Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Richebourg grand cru anne gros 2016

Rödpan99

Medlem
Hej,
jag köpte en flaska Richebourg grand cru anne gros 2016 på systembolaget 2018 för 3700 kr. Vad jag förstått så har den gått upp rejält i värde men jag har nog förvarat den för varmt. Den har legat i vinkyl i 17 grader hela tiden. Nu undrar jag:
- Hur förvarar jag den bäst framöver?
- När är den bäst att dricka (om jag väljer att dricka upp den själv)?
- När är den bäst att sälja?
- Övrigt att tänka på? Jag är ingen vinkännare alls.

Tacksam för svar :)
 

Attachments

  • Skärmbild 2023-11-15 214923.png
    Skärmbild 2023-11-15 214923.png
    395,8 KB · Visningar: 72
  • Skärmbild 2023-11-15 215012.png
    Skärmbild 2023-11-15 215012.png
    305,7 KB · Visningar: 71

Vingubben

Medlem
Fortsätt att förvara den i din vinkyl om du har 17 stabila grader.
Den dricks bra nu, men ingen brådska.
Priserna på Grand Cru från bra producenter brukar alltid ha en angenäm årlig ökning, men senaste tiden har priserna mattats av. Skall du sälja så gör det internationellt, då prisbilden i Sverige, i alla fall just nu, är låg. Säljer du på Bukowskis så skall du nog inte räkna med mer än att få pengarna tillbaka efter avgifter. Det som talar för ditt vin är att skörden 2016 var väldigt låg så utbudet är begränsat.
Övrigt: Öppna flaskan, njut och skriv gärna en rad på forumet.
 

Jos

Medlem
Hej,
jag köpte en flaska Richebourg grand cru anne gros 2016 på systembolaget 2018 för 3700 kr. Vad jag förstått så har den gått upp rejält i värde men jag har nog förvarat den för varmt. Den har legat i vinkyl i 17 grader hela tiden. Nu undrar jag:
- Hur förvarar jag den bäst framöver?
- När är den bäst att dricka (om jag väljer att dricka upp den själv)?
- När är den bäst att sälja?
- Övrigt att tänka på? Jag är ingen vinkännare alls.

Tacksam för svar :)
Den ska du absolut inte sälja, klart ovärt. Du kommer ångra dig. 2016 är ett bra år och om du inte känner att det är "värt" att öppna eller om du har lite allmän korkångest över att den är så pass värdefull som den är så fortsätt lagra den bara. 17 grader är ingen fara men om du nu har en vinkyl så sänk temperaturen.

Fortsätter du lagra den är det möjligt att en dag när du nördat ner dig ännu mer kommer bli väldigt glad att du kan korka upp en egeninköpt Richebourg. Och om inte så har den enbart stigit i värde oavsett, win-win!
 

Magikern

Medlem
2014 provade jag 2007 av Gros Richebourg och den var en halvbesvikelse rent smakmässigt. Den var inte direkt sluten heller. 2016 bör nog vara betydligt bättre än 07 men jag är inte säker.

Det är inte omöjligt att du precis som många andra hellre sålt vinet om de gått över 1000 kronor plus. Vinet bör gå så pass högt i Hong Kong (och kanske även London) att det är lönt att sälja där (Kolla vilka klubbade priser som är aktuella för mellanårgångar av detta vinet först)

Skippa Bukowskis om du vill sälja och vill du dricka så vänta minst 7 år till. Risken för en tunnelfas i dagsläget är stor.
 

oskeboske

Medlem
2014 provade jag 2007 av Gros Richebourg och den var en halvbesvikelse rent smakmässigt. Den var inte direkt sluten heller. 2016 bör nog vara betydligt bättre än 07 men jag är inte säker.

Det är inte omöjligt att du precis som många andra hellre sålt vinet om de gått över 1000 kronor plus. Vinet bör gå så pass högt i Hong Kong (och kanske även London) att det är lönt att sälja där (Kolla vilka klubbade priser som är aktuella för mellanårgångar av detta vinet först)

Skippa Bukowskis om du vill sälja och vill du dricka så vänta minst 7 år till. Risken för en tunnelfas i dagsläget är stor.
Via vilka kanaler säljer ni i London eller Hong Kong?
 

Jos

Medlem
2014 provade jag 2007 av Gros Richebourg och den var en halvbesvikelse rent smakmässigt. Den var inte direkt sluten heller. 2016 bör nog vara betydligt bättre än 07 men jag är inte säker.

Det är inte omöjligt att du precis som många andra hellre sålt vinet om de gått över 1000 kronor plus. Vinet bör gå så pass högt i Hong Kong (och kanske även London) att det är lönt att sälja där (Kolla vilka klubbade priser som är aktuella för mellanårgångar av detta vinet först)

Skippa Bukowskis om du vill sälja och vill du dricka så vänta minst 7 år till. Risken för en tunnelfas i dagsläget är stor.
Som privatperson med enstaka flaska kan du helt glömma sälja i London via kommersiella kanaler, gissar samma för Hong Kong
 

Magikern

Medlem
Som privatperson med enstaka flaska kan du helt glömma sälja i London via kommersiella kanaler, gissar samma för Hong Kong

Visst är det så om man inte är vip men säljer man internationellt är det ju lönt att införskaffa viner som är svåra att hitta utomlands. Det finns flera exempel.

Rätta mig om jag har fel men Harlan Estate är väl svår att få tag på utanför Sverige generellt sätt, eller?
 

Jos

Medlem
Visst är det så om man inte är vip men säljer man internationellt är det ju lönt att införskaffa viner som är svåra att hitta utomlands. Det finns flera exempel.

Rätta mig om jag har fel men Harlan Estate är väl svår att få tag på utanför Sverige generellt sätt, eller?
Du får ursäkta men hänger inte med på vad du menar här. Jag påpekade att du som privatperson inte kan sälja en flaska i London via en kommersiell aktör.
 

Magikern

Medlem
Du får ursäkta men hänger inte med på vad du menar här. Jag påpekade att du som privatperson inte kan sälja en flaska i London via en kommersiell aktör.

Jag menade att man köper en del andra flaskor som man säljer samtidigt helt enkelt. I detta fallet förmodar jag att trådskaparen undrade om det är lönt att sälja vinet i dagsläget.
 
Trådskapare
R

Rödpan99

Medlem
Fortsätt att förvara den i din vinkyl om du har 17 stabila grader.
Den dricks bra nu, men ingen brådska.
Priserna på Grand Cru från bra producenter brukar alltid ha en angenäm årlig ökning, men senaste tiden har priserna mattats av. Skall du sälja så gör det internationellt, då prisbilden i Sverige, i alla fall just nu, är låg. Säljer du på Bukowskis så skall du nog inte räkna med mer än att få pengarna tillbaka efter avgifter. Det som talar för ditt vin är att skörden 2016 var väldigt låg så utbudet är begränsat.
Övrigt: Öppna flaskan, njut och skriv gärna en rad på forumet.
Är det någon fara att vinet "mognar för snabbt" och blir dåligt om den ligger 5 år till i 17 grader?
 

Foodcoma

Medlem
Jag förvarar de flesta av mina viner i ett utrymme som pendlar mellan 12-18 under ett år. Stabilt med långsamma temperaturskiftningar. Jag har inte märkt någon lagringsskada eller att viner mognar snabbt på de viner som legat 10-15 år.

Spännande och lovande :) gäller detta alla vintyper? Vitt / rött / mousserande?
 

Magikern

Medlem
Mest rött som ligger länge. Vitt och bubbel vill jag mest att dricka hyfsat ungt så där blir det inte samma lagringslängd.

Vissa vita viner kan kräva lång lagring. Grand cru viner från bourgogne och vit rioja (gran reserva) tillhör dessa. De kräver ofta lika mycket lagring som de röda i mitt tycke (Det samma gäller kvalitetsbubbel som Salon etc.)
 
Vissa vita viner kan kräva lång lagring. Grand cru viner från bourgogne och vit rioja (gran reserva) tillhör dessa. De kräver ofta lika mycket lagring som de röda i mitt tycke (Det samma gäller kvalitetsbubbel som Salon etc.)
Nu pratar jag utifrån mina viner som svar på en fråga. Men absolut - vita viner kräver också lagring. Jag har dock inga sådana som kräver/behöver längre lagring.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Alltid kul när man kan hitta kvalitetsviner som inte kräver lagring. Du kanske har några tips? :)
Är du inte lite väl mycket off-topic just nu, jämfört med vad tråden handlar om? :)
Däremot kunde det väl vara relevant om du ger konkreta tips om vilka auktionsfirmor (eller raritetshandlare) i London och Hong Kong som är bra att sälja hos/till utifrån din egen erfarenhet, och om du har något tips på hur man gör för att faktiskt få dit en flaska? Jag tror det kunde vara användbar information även för andra än @Rödpan99, som själva har dyra flaskor och hittar den här tråden.
 

Magikern

Medlem
Är du inte lite väl mycket off-topic just nu, jämfört med vad tråden handlar om? :)
Däremot kunde det väl vara relevant om du ger konkreta tips om vilka auktionsfirmor (eller rariteshandlare) i London och Hong Kong som är bra att sälja hos/till utifrån din egen erfarenhet, och om du har något tips på hur man gör för att få dit en flaska?

En webbsökning är nog smidigast. Sen är det bara att kontakta firmorna man hittar. Jag kan kolla lite mer i detalj självklart men jag tror att vissa på forumet vet mer än mig om jag skall vara helt ärlig. Saker kan ändras rätt fort när det gäller vinauktioner. Ibland kanske man inte får svar alls om man kontaktar t.ex.. Det är ju bevisligen rätt vanligt att okända personer inte får svar på frågor om auktionsförsäljning nuförtiden. Firmorna får för mycket suspekta mail för att bry sig.

När det gäller transport av flaskor så får man väl snällt flyga dit dem helt enkelt (London kan man köra till)

En enstaka flaska lär ju inte vara lönt utan man får nog ha en resväska full med dyrgripar (invirade i stötdämpande material). :)

Det centrala i detta fallet är nog att först kolla upp de senaste klubbade priserna och avgöra om man troligen får de priserna man vill ha helt enkelt.
 
Last edited:
Trådskapare
R

Rödpan99

Medlem
Om jag väljer att öppna den, har ni några tips på hur den ska drickas/provsmakas? Något speciellt att tänka på jämfört med ett "vanligt" bra rött vin?
 
Toppen