Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Richard Juhlin

FredrikC

Medlem
Har han någon form av utbildning inom området, eller är han självlärd? Varit med på blindtest?
Men ni måste skämta? Tror ni han är någon lirare från landet som bara snackar?
Han har fått Légion d’honneur av Franska presidenten för sin enorma kunskap om champagne. Han vann en blindprovning där han satt 43 av 50 olika osv osv ..
 

Sigdarve

Medlem
Men ni måste skämta? Tror ni han är någon lirare från landet som bara snackar?
Han har fått Légion d’honneur av Franska presidenten för sin enorma kunskap om champagne. Han vann en blindprovning där han satt 43 av 50 olika osv osv ..
Såg det precis
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Men ni måste skämta? Tror ni han är någon lirare från landet som bara snackar?
Han har fått Légion d’honneur av Franska presidenten för sin enorma kunskap om champagne. Han vann en blindprovning där han satt 43 av 50 olika osv osv ..
Ja han är från landet (som många av oss andra) för han bor på Lidingö som ju ligger utanför tullarna? :D
Har Julle ställt upp på någon blindprovning efter millennieprovningen, dvs någon alls de senaste ca 20 åren? Jag frågar för att jag inte vet, det är inte avsett som en dryg kommentar.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Mycket kan man säga om idrotts läraren med smak för unga kvinnor och gamla champagner. Men jag kommer aldrig glömma en gång när jag var hans kock för en 12-rätters provning hemma hos honom, och han avslutade efter att ha ätit sista rätten, när han går upp till köket och ber mig, att få gå till källaren och plocka valfri flaska (!).
som jag sedan öppnar och häller blint till hela sällskapet, han låter alla dofta och avbryter gästerna direkt med att utbrista " dethär måste vara en 1961 från le Mesnil"
Och då hade han bara doftat..
Och mycket riktigt var det en Delamotte - 61 jag hade valt, då fanns det många hundra säkert tusen flaskor jag kunde välja på!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Mycket kan man säga om idrotts läraren med smak för unga kvinnor och gamla champagner. Men jag kommer aldrig glömma en gång när jag var hans kock för en 12-rätters provning hemma hos honom, och han avslutade efter att ha ätit sista rätten, när han går upp till köket och ber mig, att få gå till källaren och plocka valfri flaska (!).
som jag sedan öppnar och häller blint till hela sällskapet, han låter alla dofta och avbryter gästerna direkt med att utbrista " dethär måste vara en 1961 från le Mesnil"
Och då hade han bara doftat..
Och mycket riktigt var det en Delamotte - 61 jag hade valt, då fanns det många hundra säkert tusen flaskor jag kunde välja på!
Det är just den här typen av historier som är mitt problem med Juhlin. Om han är så vass som dessa historier antyder, varför låter han inte sin förmåga sättas på prov i offentliga sammanhang så vi kan få bevis svart på vitt?

Även en obetydlig person som jag har några gånger prickat rätt producent och årgång vid enskilda blindprovningar, innebär det att Juhlin är lika bra på blindprovning som jag är? Min arena är dessutom hela världen medan Juhlin enbart befinner sig i Champagne, vilket ökar chansen att hamna rätt då och då..
 

Mattias Schyberg

Administratör
En annan viktig poäng.

Om Juhlin är så vass som det påstås så verkar hans skicklighet handla främst om att han har ett doftminne i nivå med en minnesmästare.

Om enbart det är hans skicklighet, varför skulle det göra hans omdöme om champagne viktigare än en mindre minnesgod champagneexpert?

En minnesmästare som rabblar pi har ju inget med att ha högt anseende som matematiker att göra. Det är mest ett partytrick.

Dessutom bör hans poängsättningar ifrågasättas då han till skillnad från många andra ”bedömer champagne med etiketten framför ögonen” då han (om myten stämmer) kan känna precis vilken producent han provar och vi vet ju alla hur lätt det är att låta etiketten påverka våra omdömen.
 

Jos

Medlem
Det är just den här typen av historier som är mitt problem med Juhlin. Om han är så vass som dessa historier antyder, varför låter han inte sin förmåga sättas på prov i offentliga sammanhang så vi kan få bevis svart på vitt?
Han är "bäst i världen på Champagne", nån riddare med ordensutmärkelser och allmän Champagnechef i Frankrike, - typ. Mao så skulle jag säga att han har allt att förlora men inget att vinna på något som du efterfrågar. Att övertyga en tiondels promille(av de han når ut till) nördar på ett par vinforum är nog ganska ointressant.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Han är "bäst i världen på Champagne", nån riddare med ordensutmärkelser och allmän Champagnechef i Frankrike, - typ. Mao så skulle jag säga att han har allt att förlora men inget att vinna på något som du efterfrågar. Att övertyga en tiondels promille(av de han når ut till) nördar på ett par vinforum är nog ganska ointressant.
Visst, den rädslan kan jag förstå, men är man så pass säker som myten om honom indikerar, kan han ha en dålig dag och ändå få tyst på oss kritiker.

Kanske skulle han tjäna på om myten om hans blindprovarskills fick en törn så han istället får mer uppmärksamhet kring hans vinkunskaper och känsla för kvalitet.
 

Per Stade

Lege artis
Kombinera dessa talanger med mycket träning så har du svaret på varför jag tror att historien om den berömda blindprovningen kan vara sann.

För att klargöra att jag skrev ”kan vara” och inte ”är”.

Dessutom bör hans poängsättningar ifrågasättas då han till skillnad från många andra ”bedömer champagne med etiketten framför ögonen” då han (om myten stämmer) kan känna precis vilken producent han provar och vi vet ju alla hur lätt det är att låta etiketten påverka våra omdömen.

Där delar jag din åsikt.
 
Last edited:

Niclas

Medlem
Varför ska han sätta sig på prov?
Han har uppenbarligen redan respekten hos branchen och mestadelen av oss vinintresserade.
Nä, hatten av, låt de som vill följa honom göra det och andra får träna och utmana honom om det finns ett behov för det.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Varför ska han sätta sig på prov?
Han har uppenbarligen redan respekten hos branchen och mestadelen av oss vinintresserade.
Nä, hatten av, låt de som vill följa honom göra det och andra får träna och utmana honom om det finns ett behov för det.
Frågan är vilken status han fått i vinvärlden om han inte fått uppmärksamhet kring hans mytomspunna bedrifter?

Kanske hade han haft lika hög status, vad vet jag.
 

Jos

Medlem
Visst, den rädslan kan jag förstå, men är man så pass säker som myten om honom indikerar, kan han ha en dålig dag och ändå få tyst på oss kritiker.

Kanske skulle han tjäna på om myten om hans blindprovarskills fick en törn så han istället får mer uppmärksamhet kring hans vinkunskaper och känsla för kvalitet.
Det jag försöker säga är att jag inte tror att han bryr sig, alls. Oavsett om han gör bra ifrån sig kommer resultaten ändå ifrågasättas av de som vill kritisera. Och om han ändå ”vinner över” några enstaka av dessa ger det honom absolut ingenting. Som sagt, inget att vinna men säkert en del att förlora om det går dåligt.

Tror vi har lite för stor tro på hur betydelsefulla vi är om vi tror att han ligger sömnlös pga vår kritik…
 

FredrikC

Medlem
Kockjohan ger ett så sjukt bra exempel men ni är inte nöjda ändå? Han har provat över 13000 champagner. Kan ni inte komma tillbaks istället när ni också gjort det?
Det är som om avundsjukan lyser igenom. Kan ni inte ifrågasätta Zlatan(eller valfri stor idrottsman/kvinna) också? Han kanske bara är en myt? Har han verkligen tjänat så mycket pengar på å sparka på en boll? Nää han har väll inte ens någon utbildning för det? Har han ens gjort något stort i närtid? Eller är han en myt?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det jag försöker säga är att jag inte tror att han bryr sig, alls. Oavsett om han gör bra ifrån sig kommer resultaten ändå ifrågasättas av de som vill kritisera. Och om han ändå ”vinner över” några enstaka av dessa ger det honom absolut ingenting. Som sagt, inget att vinna men säkert en del att förlora om det går dåligt.

Tror vi har lite för stor tro på hur betydelsefulla vi är om vi tror att han ligger sömnlös pga vår kritik…
Så är det. Men samtidigt är det ju just myten om honom som han verkar leva mest på. Förr eller senare kommer han att falla om det inte dyker upp nya bedrifter från hans näsa. Gruppen som ifrågasätter växer för varje dag. Kanske har han tappat sin förmåga, vilket är ganska vanligt när vi män kommer upp i åren?

Jag tror att Juhlin är väldigt duktig, men förmodligen inte i närheten av att leva upp till myten om sig själv och han är säkert livrädd för att tappa sin gloria. Ett offentligt misslyckande är allt som krävs. ;)
 
Toppen