Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Richard Juhlin

Mattias Schyberg

Administratör
Kockjohan ger ett så sjukt bra exempel men ni är inte nöjda ändå? Han har provat över 13000 champagner. Kan ni inte komma tillbaks istället när ni också gjort det?
Det är som om avundsjukan lyser igenom. Kan ni inte ifrågasätta Zlatan(eller valfri stor idrottsman/kvinna) också? Han kanske bara är en myt? Har han verkligen tjänat så mycket pengar på å sparka på en boll? Nää han har väll inte ens någon utbildning för det? Har han ens gjort något stort i närtid? Eller är han en myt?
Dina jämförelser med exempelvis Zlatan haltar något enormt. Han har ju bevisat sin förmåga offentligt hur många gånger som helst.

Om jag påstår att jag är bättre än Zlatan och några av mina vänner står bakom det och påstår att de sett det med egna ögon på en privat tillställning. Hade ni trott mig då?

Jag unnar Juhlin all framgång som bygger på kunskap och erfarenhet. Det som handlar om förmågor han inte kan/vill återupprepa ser jag som ickeverifierade talanger.

Zlatan behöver bevisa sin skicklighet varje gång han är på plan. Misslyckas han där förlorar han sin karriär och ses som en förbrukad fotbollsspelare.
 

Per Stade

Lege artis
Så är det. Men samtidigt är det ju just myten om honom som han verkar leva mest på.
Att Richard Juhlin är oerhört kunnig och har provat fler champagner än någon annan är väl ingen myt?
Inte heller att han har ett ovanligt väl utvecklat och vältränat doftsinne.
Och han var välkänd i Champagne långt innan han blev det i Sverige.
”1997 blev han dubbad till riddare i Champagne, året efter blev han världsrekordhållare i antal provade champagner - något som även noterades i Guinness rekordbok - och 2002 utsågs han till "Chevalier dans l´ordre du Mérite Agricole" av den franska jordbruksministern."
Detta var innan den ifrågasatta blindprovningen.
Själv hade jag inte hört talas om Richard Juhlin när jag av en slump köpte ”3000 champagner” på bokrean någon gång 2005 eller 2006.
Mest för att det var fina bilder.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att Richard Juhlin är oerhört kunnig och har provat fler champagner än någon annan är väl ingen myt?
Inte heller att han har ett ovanligt väl utvecklat och vältränat doftsinne.
Och han var välkänd i Champagne långt innan han blev det i Sverige.
”1997 blev han dubbad till riddare i Champagne, året efter blev han världsrekordhållare i antal provade champagner - något som även noterades i Guinness rekordbok - och 2002 utsågs han till "Chevalier dans l´ordre du Mérite Agricole" av den franska jordbruksministern."
Detta var innan den ifrågasatta blindprovningen.
Själv hade jag inte hört talas om Richard Juhlin när jag av en slump köpte ”3000 champagner” på bokrean någon gång 2005 eller 2006.
Mest för att det var fina bilder.
Hans generella kunskaper om champagne ifrågasätter jag inte. Har själv aldrig läst något klokt han skrivit visserligen.

Jag litar avsevärt mer på @Crist(al)ian 77 :s omdöme faktiskt. Han resonerar på ett sätt jag uppskattar och jag vet empiriskt vad han går för. Han har dessutom god smak generellt rörande bubbel. :)
 

Boletus

Medlem
Mycket kan man säga om idrotts läraren med smak för unga kvinnor och gamla champagner. Men jag kommer aldrig glömma en gång när jag var hans kock för en 12-rätters provning hemma hos honom, och han avslutade efter att ha ätit sista rätten, när han går upp till köket och ber mig, att få gå till källaren och plocka valfri flaska (!).
som jag sedan öppnar och häller blint till hela sällskapet, han låter alla dofta och avbryter gästerna direkt med att utbrista " dethär måste vara en 1961 från le Mesnil"
Och då hade han bara doftat..
Och mycket riktigt var det en Delamotte - 61 jag hade valt, då fanns det många hundra säkert tusen flaskor jag kunde välja på!

Han kollade ju så klart dig på källarens övervakningskamera när du plockade! ;)
Disclaimer: jag har absolut ingen åsikt om Rickard Juhlin, eller om champagne överhuvudtaget. Saknar totalt kunskaper (och intresse) om just denna dryck.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag har erbarmligt svårt för Juhlins narcissistiska drag. Påminner mig om karaktären i Simpsons vars bil drivs av hans egen självbelåtenhet.

När det gäller hans kunskaper eller poängsättning har jag inget att ifrågasätta, tvärtom. I sina senare böcker rangordnar Juhlin producenterna 1-5 och han använder även en större del av poängskalan. Viner på 70-80 poäng är ofta adekvata.

Boken 4000 Champagner var boken som fick mig att ramla in i champagneträsket och när jag läste om den förra året var den bättre än jag minns och är fortfarande givande. Fast när jag köpte nästa bok upptäckte jag att han återanvänt nästan all text och efter det slutade jag köpa hans böcker.

Imponerande samling han har.
Ja, fast Matgeek hade klarast sig med en vinkyl om han slängt alla presentlådor. Bara Salonlådan tar väl en halv kyl...

Men ni måste skämta? Tror ni han är någon lirare från landet som bara snackar?
Han har fått Légion d’honneur av Franska presidenten för sin enorma kunskap om champagne. Han vann en blindprovning där han satt 43 av 50 olika osv osv ..
När det gäller Juhlins "berömda" blindprovningar så finns det en hel del frågetecken. Finns en gammal intressant tråd som tar upp frågan:

https://www.finewines.se/threads/myten-richard-juhlin-sann-eller-inte.2203/

20 av 20 roséer helblint var 10 av 10 halvblint och inte en tävling. 43 av 50 är enastående men enda källan är Juhlin själv. Om det verkligen hade hänt och varit en tävling kan man tycka att det borde finnas oberoende källor som styrker en sådan fantastisk prestation.

Han är "bäst i världen på Champagne", nån riddare med ordensutmärkelser och allmän Champagnechef i Frankrike, - typ. Mao så skulle jag säga att han har allt att förlora men inget att vinna på något som du efterfrågar. Att övertyga en tiondels promille(av de han når ut till) nördar på ett par vinforum är nog ganska ointressant.
Sant men ställningstagandet gör bara att skeptikerna får mer vatten på sin kvarn.

Hans generella kunskaper om champagne ifrågasätter jag inte. Har själv aldrig läst något klokt han skrivit visserligen.

Jag litar avsevärt mer på @Crist(al)ian 77 :s omdöme faktiskt. Han resonerar på ett sätt jag uppskattar och jag vet empiriskt vad han går för. Han har dessutom god smak generellt rörande bubbel. :)
Man tackar ödmjukast! Vilket hedersomdöme att bli rankad högre än Juhlin själv när det gäller bubbel.:D
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har erbarmligt svårt för Juhlins narcissistiska drag. Påminner mig om karaktären i Simpsons vars bil drivs av hans egen självbelåtenhet.

När det gäller hans kunskaper eller poängsättning har jag inget att ifrågasätta, tvärtom. I sina senare böcker rangordnar Juhlin producenterna 1-5 och han använder även en större del av poängskalan. Viner på 70-80 poäng är ofta adekvata.

Boken 4000 Champagner var boken som fick mig att ramla in i champagneträsket och när jag läste om den förra året var den bättre än jag minns och är fortfarande givande. Fast när jag köpte nästa bok upptäckte jag att han återanvänt nästan all text och efter det slutade jag köpa hans böcker.


Ja, fast Matgeek hade klarast sig med en vinkyl om han slängt alla presentlådor. Bara Salonlådan tar väl en halv kyl...


När det gäller Juhlins "berömda" blindprovningar så finns det en hel del frågetecken. Finns en gammal intressant tråd som tar upp frågan:

https://www.finewines.se/threads/myten-richard-juhlin-sann-eller-inte.2203/

20 av 20 roséer helblint var 10 av 10 halvblint och inte en tävling. 43 av 50 är enastående men enda källan är Juhlin själv. Om det verkligen hade hänt och varit en tävling kan man tycka att det borde finnas oberoende källor som styrker en sådan fantastisk prestation.


Sant men ställningstagandet gör bara att skeptikerna får mer vatten på sin kvarn.


Man tackar ödmjukast! Vilket hedersomdöme att bli rankad högre än Juhlin själv när det gäller bubbel.:D
För övrigt. Ramlade på följande herre på en blind Caviste-provning på Grappe för några år sedan:

D4DCA69A-3A37-44CD-8A5A-44FE5B22A59B.jpeg


Han blev nyfiken på vad vi gjorde och fick genast ett glas i handen, varvid han fick veta att vi provade blint och det var det sista vi hörde från honom om vinet. Han som är så broderande och vältalig! :D
 

Mattias Schyberg

Administratör
För övrigt. Jag och @chambertin gled in på samtalsämnet Juhlin igår kväll för en stund och funderade på det där med Juhlins poängsättning och hans betydelse för branschen internationellt som en form av influencer.

Varför används sällan/aldrig hans poäng i marknadsföring så som med andra kända vinpersonligheter vars åsikter anses betydelsefulla?
 
För övrigt. Jag och @chambertin gled in på samtalsämnet Juhlin igår kväll för en stund och funderade på det där med Juhlins poängsättning och hans betydelse för branschen internationellt som en form av influencer.

Varför används sällan/aldrig hans poäng i marknadsföring så som med andra kända vinpersonligheter vars åsikter anses betydelsefulla?

Är en sanning med viss modifikation.
Sett ett flertal odlare och hus som stoltserst med höga Juhlin poäng.
Dock är det ganska få handlare som lägger nåhon säerskild tyngd åt hans poäng
 

Mattias Schyberg

Administratör
Är en sanning med viss modifikation.
Sett ett flertal odlare och hus som stoltserst med höga Juhlin poäng.
Dock är det ganska få handlare som lägger nåhon säerskild tyngd åt hans poäng
Ok, om det är få som bryr sig så indikerar det att hans åsikt har relativt låg status jämfört med andra vinbedömare.

En egen teori jag har är att då han använder 100-poängskalan helt annorlunda (0-100 kontra 50-100) jämfört med de flesta andra blir hans poäng lägre och således mindre fördelaktiga att använda till marknadsföring.

Det är ett märkligt val att använda en världsunik skala om man vill att betygen ska vara jämförbara med andra, alternativt blir betydelselösa för den som inte är påläst och insatt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En annan sak rörande Juhlin och hans näsa för champagne: Om han plockar upp nyanser som vi dödliga inte är känsliga nog att detektera blir hans omdöme vanskligt att följa då de flesta inte kommer uppleva vinet på samma vis. Skillnaden i smakupplevelse kan ju potentiellt vara enorm om skillnaden i sensorisk perceptionsförmåga är stor.

Bäst korrelation borde vi ha med någon som har samma sensoriska känslighet som oss själva för att ha störst chans att uppleva vinet på ett liknande vis. Beskrivningar och poäng baseras ju på bedömarens perception och vill man ha nytta av informationen bör man nog ha likvärdiga förutsättningar.
 

Esko

Medlem
Varför används sällan/aldrig hans poäng i marknadsföring så som med andra kända vinpersonligheter vars åsikter anses betydelsefulla?

Nu när han ändå var på tapeten så ställde vi lite frågor när vi var i champagne nu och bla Dethune sade att han betytt mycket för dom och då är de ffa svenska kunder han för med sig. Medans bereche avfärdade honom som irrelevant och sa att de var så många andra som betydde mer för dom. Sågade även hans böcker till viss del.
 

Thirsty

Smygnykterist
En annan sak rörande Juhlin och hans näsa för champagne: Om han plockar upp nyanser som vi dödliga inte är känsliga nog att detektera blir hans omdöme vanskligt att följa då de flesta inte kommer uppleva vinet på samma vis. Skillnaden i smakupplevelse kan ju potentiellt vara enorm om skillnaden i sensorisk perceptionsförmåga är stor.

Bäst korrelation borde vi ha med någon som har samma sensoriska känslighet som oss själva för att ha störst chans att uppleva vinet på ett liknande vis. Beskrivningar och poäng baseras ju på bedömarens perception och vill man ha nytta av informationen bör man nog ha likvärdiga förutsättningar.
Skit, då kan jag inte gå efter någon. Helt övertygad om att alla kända provare har betydligt bättre sensoriska egenskaper än vad jag har.. :(
 

Mattias Schyberg

Administratör
Skit, då kan jag inte gå efter någon. Helt övertygad om att alla kända provare har betydligt bättre sensoriska egenskaper än vad jag har.. :(
Nu tycker jag du har låga tankar om dig själv. :D De flesta som intresserar sig för vin (om man inte enbart är ute efter status) lär ha minst adekvata smaklökar och näsa för annars hade nog inte intresset tagit fart.

En erfaren vinkännare behöver inte ha extra känslig perception. Erfarenhet, förmåga till analys, självkänsla, vilja att tycka till och god kommunikationsförmåga är nog viktigare. Mycket av det vi bakar in i begreppet ”känslig näsa” är förmodligen mer en manifestation av goda kunskaper, förmåga att sätta ord på upplevelser (tränade sinnen) och referensramar snarare än genetisk känslighet från födseln.
 

FredrikC

Medlem
En annan sak rörande Juhlin och hans näsa för champagne: Om han plockar upp nyanser som vi dödliga inte är känsliga nog att detektera blir hans omdöme vanskligt att följa då de flesta inte kommer uppleva vinet på samma vis. Skillnaden i smakupplevelse kan ju potentiellt vara enorm om skillnaden i sensorisk perceptionsförmåga är stor.

Bäst korrelation borde vi ha med någon som har samma sensoriska känslighet som oss själva för att ha störst chans att uppleva vinet på ett liknande vis. Beskrivningar och poäng baseras ju på bedömarens perception och vill man ha nytta av informationen bör man nog ha likvärdiga förutsättningar.
Vi har förstått nu att du hatar honom så det är lugnt.
Varför är de irrelevant? Jag tycker snarare det är hjälpsamt och sitter ofta med de jag dricker och letar efter dofter och smaker och får då hjälp att känna typ: juste där fanns det hallon också och så hittar man den. Man kanske inte känner lika starkt men bara för det behöver man inte känna noll.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vi har förstått nu att du hatar honom så det är lugnt.
Varför är de irrelevant? Jag tycker snarare det är hjälpsamt och sitter ofta med de jag dricker och letar efter dofter och smaker och får då hjälp att känna typ: juste där fanns det hallon också och så hittar man den. Man kanske inte känner lika starkt men bara för det behöver man inte känna noll.
Jag hatar inte Juhlin, men är frågande kring hans persona och blir förvånad att han väcker så stora känslor. Är du en fan?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag tycker snarare det är hjälpsamt och sitter ofta med de jag dricker och letar efter dofter och smaker och får då hjälp att känna typ: juste där fanns det hallon också och så hittar man den. Man kanske inte känner lika starkt men bara för det behöver man inte känna noll.
Det förstår jag. Precis det syftet ligger bland annat bakom forumaktiviteten ”dela en pava” och likaså är det en av de mer intressanta aspekterna när man provar vin ihop med andra.

Att just Juhlins kråkfötter skulle vara extra intressanta är jag tveksam till. Det finns ju inget facit liksom. När det gäller att identifiera aromer korrekt (säg ett gäng burkar med diverse aromkomponenter där ett facit finns) är jag tämligen säker på att jag hade vunnit överlägset mot Juhlin med tanke på min arbetserfarenhet med arom- och smakämnen. Frågan är hur jag får herrn att ställa upp på utmaningen! ;)
 
Toppen