Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Richebourg grand cru anne gros 2016

Magikern

Medlem
Om jag väljer att öppna den, har ni några tips på hur den ska drickas/provsmakas? Något speciellt att tänka på jämfört med ett "vanligt" bra rött vin?

Det är inte omöjligt att vinet ärhel slutet i dagsläget. Det kan hända att det inte öppnar upp sig oavsett dekanteringstid. Vissa bourgogner kan dessutom vara öppna i drygt en halvtimme sedan sluter de sig igen. För ett tag sedan korkade jag upp en som öppnade sig efter timme sedan slöt det sig som en mussla igen.

Jag tror att du bör vänta minst 5 år till innan du öppnar det om jag skall vara helt ärlig.
 

Sebran

Medlem
Jag har ingen referens till just detta vin, men drack nyligen en annan röd grand cru bourgogne från 2016 (Clos de Lambrays) och den var långt ifrån drickfärdig, så jag hade nog också följt @Magikern s råd att vänta i några år.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag håller med om att vinet nog gör sig bättre om du kan vänta minst några år till: 2016 är en högsyra-toppårgång, vilket brukar innebära långsam utveckling. Wine Advocate's William Kelley verkar dels tycka (eller tyckte 2019, då vinet var nylanserat) att drickfönstret är 2024-2050, och dels "it is one of the most backward expressions of the grand cru and will require a decade in bottle", vilket inte riktigt går ihop. Jag ska förmodligen dricka en 2009 av just detta vin i februari, så jag kan kanske återkomma med hur det var. 2009 borde dock mogna lite snabbare än 2016 eftersom det var en årgång med lite varm karaktär.

Jag tycker däremot inte att röd bourgogne "tunnlar" på samma sätt som t.ex. nordrhônsk Syrah eller inte skulle svara på någon timme i karaff. Jag har helt enkelt inte upplevt det som @Magikern säger sig ha råkat ut för, och känner inte riktigt igen det som en allmänt förekommande beskrivning.

Som en av de högt rankade grand cru:erna från Vosne-Romanée ger Richebourg (nästan oavsett producent) kraftiga bourgogner. Till sådana bourgogner brukar faktiskt viltkött vara en bra kombination, om man inte vill köra med ankbröst som är ett vanligt val till bättre bourgogne. Ställ gärna en annan vettig (men enklare) röd bourgogne bredvid så att Richebourgens eventuella storhet blir tydligare. Typ en 1er cru som fått ungefär samma lagringstid. (Men ställ den inte bredvid något skrikigt tanninmonster av någon annan druvsort.)
 
Toppen