Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Guayabera

Medlem
Behöver köpa nya vinglas efter flytt från utlandet, så har därför börjat köpa in lite olika för att jämföra. Har tidigare kört Riedel Vinum Chianti/Riesling nästan genomgående. Så till poängen. Köpte ett var av Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux och får säga att skillnaden är minimal utseendenmässigt. Riedel glaset har ett smalare och elegantare ben men otrevliga skarvar vid både foten och kupan. Det är dock skillnad i pris; 129 mot 299. Kommer att köra ett smak test när jag skaffat lite fler olika glas. Vad är forumets åsikter?
 

Håkan

Medlem
SV: Riedel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Jag har inte provat Spiegelau men är nöjd med Vinum Bordeaux. Använder det till i princip allt rött förutom Bourgogne och Barolo där jag använder Vinum Bourgogne. Försök köpa Riedel utomlands, de är ganska dyra i Sverige. Chiantiglaset är det utlimata allroundglaset, brukar kånka en låda när det vankas provningar.

/Håkan
 

Jos

Medlem
SV: Riedel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Håkan skrev:
Jag har inte provat Spiegelau men är nöjd med Vinum Bordeaux. Använder det till i princip allt rött förutom Bourgogne och Barolo där jag använder Vinum Bourgogne. Försök köpa Riedel utomlands, de är ganska dyra i Sverige. Chiantiglaset är det utlimata allroundglaset, brukar kånka en låda när det vankas provningar.

/Håkan

Vilket är Chiantiglaset ni nämner? Hittar inget sådant.
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Riedel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Jos skrev:
Vilket är Chiantiglaset ni nämner? Hittar inget sådant.

Det verkar som att Riedel bytt namn till "Zindandel" vad gäller detta glas (Nr. 6416/15).

Håkan skrev:
Jag har inte provat Spiegelau men är nöjd med Vinum Bordeaux.
Var också inne på Vinum Bordeaux tills jag som sagt jämförde med Spiegelau Vino Grande Bordeaux. Det blir självklart utlandsköp, men har hittils bara köpt olika enstaka exemplar. Kommer också att införskaffa ett par Eisch och Mikasa open up för att testa. Har också sneglat på Zalto, men de ser lite för mycket ut som de där hiskeliga iittala glas för min smak.
 
SV: Riedel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Jos skrev:
Vilket är Chiantiglaset ni nämner? Hittar inget sådant.

Vinum Chianti är det ursprungliga namnet på det glas som idag heter både Vinum Zinfandel och Vinum Riesling Grand Cru. Anledningen till att de bytte namn på glaset var tydligen att de tyckte att Chianti-vinerna hade ändrat så mycket karaktär sedan glaset designades att det inte längre var ett perfekt matchning (det var i alla fall vad deras nordenrepresentant sade på en glasprovning nyligen).

Och hej på er alla förresten, detta är min första postning efter en lång tids smygande här.
 

anders

Medlem
SV: Riedel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Hagbard C. skrev:
Och hej på er alla förresten, detta är min första postning efter en lång tids smygande här.

Välkommen ut ut garderoben. ;)
 

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Jag har både Riedel Zinfandel och Spiegelau Bordeaux.
Jag upplever nog Riedelglaset som något lite trevligare, men använder oftast Spiegelauglasen ändå då de inte upplevs som lika känsliga och ömtåliga.
Sen tycker jag nog att Riedelglaset inte riktigt är värt pengarna i jämförelse...
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Har blivit mer och mer skeptisk till Riedels spiel angående specifika glas. Speciellt efter en Dompa Oenotheque middag för några år sen i Champagne där det kördes med just Riedels Zinfandel/Riesling glas genomgående.
Min största invändning just nu angående Riedels/Spiegelaus Bordeaux är att öppning är något vid för min smak, föredrar nog något mer tillslutet.
 

anders

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Guayabera skrev:
Min största invändning just nu angående Riedels/Spiegelaus Bordeaux är att öppning är något vid för min smak, föredrar nog något mer tillslutet.

Lätt fixat, drick genom ett sugrör. ;)
 
Trådskapare
Guayabera

Guayabera

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

anders skrev:
Lätt fixat, drick genom ett sugrör. ;)
;D

Mitt dilemma är att jag fördrar en smalare öppning för att lukta men en vidare för att dricka...
Kanske två glas är lösningen: ett för att lukta på vinet och ett för att dricka ur. ;)
 

kayaker

Cyklist
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Keen skrev:
...dofta vitt pulver eller? 8)
Jag har snortat florsocker genom ett sugrör. Det är ingen idé att du frågar varför. :D
 

Lando

Medlem
SV: Riedel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Hagbard C. skrev:
Vinum Chianti är det ursprungliga namnet på det glas som idag heter både Vinum Zinfandel och Vinum Riesling Grand Cru. Anledningen till att de bytte namn på glaset var tydligen att de tyckte att Chianti-vinerna hade ändrat så mycket karaktär sedan glaset designades att det inte längre var ett perfekt matchning (det var i alla fall vad deras nordenrepresentant sade på en glasprovning nyligen).

Och hej på er alla förresten, detta är min första postning efter en lång tids smygande här.

Riesling är det nya Chianti, typ? ???

Känns som det är mycket bullshit hos Riedel, men jag får väl masa mig iväg till nån glasprovning och se om mina fördomar stämmer. Själv gillar jag Spielglau för dom är sjukt hållbara och hyfsat billiga. Välkommen till forumet förresten!
 

Håkan

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Guayabera skrev:
Min största invändning just nu angående Riedels/Spiegelaus Bordeaux är att öppning är något vid för min smak, föredrar nog något mer tillslutet.
Då rekommenderar jag Julles glas från Reymyre.
 

Krug88

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Håkan skrev:
Då rekommenderar jag Julles glas från Reymyre.
Hmmmm, fast de är fel för bubbel...

Riedels glas i sommelier vintage serien är typ ultimata.

Har provat dem bredvid Julles många gånger och de "kick ass"!
Men det är bara min ödmjuka åsikt gällande Champagne...
 

CH

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug88 skrev:
Hmmmm, fast de är fel för bubbel...

Riedels glas i sommelier vintage serien är typ ultimata.

Har provat dem bredvid Julles många gånger och de "kick ass"!
Men det är bara min ödmjuka åsikt gällande Champagne...

Du har väll aldrig haft en ödmjuk åsikt?

Med risk för at bli utsparkad från forumet får jag nog erkänna att jag tycker BGK glas från Orrefors är bättre än Riedels Sommelier men då har jag bara provat dem jämte varandra 1 gång så det kan mycket väll vara så att jag har fel där.
 

Krug88

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

CH skrev:
Du har väll aldrig haft en ödmjuk åsikt?

Med risk för at bli utsparkad från forumet får jag nog erkänna att jag tycker BGK glas från Orrefors är bättre än Riedels Sommelier men då har jag bara provat dem jämte varandra 1 gång så det kan mycket väll vara så att jag har fel där.
Du är ju trots allt från västkusten, så det är väl ingen som tar dig direkt på allvar...
Men svaret är JA, du har fel!
 

CH

Medlem
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug88 skrev:
Men svaret är JA, du har fel!

Jo jag får väll erkänna det då, du kan tydligen vara ödmjuk.
 
SV: Ridel Vinum Bordeaux och Spiegelau Vino Grande Bordeaux

Krug88 skrev:
Hmmmm, fast de är fel för bubbel...

Riedels glas i sommelier vintage serien är typ ultimata.

Har provat dem bredvid Julles många gånger och de "kick ass"!
Men det är bara min ödmjuka åsikt gällande Champagne...
Som CH säger , du är inte ödmjuk. Ska bli kul att få dina tunga åsikter kring det ultimata glaset för jäst kokosmjölk om ett par månader.
 
Toppen