Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Richard Juhlin

Foodcoma

Medlem
Fantastiskt trevliga avsnitt. Richard är inte bara extremt begåvad och påläst utan verkar även vara sympatisk och har förmåga att diskutera ett ämne utan att snurra in sig, inte helt vanligt att besitta alla dessa egenskaper samtidigt. Imponerande.
Och matgeeks egna konstaterande att han typ aldrig pratat såhär lite i några andra avsnitt kan jag bara hålla med om :p
 
Fantastiskt trevliga avsnitt. Richard är inte bara extremt begåvad och påläst utan verkar även vara sympatisk och har förmåga att diskutera ett ämne utan att snurra in sig, inte helt vanligt att besitta alla dessa egenskaper samtidigt. Imponerande.
Och matgeeks egna konstaterande att han typ aldrig pratat såhär lite i några andra avsnitt kan jag bara hålla med om :p
Håller förstås med om Juhlins kunnande. Men - är han verkligen att lita på? I Champagne görs ju en jävla massa skit, som åker snålskjuts på dryckens status. Har aldrig hört Juhlin dissa något, verkar som om han fann all champagne underbar.
En trovärdig kritiker får inte ha så här nära vänskapsband med dem han ska bedöma.
 

FredrikC

Medlem
Håller förstås med om Juhlins kunnande. Men - är han verkligen att lita på? I Champagne görs ju en jävla massa skit, som åker snålskjuts på dryckens status. Har aldrig hört Juhlin dissa något, verkar som om han fann all champagne underbar.
En trovärdig kritiker får inte ha så här nära vänskapsband med dem han ska bedöma.
Haha ifrågasätta världens bästa på champagne... Han har nu druckit över 13000 olika champagner. Man kan tydligt se i hans förra bok att han visst ger ett flertal champagner lägre betyg så jag håller absolut inte med dig.
 

Martin F

Medlem
Håller förstås med om Juhlins kunnande. Men - är han verkligen att lita på? I Champagne görs ju en jävla massa skit, som åker snålskjuts på dryckens status. Har aldrig hört Juhlin dissa något, verkar som om han fann all champagne underbar.
En trovärdig kritiker får inte ha så här nära vänskapsband med dem han ska bedöma.
Han sågade rosén i den tredje filmen.
 

Per Stade

Lege artis
Håller förstås med om Juhlins kunnande. Men - är han verkligen att lita på? I Champagne görs ju en jävla massa skit, som åker snålskjuts på dryckens status. Har aldrig hört Juhlin dissa något, verkar som om han fann all champagne underbar.
En trovärdig kritiker får inte ha så här nära vänskapsband med dem han ska bedöma.

Att skriva två rader om en producent och ge dennes champagne 65 poäng är väl att att ”dissa något”?
 

Per Stade

Lege artis
OK, han har tydligen ratat några enskilda flaskor. Men champagne i stort?
Och så var det vänskapskorruptionen...

Det finns två sätt att ge negativ kritik, antingen total sågning eller total tystnad.
Personligen föredrar jag att låta bli att skriva om viner, som jag blivit besviken på.
Det är möjligt att Richar Juhlin resonerar på samma sätt.

I en tidigare tråd har vi diskuterat om Juhlin kan komma ihåg doft och smak så väl att han blint kan identifiera nästan alla 13.000 champagner han provat.
Jag tror att det är möjligt.
I den första filmen i den här tråden berättar han bl.a. om hur han tränat upp sitt doftsinne igen efter Covid-19.
Han hade fått höra av parfymörer hur de hade gjort.
Kom ihåg att han har varit idrottslärare och säkert har tränings- och tävlingsvana i ryggmärgen.
För länge sedan läste jag en intervju med en parfymör.
Hon kunde identifiera vilken parfym någon, som gick på andra sidan gatan, hade på sig.
Det finns människor med talang för att att känna dofter på ett sätt, vi vanliga dödliga inte kan föreställa oss.
Och alla har väl sett minnesmästare, som kan memorera 50.000 decimaler av pi.
Kombinera dessa talanger med mycket träning så har du svaret på varför jag tror att historien om den berömda blindprovningen kan vara sann.

Med all respekt, ditt sista påstående känns plumpt och dumt.
 

Wintermute

Medlem
Håller förstås med om Juhlins kunnande. Men - är han verkligen att lita på? I Champagne görs ju en jävla massa skit, som åker snålskjuts på dryckens status. Har aldrig hört Juhlin dissa något, verkar som om han fann all champagne underbar.
En trovärdig kritiker får inte ha så här nära vänskapsband med dem han ska bedöma.
Visst är det så att Juhlin:
  1. tycker bättre om champagne än de flesta gör
  2. tycker speciellt bra om BdB
  3. tycker speciellt bra om riktigt gammal champagne
  4. har en lite ovanlig faiblesse för några av storhusen
Om man själv också är sådan, kan man nog lita på honom. Samma förbehåll som för alla vinskribenter med andra ord.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns två sätt att ge negativ kritik, antingen total sågning eller total tystnad.
Personligen föredrar jag att låta bli att skriva om viner, som jag blivit besviken på.
Det är möjligt att Richar Juhlin resonerar på samma sätt.

I en tidigare tråd har vi diskuterat om Juhlin kan komma ihåg doft och smak så väl att han blint kan identifiera nästan alla 13.000 champagner han provat.
Jag tror att det är möjligt.
I den första filmen i den här tråden berättar han bl.a. om hur han tränat upp sitt doftsinne igen efter Covid-19.
Han hade fått höra av parfymörer hur de hade gjort.
Kom ihåg att han har varit idrottslärare och säkert har tränings- och tävlingsvana i ryggmärgen.
För länge sedan läste jag en intervju med en parfymör.
Hon kunde identifiera vilken parfym någon, som gick på andra sidan gatan, hade på sig.
Det finns människor med talang för att att känna dofter på ett sätt, vi vanliga dödliga inte kan föreställa oss.
Och alla har väl sett minnesmästare, som kan memorera 50.000 decimaler av pi.
Kombinera dessa talanger med mycket träning så har du svaret på varför jag tror att historien om den berömda blindprovningen kan vara sann.

Med all respekt, ditt sista påstående känns plumpt och dumt.
Tror absolut att det är möjligt, men minnesmästare som rabblar pi kan ju bevisa sin förmåga under kontrollerade former, vilket är vad som krävs för att ta saken på allvar.

Min spontana känsla är att Juhlin är ett skämt fram till jag själv fått erfara hans talang.
 
Toppen