Jimmy Forsman
Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Hej på er,
Jag skrev precis följande inlägg på Fajsbök men tänkte att jag lägger upp det här också för ytterligare en diskussionspunkt. Självklart är det väldigt svårt att få med allt man tycker och tänker på ett antal tecken som fortfarande gör att någon tänkande människa vill/kan/orkar läsa. Ska bli intressant att se vad ni tycker i frågan.
Inlägget i sin helhet följer nedan:
Ok. Jag har inte velat ta i frågan om den höjda restaurangmomsen, inte egentligen. Visst finns det en logik i att det är olika momssatser på mat i butik kontra restaurang, jag tycker faktiskt det - i grund och botten är restaurangbranschen ett serviceyrke det också, så sett till det kan jag förstå att människor vurmar för att höja momsen till 25% igen.
Men med det sagt: en höjd moms på restaurangmat är inte i första hand en attack på restaurangbranschen. Det är en attack på den framväxande svenska primärproduktionen av lokalproducerade kvalitetsråvaror.
Sverige är fortfarande ett gastronomiskt utvecklingsland. Matlandet Sverige, ett initiativ som syftar till att lyfta Sveriges anseende internationellt har ett nästan 100% exportfokus. Målet är att se till att svensk matproduktion ska finna nya marknader; som ett led i detta så lägger man mycket fokus på politiska kontakter, såklart - och på att lyfta det svenska, alltså haka på det skandinaviska, gastronomiska undret. Allt gott och väl så långt.
Problemet med ett 100% exportfokus är att man glömmer den inhemska marknaden.
Vad händer 2015 när Guide Michelin släpper sin första guide över Skandinavien - när människor aktivt kommer att resa till Sverige för att åka runt på olika restauranger över hela landet - och inte bara i storstäderna? När de går in i matbutikerna för att studera det svenska gastronomiska undret och bara hittar bulk och importerat? Chark från Italien och Spanien, ostar från Frankrike, kött från Danmark?
De senaste 10 åren har sett hur den svenska produktionen av kvalitetsråvaror har vuxit. Drivet av entusiaster som vill skapa förändring och som brinner för produkten. Människor som är villiga att låta djur gå fritt, att låta dem växa, att vänta med att slakta - kanske i flera år. Människor som förstår att kvalitet är någonting som man måste vänta på. Någonting som kostar pengar. Samtidigt har vi en politik som främjar import och export - det gör att det inhemska köttet, de inhemska charkprodukterna och ostarna - inte kan konkurrera i matbutiker. Vilket för oss tillbaka till restaurangerna. Och restaurangmomsen.
Det stora utloppet för lokalproducerat i Sverige idag är restauranger. Restaurangerna köper Svenskt kött, de köper ostar, de köper charkuterier, de är med plockar ut grönsaker; de lyfter små, spännande och annorlunda produkter och de för ut dem till en intresserad allmänhet.
Och det är där, mina vänner, som förändringen börjar. När produkterna sprids till matintresserade, som sprider det till sina vänner, som sedan frågar i butikerna. Ett riktigt matland kräver en levande inhemsk marknad för produkterna som produceras.
Se på efterfrågan på ekologiskt odlade produkter. Det som för 10 år sedan var ett skämt är idag kanon.
Det är därför frågan om restaurangmomsen är så otroligt viktig. En höjd restaurangmoms är ett direkt hot mot den framväxande lokala kvalitetsproduktionen. Det handlar om plånboken: om det blir för dyrt går det inte att sälja.
Så enkelt är det.
Kramar,
Jimmy.
Jag skrev precis följande inlägg på Fajsbök men tänkte att jag lägger upp det här också för ytterligare en diskussionspunkt. Självklart är det väldigt svårt att få med allt man tycker och tänker på ett antal tecken som fortfarande gör att någon tänkande människa vill/kan/orkar läsa. Ska bli intressant att se vad ni tycker i frågan.
Inlägget i sin helhet följer nedan:
Ok. Jag har inte velat ta i frågan om den höjda restaurangmomsen, inte egentligen. Visst finns det en logik i att det är olika momssatser på mat i butik kontra restaurang, jag tycker faktiskt det - i grund och botten är restaurangbranschen ett serviceyrke det också, så sett till det kan jag förstå att människor vurmar för att höja momsen till 25% igen.
Men med det sagt: en höjd moms på restaurangmat är inte i första hand en attack på restaurangbranschen. Det är en attack på den framväxande svenska primärproduktionen av lokalproducerade kvalitetsråvaror.
Sverige är fortfarande ett gastronomiskt utvecklingsland. Matlandet Sverige, ett initiativ som syftar till att lyfta Sveriges anseende internationellt har ett nästan 100% exportfokus. Målet är att se till att svensk matproduktion ska finna nya marknader; som ett led i detta så lägger man mycket fokus på politiska kontakter, såklart - och på att lyfta det svenska, alltså haka på det skandinaviska, gastronomiska undret. Allt gott och väl så långt.
Problemet med ett 100% exportfokus är att man glömmer den inhemska marknaden.
Vad händer 2015 när Guide Michelin släpper sin första guide över Skandinavien - när människor aktivt kommer att resa till Sverige för att åka runt på olika restauranger över hela landet - och inte bara i storstäderna? När de går in i matbutikerna för att studera det svenska gastronomiska undret och bara hittar bulk och importerat? Chark från Italien och Spanien, ostar från Frankrike, kött från Danmark?
De senaste 10 åren har sett hur den svenska produktionen av kvalitetsråvaror har vuxit. Drivet av entusiaster som vill skapa förändring och som brinner för produkten. Människor som är villiga att låta djur gå fritt, att låta dem växa, att vänta med att slakta - kanske i flera år. Människor som förstår att kvalitet är någonting som man måste vänta på. Någonting som kostar pengar. Samtidigt har vi en politik som främjar import och export - det gör att det inhemska köttet, de inhemska charkprodukterna och ostarna - inte kan konkurrera i matbutiker. Vilket för oss tillbaka till restaurangerna. Och restaurangmomsen.
Det stora utloppet för lokalproducerat i Sverige idag är restauranger. Restaurangerna köper Svenskt kött, de köper ostar, de köper charkuterier, de är med plockar ut grönsaker; de lyfter små, spännande och annorlunda produkter och de för ut dem till en intresserad allmänhet.
Och det är där, mina vänner, som förändringen börjar. När produkterna sprids till matintresserade, som sprider det till sina vänner, som sedan frågar i butikerna. Ett riktigt matland kräver en levande inhemsk marknad för produkterna som produceras.
Se på efterfrågan på ekologiskt odlade produkter. Det som för 10 år sedan var ett skämt är idag kanon.
Det är därför frågan om restaurangmomsen är så otroligt viktig. En höjd restaurangmoms är ett direkt hot mot den framväxande lokala kvalitetsproduktionen. Det handlar om plånboken: om det blir för dyrt går det inte att sälja.
Så enkelt är det.
Kramar,
Jimmy.