som att så fort hustruns släkt ska besökas, så åker vi en dag i förväg och besöker Kalmar och Postgatan.
IMG_9885.JPG

BdB 2008 Legras&Haas fick bli starten. Inga små fjuttiga champagneglas ordentliga glas istället. Förbålt gott. Vi valde lite rotfruktschips och funderade på vad vi skulle äta.
IMG_9890.JPG
Hjorttartar. Bara så gott
IMG_9892.JPG
Konfiterat anklår. Paradise is here!
IMG_9887.JPG

Milde Moses vilket vin. Dansande lätt med röda bär, örter, mineralerna och lite till. Vilka syror!!!
IMG_9891.JPG
Ett glas extra bjöd huset på. Även en frång Bourgogneskeptiker som Vintankar faller till föga.
IMG_9897.JPG
En dessert med några chokladvariationer fick gottegrisen i mig att göra vågen
IMG_9893.JPG
Denna 2005 med petroleum i doften och blommor, frukt och annat i gommen är bara döläcker.
Sedanska matsmältningen igång. Lite hjälp på vägen
IMG_9898.JPG

Hustrun valde tre andra rätter, men bilderna ligger på hennes telefon, så det blev anklever, råbiff och dagens bakverk. Tre enastående rätter men råbiffen är oslagbar.
Tack till köket, Robin och vår trevliga tjej som tog hand om oss
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Jag ska ner till Kalmar 17-18 maj på jobb så på kvällen 17 maj tänkte jag besöka Postgatan om tiden räcker. Skoj om någon annan forummedlem vill hänga på.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag ska ner till Kalmar 17-18 maj på jobb så på kvällen 17 maj tänkte jag besöka Postgatan om tiden räcker. Skoj om någon annan forummedlem vill hänga på.
Men fasen vad kul! Jag åker dessvärre på söndag och den gode @Stenberg på onsdag morgon annars hade det ju varit en ära att haka på!
Du lär ha en trevlig stund oavsett, glöm inte hälsa från oss och be om den "riktiga" vinlistan. Ge fan i alla Selosse dock. De är reserverade för fastboende Kalmariter!
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Det blev ett kortare stopp på Postgatan i onsdagskväll, efter att ha lyckats smita ifrån de övriga i sällskapet (företaget) och den middag vi just hade. Skönt ställe, Robin på plats och han visade sig vara en trevlig ny bekantskap. Det blev några glas, tog det lugnt så det var ett späckat schema dagen efter, och lagrad prästost med rotselleri och musli på rostad lök och dill att mumsa på. Om jag har vägarna förbi Kalmar igen är Postgatan ett måste, önskar det låg närmre Stockholm :(

2015 Dr. Bürklin-Wolf Wachenheimer Riesling
Kliniskt ren, citrusspäckad med en tvist av mango. En släng av sötma tycker jag att jag finner i slutet. Gott men saknar i dagsläget det där lilla extra, skitiga, som jag gillar hos riesling. Ingen som helst petroleum just nu.

2016 G.D. Vajra Moscato d'Asti
Lustigt att de hade denna årgång, jag som just undrat vart den tog vägen. Fick ett litet glas och första intrycket är att den känns stramare än tidigare årgångar. Hur stram en sötsliskig moscato nu kan bli. Bli i alla fall definitivt ett köp när den släpps för pöbeln.

2011 Michel Gonet Champagne Grand Cru Blanc de Blancs
Lysande skumpa, vidöppen och med hög klunkabilitet. Initialt en stor mängd artificiell apelsin och grape (tänk godis) som dock lugnar ner sig. Inget tjafs med mognadstoner och bla bla bla. Drick och njut, enkelt är gott ibland.

2015 Karthäuserhof Eitelsbacher Karthäuserhofberg Riesling Spätlese
Stått öppnad 5 dagar enligt Robin, något trött, tom syra, volymös, god. Provar gärna igen med lite ålder.

Det är bara att gratulera alla kalmariter för denna pärla! Som du märker @Emanuel så höll jag mig borta från Selossen ;)
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är bara att gratulera alla kalmariter för denna pärla! Som du märker @Emanuel så höll jag mig borta från Selossen ;)
-Bra, du får komma och dricka dem i höst, vi håller på och kokar ihop en ondskefull plan med en specialbyggd kväll för forumnördar där vi ska plocka russinen ur kakan i deras vinkällare! :)

-Kul att du fick chans att titta förbi, är ju verkligen ett trevligt hak de hak på gång där! :)
 
Toppen